Werking climatronic

Canon-Eye

Forumguru
Als je het hier al niet word....
Weinig kans: brede en gladde rug.

Alleen elke keer als dat topic "Turbogat" in de lijst "Wat is er nieuw" verschijnt, dán moet ik om de een of andere reden altijd even aan jou denken.
Maar dat zal ook wel weer over gaan... :)
 

EdK

Forumguru
Kunt beter dan aan je vrouw der gat denken hoor...
Bij mij maak je geen kans ......:deuk:
 

CDK

Forumguru
Jammer dat het niet als meerwaarde ziet t.o.v. de standaard airco @Rosinfield. Zelf had ik in 2008 voor het eerst een climatronic in mijn 1e S2 en daar ben ik vanaf de 1e dag content mee. Aan de temperatuurinstelling zit ik vrijwel nooit, staat zomer en winter op 19.5 graden en met de ventilatie roosters naar boven en naar de zijkant gericht ervaar ik daar geen hinder van als het systeem wat meer z’n best moet doen om de ingestelde waarden te bereiken. Wellicht / hopelijk een kwestie van wennen en ga je het op termijn alsnog waarderen.
 

ertromp

Forumguru
Ken die airco wel gehele jaar aanzetten , maar als t vriest dat t kraakt dan schakelt hij toch niet in.
De compressoren die in de huidige Skoda's zitten en ook in je Yeti en straks F3 zijn van een type die altijd mee draait dus ook bij niet inschakelen op basis van parameters verpompt je aitco altijd een klein percentage koelmiddel. Dus daar hoef je het ook niet meer voor te doen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank voor de bemoedigende woorden @Corné.
Gisteravond nog een stuk gereden en ik denk idd dat het een kwestie van wennen is. Mijn verkeerde indruk was dat ik hem altijd op auto en airco "moet" zetten. Denk dat ik er nu wel uit kom.
 

Rallye

Forumguru
Ik doe het net als Corné. Uitstroomopeningen naar boven en naar buiten gericht (EDIT: dat wil zeggen links en rechts staan naar buiten de middelste staan trouwens naar binnen, dus toch niet helemaal als Corné). Temperatuur. Niet te hoog. Ik vind de wat drogere lucht fijn en mijn airco blaast niet overbodig.

Kortom: er zijn geen verplichtingen, daarom zit er ook een handmatige stand op en het is jouw auto. Maar mij bevalt de automaat best.
 

Eltjo

Forumguru
En vieze luchtjes ruik ik alleen als er bruine bonen zijn gegeten en we tegen mekaar in de wagen op zitten te ruften...
Tja, er zijn mensen die dan de circulatiestand dan juist gebruiken... en er zijn er ook die dan het raam open doen... Dat ligt aan de rolverdeling.

@Rosinfield; is het niet zo dat je de ventilatie een standje meer of minder dan zetten zonder direct van de auto-stand af te gaan? Daar maakte ik in mijn Passat's af en toe gebruik van.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, er zijn mensen die dan de circulatiestand dan juist gebruiken... en er zijn er ook die dan het raam open doen... Dat ligt aan de rolverdeling.

@Rosinfield; is het niet zo dat je de ventilatie een standje meer of minder dan zetten zonder direct van de auto-stand af te gaan? Daar maakte ik in mijn Passat's af en toe gebruik van.
Nee, zodra je dat doet is het uit met auto
 

EdK

Forumguru
Wellicht / hopelijk een kwestie van wennen en ga je het op termijn alsnog waarderen.
Ach het is voor @Rosinfield net zo wennen als zijn CC....totdat hij deze had...

Maar clima in me privé wagen en in de Caddy de standaard airco.
Tsja met het eerste heb je bijna geen omkijken meer , maar op oude wijze werkt ook prima in principe.

En @ertromp ik zie ondanks jouw verhaaltje toch echt wel een verbruiksverschil met AC in of uitgeschakeld.
En het zal niet om giga bedragen gaan aan brandstofkosten, maar ze zijn er wel degelijk.
En tsja zoals al gezegd teveel met AC aan, levert bij mij altijd droge mond en keel op, en dus ook één van reden dat hij altijd uit staat totdat ik hem nodig heb op hete zomerdagen en beslagen ramen..
 

ertromp

Forumguru
En @ertromp ik zie ondanks jouw verhaaltje toch echt wel een verbruiksverschil met AC in of uitgeschakeld.
En het zal niet om giga bedragen gaan aan brandstofkosten, maar ze zijn er wel degelijk.
En tsja zoals al gezegd teveel met AC aan, levert bij mij altijd droge mond en keel op, en dus ook één van reden dat hij altijd uit staat totdat ik hem nodig heb op hete zomerdagen en beslagen ramen..
Het principe is dat je airco niet uitstaat. Wat ik zeg ook in de winter wordt er altijd een klein beetje koelmiddel rondgepompt. Er zit nl. geen koppeling meer tussen compressor en aandrijving (geribde riem) en ja als het tussen de 5 en 20 graden zal zijn en jij drukt die knop auto in zodat de plunjers in je pomp niet de gestuurde hoeveelheid gaan regelen zul je zeker wat merken in je verbruik.
Maar denk dus niet dat je de compressor uitschakelt dus je redenering als het vriest dat het kraakt wordt de airco niet ingeschakeld is niet waar de compressor blijft lopen alleen gaan de plunjers in de compressor dus niet regelen
 

EdK

Forumguru
Maar denk dus niet dat je de compressor uitschakelt.
Maar daar heb ik het volgens mij niet over gehad !
Sprak over de AC knop in de dashboard aan of uit zetten, en wat er dan onder de motorkap gebeurd is ander verhaal.
Maar ondanks het meedraaien en AC knop aan of uit zie ik wel een verschil in brandstofverbruik.

En wat betreft het denken, dat ben ik gaan minderen en moet je zeggen dat je een stuk minder hoofdpijn hierdoor hebt.
 

ertromp

Forumguru
Maar daar heb ik het volgens mij niet over gehad !
Sprak over de AC knop in de dashboard aan of uit zetten, en wat er dan onder de motorkap gebeurd is ander verhaal.
Maar ondanks het meedraaien en AC knop aan of uit zie ik wel een verschil in brandstofverbruik.

En wat betreft het denken, dat ben ik gaan minderen en moet je zeggen dat je een stuk minder hoofdpijn hierdoor hebt.
Nog 1 poging Ed en daar hoef je volgens mij niet al je hersencapaciteit voor in te zetten: met die AC knop bedien je dat geval onder de motorkap .....................jawel de compressor. Die AC en daarmee compressor blijft dus altijd wat werken.

En nu dan maar stoppen met denken en weekend houden :D Ps. hier in Apeldoorn met een buitentemp van 21 graden en een zonnetje op de auto nog volop AC knoppen weer

1377278395_272237768.jpg

Zie de voordelen van die knop Ed. Inschakelen maar en flink koud zetten op de bijrijder zijde
 

EdK

Forumguru
Ps. hier in Apeldoorn met een buitentemp van 21 graden en een zonnetje op de auto nog volop AC knoppen weer
Ja ik weet dat het bij jullie vandaag warmer was dan hier in regio A'dam.
Had vandaag ritje regio A'dam > Assen > Doesburg > Utregggg > en weer regio A'dam....
Dus tsja lekker ritje en ook nog op de drie lokatie's gewerkt met me rechter handjes.....
 
Bovenaan Onderaan