Werking climatronic

Canon-Eye

Forumguru
een minuutje later druk ik dan weer op automatische regeling.
De airco staat altijd uit
Als je alleen op auto drukt, gaat (bij mijn climatronic in elk geval) de airco ook weer aan.
Die moet ik dan weer even uitdrukken - maar die kwart seconde tijd vind ik meestal wel in mijn agenda... :D
 

turboturbo

Forumguru
'AUTO' = inderdaad airco aan (althans dat beslist het automatisch systeem) Pas wanneer 'ECON' is ingeschakeld, blijft de airco geforceerd uit.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb de climate control altijd op auto. 19 of 20 graden (helaas geen 19,5) meer zoals in mijn vorige Octavia, een PFL. Zonder airco vind ik het gauw te vochtig in de auto. Ondanks de goed adviezen van TheoStek neem ik de kans op geurtjes voor lief..... Eventueel extra verbruik heb ik er voor over. Alles liever dan rijden zonder airco.

Voor de koudere dagen heb ik natuurlijk de Webasto...... Heerlijk!
 

Rutger0706

Senior Member
Kan het me voorstellen ja... Zou het graag willen maar vind het te prijzig om achteraf in te laten bouwen.

DEFA schijnt ook e.e.a aan interieur en motor (voor)verwarming aan te bieden, maar het is me tot nu toe onbekend hoe die systemen werken en wat dat moet kosten. Ik parkeer mijn auto wel voor de deur, maar heb geen eigen parkeerplek, geen carpoort en dus ook geen garage. Als het met een stekker moet wordt het lastig vrees ik...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou op het erf wel iets met een stekker kunnen doen, maar dat is maar de helft van de oplossing.
Een echte onboard-oplossing is mij ook te duur. Dan krab ik wel...
 

Rutger0706

Senior Member
Mijn oog viel inderdaad ook op de comfortkit. Zover ik begrijp verwarming van interieur en motor, maar wat het moet kosten en hoe het precies zit met aansluiten... Geen idee
 

Skoda-MAN

Forumguru
Mijn oog viel inderdaad ook op de comfortkit. Zover ik begrijp verwarming van interieur en motor, maar wat het moet kosten en hoe het precies zit met aansluiten... Geen idee
Met een beetje rond Googelen heb je dat zo gevonden in allerlei soorten en maten, ook in 12 Volt met tijdschakelaars en noem maar op. Kijk een bij Conrad eo Weaco.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sinds kort dus ook climatronic. Wat ik me afvraag is het volgende. Als ik hem op auto zet met airco uit en ik selecteer één van de luchtstroom opties, dan verdwijnt de aanduiding auto. Is de automatische temp regeling dan opgeheven (lijkt me niet)?
 

Rosinfield

† In Memoriam
En wanneer je geen luchtstroom optie geselecteerd hebt, neem ik aan dat de lucht gelijk verdeeld wordt over alle openingen?
 

Rallye

Forumguru
Als je de airco uitzet (maar waarom zou je??) wordt het wel moeilijker de ingestelde temperatuur te handhaven; je bent dan immmers de koeling kwijt. Ik denk dat hij verder wel zijn best doet, dus verwarmen gaat wel.

De automatische verdeling van de luchtstroom is inderdaad evenrediger dan " alleen op de voeten" of "alleen op het raam". Bijregelen kun je dan nog met de uitstroomopeningen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vooralsnog ervaar ik de climatronic niet als een verbetering tov de handmatige airco. Schakel ik auto in, dan begint de aanjager meteen op stand 3 of 4 te blazen en dat gaat dan een tijd zo door. Terwijl ik standje 1 prettig vind, evt 2 maar hoger niet. Draai ik dan de aanjager terug, dan schakelt auto uit. Of doe ik iets verkeerd?
 

Rallye

Forumguru
Dat is inderdaad even zo. De auto moet op temperatuur gebracht, dus draait hij soms even harder. Als hij op temperatuur is gat dat weg. Geen problemen mee. Misschien ben jij gevoeliger voor luchtstromen of geluid, of misschien moet je wat meer geduld hebben.

Als jij handmatig ingrijpt gaat hij van auto af: logisch, je grijpt immers in......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is inderdaad even zo. De auto moet op temperatuur gebracht, dus draait hij soms even harder. Als hij op temperatuur is gat dat weg. Geen problemen mee. Misschien ben jij gevoeliger voor luchtstromen of geluid, of misschien moet je wat meer geduld hebben.

Als jij handmatig ingrijpt gaat hij van auto af: logisch, je grijpt immers in......
Nou dat even duurde best lang. Had hem op 22 graden gezet. Ik vind het niet prettig harder dan standje 2 blazen, mijn wederhelft ervaart het als koude wind.
 

Canon-Eye

Forumguru
Draai ik dan de aanjager terug, dan schakelt auto uit. Of doe ik iets verkeerd?
Nee, je doet niks verkeerd want 't hoort zo: "Auto" = automatisch, handmatig ingrijpen betekent dat-ie (automatisch!) van "Auto" afgaat... :pardon:

Overigens, als je hem bij het starten op 22 graden zet (ervan uitgaande dat de temperatuur in de auto op dat moment lager is) dan zal de auto ook gaan opwarmen zodra de motor die warmte kan leveren. De ventilator blijft op de ingestelde stand en hij zal trouwens ook niet verder opwarmen dan de ingestelde temperatuur. Dus je kunt die Auto-stand ook bewaren voor als je echt behoefte hebt aan afkoeling.
 

Huibert

Forumguru
Ben het met je eens, de climatronic ervaar ik ook nog niet als een grote verademing. Ben nu na drie maand ook nog steeds aan het zoeken hoe ik hem het prettigst instel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ben het met je eens, de climatronic ervaar ik ook nog niet als een grote verademing. Ben nu na drie maand ook nog steeds aan het zoeken hoe ik hem het prettigst instel.
Da's een hele geruststelling ;). In ieder geval werkt het voor mij zeker niet op de manier die ik soms omschreven zie: gewoon altijd op auto en airco
 
Bovenaan Onderaan