Werking climatronic

Rallye

Forumguru
Hmm. 22 graden is ook wel erg warm. Dan moet hij inderdaad eerst even hard werken. Ik heb hem op 19 of 20 staan. En inderdaad: volledig automatisch. Ik hoef er nooit aan te komen. Hoe hoog heb je thuis de thermostaat dan staan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hmm. 22 graden is ook wel erg warm. Dan moet hij inderdaad eerst even hard werken. Ik heb hem op 19 of 20 staan. En inderdaad: volledig automatisch. Ik hoef er nooit aan te komen. Hoe hoog heb je thuis de thermostaat dan staan?
Gek genoeg hooguit op 19. Maar op de een of andere manier voelt het kouder in de auto. Denk vooral door dat geblaas. Nog maar wat verder experimenteren
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar het gekke is dat tijdens dat opwarmen naar 22, de ingeblazen lucht gewoon koud aanvoelde. Niet warm in elk geval
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zet hem ook altijd op 20 graden valt reuze mee met dat geblaas. Wellicht moet je de luchtroosters ook nog even naar je zin afstellen.
Ik ging 1 keer terug van climate naar gewone airco en ervaarde dat echt als matig. Climate control, mits goed werkend is zoveel relaxter en geen gedraai meer aan de knoppen.
Wel laat ik de airco ook altijd aan wat geloof ik niet iedereen even fijn vind, maar ook dat heeft op het meerverbruik na voordelen: geen beslagen ruiten, constantere temp en minder vocht in de wagen.
 

Huibert

Forumguru
Bij warm weer heb ik niet het gevoel dat hij lekker koelt en is het kouder dan lijkt het alsof het niet warm wordt. Kies je een handmatige instelling dan werkt het veel prettiger.
 

EdK

Forumguru
Als goed is heb je ook twee auto standen, weergeven met twee ledje in auto schakelaar ( althans nu bij Yetje )
En stand 1 is blazen minder dan in stand 2.

En airco staat bij mij hoofdzakelijk uit alleen als ik het nodig vind.
Maar dan kan de rest gewoon nog in auto draaien, dus auto met airco uit.
Airco in is ook meer brandstofverbruik !

En dat vele blaas lawaai kan zijn dat hij op dat moment op recirculatie blaast , totdat hij bepaalde temp heeft bereikt en dan gaat hij van recirculatie af ( minder lawaai )

En blaasroosters nooit op je zelf richten maar altijd naar ramen of naar boven, dan is in algemeen de kracht van de luchtstroom er al af om het als hinderlijk te ervaren.

Maar kan merken dat je ouder begint te worden.......22 graden.... man dat benne tropische temperaturen ...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Misschien dat de F3 wel twee ledjes heeft, de F2 zeker niet. Ook ik heb meestal de airco uit, en als 'ie me te hard blaast draai ik dat eveneens terug. De ingestelde temperatuur probeert de climatronic toch wel te halen......
Die 22 was meer om even uit te proberen wat er gebeurt. Zet hem verder ook gewoon op 19 a 20. Wat jij zegt lijkt me een werkzame methode Peter-036.
En ook in de FIII geen 2 ledjes
 

ertromp

Forumguru
Kun je bij de F3 niet een zogenaamd profiel instellen in het settingsmenu?
Dus hoog-middel-laag? Dat heeft invloed op koel/verwarmend vermogen en ventilator snelheid bij gebruik Auto stand
 

0ri0n88

Forumguru

Vmax

Lid
Sorry hoor maar dat ouderwetse 10% is met de huidige aircos absolute onzin.
Op de anwb is daar laatst een heel mooi statistiekje over geweest en met name climat control scoort daar heel goed. Raam open is meer verbuik dan een moderne airco die aan staat met het raam gesloten uiteraard.

dat is het niet, ga eens zelf kijken op je verbruik meter op je BC. en kijk bij uit en aan kom je er vanzelf achter
 

0ri0n88

Forumguru
verbruik meter op je BC
En die klopt als een bus?
Lees even de test en daar word gewoon gemeten met gereden kilometers en getankte liters. Niet met boordcomputer die altijd de ene of de andere kant op afwijken. Zeg niet dat er geen meerverbruik is, maar zeker niet zoveel als dat het ooit was.
Die paar druppels brandstof kunnen er wat mij betreft wel bij voor een lekker klimaat en geen beslagen ruiten.
 

EdK

Forumguru
Sorry hoor maar dat ouderwetse 10% is met de huidige aircos absolute onzin.
Op de
ppv
ANWB is daar laatst een heel mooi statistiekje over geweest en met name climat control scoort daar heel goed.
Ik heb het al zo en zo niet over 10% gehad, dus die woorden zijn voor jezelf.
Maar ik zie in mijn BC wel zeker een hoger verbruik als de AC aan staat dan las deze uit staat.
Dus geen ANWB / Lab testen , maar gewoon mijn eigen ervaring over een 96K met de Yeti en de climatcontrol.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik heb het al zo en zo niet over 10% gehad
Heb je gelijk in, maar dat meerverbruik (wat logisch is) blijkt gewoonweg veel lager en in sommige gevallen (snelweg) zelfs marginaal. Iedereen is vrij om dat ding te gebruiken hoe die wilt.
Vraag me alleen af waarom mensen de optie kiezen en hem dan sporadisch aanzetten en alleen eigenlijk op die momenten dat het machientje serieus moet werken (extreme warmte of juist als het heel koud is) en dan dus het meerverbruik inderdaad hoger ligt (hoe harder die werkt hoe meer het kost) Als je hem het hele jaar door zou aanzetten kom je tot een veel lager meerverbruik en je airco blijft ook in betere conditie.
 

0ri0n88

Forumguru
Je trekt (voor mij) te snel een conclusie,
?
Iedereen is vrij om dat ding te gebruiken hoe die wilt.
Zoals gezegd ik gebruik de clima altijd en heb dan ook het hele jaar door hetzelfde verbruik. (Zomer en winter)
Als je de airco sporadisch gebruikt zal je het meerverbruik dus ook evenredig sneller merkrn. Iedereen mag hem gebruiken zo die wilt en waar die zich prettig bij voelt en in mijn geval gewoon standaard en in jou geval wanneer jij het wenst. Prima toch?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ken die airco wel gehele jaar aanzetten , maar als t vriest dat t kraakt dan schakelt hij toch niet in.
Dan als die gehele tijd aanstaat rij ik gehele tijd met een droge bek.
Dus bij mij gaat hij aan als ik hem nodig heb , net als me kachel en me stoelverwarming.

Dat is de wijze zoals ik het gebruik en zal ook niet veranderen, wat een ander er dan ook over denkt !
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb weer wat losgemaakt....
Anyway, ik had net zo lief mijn vertrouwde handmatige airco gehad. Voldeed uitstekend en de simpelheid zelve. Een soort van less is more wat mij betreft
 
Bovenaan Onderaan