Werking climatronic

Rutger0706

Senior Member
Heren,

De kou is weer in het land, al is het natuurlijk nog niet echt goed onder nul geweest. Bij mij althans. Vanmorgen las ik 3 graden af in de cockpit. Mijn O2 is uitgerust met climatronic en ik was wel benieuwd naar de werking rondom de klimaatregeling in de O2.

Ik ben gewend vanuit mijn oude auto zonder climatronic de verwarming pas aan te zetten wanneer de koelvloeistoftemperatuurmeter op 90 graden stond. Ook de airco ging pas aan na een minuut of 5. Airco en verwarming gingen ook kort voor de bestemming altijd weer uit. Ik heb deze methode overgenomen in de O2 met climatronic, maar heb de auto natuurlijk nog niet zo lang.

Hoe gaan jullie om met de climatronic? Vast staat dat de auto bij mij in elk geval altijd netjes warm gereden wordt. Ik schakel zo rond de 2000-2500 toeren in koude toestand. Zodra de koelwatertemperatuur op 90 graden is ben ik meestal al in de buurt van de snelweg, maar komt de toerenteller nog steeds niet boven de 3000 toeren. Snelwegsnelheden tussen 100-120 per uur zijn met de tsi icm de 6e versnelling natuurlijk ideaal. Pas na 10-15 kilometer/minuten rijden spreek ik de motor aan indien nodig en kom ik een keer boven de 3000 toeren uit. Op de plaats van bestemming laat ik de motor ook zo mogelijk nog een minuut stationair draaien na het parkeren in verband met de turbo.

Hoe regelt de climatronic de verwarming voor het interieur? Is er sprake van een verwarmingselement waardoor de verwarming in principe direct aangezet kan worden en dan ook direct verwarmt, zonder dat er warmte van de motor 'weggenomen' wordt? Of is de interieurverwarming afhankelijk van de motorwarmte (koelvloeistoftemperatuur)? Is dat het geval, word de motor in die situatie dan extra belast als de verwarming al direct wordt aangezet nog voordat de motor warmte levert? Hoelang duurt het in dat geval extra totdat de motor op temperatuur is? (ik begrijp dat er altijd een verschil zal blijven bestaan tussen KVS temperatuur en olietemperatuur).

Normaalgesproken is het voor mij geen probleem om in Nederland pas de verwarming in de auto aan te zetten als de motor enigszins opgewarmd is, maar onder bepaalde temperaturen en bijvoorbeeld op wintersport is dat geen pretje en zit je het letterlijk af te niften als je daarop wacht.


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden. Wat heeft nut en wat is een fabeltje in jullie ogen?
 

Giant

Forumguru
@Rutger0706 Ik heb net gisteren in het topic Nieuwe Superb-3 (2015) topic in post #2144 een aan jouw vraag gerelateerde vraag gesteld. Overigens, ik kijk altijd naar de olietemperatuur in het maxidot menu. Pas als die >95 graden aangeeft vraag ik meer van de motor. Het 1 minuut stationair laten draaien van de motor bij aankomst i.v.m. de turbo is voor mij geheel nieuw. Waar heeft dat mee te maken?
 

Joske

Forumguru
In mijn O2 zat een elektrisch element om het interieur voor te verwarmen. Dit is duidelijk merkbaar als je reeds warmte krijgt terwijl de koelvloeistof nog niet op temperatuur is. Voor de rest zou ik een climatronic het hele jaar door op auto én op airco laten staan, veel gezonder voor je hele systeem.
 

EdZ

Donateur
Het bij aankomst een minuutje stationair draaien is om de turbo af te laten koelen. Maar volgens mij alleen nodig als de motor stevig belast is vlak voor de stop. Vanuit stadsverkeer doe ik dat niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het bij aankomst een minuutje stationair draaien is om de turbo af te laten koelen. Maar volgens mij alleen nodig als de motor stevig belast is vlak voor de stop
Op zich juist, maar de maatstaf is voor mij niet "een minuutje" maar, zoals @Giant ook al noemt, de olietemperatuur. Na een stevige rit kijk ik even in de maxidot of de olietemperatuur 99 graden of minder is - zo ja, dan kan hij meteen uit. Is het 100 of meer, dan blijft hij draaien totdat de 99 is bereikt.

Aanvulling:
De climatronic staat meestal op 19,5 of 20 graden. In de display staat wel "auto", maar de AC druk ik als regel uit. De auto-stand zorgt ervoor dat er naar behoefte meer of minder wordt verwarmd. Is het zo warm (of vochtig) dat de airco echt aan moet, dan druk ik op de Auto-knop en schakelt de AC dus bij; is dat niet meer nodig dan druk ik de AC weer uit.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zoals @Rutger0706 doet, deed ik het ook altijd met de handmatige clima in m'n Fabia. Pas als het koelwater een tijdje op 90°C stond, zette ik de verwarming aan.

In m'n Octavie met volledige climatronic, zet ik 'm op 'LOW' door de blauwe temperatuur knop zo vaak mogelijk in te duwen totdat die niet meer veranderd. De laatste/laagste/koudste thermostaat-instelling is dacht ik 18°C, daarna verschijnt LOW. Dat is dus het koudst en dus geen enkele vorm van verwarming.

Verder zet ik 'm op ECON zodat de airco (compressor) uit blijft.

Als ik de blazer op de voorruit zet, gaat ECON automatisch weer uit en moet ik 'm zelf weer inschakelen (oftewel airco uit, volgt u het nog :D?)
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Mijn advies:
Climatronic altijd op auto-laag, met airco uit. Heel soms, bij zware regenval icm relatief hoge temperaturen, krijg ik dan een iets beslaande voorruit. Dan richt ik de luchtstroom iets meer op de voorruit (knopje met voorruit en stoel) en is dat ook weer snel opgelost.
Airco alleen aan als het warm is, en een km of 5 voor de bestemming weer uit zetten. Deze methode heeft drie voordelen:
  1. Op deze manier wordt de verdamper in het dashboard netjes drooggeblazen, wat schimmelgroei voorkomt en nu, na meer dan 4 jaar, nog steeds een zeer fris interieur oplevert.
  2. De binnentemperatuur wordt hierdoor geleidelijk gelijkgetrokken met de buitentemperatuur, waardoor je lichaam vast iets kan acclimatiseren.
  3. Brandstofbesparing.
Dat "airco altijd aan" beter is voor het systeem klopt niet, omdat de pomp bij een S2 of O2 altijd meedraait. Alleen het pompvolume wordt aan de koudevraag aangepast.
 

Cordoba

Forumguru
@TheoStek heeft ook al eens wat gepost over het 'altijd aan' van de airco, en als ik het me goed herinner was Theo het daar niet mee eens.

Methode van @andrehj heeft nog een voordeel: bij het parkeren geen warme lucht meer in het ventilatiekanaal. En omdat warme lucht meer waterdamp kan bevatten, betekent dat ook minder kans op beslaan van de ramen nadat ie geparkeerd staat. (anders mixt de lucht met de interieurlucht, en tijdens het afkoelen condenseert de overtollige waterdamp op koude oppervlakken en dat zijn meestal de ramen.
 

Rutger0706

Senior Member
@Rutger0706 Ik heb net gisteren in het topic Nieuwe Superb-3 (2015) topic in post #2144 een aan jouw vraag gerelateerde vraag gesteld. Overigens, ik kijk altijd naar de olietemperatuur in het maxidot menu. Pas als die >95 graden aangeeft vraag ik meer van de motor. Het 1 minuut stationair laten draaien van de motor bij aankomst i.v.m. de turbo is voor mij geheel nieuw. Waar heeft dat mee te maken?

Met het afkoelen van de turbo. In sommige situaties is het direct afzetten van de motor op termijn funest voor de turbo, maar inderdaad over het algemeen alleen als er tot aan de stop flink is doorgereden. De geruchten gaan wel dat het met de turbo's van tegenwoordig minder nodig is dan vroeger.

Op zich juist, maar de maatstaf is voor mij niet "een minuutje" maar, zoals @Giant ook al noemt, de olietemperatuur. Na een stevige rit kijk ik even in de maxidot of de olietemperatuur 99 graden of minder is - zo ja, dan kan hij meteen uit. Is het 100 of meer, dan blijft hij draaien totdat de 99 is bereikt.

Aanvulling:
De climatronic staat meestal op 19,5 of 20 graden. In de display staat wel "auto", maar de AC druk ik als regel uit. De auto-stand zorgt ervoor dat er naar behoefte meer of minder wordt verwarmd. Is het zo warm (of vochtig) dat de airco echt aan moet, dan druk ik op de Auto-knop en schakelt de AC dus bij; is dat niet meer nodig dan druk ik de AC weer uit.

Ik heb geen olietemperatuurmeter in de maxidot, vandaar dat ik het zo doe. Ik let er daarbij op dat ik altijd rustig aan doe tijdens de laatste kilometers voor de bestemming.

Dat "airco altijd aan" beter is voor het systeem klopt niet, omdat de pomp bij een S2 of O2 altijd meedraait. Alleen het pompvolume wordt aan de koudevraag aangepast.

Verklaart dat het feit dat het toerental niet verandert als de airco aan of uit wordt gezet? Bij mijn oude auto met handmatige airco was dit namelijk wel het geval.
 

Cordoba

Forumguru
@Rutger0706 In veel modellen zit er een klein elektrisch verwarmingselementje dat bij koude motor de lucht toch iets voorverwarmt, maar normale kachelwarmte komt inderdaad via de koelvloeistof van de motor.

Wat het toerental betreft: bij mijn auto merk ik dat het toerental wel verandert bij het in/uit schakelen van de handmatige airco. Dat is ook logisch: als ie uitstaat is de effectieve pompslag van de compressor heel klein, bij inschakelen wordt die een stuk groter en vraagt serieus vermogen.
 

andrehj

Forumguru
Verklaart dat het feit dat het toerental niet verandert als de airco aan of uit wordt gezet? Bij mijn oude auto met handmatige airco was dit namelijk wel het geval.
Deels. Als je de airco bij warm weer en motor stationair inschakelt en de airco dus meteen "vol aan de bak" moet, merk je dit echt wel aan het motorgeluid. Ik bij mijn 1.8 TSI in ieder geval wel. Is ook logisch want de airco-pomp gaat dan flink vermogen vragen, en de motor gaat dan meer brandstof inspuiten.
Als het echter voldoende koud is (en niet vochtig, dat wordt ook gemeten) gaat de airco nauwelijks iets doen, en zul je dus niets merken.
Een handmatige airco heeft alleen maar een max-aan stand, dus daarbij zul je het inschakelen altijd merken.
 

Giant

Forumguru
Grappig, iedereen lijkt er weer wat anders mee om te gaan. Zelf gebruik ik de 'auto' stand nooit, mede omdat ik dan telkens de airco moet uitschakelen en ik de luchtroosters gericht op het lichaam alleen maar gebruik als het heel warm is. Airco gebruik ik als de voorruit beslaat en als het te warm is, verder nooit. Droge lucht is niet heel gezond om altijd in te vertoeven en de airco gebruikt redelijk wat energie en dus brandstof verbruik. Wel laat ik de airco elke maand een half uurtje draaien met de ventilator op stand maximaal en alle uitstroomopeningen open om bacteriegroei tegen te gaan en pakkingen niet te laten verdragen. Afgelopen week mijn Superb2 met 2 ton op de klok ingeruild: nooit een airco probleem gehad en geen geurtjes.
 

Pendragon

Forumguru
Bij mij staat hij altijd op auto en airco, behalve als mijn voorraam bevroren Is of beslagen. Dat gedoe met aan/uit zetten heb ik geen tijd en zin aan als ik in de auto zit. Zeker niet dagelijks naar mijn werk en terug. En met temperatuur beneden 7 graden doet de airco niet mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Dat gedoe met aan/uit zetten heb ik geen tijd en zin aan als ik in de auto zit.
Is helemaal geen gedoe. De AC eenmaal uitgedrukt, blijft bij opnieuw starten ook gewoon uit: de laatste instelling wordt immers onthouden.
"Auto" zonder AC zorgt wel voor automatische regeling van de verwarming tot tenhoogste de ingestelde temperatuur, terwijl indien nodig ook de ventilatorsnelheid automatisch wordt aangepast.

Eigenlijk kom ik dus maar aan twee knoppen: soms de temperatuurinstelling een half graadje hoger of lager, en (heel) soms de AC aan als ik dat echt nodig vind (en natuurlijk weer uit zodra niet meer nodig). Alle roosters staan standaard open (maar wel richting plafond/zijramen).
Tijdsbesteding toch al snel een volle 0,25 seconden per bedienmoment, dus ik kan me je bezwaar wel voorstellen... ;)
 

turboturbo

Forumguru
Een handmatige airco heeft alleen maar een max-aan stand, dus daarbij zul je het inschakelen altijd merken.
Volgens mij ben je hier abuis. Mijn Fabia I met handmatige clima regelde wel degelijk ook de temperatuur automatisch. Ik heb dat eens aan Theo Stek gevraagd hoe dat zit. Als je bijv de thermostaatknop op "12 uur" zet (22°C) met inschakelde airco, dan regelt de compressor het slagvolume en zal maar weinig vermogen vragen. Het gaat dan immers niet om het omlaag brengen van de temperatuur, maar puur het ontvochtigen. Dat merkte ik zelf ook, bij warm weer & hoge luchtvochtigheid vroeg de airco merkbaar meer vermogen dan in het voor- en najaar. Ook bij een mindere koude vraag scheelde de vermogensvraag merkbaar.

Het toerental werd wel standaard verhoogd van 750 naar 1000tpm wanneer de airco ingeschakeld werd. Alsmede het inschakelen van de kleine koelventilator bij de condensor.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb mijn climatronic op laag profiel ingesteld en dan reageert dat apparaat uitstekend op de opwarming van de motor en het interieur.
Mocht mijn voorruit last van condens hebben dan druk ik even op voorruit ontwaseming en dan gaat automatisch ook de Voorruitverwarming aan en een minuutje later druk ik dan weer op automatische regeling.
De airco staat altijd uit tenzij de mussen uit de dakgoot vallen van de hitte. (af en toe schakel ik de airco in om dat dat beter is voor het systeem)
 
Bovenaan Onderaan