Rutger0706
Senior Member
Heren,
De kou is weer in het land, al is het natuurlijk nog niet echt goed onder nul geweest. Bij mij althans. Vanmorgen las ik 3 graden af in de cockpit. Mijn O2 is uitgerust met climatronic en ik was wel benieuwd naar de werking rondom de klimaatregeling in de O2.
Ik ben gewend vanuit mijn oude auto zonder climatronic de verwarming pas aan te zetten wanneer de koelvloeistoftemperatuurmeter op 90 graden stond. Ook de airco ging pas aan na een minuut of 5. Airco en verwarming gingen ook kort voor de bestemming altijd weer uit. Ik heb deze methode overgenomen in de O2 met climatronic, maar heb de auto natuurlijk nog niet zo lang.
Hoe gaan jullie om met de climatronic? Vast staat dat de auto bij mij in elk geval altijd netjes warm gereden wordt. Ik schakel zo rond de 2000-2500 toeren in koude toestand. Zodra de koelwatertemperatuur op 90 graden is ben ik meestal al in de buurt van de snelweg, maar komt de toerenteller nog steeds niet boven de 3000 toeren. Snelwegsnelheden tussen 100-120 per uur zijn met de tsi icm de 6e versnelling natuurlijk ideaal. Pas na 10-15 kilometer/minuten rijden spreek ik de motor aan indien nodig en kom ik een keer boven de 3000 toeren uit. Op de plaats van bestemming laat ik de motor ook zo mogelijk nog een minuut stationair draaien na het parkeren in verband met de turbo.
Hoe regelt de climatronic de verwarming voor het interieur? Is er sprake van een verwarmingselement waardoor de verwarming in principe direct aangezet kan worden en dan ook direct verwarmt, zonder dat er warmte van de motor 'weggenomen' wordt? Of is de interieurverwarming afhankelijk van de motorwarmte (koelvloeistoftemperatuur)? Is dat het geval, word de motor in die situatie dan extra belast als de verwarming al direct wordt aangezet nog voordat de motor warmte levert? Hoelang duurt het in dat geval extra totdat de motor op temperatuur is? (ik begrijp dat er altijd een verschil zal blijven bestaan tussen KVS temperatuur en olietemperatuur).
Normaalgesproken is het voor mij geen probleem om in Nederland pas de verwarming in de auto aan te zetten als de motor enigszins opgewarmd is, maar onder bepaalde temperaturen en bijvoorbeeld op wintersport is dat geen pretje en zit je het letterlijk af te niften als je daarop wacht.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden. Wat heeft nut en wat is een fabeltje in jullie ogen?
De kou is weer in het land, al is het natuurlijk nog niet echt goed onder nul geweest. Bij mij althans. Vanmorgen las ik 3 graden af in de cockpit. Mijn O2 is uitgerust met climatronic en ik was wel benieuwd naar de werking rondom de klimaatregeling in de O2.
Ik ben gewend vanuit mijn oude auto zonder climatronic de verwarming pas aan te zetten wanneer de koelvloeistoftemperatuurmeter op 90 graden stond. Ook de airco ging pas aan na een minuut of 5. Airco en verwarming gingen ook kort voor de bestemming altijd weer uit. Ik heb deze methode overgenomen in de O2 met climatronic, maar heb de auto natuurlijk nog niet zo lang.
Hoe gaan jullie om met de climatronic? Vast staat dat de auto bij mij in elk geval altijd netjes warm gereden wordt. Ik schakel zo rond de 2000-2500 toeren in koude toestand. Zodra de koelwatertemperatuur op 90 graden is ben ik meestal al in de buurt van de snelweg, maar komt de toerenteller nog steeds niet boven de 3000 toeren. Snelwegsnelheden tussen 100-120 per uur zijn met de tsi icm de 6e versnelling natuurlijk ideaal. Pas na 10-15 kilometer/minuten rijden spreek ik de motor aan indien nodig en kom ik een keer boven de 3000 toeren uit. Op de plaats van bestemming laat ik de motor ook zo mogelijk nog een minuut stationair draaien na het parkeren in verband met de turbo.
Hoe regelt de climatronic de verwarming voor het interieur? Is er sprake van een verwarmingselement waardoor de verwarming in principe direct aangezet kan worden en dan ook direct verwarmt, zonder dat er warmte van de motor 'weggenomen' wordt? Of is de interieurverwarming afhankelijk van de motorwarmte (koelvloeistoftemperatuur)? Is dat het geval, word de motor in die situatie dan extra belast als de verwarming al direct wordt aangezet nog voordat de motor warmte levert? Hoelang duurt het in dat geval extra totdat de motor op temperatuur is? (ik begrijp dat er altijd een verschil zal blijven bestaan tussen KVS temperatuur en olietemperatuur).
Normaalgesproken is het voor mij geen probleem om in Nederland pas de verwarming in de auto aan te zetten als de motor enigszins opgewarmd is, maar onder bepaalde temperaturen en bijvoorbeeld op wintersport is dat geen pretje en zit je het letterlijk af te niften als je daarop wacht.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden. Wat heeft nut en wat is een fabeltje in jullie ogen?