Werking climatronic

Kuikuhnek

Senior Member
Vraag van mijn kant, wat is het "laag profiel" waar over gesproken wordt?
Instellen op het laagprofiel en de airco uit.
 

Fabia 123

Forumguru
Vooralsnog ervaar ik de climatronic niet als een verbetering tov de handmatige airco. Schakel ik auto in
De, dan begint de aanjager meteen op stand 3 of 4 te blazen en dat gaat dan een tijd zo door. Terwijl ik standje 1 prettig vind, evt 2 maar hoger niet. Draai ik dan de aanjager terug, dan schakelt auto uit. Of doe ik iets verkeerd?
Ik heb weer wat losgemaakt....
Anyway, ik had net zo lief mijn vertrouwde handmatige airco gehad. Voldeed uitstekend en de simpelheid zelve. Een soort van less is more wat mij betreft

@Rosinfield

Airco lijkt onder autobezitters een licht ontvlambaar onderwerp.

Veel dingen herken ik.
De koude luchtstroom en terugzetten naar een of twee streepjes doe ik ook.
Daarnaast kunnen roosters ook dicht worden gedraaid en/of van je af worden gericht wanneer er een irritante koude luchtstroom is.
Wel handig vind ik dat je in de koude tijd van het jaar met als in huis altijd de gewenste temperatuur hebt ook zonder airco.
Wanneer je met natte dikke jas ,boodschappen enz in de auto stapt je zet de automatische airco aan (is knopje met raamsymbool en pijlen) dan gaat de airco veel droge lucht blazen en voorkomt beslagen ramen.
Wat mij betreft handig.
Je kunt de airco altijd aanzetten zoals sommigen doen, dat kan ook met de achterruit verwarming, en de mistlampen. Maar of dat altijd nodig is?
 

Eltjo

Forumguru
Alleen continue ontvochtiging is op een langere rit niet zo prettig, dus doe ik de koelfunctie/airco alleen aan indien ik het nodig vindt en zet even voor het einde van de rit de airco functie uit om het e.a te laten drogen om schimmelvorming en een vochtig interieur bij een volgende rit te vermijden.
Als de auto in de zon staat geparkeerd open ik met de afstandsbediening alle ramen direct na het ontgrendelen. Daarna rijd ik met open ramen weg zodat de hitte eruit kan en doe ze daarna dicht met de airco aan, desnoods in recycle functie zodat het nog sneller koel wordt.
Voor een kort ritje onder de 80 km/uur gebruik doe ik gewoon de ramen open, anders heb je 2 x een temperatuurswisseling en sowieso haal je de gewenste koelere temperatuur niet.
Voor de rest natuurlijk maak ik gebruik van de temperatuur- en ventilatieregelende functie van de climatronic of hoe die dan ook genoemd wordt. Ongeveer zoals thuis de kamerthermostaat. Dat vindt ik al 12 jaar een groot pluspunt tov een handmatige airco; daar komt je er op een geven moment achter dat het toch wel erg warm wordt zoals een snelwegrit gevolgd door wachten bij het stoplicht. Het dan warmere koelwater zorgt voor een warmtegolf in het interieur. Bij climatronic is dat ook wel een beetje, maar wordt de warmteverandering bijgeregeld. In de Superb II kan je overigens de regeling langzamer of sneller laten gaan waarbij het linker dan wel rechter LEDtje oplicht in het knopje.

Vraag me alleen af waarom mensen de optie kiezen en hem dan sporadisch aanzetten en alleen eigenlijk op die momenten dat het machientje serieus moet werken (extreme warmte of juist als het heel koud is) en dan dus het meerverbruik inderdaad hoger ligt (hoe harder die werkt hoe meer het kost) Als je hem het hele jaar door zou aanzetten kom je tot een veel lager meerverbruik en je airco blijft ook in betere conditie.
Deze redenatie klopt alleen maar als je het meerverbruik ziet als procentuele waarde.... de absolute waarde is uiteraard meer. De vraag is alleen hoeveel dat dan is en of je dat de moeite waard vindt of niet. Dat meerverbruik is lastig te testen.
Ik heb het al zo en zo niet over 10% gehad, dus die woorden zijn voor jezelf.
Maar ik zie in mijn BC wel zeker een hoger verbruik als de AC aan staat dan las deze uit staat.
Op de BC zou je het gemiddelde van een rit moeten bekijken en met en zonder airco moeten vergelijken. Want, de airco zal wel harder werken als je hem net aanzet, maar als de gewenste temperatuur alleen maar gehandhaafd hoeft te worden zal die minder hard werken.
Niet goed te praktijktesten dus omdat er veel te veel variabelen meespelen, maar dat de airco tot meer verbruik leidt is een feit.

.... thuis zit ik altijd in het donker met een "uitte" kachel - het is anders zo duur hè ..:D
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Vraag van mijn kant, wat is het "laag profiel" waar over gesproken wordt?
Instellen op het laagprofiel en de airco uit.
bij laag profiel gaat hij minder blazen. Warmt dus minder snel op of koelt minder snel af.
Bij mij staat hij op midden, enkel bij warme dagen op hoog. Airco staat ook altijd aan, uitgezonderd wanneer het overdreven warm is, dan rij ik met de ramen open. Tegen dat ik thuis ben, is het dan maar pas koel en heb ik 5min zitten zweten als gek met de ramen dicht. Dus nu gewoon ramen open en airco uit. Bij langere ritten gaat hij uiteraard wel gewoon aan en rijden we met ramen toe.
 

0ri0n88

Forumguru
@eltjo2 vandaar dat ik ook de test link erbij heb gezet
https://www.anwb.nl/auto/themas/x-nieuws/airco-worden-zuiniger-popup
De 1 vindt het fijn de ander niet.
Ik sta voor mijn werk 5 meestal 6 dagen van de week in gekoelde ruimtes van 16 graden of minder dus ben het ook gewend. Mijn auto is meestal een vrieskist als ik alleen rij.
In mijn handleiding staat echter wel dat het wijzer is de auto functie te gebruiken en het liefst op 22 graden met airco aan.

In de test staat ook duidelijk na meting dat je climate control handmatig gebruiken veel meer extra kost dan op automatisch laten staan.

Recirculeren enkelt in tunnels en al zal ik hem op recirculeren hebben gaat die vanzelf lucht van buiten toevoegen na een x tijd. Het klopt wel wat je zegt want koude lucht koelen gaat immers makkelijker. Ik zou zeggen lees toch is de test en hoe het allemaal werkt.
Hoe je hem gebruikt is helemaal aan jou. Zoals @EdK al zegt niemand gaat mij vertellen hoe ik mijn aircotje gebruik :troost:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Alleen continue ontvochtiging is op een langere rit niet zo prettig

Lijkt mij niet waar, tenzij je de recirculatiestand aan hebt staan. Dan droogt hij steeds dezelfde lucht omdat geen nieuwe lucht wordt toegevoerd. Als je gewoon rijdt, dus zonder recirculatiestand, wordt er steeds nieuwe lucht toegevoerd, die moet worden gedroogd. Er is dus wel sprake van "continue ontvochtiging" maar wel steeds van nieuwe lucht....... en dus niet meer of minder prettig zou ik zeggen.

Wat mij betreft is een auto als de airco uit staat een bedompt hok. Dus staat hij altijd aan.....
 

EdK

Forumguru
Maar goed @Rosinfield , heb je nu een beetje een antwoord op je vraag ???
Of ben je er nog steeds stil van wat je weer eens te weeg hebt gebracht ?
 

Eltjo

Forumguru
Het ANWB artikel geeft het vooral voor de Skoda Octavia 1.6 rijders het beste weer.
@OriOn88; Ik heb het net pas tot het einde gelezen... het sluit af met prima aanbevelingen.
Ik zet de temperatuur meestal tussen de 21 en 23 graden. Als de buitentemperatuur hoger wordt, gaat de instelling ook wat omhoog. Meestal heb je dan toch al minder warme kleding aan en ben je meer gewend. Ik ga natuurlijk niet zitten zweten en op langere ritten (vakantieritje van 1450 km b.v.) is ondanks een hogere buitentemperatuur een lagere binnentemperatuur prettig.
@Rallye; daar heb je een punt, maar dat hangt ook af van de %Rv van de buitenlucht. Craquelé lippen moeten wel vermeden worden..
@EdK; ik heb net een tijd in de auto gezeten met stationair de airco en kachel aan - wel onder een lantaarnpaal natuurlijk anders kon ik het geprinte ANWB artikel niet lezen...

Even een ander knopje op de clima... de circulatiefunctie.. In de SII uitgevoerd in 3 standen;
1) verse lucht (geen LED)
2) circulatiefunctie (linker LED)
3) automatische circulatiefunctie bij "vieze" luchtjes... (rechter LED)

Uit de handleiding: "Wordt er bij ingeschakelde automatische circulatiefunctie door de luchtkwailteit sensor een duidelijke toename in de concentratie van schadelijke stoffen waargenomen, wordt tijdelijk de circulatiefunctie ingeschakeld. Wanneer de van schadelijke stoffen terug op het nomale niveau is, wordt de circulatiefunctie automatisch uitgeschakeld, zodat er in het interieur van de auto opnieuw verse lucht kan toegevoerd worden."

Heeft iemand wel eens gemerkt dat er in de laatste stand werd ingegrepen? Of moet de lucht dan wel heel erg slecht zijn?
 

EdK

Forumguru
Als hij bij mij in de Auto stand staat zowel in stand 1 of 2 en het is buiten koud weer ( rond vriespunt bv ) dan bij aanzetten motor gaat de ventilatie automatisch in recirculatie stand. Maw je wagen is vlugger op temtperatuur.
Zodra hij een bepaalde temp heeft behaald hoor ik de ventilatie van recirculatie naar verse lucht verwarmen overgaan.

Dit zelfde gebeurt met warme dagen dat ik dan de airco wil gebruiken om de warmte er zoveel mogelijk uit te krijgen.
Ook dan begint de clima met recirculatie en zodra een bepaalde temp heeft bereikt gaat hij weer uit de recirculatie stand.

En vieze luchtjes ruik ik alleen als er bruine bonen zijn gegeten en we tegen mekaar in de wagen op zitten te ruften...
( van klein tot groot in leeftijd )
 

EdK

Forumguru
En hoe het straks met de Fab 3 is ga ik beleven... ondanks dat ze beide climatronic heten is het uiterlijk van het knoppen deel al anders tussen de Yeti en de Fabia
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 'm in de praktijk eigenlijk standaard wel op Auto staan, maar dan met de airco uitgeschakeld. Die komt er alleen bij als het echt nodig is (om een teveel aan warmte en/of vocht kwijt te raken). Daarbij is 19 graden voor mij prima - de kamerthermostaat staat ook zelden of nooit hoger.
 

Canon-Eye

Forumguru
De eenheid waaraan gerefereerd wordt, is graden Celsius (en geen meters).
Voor een technicus moet dat duidelijk zijn... ;)
 
Bovenaan Onderaan