Welke Olie?

EdK

Forumguru
Nadeel van zo'n pomp vind ik dat je met slang maar op één punt in de carterpan komt.
En als je dan ook nog ongelukkig staat geparkeerd met de wagen dan pak je nooit alle olie weg.

Beste blijft de plug eruit draaien zodat als eerste de drab al komt en dan kan de boel erna nog uitlekken..

Op werk gebruiken wij een vacuumpomp met reservoir om vertragingsbakken leeg te zuigen , dit omdat die bakken geen aftapplug hebben ( alleen vulplug ) en buiten dat het een knoeiboel is elke keer krijg je ook nooit alles er uit...
 

turboturbo

Forumguru
Gewoon even de auto met 2 wielen op de stoep zetten en de afzuig buis naar het laagste punt geleiden...?

Trouwens, met de carterplug methode en de auto op de brug blijft ook veel olie achter. Dat heb aan de lijve ondervonden toen ik de carterpan eens demonteerde. Ik trof naast oude aangekoekte olie ook vloeibare oliedrab aan die achterbleef achter de ribbels van de bodem van de carterpan.

Pas als je de auto met beide voorwielen omhoog zou zetten (bijv op oprijbokken) zal die drab er mogelijk beter uit lopen.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Pas als je de auto met beide voorwielen omhoog zou zetten (bijv op oprijbokken) zal die drab er mogelijk beter uit lopen.
Inderdaad. Ik heb ook zo'n pompje, maar het is een drama, een knoeiboel, en je krijgt maar een deel eruit.
Dus ik heb een paar zeer stevige oprijbokken gemaakt, waarmee ik zoveel mogelijk olie kan aftappen. Uiteraard eerste de motor goed warmrijden (tot 90° olietemperatuur), en dan met dikke handschoenen aan de plug eruit draaien. Dan een paar uur uit laten druppelen, nieuwe rubberen afdichtingsring op de Ford-plug, vastdraaien en weer vullen.
 

Highway

Forumguru
@andrehj ja de Ford plug, die heb ik hier ook nog eentje liggen. De originele VAG plug lekt bij mij ook iedere keer. Heb nu de originele bout met een koperen o-ring. Sluit ook goed af, maar blijkbaar zou het beter zijn als de o-ring niet van koper maar van aluminium zou zijn. Die eens gaan zoeken voor de volgende olie wissel.

Gezien ik om de 2 beurten mijn motor flush, wil ik zoveel mogelijk olie eruit hebben. Ik zet mijn auto met de neus iets omhoog (op as steunen). Moet ik doen - anders kan ik niet bij de carter lug.

Oliefilter er als eerst af, olie pijlstok los, oliedop los en dan (met warme motor) de carterplug los. Zo lang mogelijk wachten met de carterplug weer erin zetten (vaak nacht laten staan).

Bij vullen moet er ongeveer 4.6 liter in. Dacht dat dat ook de totale hoeveelheid is die erin zou moeten (1.8 tsi).

Ik kreeg bij bvr automotive (wallnut blasting gedaan) nog wel het advies om een keer de carterpan te verwijderen, zodat de zeef goed gereinigd kan worden. Dat staat dus nu ook op het lijstje.
 

turboturbo

Forumguru
Ford plug is idd compatibel met VAG carterpannen :jaja:
En Carterpan los maken om de aanzuig zeef schoon te maken is heel goed om meteen een keer de pan goed schoon te schrobben/schrapen.

Ik verwacht niet dat de zeef erg vuil zal zijn zolang de olie jaarlijks gewisseld is en kwalitatief goede olie is gebruikt. De verstopte zeef komt dacht ik vooral voor bij te vervuilde of kwalitatief slechte olie, en bijv bij de generatie Superb I en Passat 3BG generatie speelde het verstopte zeef probleem omdat die motor in de lengte ligt. De olie in de carterpan brandt bij die modellen letterlijk aan in de pan door de loeihete uitlaat om de carterpan heen kronkelt.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Ik denk dat een rubberen afdichtingsring inderdaad beter afsluit, maar dat de ring onder invloed van weersomstandigheden, pekel en warmte van de caterpan eerder kan gaan lekken. Er wordt niet voor niks een metalen ring gebruikt.

@Highway ja de 1.8 TSI heeft 4.6L olie nodig.
 

Highway

Forumguru
Koperen ring ring krijg je zo van de bout af, dat is geen probleem. Is zacht koper, bij wijze van verbuig je die zo met je vingers. Koperen ring ga ik niet hergebruiken - vervang wel met een nieuwe kosten niet veel.

Het zou gaan om galvanische corrosie - de koper en aluminium reageren met elkaar. Dacht dat de carterpan van aluminium is (weet ik niet zeker).

Vandaar zou een aluminium ring beter zijn.

@VAG-man bedankt voor je bevestiging. Ik verwacht dat ik vrijwel alle olie uit het blok krijg op eerder genoemde methode.
 

Highway

Forumguru
@EdK Bedankt voor je toevoeging. Ik zal voor de volgende oliewissel eerst mijn kennis up-to-date gaan brengen. Had gelezen dat je een aluminium ring moet gebruiken bij een aluminium carterpan, maar heb me er toen niet zo ver in verdiept.
 
Met mijn Daewoo Espero heb ik eens vergeleken ---olie aflaten of olie uitzuigen---. Aan gezien de carter een beetje ovaal was werd de olie en drab volledig weggezogen en kwam er geen druppel olie meer uit na het verwijderen van de carterplug. In deze discussie heb ik nog wel een vraag . Verspilling van materiaal ???? of-- en winst maken. Waarom moet men bij skoda de volledige carterplug vervangen, de dichtingsring is niet te verwijderen of te vervangen.
Dus ben ik van plan bij de volgende oliewissel een caterplug te plaatsen met vervangbare koperen dichtingsringen--

OPM: bij mijn huidige Rapid heeft olie uitzuigen geen zin, omdat ik toch de bodemplaat moet verwijderen om de oliefilter te vervangen
 

Highway

Forumguru
Bij de originele plug kan je de ring er inderdaad niet zomaar af halen. Ik heb de auto ring met een dremel eraf geslepen, en een ring van de automaterialen zaak gebruikt.

Het is inderdaad absurd dat je een flink stuk metaal (carter bout) telkens moet vervangen, terwijl die bout nog prima in roden is.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb bij eens bij een bestelling van ik dacht autodoc 10 losse ringen meebesteld en 1 plug. Centenkwestie. Kan ik even vooruit.
Mijn ervaring is dat automaterialen zaken ook alleen maar de combinatie plug+ring hebben à €€ per stuk.
 

andrehj

Forumguru
@EdK en @Highway : De carterpan van een 1.8 TSI is van staal, en de plug van Ford ook. Dat pas dus al mooi bij elkaar. Verder lekte een koperen ring (die bovendien uiterst lastig te centreren was) bij mij ook. Sinds ik de plug van Ford gebruik en hiervan bij elke oliewissel de rubberen O-ring vervang, heb ik geen enkele keer lekkage meer gehad. Ook niet door pekel of wat dan ook. Ik gebruik nooit meer iets anders.
 

VAG-man

Forumguru
De koperen ring hoef je niet te centreren. Deze was dan te groot.
Verder moet de koperen ring op de plug met het naadje tegen de caterpan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Tjonge, waarom krijg krijg ik geen mailtjes meer van het forum, adres en instellingen nog maar weer eens controleren...
4 liter totaal is behoorlijk karig voor een Superb. Je hebt toch een 1.8?
"Sinds 6-2015 Skoda Superb Combi Elegance 2.0TDI 140 - 320 -> 187 pk - 413 Nm CFFB 4-2010 147-... dkm"

4 liter olie volgens opgave uit het boekje. Overigens hetzelfde als de 1.9TDI's die ik 10 jaar heb gereden.
upload_2019-7-11_16-55-47.png

Als ik zelf de olie verving deed ik dat voorheen altijd via de aftapplug, verving ik deze en ook de ring gewoon niet. Even schoonmaken en met een beetje olie weer monteren.
Ook liet ik tijdens vakanties in Polen de olie verversen. Ook daar heb ik nooit kosten voor een aftapplug gezien.

Nooit lekkage gezien, waarom ook? Op m'n werk kalibreren we manometers tot 2500 bar die met een koperen ring worden aangesloten. Als je een hoge druk hebt is het nodig om een nieuwe ring te pakken. Anders doe je diverse keren met dezelfde ring.
 
Laatst bewerkt:

PeetZ

Actief lid
De mijne verbruikt heel veel olie en gooi en nu al paar jaar 5w40 in. Er word mij ook wel is gezegd waarom gooi je er geen 10w 40 in maar ik ben daar beetje huiverig voor.
Zit nu toch is te denken om het te proberen met deze CASTROL GTX Ultraclean 10W-40 A3/B4
Nu vraag ik mij af wat jullie mening is.
Zit ook te twijfelen voor eventueel revisie of gewoon helemaal een andere auto.
 

Highway

Forumguru
@PeetZ wat is heel veel?

Je kan er wel andere dikkere olie in gaan doen, maar de motor is gemaakt voor een bepaalde olie dus dikkere olie zal op andere plaatsen mogelijk niet meer zo goed smeren. Castrol gtx ultraclean ken ik niet, qua dikte wel iets dikker maar niet erg veel (ten opzichte van een 5W30).
 

PeetZ

Actief lid
1 liter op 500 km ongeveer. Zeg maar 1 op en tank benzine

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan