Welke Olie?

Skoda-MAN

Forumguru
@andrehj Ik ben altijd wat huiverig om andere olie te gebruiken dan de fabrikant voorschrijft, in mijn vak heb ik daar teveel ellende van gezien. Afwijkingen van viscositeit is al gevaarlijk. Tegenwoordig wordt samen met een fabrikant olie ontwikkeld voor een specifieke motor en daar van afwijken kan kostbaar worden. Bij bijvoorbeeld een Renault diesel Dci110 hoef je niets anders in te gieten dan olie volgens voorschrift want hij gaat stuk.
 

Highway

Forumguru
Eerste wat ik met mijn Superb 1.8tsi heb gedaan na aankoop: Forte motor reiniger erin gedaan, en vervolgens olie+filter vervangen. Daar nog Top end treatment (ook van Forte) aan toegevoegd.

Waarom - ik was reeds bekend met het olieverbruik bij aankoop van de auto. Hierop had ik dus ook garantie afgedongen bij de aankoop.

De flush was om alle zooi uit de motor te krijgen, nieuwe olie zodat ik zeker weet dat de juiste olie erin zat. Ik weet niet of de auto hiervoor wel een olie verbruik had, maar nu verbruikt die zo goed als niets. Door te flushen+olie verversen kon ik dit goed in de gaten houden (ook olie die eruit kwam gefilterd - geen problemen gevonden)

Een motor flush moet je met verstand gebruiken. Bij de Forte mag je bijv. niet met de auto gaan rijden. Andere merken wel (een aantal km). In een sterk vervuilde motor kan ik me indenken dat er wat grotere brokken los komen die dunne olie kanaaltjes kan verstoppen. In het geval van een goed onderhouden motor zal er niet veel vervuiling zitten. In dit geval zou een flush de schraapveren (zwak punt met deze motoren) schoner kunnen maken.

Mijn vorige auto (Toyota) had een technisch ontwerpfout met de zuigerveren. Hier hielp een flush (ook met Forte) wel merkbaar. Helaas waren de cilinders reeds ovaal gesleten (door vastzittende zuigerveren) dat de auto nog steeds te veel olie bleef gebruiken. Daar is de motor toen vervangen (eigen kosten - Toyota deed hier ook alsof zijn neus bloedde terwijl dit een wereldwijd bekend probleem is).

Dus mijn mening betreffende flushen: gebruik je verstand, volg de gebruiksaanwijzingen en koop een goede flush die zich al bewezen heeft. Ook erg belangrijk - gebruik een goede kwaliteit olie en vervang deze op tijd.
 

Schippersss

Forumguru
Misschien wel, misschien niet. Maar daarvoor heb je nou een oliefilter, zodat die rommel daarin wordt opgevangen.
Mijn redenering is als volgt: De 1.8 (en 2.0) TSI-motoren gaan stuk door zeer kleine stukjes rommel die tussen de onderste zuigerveren (olieschraapveren) de zaak dichtzetten. Stukjes die daar worden losgeweekt komen in het carter terecht. De olie daaruit loopt altijd via het filter.
Bovendien gaan de motoren kapot door de troep in de schraapveren, en niet door troep op andere plaatsen.
Mijn idee is dus dat ik er meer mee kan winnen, dan verliezen.
Over welke stukjes 'rommel' moet ik hier bij voorstellen? De olie schraapveren verkolen vast.
 

s-line

Forumguru
Ik ben ook niet zo van die "goedkope" olie. Ik deed er altijd Castrol ege long-life in en dan gewoon elk jaar verversen. Liever iets meer kwijt dan een vuile dicht geslipte motor. Ik heb dan ook geen olie probleem gehad in de tijd dat ik hem had.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

FlavioX

Forumguru
Ik moet een beetje op de centjes letten dus vorige week 6 liter olie bij de Lidl gekocht. :nailbiting:
5W30 en voldoet ook aan de VW 507.00 eisen. Ik ververs om de 30.000 km de olie en het oliefilter.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt Action en Lidl e.d. verkopen ook oliën (bij Action zelfs een vol synthetische) met de vereiste SAPS en fabrikant normeringen....
 

Spinal

Forumguru
Bij mijn vorige auto en bij deze gooi ik er ook de Valvoline 5W30 in van de Action voor 6 euro per liter. Ook de goedkopere Technic (of zoiets) olie van de Action voldoet aan de VW specificatie. Maar dan koop ik toch liever de Valvoline.
Vaak zijn dat restpartijen of kopen ze per bulk in, lekker belangrijk daar veranderd de olie echt niet van en na een jaar gaat hij weer eruit.
 

turboturbo

Forumguru
Vind het moeilijk iets te zeggen over hoe olie bevalt qua merk etc. Ik kan niet in de motor kijken hoe de olie z’n werk precies doet bijv.

Vaak lees je bijv ‘ik gebruik al jaren [merk X] olie en heb nog nooit problemen gehad’. Vraag die ik me dan stel is: wat zégt dat nou helemaal? En wat heeft dat merk olie daar precies aan bijgedragen?

Wat ik wel merk is de ingrepen die ik heb gedaan in de afgelopen jaren (Forté top end treatment, een uitgebreide motorspoeling, kleppendeksel sludge verwijderd, sludge uit carterpan verwijderd) merk ik dat de (nokkenas?)ketting vlak na de start minder vaak en korter even ratelt vergeleken met ‘vroeger’. Er wordt dus sneller oliedruk opgebouwd. Ook is de motor merkbaar stiller met de top end treatment. Maar waar welke verbetering precies tot te herleiden is, vind ik moeilijk te zeggen.

Wat de Addinol betreft; ik rij er nu voor het derde jaar mee (3e verversing dus) het is denk ik een prima olie gezien de specificaties maar eender welke olie met gelijke specs zal hetzelfde presteren lijkt mij....
 

andrehj

Forumguru
Dit is precies wat ik dacht!
Hoe is de Addinol Superlight olie bevallen in de loop der jaren?
@andrehj @JeroenHamann @turboturbo @Spinal
Hoe doet ut... Kan er verder niet veel van zeggen. Ik ververs nu elke 10.000 km. Omdat ik dat zelf doe kost dat maar weinig. Olieverbruik zat bij de laatste verversing op 1:8412 (ik hou elke gram bij die er in en uit gaat) en neemt licht toe. Ben benieuwd waar de volgende verversing op uit komt, maar dat weet ik pas over 6000 km.
 

VAG-man

Forumguru
Feit is hoe sneller de oliewissel des te minder een motor te leiden heeft. Of je dat nu doet met longlife of gewone olie. Ik denk dat je prima een B-merk olie kunt pakken van bijv. Lidl of Action, mits deze voldoet aan de specs. en met iedere 10.000km aan oliewissel moet het er nagenoeg weer als nieuw uit kunnen komen.
Dit laatste geldt uiteraard alleen voor niet dieselmotoren.
 

turboturbo

Forumguru
Ik had dacht ik laatst 8.000km erop zitten maar de olie was gitzwart toen het eruit kwam (benzine motor). Dus ja; heeft het (de olie) veel troep op kunnen nemen? Of zegt het juist iets negatiefs over kwaliteit? Geen idee.
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik de LL olie die de dealer ook gebruikt (Shell helix 0w30). Verwissel deze dan wel om de 15 000 en niet 30 000. Altijd een nieuwe oliefilter.

1 keer doet de dealer de olie verversen, de volgende keer ikzelf waarbij ik ook (met Forte) de motor flush.

Bij de flush komt de olie er behoorlijk donker uit. Er wordt dus duidelijk best wat vervuiling mee genomen.
Bij een normale olie controle - de olie wordt langzaam donkerder. Niet zwart maar wel zichtbaar donkerder dan nieuw.
 

Eltjo

Forumguru
Olie verversen: filter € 10, 4 x liter Lidl olie volgens de aangegeven VW 507.000 norm (spec's zie (https://photobucket.com/gallery/use...xLTRCQkUtQUIyNS0wNUYzNTk0NUY4RTEuanBn/?ref=)+) + € 10 arbeid op vakantie in PL, incl. resetten naar 30kdm service interval:jaja:. Of zelf verversen op de oprit kost me ongeveer 1 uur waarvan de meeste tijd gaat zitten in het weer netjes opruimen van olie+filter en teiltje of oliepompje Lidl € 17.
Volgende keer weer aftappen.
En er gaat al tonnen km's Lidl olie in al mijn auto's, bijvullen nooit nodig geweest. Ik hang geen oliereligie aan..
 

VAG-man

Forumguru
Dus je ververst uiteindelijk maar 85% van de olie. De meeste drab blijft onderin zitten en zuig je er niet uit.
Ja ik heb ook zo'n oliepomp (van Lidl), maar probeer deze zo min mogelijk te gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan