Welke Olie?

turboturbo

Forumguru
@JeroenHamann ik had het advies voor Castrol Edge Titanuim opgedaan op Seat-Online, daar zit toch wel aardig kennis van 1.8 20VT motoren (ik bedoel hiermee niet de 1.8 TSI dus)

Mijn Duits is niet zo goed dat ik goed kan volgen wat er zo goed zou zijn aan deze Addinol, maar ik vertrouw enigszins op forumleden in deze... :lezen:

Zo begrijp ik niet zo goed wat nu het verschil is tussen de super light 0540 en de 0546 (wat ook een 5W40 is)?
 
Laatst bewerkt:

JeroenHamann

Forumguru
Toevallig heb ik mij hierin de afgelopen weken enorm verdiept, en ik heb besloten om over te stappen op Addinol Superlight 0540, en die dan elke 10.000 km zelf te vervangen. Ook wil ik de eerste twee verversingen de motor nog reinigen met Lambda Oil Primer.
Deze zelf uit te voeren verversing is relatief goedkoop (20 euro olie en 10 euro voor een filter).
Hiermee hoop ik het punt dat mijn 1.8TSI nieuwe zuigers nodig heeft uit te stellen tot zo'n 200.000 km, wat ik met mijn S2 toch niet ga halen (rij maar 15.000 km per jaar, dus zit pas na 13 jaar op de twee ton).
De vervuiling van de zuigerveren van een 1.8 TSI komt immers door roetaankoekingen die een goed reinigende, verse olie weg zou moeten kunnen krijgen.
Heel mooi (en veel beter dan ik dat kan) staat dit uitgelegd in deze post op Motor-Talk.de.


Net nog even gelezen maar deze olie hoeft pas om de 15.000km te vervangen te worden.
Zou als je de reiniging hebt toegepast ook flesje van de Olie spul van Lambda er bij doen, ga ik in ieder geval wel doen.
 

JeroenHamann

Forumguru
@JeroenHamann ik had het advies voor Castrol Edge Titanuim opgedaan op Seat-Online, daar zit toch wel aardig kennis van 1.8 20VT motoren (ik bedoel hiermee niet de 1.8 TSI dus)

Mijn Duits is niet zo goed dat ik goed kan volgen wat er zo goed zou zijn aan deze Addinol, maar ik vertrouw enigszins op forumleden in deze... :lezen:

Zo begrijp ik niet zo goed wat nu het verschil is tussen de super light 0540 en de 0546 (wat ook een 5W40 is)?

Ja er word zoveel met adviezen gegooit op internet, je moet uitgaan van wat anderen zeggen dat is wel lastig. Ik heb in mijn seat (vorige auto) ook de castrol long life gehad, nooit problemen mee gehad.
Je kan op de site van Addinol heel makkelijk je olie vinden
volgens mij deze
http://www.addinol.de/oilfindnew/type_details.php?id=5083
 

turboturbo

Forumguru
Nee, was niet stuk. Ik was op de site van addinol zelf aan het grasduinen.....

Ontzettend bedankt voor je inspanning in dit topic! Ik heb dankzij jullie tips ook deze olie besteld voor mijn O1. Vergeleken met m'n vorige bestelling bij oliewereld scheelde dit aardig wat geld (kortingscode werkte bij mij ook) :greedy: en een nog hogere klasse API olie op de koop toe :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Yep, dat voordeel heb ik ook, want onze Twingo lust deze olie ook prima. Scheelt weer onnodige voorraad in de garage.
Goeie aanbieding trouwens, die 4 flessen voor 74 euro. Verkoper verkoopt ook nog de bijpassende oliefilters.
 

andrehj

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat de Oil extra niet nodig is. Ik ga alleen twee keer (na 6000 km of zo) even flushen met die oil primer, en daarna steeds gewoon de Addinol 0540 erin.
 

turboturbo

Forumguru
De Super Light units zijn hier binnen gekomen (snel!) :)

Waar bestellen jullie die Oil Primer? Amazon verzend niet naar NL, quatroshop idem. Colorlock.nl (vreemde site) lijkt ze in NL te kunnen leveren...
 

Spinal

Forumguru
Wat doet die oil primer precies? De vervuiling los weken? Heb je dan niet de kans dat kleine olie kanalen verstopt raken?
 

andrehj

Forumguru
Misschien wel, misschien niet. Maar daarvoor heb je nou een oliefilter, zodat die rommel daarin wordt opgevangen.
Mijn redenering is als volgt: De 1.8 (en 2.0) TSI-motoren gaan stuk door zeer kleine stukjes rommel die tussen de onderste zuigerveren (olieschraapveren) de zaak dichtzetten. Stukjes die daar worden losgeweekt komen in het carter terecht. De olie daaruit loopt altijd via het filter.
Bovendien gaan de motoren kapot door de troep in de schraapveren, en niet door troep op andere plaatsen.
Mijn idee is dus dat ik er meer mee kan winnen, dan verliezen.
 

Noord26

Forumguru
Misschien wel, misschien niet. Maar daarvoor heb je nou een oliefilter, zodat die rommel daarin wordt opgevangen.
Mijn redenering is als volgt: De 1.8 (en 2.0) TSI-motoren gaan stuk door zeer kleine stukjes rommel die tussen de onderste zuigerveren (olieschraapveren) de zaak dichtzetten. Stukjes die daar worden losgeweekt komen in het carter terecht. De olie daaruit loopt altijd via het filter.
Bovendien gaan de motoren kapot door de troep in de schraapveren, en niet door troep op andere plaatsen.
Mijn idee is dus dat ik er meer mee kan winnen, dan verliezen.
Daar zijn de meningen toch over verdeeld. Het is hetzelfde als je tank volledig leeg rijden. Vanwege het residu wat dan mee komt. Het is wellicht daarom juist niet verstandig om nu opeens het vuil los te halen, gezien de mogelijke gevolgschade.

Beter is om het vuil langzaam los te halen dmv vaker olie verversen oid. Niet door het opeens allemaal los te willen halen?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Vroegahr had je de Shell X100 olie en dat was de eerste olie met sterk reinigende eigenschappen. Veel motoren die al wat ouder waren gingen opeens naar de knoppen vanwege los gekomen vuil in kleine kanalen.
De slogan was dan ook snel: met Shell X100 wordt de hele wereld bedonderd.
 

andrehj

Forumguru
Vroegahr had je de Shell X100 olie en dat was de eerste olie met sterk reinigende eigenschappen. Veel motoren die al wat ouder waren gingen opeens naar de knoppen vanwege los gekomen vuil in kleine kanalen.
De slogan was dan ook snel: met Shell X100 wordt de hele wereld bedonderd.
Dit vergelijk slaat in deze discussie natuurlijk nergens op. Shell X100 stamt uit 1949(!) en was toen inderdaad heel erg bijzonder. Het verschil met de toenmalige oliën was gigantisch, vele malen groter dan het huidige verschil tussen een Shell AV-L 0W30 en de hier veelbesproken Addinol 0540. Ook als hier een flusher aan wordt toegevoegd.
 
Bovenaan Onderaan