Welke Olie?

JeroenHamann

Forumguru
Hallo allemaal,

Wie kan mij adviseren in welke Olie ik in mijn Skoda Superb 1.8 TSI 2011 moet doen.
Wie heeft ervaringen en met welke olie?

0W40 lees ik ok 5W40

Ik heb geen idee namelijk daarom jullie advies/ervaringen graag

en waar te kopen eventueel
 

CDK

Forumguru
Standaard staat een Superb 2 op longlife en dat was 5w30 en sinds vorig jaar schrijft Pon en dus de dealer 0w30 voor. Maximaal 2 jaar OF maximaal 30000km.
 

andrehj

Forumguru
Toevallig heb ik mij hierin de afgelopen weken enorm verdiept, en ik heb besloten om over te stappen op Addinol Superlight 0540, en die dan elke 10.000 km zelf te vervangen. Ook wil ik de eerste twee verversingen de motor nog reinigen met Lambda Oil Primer.
Deze zelf uit te voeren verversing is relatief goedkoop (20 euro olie en 10 euro voor een filter).
Hiermee hoop ik het punt dat mijn 1.8TSI nieuwe zuigers nodig heeft uit te stellen tot zo'n 200.000 km, wat ik met mijn S2 toch niet ga halen (rij maar 15.000 km per jaar, dus zit pas na 13 jaar op de twee ton).
De vervuiling van de zuigerveren van een 1.8 TSI komt immers door roetaankoekingen die een goed reinigende, verse olie weg zou moeten kunnen krijgen.
Heel mooi (en veel beter dan ik dat kan) staat dit uitgelegd in deze post op Motor-Talk.de.
 

JeroenHamann

Forumguru
Oke maar er zijn ook verschillen qua merk, bedoel die van de action ga ik er niet in kieperen maar welk merk ik goed?
Op het duitse skoda forum lees ik weinig goeds over de Castrol?
 

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver : Die 30.000 km is voor een direct ingespoten benzinemotor eigenlijk te lang. Zelf ben ik al terug gegaan naar jaarlijks (15.000 km), maar als ik toch zelf de olie vervang, en de Addinol is niet zo duur, kan ik het net zo goed elke 10.000 km doen.
 

andrehj

Forumguru
Nog geen idee. Ik kijk t.z.t. wel waar ik deze het goedkoopst per 2x5 liter kan kopen. Zal wel een Duitse webshop worden.
Overigens hier nog een aardige post waarin wordt beargumenteerd waarom je beter de 5W40 (Addinol Super Light) dan een 0W40 (Mobil1 New life) kunt kopen.

Edit: 36 euro? Inclusief verzenden? Link?
 

JeroenHamann

Forumguru
@andrehj jij hebt het over lambda oil primer, dit reinigt de motor? Welke wilde je gaan aanschaffen? en wat is de werking precies? en hoe ga ik het gebruiken, gooi ik het bij de nieuwe olie? of bij de oude? hoor graag hoe of wat
 
Laatst bewerkt:

JeroenHamann

Forumguru
Oke ga ik die zo even lezen, dan ga ik primer bestellen moet ik ook voor jou bestellen? ik heb adres in duitsland namelijk en woon dichtbij de grens
 

JeroenHamann

Forumguru
Nog geen idee. Ik kijk t.z.t. wel waar ik deze het goedkoopst per 2x5 liter kan kopen. Zal wel een Duitse webshop worden.
Overigens hier nog een aardige post waarin wordt beargumenteerd waarom je beter de 5W40 (Addinol Super Light) dan een 0W40 (Mobil1 New life) kunt kopen.

Edit: 36 euro? Inclusief verzenden? Link?


https://www.amazon.de/gp/product/B00JACQT6S/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik had een kortingscode met verzenden naar Nederland code is WELKOM weet niet of die bij jou ook gaat werken.
inclusief verzenden idd
 

andrehj

Forumguru
Dankjewel! :thumbsup: Code werkte bij mij ook. Net drie keer 5 liter besteld voor slechts 60 euro (en 2 cent) inclusief verzenden naar NL. Dat was geen verkeerde deal dacht ik zo.
Belangrijke voordelen van deze olie zijn:
  • Sterke reinigingswerking.
  • Geen longlife, maar wel VW 502 / 505 goedgekeurd.
  • Op temperatuur niet te dun.
 
Laatst bewerkt:

JeroenHamann

Forumguru
Dankjewel! :thumbsup: Code werkte bij mij ook. Net drie keer 5 liter besteld voor slechts 60 euro (en 2 cent) inclusief verzenden naar NL. Dat was geen verkeerde deal dacht ik zo.
Belangrijke voordelen van deze olie zijn:
  • Specifiek voor benzineauto's (niet geschikt voor diesels met roetfilter!)
  • Sterke reinigingswerking.
  • Geen longlife, maar wel VW 502 / 505 goedgekeurd.
  • Op temperatuur niet te dun.
Graag gedaan!
 

andrehj

Forumguru
@JeroenHamann : Wat is overigens jouw km stand? En hoe zit het met evt olieverbruik? Ik zit nu op 74.000 km, en heb een zeer laag olieverbruik (ca 1:20.000). Maar dat wil ik dus graag zo houden.
 

JeroenHamann

Forumguru
@andrehj ik zit op 80.000 auto gekocht bij 76000
Ik wil het verbruik ook laag houden maar lees zoveel over die 1.8 TSI motoren dan ik denk kan het beter voor zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Interessante materie... wil hier wel even op meeliften op deze vergaderde info...

Zat toevallig al even te neuzen naar een nieuwe olie voor de komende beurt in feb '17 (olieverversen doe ik zelf)

Ik ben bereid van mijn Castrol Edge Titanium geloof af te stappen.....

Is die Addinol Super light ook geschikt voor mijn Octavia? (n.b. ik hanteer dus ook de vaste interval, QG0)

olieboekje.jpg

EDIT: Ja hoor!! Het lijkt er wel op.... :cheer:

addinol.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan