Welke middelen gebruik je bij het detailen/poetsen?

Xavier

Actief lid
Ik heb, nu ik ook Octavia-rijder ben, dit topic ook eens doorgelezen. En ja, ik moet nog een goede foto maken voor mijn profiel, maar ik ben nog niet aan een goede poetsbeurt toegekomen. De vorige auto glimt in ieder geval wel!

Eigenlijk ben ik de afgelopen jaren door schade en schande wijzer geworden. Ook ik ben, zoals velen met mij, ooit begonnen met de welbekende schildpaddenwas. Ergernis, want kunststof etc. werd er mooi wit van en ik moest altijd dingen aan die karatefilm: wax on, wax off, spierballenwerk. Paar jaar geleden bij Carclean terecht gekomen en het 'complete starterspakket' aangeschaft. Gedurende de jaren hierna streep je daar dingen van weg. Zo ben ik gestopt met 3 eindbehandelingen in de vorm van grondpoets, middellaag en eindglansmiddel (oftewel glaze etc.). Ik werd er gek van, 3x in en uitpoetsen en als ik er over nadacht kwam ik tot de conclusie dat ik het onzin vind. Let wel: dat is mijn mening.

Ik vind nu vooral gemak in gebruik en goed gereedschap belangrijk. Dus ruime emmers, een lekkere washandschoen, fijne zeep, mooie duurzame borsteltjes voor de velgen, goede pads, etc. Eens per jaar een goede beurt (alle stappen alleen indien noodzakelijk), dus foamen, wassen, kleien, DAP, Iron-X, waxen, velgen eraf, wielkasten, etc.

Bij aflevering van mijn vorige auto wilde ik geen 'dealer-behandeling' in de vorm van een vaag product met soms wel 5 jaar glansgarantie. Dit omdat zo'm middel gewoon niet bestaat. In mijn zoektocht naar een down-to-earth detailer (want zo heet de gespecialiseerde poetser) kwam ik in aanraking met *, van * Hij heeft toen mijn auto af-fabriek behandeld en sindsdien heb ik hem onderhouden. Eind vorig jaar nog samen een leuke poetsdag gedaan, helaas moest kort hierna mijn auto weg. Ik kreeg er echter een nette Octavia voor terug.

* gebruikt * nadat ook hij op zoek is gegaan naar een prettig werkend product. Nadat hij mijn vorige auto met * heeft behandeld ben ik hier ook op overgestapt. En voor mij werkt het: goede prijs, eenvoudig aan te brengen en uit te poetsen, goede glans en voor mij is de standtijd goed (ik was en poets regelmatig, maar ook wel eens langere tijd niet ;)). Ik ben geen voorstander meer van producten die een enorme standtijd of een soort pantserlaag beloven: het kan niet en wanneer zo'n laag zou slijten heb je er enorm veel -duur- werk aan om het weer goed te krijgen. Ik heb ervoor gekozen met enige regelmaat goed te wassen en goed te conserveren. Daarbij vind ik het leuk om te doen, dagje verstand op nul en lekker buiten bezig zijn.

Goed, voor zover mijn bijdrage, wanneer de Octavia is gedaan (waarschijnlijk voorjaar) zal ik wat foto's plaatsen van de doorlopen stappen.

* = nadere info per pb
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Xavier Misschien sluikreclame, maar je noemt ook hoe je er aan komt, dus voor een goede lezer ook herkenbaar als 'reclame'. Als ik het zo lees lijkt Rejex gewoon vergelijkbaar met Exp van Poorboys World, om maar een andere sealant te noemen. Wat kost Rejex, en hoeveel gebruik je er van?
 

Xavier

Actief lid
Om te voorkomen dat we afwijken van waar dit topic over gaat, heb ik namen weggehaald zodat de essentie overblijft.

@Cordoba: PB heeft zeker een leuke (betaalbare) lijn, ik gebruik er nog wat middelen van en Exp heb ik ook gebruikt. Ik ben toch overgestapt: enerzijds vind ik het leuk om goede en betaalbare producten te vinden die niet standaard van de grote of bekende producenten komen. Zo vind ik bijv. Mecquiars (spel ik het goed, heb er geen flesjes meer van staan ;)) zwaar overprijsd, mogelijk door reclame, bekendheid en omdat ze het blijkbaar ook kunnen vragen. Ik heb zodoende voor R gekozen: het zat al op de auto en ik vind dat R langer stand houdt en het verwerkt fijn. Flesje even gepakt: € 21,95 voor 437 ml, er is ook een kleinere fles. Is vrij zuinig in gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Kim_n

Actief lid
@Corné de Kluijver ik ben wel fan van Meguiar's, maar zoals xavier zegt is het aan de dure kant. Ik ben nu al een tijdje aant overstappen naar chemical guys en daar ben ik ook zeer tevreden mee. Al vind ook Meguiar's nog net iets duurzamer werken, bij sommige producten kom ik al enkele jaren rond...

Grtz Kim
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

bobracing

Forumguru
Veel heb je niet nodig hoor...
Wat ik hoofdzakelijk gebruik zijn deze:
Groene dop 3M poets 1Liter
Gele dop 3M poets 1 liter
Meguairs wax

Als voor programma eerst auto wassen, eventueel zijkanten dorpel/dak en motorkap kleien en indien nodig bepaalde delen wetsenden met 2000 waterproof. hierna in bovengenoemde volgorde poetsen... resultaat is gewoon prima :)
 

peterrapid

Forumguru
Welke wax gebruiken jullie van Meguiar's want ook daar heb je nogal wat kwaliteitsverschillen in ... ?
Heb nu zelf de Wetcoat van Gyeon toegepast op mijn en vrouwtje haar wagen en ik moet zeggen dat ik aanvankelijk wat twijfelde over wat men zag op internet maar ik kan jullie garanderen dit werkt zeer goed, geeft mooie glans en je voelt dat er een hoge beschermingsgraad op de lak ligt, wat betreft standtijd geven ze 12 weken aan maar dat denk ik niet te halen eerder een goeie 8 weken, ben nu ongeveer 2 weken ver dus ik laat jullie nog verder weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterrapid

Forumguru
En om terug te komen op de andere reacties, ikzelf ben een Chemical Guy's fan maar ben lichtjes toch aan het overwaaien naar Gyeon omwille van gemak en standtijd, dus volgende behandeling wanneer het beter weer is zal de Cancoat zijn. Voor de polijstmiddelen na nu er 3 te hebben uitgeprobeerd vind ik de Meguiar's 105 en 205 het gemakkelijkst in gebruik voor een newbee als ik, de 3M vind ik het moeilijkst maar misschien is dit ook nog een gebrek aan grondige kennis en ervaring.
 

smutzkanone

Forumguru
ik gebruik van meguiars de cold class paste wax.ruikt lekker,makkelijk aan te brengen.Makkelijk af te nemen. erg mooie wetlook.standtijd redelijk ( vind ik niet zo belangrijk,want ik smeer er na elke wasbeurt wel een waxje op of ga ff met red myst detailer spray rond).
nadeel is dat (naar het schijn) hij niet zo goed met ex-p samen gaat.Ik heb zelf ook de ervaring dat de standtijd van die 2 producten op elkaar minder is als dat je ze los zou gebruiken.
mijn oplossen : na de ex-p een laagje natty's pastewax,en dan de coldclass.
goede bescherming en erg mooie wetlook
 

H@RM

Senior Member
Voor de polijstmiddelen na nu er 3 te hebben uitgeprobeerd vind ik de Meguiar's 105 en 205 het gemakkelijkst in gebruik voor een newbee als ik, de 3M vind ik het moeilijkst maar misschien is dit ook nog een gebrek aan grondige kennis en ervaring.

3M is ontwikkelt voor de bodyshops. Dus voor "gecontroleerde" temperatuur en lucht vochtigheid. Sommige polijstmiddelen zijn daar heel gevoelig voor. Deze kunnen gaan "gummen", gigantisch gaan stoffen als het te warm is of niet mooi afbreken als het te koud is.

3M is niet de enige daarin. Menzerna (of Monello afhankelijk van de winkel) Scholl consepts en meer van dat soort merken zijn daar gewoon gevoeliger voor.
 

peterrapid

Forumguru
@H@RM thx voor de uitleg, wist dat temperatuur er wat mee te maken had maar niet luchtvochtigheid. Wat is voor jou dan een gemakkelijk polijstmiddel die in normale hobbyomgeving goed werkt ?
 

smutzkanone

Forumguru
de SSR lijn van PB's W, kun je bij warm of kou of vocht gebruiken. Er komt wel vrij veel stof vanaf in welke omstandigheid dan ook, is mijn ervaring.
na het polijsten zijn de resten makkelijk af te nemen.

Maar zoals elk "poetsmiddel"het verschil zit vooral tussen de oren.Zelfs de geur kan verschil maken. En kwa geur is de PB SSR2,5 heerlijk (kauwgomballen)
 

peterrapid

Forumguru
@smutzkanone gebruik je dan ook de grove SSR 3 (dacht ik) ? In ieder geval net zoals je zegt zit veel tussen de oren alhoewel met polijsten dat ik toch wat verschil merk, heeft misschien ook te maken met merk wagen en lak dus ook daar kan je verschillende middelen in nodig hebben. Wat betekent dat ik een vrij dure verzameling aan het aanleggen ben in kuisproducten :bloos: klinkt dus echt niet mannelijk :nono: maar vind het toch zo leuk om die potjes in huis te hebben en uit te proberen :yeah:
 

smutzkanone

Forumguru
ik heb de SSR 3, 2,5 en 1
omdat ik een paar maanden geleden met de SSR 3 niet de correctie haalde op een volvolak zoals ik wilde heb ik de monello veloce aangeschaft,echter nog niet gebruikt ( achteraf bleek die volvo lak gewoon kei en kei hard, en had ik met meerdere passes meer correctie kunnen halen, echter door tijdgebrek niet de kans toe gehad).
ik ga de eerst volgende auto die ik ga doen,en het ook echt nodig heeft een 50/50 doen op de motorkap, ene kant SSR3 ,andere kant veloce, zelfde manier toegepast.dan kan ik vergelijken wat het verschil tussen de 2 is.

Natuurlijk merk je verschil tussen de verschillende merken of typen, maar de meeste producten van de betere merken werken gewoon goed.
Het komt vaak meer aan op het gebruiksgemak,de kleur,de geur,hoe lekker het aanvoelt etc etc.
Ik gebruik veel PB vanwegen het gebruiksgemak ( bij bijna elke temperatuur toe te passen) en de prijs kwaliteit verhouding. Echter vind ik mijn wax van meg's een mooiere wetlook geven. En de tyre dressing van mothers ook beter.non ferro heb ik weer van monello, detailerspray vind ik van smartwax weer helemaal geweldin ( die blauwe),
Dodo's red myst detailerspray geeft weer een mooie extra wetlook. Engine cleaner heb ik van autoglym.Velgen reiniger haal ik weer bij kruitvat.
Als je al die componenten met hun concurenten vergelijkt is de werking bijna het zelfde, wat echt de doorslag geeft is vaak gewoon het "emotione" : geur,kleur,verpakking etc.
Is mijn mening dan
 
Bovenaan Onderaan