Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

JeSko

Forumguru
Zo seg 640 euro, niet niks! Hopelijk beleef je er veel plezier van maar dat zal wel, Thule is het materiaal dat je moet hebben:thumbsup:
 

Derooke

Forumguru
Dat kun je niet zo algemeen stellen, want het gewicht varieert nogal. De mijne weegt zonder batterij bijna 22kg, die van mijn vrouw is van een ander merk/type en er zit een grote dubbele fietstas van ruim 2kg op die me veel te veel tijd en moeite kost om er telkens af te halen en weer erop te zetten. Die komt zonder batterij in totaal toch wel op een ruime 26kg.

Maar dan nog: zelfs met 4 fietsen van slechts 19 kilo elk zit je al aan 76 kilo en zo'n 4-voudige drager zal ook al snel ruim over de 20 kilo heen schieten. Lang niet elke trekhaak mag 100 kilo dragen - nog even los van de vraag of dat gewicht met het daaraan verbonden draai- en kiepmoment (want zo'n rek steekt ook veel verder uit dan de standaard 2-voudige drager) wel zo lekker rijdt.
IK zou dat in elk geval niet willen; dan zet ik de 2 kinderfietsjes liever op een imperiaal.


Je hebt idd een punt qua het gewicht van de fietsen en het andere gewicht . Maar idd bij ons zijn het slechts 2 fietsen voor volwassenen en 2 kinderfietsen.

Welke oplossingen zijn er voor 4 grote fietsen ,(of bestaat dit niet)
 

MaxN

Donateur
Wij zijn ook aan het kijken naar een fietsendrager voor 3 met mogelijkheid tot een 4e en dan is de Velocompact of de Velospace de beste optie voor deze eisen. Ja, ze kosten een hoop geld, maar zitten als een huis achterop de auto. Wij hebben inmiddels al wat dragers versleten, maar die zitten allemaal minder goed dan de Thule’s.
Overigens zijn er ook andere goede merken, maar die hebben geen of minder goede oplossingen voor 4 fietsen op de trekhaak.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb nu mijn 2e Thule fietsendrager, mijn 2e Thule dakkoffer en m'n 2e set Thule dakdragers. En niet omdat Thule zo slecht is maar omdat ik ze meelease met m' auto... Thule is gewoon wat dat betreft marktleider in kwaliteitsmateriaal...
 

larsy

Forumguru
Spinder hawk gekocht voor 3 fietsen .(kosten geen knet)
Ik Heb hem nu in staal
Maar in alu. heb je ze ook en ga deze bijkopen en voor 40€ kan je deze al vinden ...
werken zeeer goed en zijn een pak lichter .
Ik ga achter 2 weken met vier fietsen na Zwitserland ...
1fiets gewoon in de ruime superb koffer :D

AD1CCC1B-FB47-4513-95F7-557CD710DAB6.jpeg
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Wij hebben nu een Spinder Hawk(2 fietsen), maar daarop dansen de fietsen behoorlijk achterop. Voor 2 ATB's is het geen probleem, want die wegen samen iets meer dan een gemiddelde stadsfiets, maar met 2 stadsfietsen is het dansen bij elke hobbel achter de auto.
Het zit allemaal vast hoor, maar recent een Thule achterop gereden en die zit toch echt een stuk mooier achterop. Zit ook wel een kwaliteitsverschil in en zeker een prijs verschil. Onze Spinder ooit ook voor een paar 10tjes gekocht.
Maar nu er fietsen van ons en de kinderen op moeten gaan we voor meer degelijke dragers kiezen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb lange tijd een Spinder Hawk voor 2 fietsen gebruikt. Ik had er twee ongemakken mee:
  • Je moet de wielgootjes verstellen naar gelang de wielbasis van de fiets, dus even een keertje een grotere of kleinere fiets meenemen vraagt een hoop gedoe met vastzittende boutjes die lastig bereikbaar zijn.
  • Tijdens kampeervakanties (vroeger met een bagageaanhangertje met de fietsen er bovenop, de laatste jaren met de caravan) gaat de drager ook altijd mee ter vergroting van de actieradius. Op de dissel van het bagagewagentje stond een steun voor het reservewiel, daarop had ik een extra trekhaakkogel gemonteerd om het rek te kunnen vervoeren omdat het in de kofferbak veel te veel ruimte innam. Dit was bij de caravan niet meer mogelijk, daarom de Spinder weggegeven en de opvouwbare Thule gekocht. Had ik jaren eerder moeten doen...
 

Canon-Eye

Forumguru
een drager voor 4 fietsen is ook niet bedoeld voor 4 volwassen fietsen
Nee, maar de verleiding is natuurlijk wel groot als het eens zo uitkomt.
Trouwens, als je naar de specs van die 3-drager kijkt zie je een laadvermogen van 60kg. Met drie degelijke stadsfietsen ga je daar al snel overheen en met e-bikes helemaal. Met een extensie voor een 4e fiets wordt de verleiding om er teveel gewicht op te zetten vanzelf groter - vele mensen zien immers wel de ruimte die ze kunnen benutten maar denken niet noodzakelijkerwijs na over de gewichtsrestricties.
2 grote en 2 kinderfietsjes zal best gaan, maar die kinderen groeien en hun fietsen groeien mee dus over een paar jaar...

In diezelfde specs zag ik het gewicht van de drager (zonder 4e extensie) als 19kg staan. Daarover heb ik ook mijn twijfels aangezien mijn 2-voudige opvouwbare Thule (met deels in kunststof uitgevoerd "fietsendek" volgens mijn weegschaal al ruim 18kg weegt (maar dat kan aan de onderliggende constructie liggen). Daarom raad ik @Tman0961 aan om het ding even op de weegschaal te zetten om te kijken of dat klopt en zodoende verrassingen te voorkomen.
 

M@cer

Lid
Ik heb voor mijn racefietsen een Spinder Hawk fietsendrager.. Niet zwaar en groot, makkelijk op te ruimen en voor mooie prijzen te vinden op marktplaats.
 

larsy

Forumguru
Ik vin het net een voordeel dat je de wielgootjes kan verstellen ... dan kun je net de ene fiets helemaal links plaatsen en de andere rechts dan storen de fietsen minder met het stuur .
(Soms denk ik nog om een 2-fiets hawk bij te kopen en verlengen op mijn 3-fiets hawk en zo een 5 te hebben “stale versie”:D )

(Ik gebruik toch fietsen van gem. -10kg komt nog maar op 50kg)
 
Bovenaan Onderaan