Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

Tman0961

Forumguru
Na wat inlezen op internet, reacties hier en andere draadjes, begin ik ernstig te twijfelen of ik voor een drager met capaciteit groter dan 2 fietsen moet gaan om de volgende redenen;

- drie is te weinig aangezien we met zijn vieren zijn. Dus blijven alleen de relatief grote en zware over. Dat maakt de drager minder geschikt voor e-bikes.
- Dragers met 2 fietsen zijn beter op te vouwen en te ruimen.
 

Canon-Eye

Forumguru
als het gezin al een fietsvakantie wilt
Zo'n ding is niet alleen voor de vakantie. Biedt ook mogelijkheden om een in een andere dan de eigen omgeving een fietstochtje te maken met je eigen vertrouwde fiets, zonder dat je vooraf een verhuurder moet zoeken die ook nog open is op de momenten dat je de fietsen wilt ophalen én weer inleveren. Dat is mij nou juist veel te veel gedoe.
Wij kunnen bij mooi weer op stel en sprong weg, kost niet meer dan maximaal 10 minuten om het rek te monteren en de fietsen er goed gezekerd op te laden.

Overigens ga je met 4 fietsen op een (navenant zwaarder uitgevoerde) drager toch wel vrij snel over de maximale kogeldruk heen, tenzij het om 4 lichtgewicht racefietsen gaat natuurlijk.

En nog een opmerking: er worden tegenwoordig ook steeds meer e-bikes gebruikt voor woon/werkverkeer en ook door scholieren die langere afstanden door het buitengebied moeten fietsen. Dat beeld van "alleen voor 60+" is allang achterhaald.
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
@leon-cupra, wij plaatsten nagenoeg op zelfde moment. :D

Die van jou is toch ook niet gek, redelijk klein pakketje ook opgevouwen. En kan ook e-Bikes meenemen.
Lijkt me toch ergens wel fijn idee dat je, wanneer je zou willen, alle vier mee kan nemen.

hmm keuzes... lastig.
 

Tman0961

Forumguru
Dat is toch pas als je 60+ bent. En aangezien je nu nog in de luiers zit duurt dat nog wel even...

Mijn vrouw gaat er binnenkort 1 kopen voor woon-werk, plus minus 45min fietsen.

ik heb me voorgenomen wanneer het echt takkeweer is, haar soms op te komen. Vandaar.

En verder heb ik paar keer een leenfietsen gehad die elektrisch was, is niet gek hoor:yeah:
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel leuk om te zien op je dashboard (mits je hebt aangevinkt dat je aanwijzingen wilt hebben bij gebruik van een caravan of aanhangwagen), dat de bijbehorende verkeersborden worden getoond
Die bijbehorende verkeersborden zijn dan weer niet van toepassing bij het gebruik van een fietsendrager. Dan geldt de maximumsnelheid van 90 voor aanhangers op snel- en autowegen niet, maar het systeem blijft dat wel aangeven tenzij je in het menu duikt om het weer uit te zetten.
 

leon-cupra

Forumguru
Betreft opbergen: ik gebruik de fietsendrager als fietsenrek. Staan je fietsen ook wat compakter weg. Nadeel is wel als je de achterste fiets nodig hebt ...
 

Derooke

Forumguru
Die van mij was 6jaar geleden al voor electrische fietsen. 340-/+ voor betaald. Voor 3 fietsen met een oprijstuk van Thule .
Mijn spedelec (hele dikke banden dus) . De 4de is er bijgekomen later.
 

Derooke

Forumguru
Zo'n ding is niet alleen voor de vakantie.........
Overigens ga je met 4 fietsen op een (navenant zwaarder uitgevoerde) drager toch wel vrij snel over de maximale kogeldruk heen, tenzij het om 4 lichtgewicht racefietsen gaat natuurlijk.

En nog een opmerking: er worden tegenwoordig ook steeds meer e-bikes gebruikt voor woon/werkverkeer en ook door scholieren die langere afstanden door het buitengebied moeten fietsen. Dat beeld van "alleen voor 60+" is allang achterhaald.

Een elektrische fiets weegt nog geen 20 kg met de batterij uit de houder.
Mijn spedelec weegt 29 kg met de 2 500 watth batterijen er in. Zonder deze is dit bijna 8kg minder . Dus een gewone elektrische fiets is nog niet half zo zwaar uitgevoerd (dikkere vering,dikkere buizen, enz) dus 4 fietsen zouden moeten kunnen en ga je 5 kg over je kogeldruk gaat dit geen ramp zijn (tenzij je je koffer dan weer hebt volgeladen (overladen)
 

Tman0961

Forumguru
Dat laatste gaat wel gebeuren idd.

bedankt voor advies en delen van ervaringen. Ik ga er een nachtje over slapen.
 

Japanese Power

Donateur
Even off-topic, maar wil het wel even delen.

...is niet gek hoor...

Ik post toch even wat de NL fietsersbond hiervan vindt. En ik onderschrijf die mening van harte.

Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene een halfuur 100 watt en een oudere een halfuur 75 watt. Dit is geen zware inspanning, kost geen zweet en is goed voor je gezondheid. Dat halfuurtje ontspannen fietsen is onderhoud. Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen.

Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig. Vooral jongeren die verder niet sporten, maar de hele dag computerspelletjes doen, of jongeren die te dik zijn, zouden niet voor een elektrische fiets moeten kiezen.

Snellere gewone fiets

En met 100 watt kun je ook op een gewone fiets best snel fietsen, blijkt uit metingen. Een fitte volwassene of een jongere hoeft voor een snelheid van tussen de twintig en vijfentwintig kilometer per uur geen elektrische fiets aan te schaffen. Met een gewone, goede sportieve fiets en een gezonde, matige inspanning haal je die snelheid ook. Dus overweeg je een elektrische fiets aan te schaffen omdat een gewone fiets zo zwaar trapt, kijk ook eens naar een snellere gewone fiets. In ieder geval veel goedkoper en minder kwetsbaar.

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

  • 1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
  • 2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
  • 3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
  • 4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
  • 5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een elektrische fiets weegt nog geen 20 kg met de batterij uit de houder
Dat kun je niet zo algemeen stellen, want het gewicht varieert nogal. De mijne weegt zonder batterij bijna 22kg, die van mijn vrouw is van een ander merk/type en er zit een grote dubbele fietstas van ruim 2kg op die me veel te veel tijd en moeite kost om er telkens af te halen en weer erop te zetten. Die komt zonder batterij in totaal toch wel op een ruime 26kg.

Maar dan nog: zelfs met 4 fietsen van slechts 19 kilo elk zit je al aan 76 kilo en zo'n 4-voudige drager zal ook al snel ruim over de 20 kilo heen schieten. Lang niet elke trekhaak mag 100 kilo dragen - nog even los van de vraag of dat gewicht met het daaraan verbonden draai- en kiepmoment (want zo'n rek steekt ook veel verder uit dan de standaard 2-voudige drager) wel zo lekker rijdt.
IK zou dat in elk geval niet willen; dan zet ik de 2 kinderfietsjes liever op een imperiaal.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , een drager voor 4 fietsen is ook niet bedoeld voor 4 volwassen fietsen. Meeste gevallen 2 volw +2 kids. Kinderfietsje weegt stukken minder dan een volwassen fiets. Heb al meerdere keren met 4 fietsen gereden (ritten van 3-500km) met volgeladen koffer, je voelt het wel maar valt best mee. Met de S3 voel je het vb veel minder dan met de 03.
 
Bovenaan Onderaan