Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

De Stip

Forumguru
IMG_9310.jpg IMG_9311.jpg

Vandaag was er een leuke verrassing. Omdat mijn kids wisten dat ik met een fietsendrager bezig was, keken ze even mee met mijn "huiswerk" op ons forum. Ze hebben gekozen voor de Thule EasyFold XT drager en daar ben ik uiteraard kei blij mee. De Aldi drager was inmiddels alweer terug naar het filiaal en kreeg keurig mijn geld terug. Maar voordat ik dit stukje schrijf in dit topic, heb ik @Chiel een berichtje gedaan om hem te bedanken voor de aanbieding van zijn drager en deze nog even voor mij gereserveerd te houden.

Bedankt voor jullie adviezen en ik zal zodra ik ervaringen heb met de drager, deze delen in dit topic.

Fijn weekend!
 
Laatst bewerkt:

JdeGroote

Senior Member
Bekijk bijlage 80576

Vandaag was er een leuke verrassing. Omdat mijn kids wisten dat ik met een fietsendrager bezig was, keken ze even mee met mijn "huiswerk" op ons forum. Ze hebben gekozen voor de Thule EasyFold XT drager en daar ben ik uiteraard kei blij mee........

Veel plezier met de drager. En over de fiets die op de drager staat. Zo te zien staat het zadel te ver naar achteren en staat de verstelbare stuurpen griezelig rechtop. Qua ergonomie lijkt het me niet veilig fietsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

De Stip

Forumguru
Hey @JdeGroote , de fiets rijdt geweldig hoor. Dus wat mij betreft staat hij goed afgesteld. Maar we hebben ze pas sinds kort en er staan nog maar een beperkt aantal kilometers op :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo te zien staat het zadel te ver naar achteren en staat de verstelbare stuurpen griezelig rechtop. Qua ergonomie lijkt het me niet veilig fietsen.
Hoe kun je dat nou beoordelen zonder dat de berijder erop zit? :nono:

Arm- en beenlengte verschillen per persoon en staan ook niet in een vaste verhouding tot de totale lichaamslengte, dus alleen op zo'n foto afgaan is niet zo zinvol. Zolang de berijder er comfortabel op zit & fietst én er tevens voor zorgt dat hij/zij stilstaand met de (voor)voeten bij de grond kan, is het veilig.
 

JdeGroote

Senior Member
Hoe kun je dat nou beoordelen zonder dat de berijder erop zit? :nono:........

Timmermansoog, los van framemaat en/of leeftijd fietser;) Een illustratie van een typische Holland-fiets zit. Bij en City-fiets, vooral één met elektrische ondersteuning, hoort een dynamischer basishouding om veilig met hogere snelheden te kunnen fietsen. Dit is verder geheel off-topic en hoort in een tweewieler-forum;-P
 
Laatst bewerkt door een moderator:

De Stip

Forumguru
Bedankt voor jullie tips. De drager is nu een paar weken in gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Hij is mooi stabiel op de haak en je merkt eigenlijk niets van z'n aanwezigheid. Wel leuk om te zien op je dashboard (mits je hebt aangevinkt dat je aanwijzingen wilt hebben bij gebruik van een caravan of aanhangwagen), dat de bijbehorende verkeersborden worden getoond en je tevens ziet bij richting aangeven, dat die van de drager in dit geval, het ook doen. Wel even in de gaten houden, dat de parkeersensoren het achter niet doen en ook de side assist niet. Maar dat word netjes door de auto gemeld bij het starten.
 

Tman0961

Forumguru
Ik wil een fietsendrager voor op de trekhaak gaan aanschaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips, truuks, do/donts.

Wij hebben nog 2 kleine dochters, maar die gaan uiteindelijk ook leren fietsen. Ik zit dus voor vakantie e/d te overwegen een fietsendrager aan te schaffen. Maar ja koop ik eentje voor 2 fietsen of gelijk voor 4?

Eis is in ieder geval dat hij kan kantelen zodat de kofferbak toegankelijk blijft.

Nemen jullie fietsen mee op vakantie met het gezin? En hoe? Wat bevalt/wat niet?
 

JeSko

Forumguru
Zoiets zou ik nooit op men auto willen, persoonlijk dan, als het gezin al een fietsvakantie wilt ( wat zeker niet het geval zal zijn ) zou ik proberen te gaan fietsen waar je fietsen kan huren. Heb je dat gesleur ook niet :)
 

leon-cupra

Forumguru
Wij hebben 1 van Thule voor 4 fietsen. Is eigenlijk een fietsendrager voor 3 waar je een 4de drager op kan monteren. Is ook kantelbaar, zelfs met de 4 fietsen op. Superdegelijk. Zou direct terug thule aankopen. Op autostrade voel je wel een beetje dat de drager de wagen zo met kleine schokjes terugtrekt. (Pakt wel wat wind) Met mijn O3 RS had ik daar meer "last" van dan nu met de S3.
Voor een tocht van 1000km zou ik nooit een fietsendrager voor 4 fietsen meenemen, kortere afstanden is perfect doenbaar. (Puur persoonlijk uiteraard)
 

Tman0961

Forumguru
Zoiets zou ik nooit op men auto willen, persoonlijk dan, als het gezin al een fietsvakantie wilt ( wat zeker niet het geval zal zijn ) zou ik proberen te gaan fietsen waar je fietsen kan huren. Heb je dat gesleur ook niet :)

We gaan nu een weekje naar een Landalpark. De jongste dochter kan nog niet mee op de fiets, maar de oudste wel. Voor de jongste gaan we dus wat huren waar de maxi cosi in kan.
Het park is vrij groot dus even op de fiets binnen het park is ook wel handig.

Aangezien de prijzen voor de dragers van 200,- euro tot aan 900,- euro uiteen lopen, evenals de opties en mogelijkheden, dacht ik laat ik hier even polsen naar mensen die mogelijk voor dezelfde dilemma’s gestaan hebben.

Voor nu ben ik er al wel achter dat de drager ook elektrische fiets proof moet zijn, gezien de toekomst. (Vrouw zal op elek. fiets naar werk gaan.)
 

JeSko

Forumguru
Zeer handig ja en ook leuk, zelf fiets ik graag, vrouwlief heeft er echter een hekel aan :D inderdaad stevige bedragen, en die voor E bikes zullen nog steviger in de prijs zijn...
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb zelf de Thule Easyfold. Volledig compact inklapbaar en geschikt voor 3 dikke fietsen, in mijn geval 3 volwaardige MTB’s met dikke banden en brede sturen. Zie ook mijn eigen topic waar wat afbeeldingen staan.
 
Bovenaan Onderaan