Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

De Stip

Forumguru
We zijn op zoek naar de beste E-bike fietsendrager. Op internet is er veel te vinden en voeren met name Thule en XLC de boventoon. Wie van jullie heeft een goed advies of eventuele tips om mee te nemen in onze besluitvorming?
Het zou mooi zijn als de drager ook gebruikt kan worden icm zo'n hoes, waar je extra bagage in kan vervoeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb uitstekende ervaringen met de opvouwbare Thule Easyfold XT. De link verwijst naar de Thule-site, maar er zijn vast ook wel goedkopere aanbieders. Ik heb er destijds eentje bij een grote fietsenzaak in de buurt voor dik 100 euro minder gekocht.
Nog steeds geen koopje, maar dat heb je wel vaker met topkwaliteit.

Die is heel makkelijk eenmalig af te stellen op de actuele maat van de kogel (standaard is in de praktijk niet zo heel standaard, enkele tienden mm maatverschil bepaalt wel of niet echt vastzitten) en dan met een hendel simpel onwrikbaar vast te zetten.
Bij een correct aangesloten 13-polig stopcontact op de auto werkt ook het mistachterlicht en de achteruitrijlichten feilloos (mits e.e.a. ook nog goed is aangemeld in de boordelectronica van de auto).

Grootste voordelen voor ons:
  • dat hij opgeklapt niet al te veel ruimte in de koffer vergt als we met de caravan onderweg zijn. Daardoor kunnen we hem ook makkelijk inzetten om de fietsen vanuit het kampeeradres mee te nemen naar een ander startpunt.
  • eenmaal op de trekhaak is hij makkelijk te kantelen (zelfs met de fietsen erop) om toch de achterklep te kunnen openen.
Het uitgeklapte dek is wel gesloten (zonder grote gaten dus), maar het is licht bollend i.p.v. vlak en daardoor misschien niet ideaal om er andere bagage op te vervoeren. Heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit geprobeerd.
(wel bij een vorig Thule-rek met 3 rechte gootjes; zo'n 30 jaar geleden heb ik daar o.a. een rieten stoel + 4 barkrukken op vervoerd :D.
 

De Stip

Forumguru
Dank je @Canon-Eye , goede review en sterkt mijn mening in welke keuze ik ga maken. Beter iets goeds en helaas dan maar iets duurder, dan rommel waar je achteraf spijt van krijgt. Ik zag deze drager van Thule al voor bedragen van rond de €549,- aangeboden worden.
Nu nog even wachten op een review van de eerder genoemde XLC. Die zag ik net bij onze fietsenmaker en maakte ook een degelijke indruk.

Ik heb een elektrisch zwenkbare Skoda haak aan de Karoq zitten en daar zit een Jeager aansluiting op. Dit zou prima moeten werken met de Thule drager lijkt me.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zeker, sleutel is dat die Jaeger correct en volledig is ingeleerd (aangemeld).
Dealers willen daar nog wel eens een steekje laten vallen. Maar in dat geval zijn er genoeg VAGCOM-mers e.d. hier op het forum te vinden die dat kunnen rectificeren.
 

Agent327

Forumguru
Vorig jaar hebben wij onze elektrische fieten gekocht en toen gelijk de Thule Easyfold XT 933 (met hoes 931-1) aangeschaft. Dit naar aanleiding van een bericht van onze vrienden die met hun camper en elektische fietsen na 90 km op weg naar hun vakantiebestemming, moesten terug keren omdat hun fietsendrager gedurende de rit het aan het begeven was.
Tot nu toe zijn we tevreden met deze drager en voelen ons gerust wanneer we hiermee op pad gaan.
 

Michel

Forumguru
Alweer een aantal jaren geleden hebben wij een Uebler X21 fietsendrager aangeschaft. Geen koopje, maar het is wel een prima drager. Ik heb er al eens twee electrische fietsen mee vervoerd op mijn toenmalige Superb II, waar hij geschikt voor is, en dat ging prima. De fietsen en drager zitten rotsvast.
 

De Stip

Forumguru
Zeker, sleutel is dat die Jaeger correct en volledig is ingeleerd (aangemeld).
Dealers willen daar nog wel eens een steekje laten vallen. Maar in dat geval zijn er genoeg VAGCOM-mers e.d. hier op het forum te vinden die dat kunnen rectificeren.

Ik hoop dat het inleren goed is gedaan. Bij de haak die er vanaf de aflevering (18-10-19) op zat, is het door @Antera gedaan toen ik door hem de nodige VCDS aanpassingen liet doen. Maar de haak is onlangs vervangen vanwege slecht functioneren en ik weet niet of er dan weer zaken eengepas dienen te worden, of door de dealer reeds zijn gedaan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als alleen de haak is vervangen en er aan de kabelboom voor de verlichting geen wijzigingen zijn geweest, zou het gewoon weer moeten werken. Maar dat weet je direct zodra je de stekker erin prikt...
 

Jee13

Forumguru
Thule is kwalitatief waarschijnlijk wel de beste, een vouwbare is handig als je dager achter in auto of elders wilt opbergen

Drager moet capaciteit hebben van 2x 25 kg en ook max kogeldruk moet meer als 50 kg zijn

Tip, haal de accu's uit de fiets tijdens vervoer op de drager, dit maakt het plaatsen van de fiets op de drager ook makkelijker en fiets staat stabieler op de drager zonder extra gewicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
ook max kogeldruk moet meer als 50 kg zijn
In theorie wel natuurlijk. Maar op mijn Fabia2 GLcombi ging het ook prima, zonder enig probleem. Zelfs voordat daar de hulpveren onder gingen (nadat we een caravan hadden gekocht).
De Thule weegt rond 19 kilo, de ene fiets ca. 26 kilo en de andere ca. 21 (beide met de accu eraf).
 

RoyK

Senior Member
MovaNext heeft hele fijne lichtgewicht en inklapbare fietsendrager. Je klapt m op de kogel open en hij zit vast, echt een fijne drager. Evt. te koop met een oprijgootje, wat ideaal is met zo'n zwaardere fiets.
 

JPs_OC2

Donateur
Gebruik sinds een paar jaar met veel plezier de BC70 van Westfalia. Superstevig en eenvoudig inklapbaar tot een klein vlak pakket. Dit model is ook kantelbaar zodat je de kofferbak nog gewoon kunt openen. Ten opzichte van de Uebler niet de lichtste fietsendrager maar met een gewicht van 17,4 kg zo'n beetje vergelijkbaar met de Easyfold van Thule.
Er zijn ook diverse accessoires voor te krijgen zoals een rijgoot, laadplatform en koffer.
 

Frup

Forumguru
Wij hebben onze Thule zojuist verruild voor een Uebler i21.
Deze is echt lichtgewicht en kan 2 e-bikes van elk 30kg dragen.
Ingeklapt is hij compact en past in de achterbak. Hij kan met tas en al op de trekhaak worden gezet, waarna je de tas eraf kan schuiven. Het plaatsen gaat ook heel simpel, zonder hendel of gedoe.
Scoort hoog in de tests. We hebben hem alleen nog niet zelf kunnen gebruiken.
Er zijn veel accessoires verkrijgbaar: tas, oprijgoot. Bagagetas weet ik niet.
 

Huibert

Forumguru
Mijn keus zou ook de Eubler zijn, hier is de oude versie in gebruik. Met twee electrische fietsen er op naar Duitsland gaat prima, rotsvast en zeer makkelijk in gebruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het filmpje een paar keer grondig bekeken hebbend, blijf ik blij met mijn keuze voor de opvouwbare Thule.
Nadeel daarvan: ingeklapt is die minder compact dan de Uebler, maar daar staat tegenover dat het in/uitklappen en (de)monteren zo te zien aanmerkelijk sneller gaat.
Ik stap niet over... :nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat antwoord was al gegeven. Je kunt dit in aanvulling daarop lezen :lezen: als een manier om een voorkeur uit te spreken, nadat (enkele) reviewers ook naar het "alternatief" hebben gekeken.
 

JdeGroote

Senior Member
Alweer een aantal jaren geleden hebben wij een Uebler X21 fietsendrager aangeschaft. Geen koopje, maar het is wel een prima drager. Ik heb er al eens twee electrische fietsen mee vervoerd op mijn toenmalige Superb II, waar hij geschikt voor is, en dat ging prima. De fietsen en drager zitten rotsvast.

Ik heb hetzelfde rek al staat er Volkswagen zubehöhr op. Doorslaggevend bij keuze was een Autobild test, bij de Uebler stonden de fietsen na een noodstop nog op het rek;)
 
Bovenaan Onderaan