Welke fietsendrager? Welke hebben jullie? Ervaringen?

Tman0961

Forumguru
@Canon-Eye, dank voor je advies. Heb hier al even op gegoogled en ik geloof de review van anderen wel. Dit scheelde slechts paar honderd gram.

Ik ga overigens vanmiddag de Velocompact 3 7pins (927) kopen. Deze heeft geen Tuv certificering en geen mistlicht. Dat maakt deze overigens iets goedkoper.
Ik wilde eigenlijk de 926 met mistlicht en tuv kopen, echter deze is (net als vele andere dragers) niet meer op voorraad.
De 927 heb ik na veel rondbellen nog in de buurt kunnen vinden.
 

eriktv

Forumguru
Even out ot the box: als het nou net niet lukt qua ruimte of gewicht kun je altijd één of twee (kinder)fietsen op het dak kwijt. Eventueel zelfs naast een dakkoffer. Via Marktplaats kun je regelmatig dakdragers en een fietsendrager scoren. Ik begon met een ouderwetse Twinny Load op de trekhaak, kocht vervolgens dakdragers met fietsendragers en vond vorig jaar een originele Škoda fietsenbevestigingsset voor IN de auto. Nu kunnen er dus zes fietsen mee, in theorie :tongue:.

En off-topic: ik kocht mijn speed pedelec nog net voor mijn dertigste en heb juist daardoor een bereconditie, inmiddels 22.000km onder de banden. Die weegt 23kg en staat regelmatig op het dak van de auto, scheelt me bijv. weer een OV-rit of leenauto bij onderhoud :)
 

Tman0961

Forumguru
E5061947-A4B7-4ADD-845C-09D2719FACD1.jpeg
Vanaf de winkel ermee naar huis gereden, merk je niets van. Dat maakt dat je bij achteruit rijden even scherp moet zijn.:jaja:
Net ook gelijk de Steco babymee gekocht op MP voor een paar eurie. @Japanese Power, nogmaals bedankt voor de toptip!:dankje: Zo ook even monteren achterop de fiets.

Vrijdag de dakdragers en de dakkoffer er nog op, helemaal klaar voor en zin in de vakantie!!

Allen dank voor het meedenken en delen van ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

dirksan

Actief lid
Wij hebben al vele jaren een Thule Euroway voor 3 fietsen. Koop steeds een rek voor 3 fietsen ook al heb je maar 2 fitesen. Dan heb je meer plaats om de fietsen te plaatsen op het rek. thule.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Eind goed al goed. Ik zag laatst ineens op de A1 op de linkerbaan 2 fietsen en de resten van een rek liggen. Denk van een camper, want met een auto merk je zoiets toch wel, lijkt me. En dat zit veilig op een trekhaak. Op die campers zit gewoon een rekje achterop geschroefd, dus wanneer dat redelijk oud is..... Oppassen dus, zo snel mogelijk er achter vandaan
 

Duijzer

Donateur
Mooi, en zo’n aanhangertje is voor andere dingen ook nog wel eens makkelijk. En een trekhaak om parkeerschades te voorkomen, vooral als anderen denken dat hun voorbumper veel dichterbij zit...

Ja, zo’n campergevalletje had ik afgelopen zaterdag nog. Ik sta te wachten bij de afslag Noordeloos, komt een camper voor me langs met in het kielzog 2 over straat schuivende elektrische fietsen. Beugel achterop was blijkbaar niet bestand tegen het gewicht van de fietsen. Ze schoven rakelings langs m’n auto. Bestuurder merkte niets, reed door. Fietsen maar even in de berm gelegd, ik denk beide total-loss. Ik denk een goede beugel, of in jouw geval zelfs een een aanhangertje goedkoper is, nog afgezien van de schade die je een ander toebrengt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat zo'n beugel door het rijden en weer en wind, aan behoorlijke krachten blootstaat. Op zich niet zo'n probleem, maar wanneer zo'n ding er heel lang op zit, kan de boel het op gegeven moment makkelijk begeven agv metaalmoeheid
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad, tot vervelens toe mee lastig gevallen ooit tijdens cursus aircraft accident investigation in LA. Op zich wel interessant, zo'n kijkje in die tak van sport, al is het verder weinig relevant voor onderzoekers van de human factor ;)
 

EdK

Forumguru
Oppassen dus, zo snel mogelijk er achter vandaan
Dit jaar al 3 keer meegemaakt dat het rek met fietsen van voorliggers werden gelanceerd
Twee keer eigenschuld dikke bult als je met 2 wielen een bocht wil nemen, daar kenne die rekkies echt niet tegen
En nummer drie had er wel spanbandjes omheen maar klaarblijkelijk niet goed vastgezet of na 20Km niet nogmaals even gecontroleerd....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het vervelende met dat soort dingen is alleen dat het er op het oog en om te voelen, nog prima uit kan zien, terwijl het dan best op het punt kan staan om het te begeven. Om dat te kunnen vaststellen heb je speciale apparatuur nodig. Maar beter nog is het op tijd de bevestigingspunten te vernieuwen
 

turboturbo

Forumguru
Ik zit me ook af te vragen of mijn old school Spinder Falcon 3 fietsdrager nog veilig is in dat opzicht. Een jaar of 5 geleden toen al een oud model, 2e hands gekocht. Zo’n 3 fietsen drager heeft meer te verduren dan een voor 2 fietsen. Ik heb de iets vervormde anker plaat al eens vernieuwd preventief maar die zag er binnen 2 ritjes alweer precies hetzelfde uit (en ja, ik heb me ten allen tijde aan de max belading gehouden)

Bestaat er zoiets als een geadviseerde leeftijd of aantal gebruikte kilometers voor fietsdragers? Ik bedoel stel je koopt nu een splinter nieuwe, hoe weet je dan wanneer die weer aan vervanging toe is?
 

EdK

Forumguru
Maar beter nog is het op tijd de bevestigingspunten te vernieuwen
Als het in één keer goed gemaakt word is dat niet nodig hoor.
Maar zo'n rek moet je niet met een paar parkers vastzetten
Ik ben dan een liefhebber van een door en door verbinding, en jaarlijks even te controleren of de moeren niet zijn losgekomen.
En als de bouten aan vervanging nodig zijn dan is de camper/caravan dat onderhand ook hoor
 

Testedoene

Forumguru
Ik heb de Thule XT2 933. Degelijk en goedkoper dan de andere toppers (Diamond, Euebler, Diamond, ...) dankzij een speciale korting.
 

B-S

Lid
Even dit topic afstoffen…
Eerder in dit topic werd dezelfde situatie geschetst waar ik nu mee ‘deal’…
Ik wil graag 2 fietsen voor volwassenen meenemen (in de toekomst schaffen we elektrische aan) en de dochters beginnen ook te fietsen en die fietsjes worden natuurlijk ook steeds groter.

Komt op een wegklapbare trekhaak van de Kodiaq.

Iemand toevallig ervaring met deze:
Hapro
Of deze als (goedkoper) alternatief
Pro User

Op marktplaats houd ik de opties ook in de gaten.
Wellicht hebben jullie ervaringen met dragers voor 3 a 4 fietsen

Alvast bedankt.
 

Japanese Power

Donateur
Die Hapro is wel een groot ding zeg ingeklapt. Ik zelf heb de Thule Easyfold voor 3 fietsen. Factor 2 zo duur maar lekker compact. Wieltjes eronder en handvat eraan. Rij je zo naar binnen toe. Wellicht op marktplaats eentje te vinden. Zal wel lastig zijn aangezien fietsseizoen gaat beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-S

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb de Hapro Atlas 2. Ondanks gewicht en formaat, ben ik er erg tevreden mee.
Stevig, stabiel, wegklapbaar om bij kofferruimte te komen.
7b7cceccc97559a7a6076fc994d55b70.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
Wellicht hebben jullie ervaringen met dragers voor 3 a 4 fietsen
Wij hebben een fietsendrager voor 4 fietsen, wel gewone fietsen. Toch al een serieus gewicht dat op de haak hangt en dan zijn de fietsen van de kinderen nog niet de grootste. Als je dan zelf nog twee elektrische fietsen erop wilt zetten naast de twee kinderfietsen, volgens mij gaat dat niet met het maximum toegestane gewicht van de drager.
 

Canon-Eye

Forumguru
maximum toegestane gewicht van de drager
En vergeet de maximum kogeldruk niet - naargelang het type auto kan dat ook een behoorlijke beperking zijn.

Daar komt nog bij dat de overhang (oftewel het kiep- en wringmoment) bij dragers voor 3 of 4 fietsen nog flink groter wordt, waardoor de op de trekhaak uitgeoefende krachten nog eens navenant toenemen. Dat is dan weer iets om terdege rekening mee te houden bij drempels en kuilen, alsmede bij het nemen van rotondes en andere bochten (snelwegknooppunten!).
 
Bovenaan Onderaan