Welke benzine tank jij?

kleine heino

Senior Member
Beste forumleden,

Wij gaan binnenkort met onze Skoda Karoq op vakantie. Wij rijden door Belgie, Frankrijk, en Italie. Het is best lang geleden dat ik met een benzine auto op vakantie geweest ben. Mensen om mij heen waarschuwen dat ik wel op moet letten welke benzine ik tank, maar als ik dan doorvraag weet niemand precies waar ik dan op moet letten. Wij rijden een Karoq 1.5 Tsi, is er wellicht iets waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld het type benzine in de diverse landen? Of wijst de weg zichzelf?

Tees

Donateur
Het wijst zich redelijk vanzelf zou ik zeggen...ik heb er wel de voorkeur voor om in het buitenland bij grotere ketens te tanken, omdat de zgn witte pompen naar het schijnt nog wel eens mindere kwaliteit benzine krijgen. Ik weet niet zeker of dat een verhaal is van vroeger of nog steeds geldt, maar zekerheidshalve doe ik t maar zo

Captain Hook

Forumguru
Heerlijk, die strijd om waar de tankdop zit. :love:

D'r zit trouwens, bij veel auto's, een pijltje dat aangeeft aan welke kant van je auto die tankdop zit:
1747747107898.jpeg
(bij dit voorbeeld links dus.)

HenkBNS

Actief lid
Wat je zeker NIET moet tanken is E85 brandstof (85% bijmenging van ethanol) heb je een speciale flexifuel auto nodig. Die kan zowel op benzine of op ethanol rijden (maximaal 85 procent) en alle mengverhoudingen daar tussenin.

Tees

Donateur
Heerlijk, die strijd om waar de tankdop zit. :love:

D'r zit trouwens, bij veel auto's, een pijltje dat aangeeft aan welke kant van je auto die tankdop zit:
Bekijk bijlage 117165
(bij dit voorbeeld links dus.)
Tip als dat pijltje er niet staat: het schijnt dat de kant waar het tankpistool in het icoontje staat, de kant is waar je vulopening zit. Bij mijn auto klopt t, maar naar mijn idee zit bij t overgrote deel van de autos de vulopening ook rechts.

Captain Hook

Forumguru
Tip als dat pijltje er niet staat: het schijnt dat de kant waar het tankpistool in het icoontje staat, de kant is waar je vulopening zit.
Zie het voorbeeld; daar is het precies tegengesteld.
Wat eigenlijk dus raar is... twee 'soorten' van pijltjes, tegengesteld aan elkaar?!
Bij mijn auto klopt t, maar naar mijn idee zit bij t overgrote deel van de autos de vulopening ook rechts.
Meestal wel, als je een auto uit een rechtsrijdend land hebt.
Maar ook weer niet, zoals de Ford Kuga (Amerikaans merk, Made in Spain), zit de vulopening links. Zowel het oplaadklepje, alsmede de benzinetank opening.
Maar bij de meeste Duitse auto's zit het idd rechts. En bij Japanse vaak weer links. :unsure:

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Me fabia zit die rechts maar bij de caddy links.....
Dus elke keer als ik pompstation in rijd dan zit ik van ehhh skoda dus links van de pomp...

EdK

Forumguru
Wel op zaak ben ik één van de weinigen juist die een enkele schuifdeur heeft, merendeel van collega's heeft aan beide zijde een schuifdeur.
Vinden zijn fijner, maar eigenlijk nooit op gelet waar bij hun de tankdop zit..

Arjan1985

Forumguru
Ik snap @kleine heino heino wel. In elk land wordt de benzine weer anders genoemd. Is super plus extra plus etc.

Als je het makkelijk wil houden. Tank je 98. Hoef je ook niet te zoeken naar E10 of E5 etc. Gewoon het getal 98 zoeken.

Arjan1985

Forumguru
Oja en van dat links of rechts van de tankdop zittende tov je auto.
In mijn kind beleving jaren 90” waren die tank slangen knetter lang vroeger (tov nu met vaak een stijve veer erin waardoor je nu zonder 2 handen niet fatsoenlijk kunt tanken) en maakte het dacht ik nooit uit waar je stond. Maar kan het verkeerd hebben herinnerd.

Bovenaan Onderaan