Wel of geen slippende DSG

Joh@n

Forumguru
@Rofffel gaan ze 1 of 2 koppelingen vervangen? Mijn auto is gisteren naar een andere dealer geweest voor een iets verlate 30000km beurt en ik heb (weer) gemeld dat er problemen zijn met het schakelen en het gebrr-brr-brr in bijvoorbeeld 3 of 5. Blijkbaar is PON toch wakker geworden, want toen ik de auto kwam halen kreeg ik te horen dat dit bekend was en er 1 van de 2 koppelingen vervangen gaat worden. Waarschijnlijk zal dit de 1/3/5/7 zijn. Daar ben ik op zich wel blij mee, maar of het een permanente oplossing is vraag ik me af.
 

Joh@n

Forumguru
@0ri0n88 Ik heb geen idee, mij is gezegd dat ze er 1 gingen vervangen. Zal het straks nog eens vragen, want mijn onderhoudsboekje ligt er nog waarschijnlijk...
 

0ri0n88

Forumguru
@0ri0n88 Ik heb geen idee, mij is gezegd dat ze er 1 gingen vervangen. Zal het straks nog eens vragen, want mijn onderhoudsboekje ligt er nog waarschijnlijk...
Volgens mij kan je alleen de hele set vervangen. Buitengewoon merkwaardig dat de 1e koppeling versleten is, daar waar meestal de 2e (2e.4e en.6e versnelling) het vaakst de meeste slijtage heeft.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Wat ik heb begrepen is het bijna altijd de 1-3-5-7 waar de slip in optreed.
Ik ga er vanuit dat ze daarom deze koppeling vervangen.
 

haassie

Forumguru
Is een pakket met daarin beide koppelingen. Gaan er redelijk veel van over de toonbank, hoewel ik niet op de hoogte ben van percentages :D ...maar iedere koppeling is er een teveel.....just a gut feeling
 

Bijlagen

  • koppeling.png
    koppeling.png
    47,4 KB · Weergaven: 58

Rofffel

Forumguru
Oke. Ik dacht dat het juist de 1 was waar er moeilijkheden ontstonden omdat de 1 alleen maar in de slip actief is om via een slippende 2e versnelling pas op te pakken.
 

dmfow

Lid
Vandaag bij de dealer geweest en het probleem is bekend. Er is een nieuwe koppeling (nieuw materiaal) uit voor de 7 traps droge DSG sinds eind maart met een software aanpassing. Dit gaat 14 mei gebeuren (ligt aan mijzelf, geen tijd :-) ). Ben benieuwd of dit het probleem gaat oplossen
 

TurboT

Forumguru
Vandaag bij de dealer geweest en het probleem is bekend. Er is een nieuwe koppeling (nieuw materiaal) uit voor de 7 traps droge DSG sinds eind maart met een software aanpassing. Dit gaat 14 mei gebeuren (ligt aan mijzelf, geen tijd :-) ). Ben benieuwd of dit het probleem gaat oplossen

@dmfow wat was precies je mankement? En wat voor probleem hebben ze onderkent?
 

Joh@n

Forumguru
Klinkt erg als wat ik ook heb. Bronnen/trillen/dreunen in 3 en 5 en vooral bij warme bak na veel snelwegkms erg veel slip. Zou mooi zijn als dat ook bij mij de oplossing is. Hier komt er de 4de mei zo'n setje in na 31000km.
 

haassie

Forumguru
Ik ben benieuwd naar deze nieuwe koppeling en de bijbehorende update! Hopelijk wordt de boel hier minder temperatuursafhankelijk van. Bij mij doet het zich voornamelijk voor bij kouder vochtiger weer en is het juist weg als de bak warm is......blijft een vreemd verschijnsel. Zal het donderdag eens aan TVS vragen of ze hier meer van weten.
 
Laatst bewerkt:

Tuur71

Senior Member
Bij mij is het ook zo, voornamelijk als hij kout is. Bij mij zit er ook al sinds een jaar een nieuw set in waarvan ze toe ook zeiden dat dat een verbeterde versie was!?
Ben benieuwd naar de reactie van TVS
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik moet ook zeggen dat ik zo mijn bedenkingen heb bij dat soort uitlatingen over verbeterde versies e.d. Ras cynicus als ik ben, ben ik dan geneigd te denken dat het hier wellicht gaat om standaard kluitjes in het riet (vergelijk "producteigenschap"). De klant weet toch niet beter. Misschien een idee om dan eens door te vragen waarin het materiaal van de verbeterde versie dan precies verschilt.
 

fevo

Nieuw lid
Ik heb op mijn Octavia ook het onregelmatige toerenverloop i.c.m. het bonken/dreunen in de 5. Vorige week bij TVS geweest voor een software update. Super geholpen, maar het onregelmatige toerenverloop en dreunen in de 5 is er nog steeds.

Volgens TVS heeft dit te maken met de hygroscopische eigenschappen van het hardere/slijtvastere materiaal wat VAG de laatste jaren voor de koppeling gebruikt. Bij een lange rit zou het vocht verdampen en de koppeling verbeteren.

TVS had opgemerkt dat er in Scandinavië een koppeling op de markt is gekomen met een nieuw artikelnummer. Ze hadden er één besteld voor nader onderzoek, maar nog niet binnen. Wellicht is er een verband met het bovenstaande.

Qua slijtage was mijn koppeling nog redelijk (92000km) dus ik kreeg het advies om de koppeling niet te vervangen totdat er (hopelijk) een betere versie op de markt is.
 

dmfow

Lid
@TurboT Het dreunen en stuiteren van de koppeling met name in 5. Darnaast het slippen als ie warm is. Ze hebben schrijven gehad van PON met een demo filmpje van het gedrag. Precies wat ik omschrijf, dus blijkbaar is VAG wakker geworden.
 

Joh@n

Forumguru
Zal nog eens proberen om er een beter filmpje van te maken binnenkort. Het geluid opvangen gaat wel lastig worden, het toerental filmpje heb ik al eerder in dit topic gepost. @dmfow heeft dus precies hetzelfde :)
 

oco1979

Forumguru
Meeste dsg rijders merken het probleem niet van slippendekoppeling of denken dat het zo is,zitten niet allemaal op skodaforum he of zijn technisch in staat dit te begrijpen,al genoeg klanten gehad waar ik gekende problemen eens aan hun voorleg en meeste zeggen van,aja die doe dat bij mij ook.....
 

haassie

Forumguru
Het zou mooi zijn als zo’n filmpje en schrijven openbaar kan worden gemaakt zodat het wat makkelijker uit te leggen valt bij een dealer. Nu valt dat vaak niet mee en weet men of doet men echt of dat je de eerste bent met een dsg probleem....”dat horen we nooit”....kun je ook nog achter onderdeelnummers komen?
 

TurboT

Forumguru
We moeten voor de grap een aparte topic maken voor puur sec DSG slip. Allemaal filmpjes deponeren en dan dit opsommen. Ben benieuwd hoeveel mensen hier last van hebben. Nu hebben we te DSG slip topics per model.
 
Bovenaan Onderaan