Wel of geen slippende DSG

TurboT

Forumguru
Voor octavia 3. Je krijgt een wildgroei aan DSG slip onderwerpen. Het is teveel gefragmenteerd terwijl het een dagelijks onderwerp is.
 

Schmart

Forumguru
Dit verdient wat meer globale aandacht: ook de Audi, SEAT en VW liefhebbers leiden per slot van rekening! Er zijn nog flink wat domeinen zoals DSGate.nl, DSGate.eu en DSGate.club beschikbaar ;)
 

TurboT

Forumguru
Ga eens voor de grap handmatig doorschakelen @dmfow dan trek je het door het toerental heen. Wellicht zie je meer schommelingen.
1 ding is duidelijk. Het vertoont geen normaal gedrag:nailbiting:.

Wat zegt de dealer?
 

haassie

Forumguru
Idem hier....is even weg geweest toen de nieuwe koppeling er in ging vorig jaar. De oude koppeling was volgens meting bij tvs echt versleten.dus vv bij de dealer onder garantie.Na de vakantie zo’n 5000km na vervanging laten optimaliseren ten behoud van de koppeling. Na een kleine 10.000 begon het weer van voor af aan....zelfs met de nieuwe koppeling, met optimalisatie! Die zit er nu zo’n 18000 km in. Ene dag is beter dan de andere...soms erg merkbaar(zwaar resoneeend geluid), soms bijna helemaal niet. Er valt gewoon niets van te maken....het geeft alleen een enorme dosis ergernis en ontneemt je alle plezier en vertrouwen in je auto. Nooit meer dit type dsg voor mij!
 

haassie

Forumguru
@TurboT ....producteigenschap? Bij mij is het handmatig beter omdat je dan wat hoger innde toeren kunt blijven en dan is het echt minder. Bij mij is het in D een drama 1800,2300,3300 rpm. Vaste prik. Met name bij 1500-1800 wanneer de motor oppakt is het een zwaar resonerend geluid! Druk ed nog verder verhogen heeft geen zin volgens tvs omdat je daarmee de boel helemaal gaat slopen. Dus als een nieuwe geoptimaliseerde software met nieuwe koppeling al niet goed zn ding doet wat moet je dan nog verder?
 
Laatst bewerkt:

dmfow

Lid
Ga eens voor de grap handmatig doorschakelen @dmfow dan trek je het door het toerental heen. Wellicht zie je meer schommelingen.
1 ding is duidelijk. Het vertoont geen normaal gedrag:nailbiting:.

Wat zegt de dealer?

14 mei gaat er een nieuwe in. Er is een nieuwe uit sinds eind maart die deze problemen zou moeten oplossen, VAG heeft de problemen blijkbaar erkend.
 

widojo

Actief lid
@dmfow , wat mij opvalt is de gekozen versnelling vs snelheid/toerental. Wat ik niet kan zien is hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt, maar te zien aan het m.i. rustig oplopen van toerental niet echt diep en dan had ik eigenlijk verwacht dat de bak al veel eerder was overgeschakeld naar een hogere versnelling. Nu rijd je bij 80km/u nog in z'n 5e versnelling (in D modus).
Klopt dit en/of heb je de schakelmomenten laten aanpassen? Of kloppen deze waardes voor een 1.6 diesel?
(Het is maar een waarneming)
 

dmfow

Lid
@widojo De bak is nog helemaal origineel. Ik ben niet iemand die de auto op zijn staart trapt als ie koud is zoals je kan zien in het filmpje.
 

haassie

Forumguru
Gisteren bij TVS geweest om de tuning terug te zetten naar de "op maat" waardes. Gelijk even gevraagd over de nieuwe gemodificeerde koppeling. Ze hebben idd een gemodificeerde koppeling besteld die bedoeld is voor de scandinavische markt omdat hier veel van de vocht/kou gerelateerde klachten worden gemeld. Deze zou deze week binnen komen en dan gaan ze ermee testen bij een van hun klanten. Helaas (?) begint de zomerperiode en verdwijnen de meeste van deze klachten bij de meeste mensen en kan er pas echt goed getest worden wanneer het weer kouder/vochtiger wordt.....afwachten dus.

Daarnaast gaf Rico ook aan dat ze wellicht ombouw aan gaan bieden van DSG7 naar DSG6. Ik had dit al eens gezien op internet dat ze dit mogelijk was (1.8 tsi 4x4 heeft immers ook een DSG6). Weet niet of de nog onbekende prijs hiervan wel de moeite waard is maar goed. Beter 1 goede bak dan 2~3 keer een nieuwe/andere koppeling a 1100 stuk?

Nog even meegereden met een DSG6 (golf gti) ter vergelijk ....schakelt echt even een poepie anders...zo soepel! Helaas zijn er maar bitter weinig 2.0 tsi te koop in NL.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rofffel

Forumguru
Overigens geld een coulanceregeling bij Skoda waardoor het vervangen van de koppeling 307.- kost.
Wellicht interessant als je buiten de garantie zit.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Weet je ook of er een leeftijdslimiet op die regeling zit? De DSG-7 wordt zeker al vanaf 2008 geleverd...
 

0ri0n88

Forumguru
Weet je ook of er een leeftijdslimiet op die regeling zit? De DSG-7 wordt zeker al vanaf 2008 geleverd...
Voor de kettingproblemen bij de tsi gold meen ik max 7 jaar en niet meer dan 100k gelopen en dealer onderhouden. Zal voor de dsg niet veel anders zijn vermoed ik....
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Ik weet niet wanneer deze coulanceregeling verloopt maar ik kan je zeggen dat op de onderdelen 65% korting zit en op het arbeid 100%.
Ze zijn er een dag mee bezig dus tel maar uit wat een dealer normaal zou rekenen. Gaat dus richting 1500-1600 euro.
 

0ri0n88

Forumguru
Gezien het feit dat koppelingsplaten slijtagemateriaal zijn/genoemd worden, vermoed ik dat die termijn (aanzienlijk?) korter zal zijn.
Zou kunnen, maar je mag wel verwachten dat je koppeling iets langer mee gaat als 100k km.
Van een distributieketting mag je ook wel een langere levensduur verwachten.....
 

haassie

Forumguru
Ik hoop niet dat je de mensen die al veel eerder door hun koppeling heen gingen te eten moet geven... wordt een lange tafel hahaha.....30-60k is wat ik zo lees (zonder sw aanpassing) niet raar. Ik blijf het ongelofelijk vinden. Heb bij mijn auto de onderhoudshistorie...60k vv...126k vv.....nu na 24k ziet de koppeling (adaptiewaarden) er nog steeds goed uit volgens tvs. Ondanks de aanwezige microslip in de winterse periode. Denk dat er voor mij geen coulance meer in zit.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik zit nu op 93.000 km met de originele koppeling. Wel met TVS-software die bij 27.000 km is geïnstalleerd.
 
Bovenaan Onderaan