Wel of geen slippende DSG

TurboT

Forumguru
Juistem, dit is absoluut geen producteigenschap. Als ik dit had geweten dan hadden we deze auto nooit gekocht. Ik heb exact dezelfde probleem. Zo’n slippende koppeling kan nooit goed zijn.
 

0ri0n88

Forumguru
Helaas is de produkteigenschap van de dsg7 dat die na een x tijd (meestal 100k) meer gaat slippen door slijtage. Dit alles gebeurt met de standaard al dan niet geupdate software.

Dit voorkomen of beter gezegd uitstellen is tijdig (dus voor die gaat slippen) de software aan te laten pakken door een gerenomeerde tuner.
 

dmfow

Lid
Bij mij begon het rond de 10K en toen is de koppeling vervangen (december 2017). Na een paar weken begon het alweer dus ze mogen er 16 april bij de eerste beurt weer naar kijken. Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met de 7 traps DSG. Dit is de derde waar ik gezeur mee heb. Met de 6 traps waarvan ik er twee heb gehad nooit gezeur gehad. Dus of de volgende weer een VAG wordt is maar zeer de vraag. Wel jammer want verder is het een heerlijke auto.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rijd in de 3e zonder (dit) probleem en prijs me dus gelukkig. Als het al een product eigenschap is, dan is het er één die soms wel en soms (meestal?) niet optreedt. Waarmee zoiets alleen maar nog nietszeggender wordt. Het betekent dan niet meer dan dat het zich kan voordoen, zoals we al wisten.
 

0ri0n88

Forumguru
Wat @dmfow post begon bij mij al rond de 9000km. Dus...
Ik zei ook: meestal bij 100k.
Bij 9k is helemaal balen, maar wel garantie.
Rond de 100k is het meestal dat de eigenaar zelf voor de kosten opdraait en een koppelingssetje kost zomaar 1200€ en dan heb je ook nog geen software aanpassing...
 

Joh@n

Forumguru
@0ri0n88 Garantie is het pas als de dealer het ook herkend of erkent. Dat is mijn geval niet zo. Een softwareaanpassing ga ik ook niet laten doorvoeren (lease). Wat ik al zei, ik wacht wel tot de boel uit elkaar valt. Aan mij kan het niet liggen in dit geval, want een automaat kun je zelf weinig aan stuk maken :)
 

0ri0n88

Forumguru
Garantie is het pas als de dealer het ook herkend of erkent
Helaas is dat wel vaker het geval... meer omdat ze er helemaal geen kaas van hebben gegeten en/of hopen dat het zijn tijd wel uit zingt waardoor er uiteindelijk iemand buiten garantie alsnog een nieuwe koppeling in moet zetten.....
 

Rofffel

Forumguru
Ik ga nu dus voor een second opinion aangezien mijne geen lease is en ik geen behoefte heb aan 1200+ euries kosten.
Je wordt opgelicht waar je bij staat.
 

Asoot

Senior Member
Ik heb nu zelf ook een O3FL besteld met een DSG 7 en als ik nu deze berichten lees beloofd het niet veel goeds.
Wat ik alleen niet begrijp,is dat ik er vanuit mag gaan dat het probleem bekent is binnen de VAG groep.
Waarom kunnen ze niet net als de tuners direct zelf de goede software installeren??
Of heeft dit weer te maken met emmissie eisen enz.?
Hoop op zegen dan maar....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb nu zelf ook een O3FL besteld met een DSG 7 en als ik nu deze berichten lees beloofd het niet veel goeds.
Wat ik alleen niet begrijp,is dat ik er vanuit mag gaan dat het probleem bekent is binnen de VAG groep.
Waarom kunnen ze niet net als de tuners direct zelf de goede software installeren??
Of heeft dit weer te maken met emmissie eisen enz.?
Hoop op zegen dan maar....
Realiseer je wel dat je op een forum geen representatief beeld krijgt. De kans dat zich problemen voordoen is relatief klein. Ik rijd nu de 3e auto met dsg7 zonder problemen. Heb wel telkens de bak laten optimaliseren (wat minder snel opschakelen in D en wat sneller in S). De standaard configuratie is idd direct terug te voeren op emissie eisen. Met de aanpassing rijdt het stukken prettiger en is er minder slijtage.
 

0ri0n88

Forumguru
De dsg7 is nou niet het toonbeeld van onberispelijke kwaliteit @Rosinfield
De sltijtage is gewoon terug te voeren op de erbarmelijk slechte standaard software die veel te snel opschakelt en eigenlijk altijd in zijn 2 wegrijdt met teveel slip.
Ik vermoed toch dat de hoeveelheid problemen met de dsg7 iets groter zijn dan gemiddeld.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zich problemen voordoen en de standaard software ruk is, heb ik reeds aangegeven. Mij ontbreekt het echter aan empirische data betreffende de proportie probleemgevallen op het totaal aantal dsg7 bakken. Mijn vermoeden is dat de zaak dan in een wat ander, minder alarmerend licht zou komen te staan.
 

0ri0n88

Forumguru
Helaas geen cijfers, maar wel schrijnend dat er 100en versnellingsbakken op voorraad staan bij bedrijven als de dsg dokter en dat je eigenlijk genoodzaakt bent de software aan te passen om minder slijtage te krijgen.
Mee eens dat er data ontbreekt, alleen niet dit forum staat er vol van ook heel veel andere fora.
Iets wat je met veel andere versnellingsbak types toch minder leest.
De dsg7 is en blijft een zorgenkindje getuige ook de vele revisie onderdelen en updates..
 

TurboT

Forumguru
Representatief of niet. De DSG DQ200 heeft gewoon aandachtspunten, meer dan de gemiddelde automaat. Weliswaar niet voor iedereen. Echter als er problemen zijn dan hoort Skoda dit goed op te lossen en niet af te schuiven.

Ik ga ook binnenkort maar mijn dealer bellen dat ik ook last van heb. Bij een koude motor gaat het toerental dansen. Weliswaar niet in extreme, maar na een paar jaar zijn de rapen gaar.
En je zult zien als ik daar eenmaal ben dan heb ik het probleem niet.
Ik hoop dat ze hier serieus naar kijken en niet alleen een reset doen en als dit niet opgelost wordt... mij simpelweg aangeven dat het een producteigenschap is.

Ik heb gelukkig nog 3 jaar garantie. Dat was de reden om deze auto te kopen haha.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Begrijp me goed, ik wil niet ontkennen dat er problemen zijn en dat het te gek is dat je de standaard software eigenlijk wel moet aanpassen. Alleen zou iemand die een auto met dsg7 heeft besteld en hier berichten leest, makkelijk de indruk kunnen krijgen dat hij/zij dan per definitie problemen kan verwachten. En dat is zeker niet het geval.
Ook het driveability aspect wordt kennelijk niet door iedereen als onprettig ervaren. Zo wist ik niet hoe snel ik de bak in combinatie met de 1.0 tsi, moest laten aanpassen omdat ik het voor geen meter vond rijden. En tot mijn verbazing zijn er zat die er geen enkel probleem mee hebben, zelf met een zwaardere auto.
 

spikehome

Forumguru
Met mijn vorige golf 1.2 dsg met 7 traps geen problemen gehad en die was origineel.
Ging wel met 40k weg.
Maar mijn zus dan en die heeft ook geen problemen nog.
Maar dat in de 2 weg rijden vond ik ook niks en schakelde eigenlijk altijd met de flippers.
Nu in de GTI doe ik dat weer en dat is een 6traps.
Software aanpassen doe ik ook niet dan moet het vanaf de fabriek komen!
Ga er vanuit dat de ingenieurs er goed over nagedacht hebben.
 

Schmart

Forumguru
Ga er vanuit dat de ingenieurs er goed over nagedacht hebben.

De technici hebben er ook wel goed over nagedacht, alleen de cententellers en de afdelingen marketing en compliance zien altijd wel kans om een goede oplossing te verprutsen of suboptimaal te configureren...
 

Schmart

Forumguru
Nee, hardwarematig volstaat de bak in principe, hoewel ook niet helemaal perfect. Het is vooral de software die veel beter kan, maar die omwille van o.a. milieueisen knullig met de hardware omgaat.

Terzijde, de driveability van de DSG-6 kan ook wel beter, maar die is wel wat bestendiger dan de DSG-7 met droge platen, ik heb zowel met de DQ200 en DQ250 gereden.
 

Rofffel

Forumguru
Er is alsnog licht aan t einde van de tunnel.
De koppeling wordt vervangen!
De Skodadealer (Hegeman Arnhem) heeft eindelijk gemerkt wat ik ook merkte.
Na het vervangen direct chippen zodat we het slijtage kunnen beperken.
 
Bovenaan Onderaan