Wel of geen slippende DSG

dmfow

Lid
Helaas ook bij mijn 'nieuwe' O3 uit 2016 koppelingsproblemen geconstateerd. (slippend) ongeveer 50k op de teller.

Deze wordt komende week gerepareerd vanuit Skoda (coulanceregeling?)
Wat doet Skoda bij zo'n reparatie?

Zijn de problemen daarna definitief de wereld uit? of wordt toch aanbevolen om daarna naar TVS Engineering te gaan om daar een DSG-update uit te voeren?

Bij mij zijn de problemen na een paar duizend kilometer weer terug. De koppeling is begin december 2017 vervangen. Hij is binnenkort aan een beurtje toe, mogen ze er weer mee aan de slag. Zullen ze blij mee zijn...
 

oco1979

Forumguru
Slip zal niet als een foutmelding komen.
Zal enkel maar zijn als je zelf mee aan de slag ga en zoals aangeven ook mee een rit maakt.
Lijk me een DSG-7 probleemke.
Daarmee dat klassiekautomaat met koppelomvormer daar geen last van heeft.
De Dsg automaat zal wel sneller opschakelen dan klassieke.
Al is de 8AT automaat van ZF die in verschillende merken is toegepast ook geen trage slak meer.....
 

oco1979

Forumguru
Veruit de allerbeste automaat in de handel.
Jammer dat VAG niet af gaat nemen.

Vermoed dat ook.
Mogelijks in men volgende iveco daily depanage wagen zal deze zitten :rockon:.

Vooral bij veel stadsritten en aanzetten en stoppen en nog gewicht van uit stilstand trekken is het beter met een koppelomvormer... voor de rest in het rijden is een dsgprincipe iets sportiever door het nog vlugger opschakelen.
Al is het bij een iveco daily 300ms dat deze opschakeld,wereld van verschil dan zelf te moeten schakelen ;)
 

haassie

Forumguru
@dmfow....dat is mooi balen....is het bij jou ook zo dat het per dag meer of minder en soms helemaal niet of minimaal merkbaar is? Dat is nog het meest frustrerende. Zit zelf te twijfelen of ik de koppeling wederom (nu 20dkm oud!!!) laat vervangen. Echter regelmatig lees ik dat dit slechts een korte termijn oplossing is en dat dit gewoon niet de lange termijn oplossing is. Die van mij werkte in het begin ook goed, echter in het najaar begon het gelazer weer.
 

dmfow

Lid
@haasie Het is inderdaad wel zo dat het een dag variable is. Maar als ie koud is dribbelt ie eigenlijk altijd wel in meer of mindere mate. Slippen doet ie als ie lekker op temperatuur is. Hij moet 16 April voor een beurtje, mogen ze er weer naar kijken. Zucht....
 

haassie

Forumguru
Bij mij als volgt:

Zomer (droog warm): geen probleem
Winter (droog koud): mindere mate, soms helemaal niet.
Winter (hollands vochtig weer): slip in koude toestand, bij lichte belasting, warm rijden. Vol gas koud geen slip. Is de bak warm, geen tot weinig slip.

Tvs bevestigd het koud/vocht probleem. Softwarematig is er bij mij niets meer aan te doen. Hogere druk zou de bak echt slopen volgens tvs. Oplossing koppeling wederom vv....oefff... of emigreren naar een warm land:maakmegek:
 

W124

Senior Member
Dit lijkt erg op de oorspronkelijke klacht van de koppeling van de even versnellingen die te snel slijt door te snel opschakelen van 1 naar 2. De originele dsg software die te milieugericht is. Het simpelst te controleren door rijdend in manueel 4 (zonder kick-down) wat meer gas te geven dan gebruikelijk. Als je dan ( veel koppelings-) slip krijgt, is 'ie bijna op.

Dit lijkt wel een beetje op het probleem dat ik nu ervaar (zie apart topic). Ik heb het meer ervaren als 'uit de versnelling schieten' in plaats van slippen.
 

haassie

Forumguru
Vocht en dsg clutch elkaars beste vrienden?...zoek op hygroscopische werking in deze technical product information. Naast alle andere technische oorzaken slipt de koppeling dus door opname van vocht. Kortom helemaal voelbaar slipvrij blijft in de meeste gevallen een illusie.
 

Bijlagen

  • 5928ACDA-EC49-42F1-AF37-2D6F60F7CE71.jpeg
    5928ACDA-EC49-42F1-AF37-2D6F60F7CE71.jpeg
    142 KB · Weergaven: 69

B.Stuurder

Forumguru
Ik had afgelopen weekend wel een interessante ervaring: ik reed rustig en om een heer op de fiets niet te lang te laten wachten gaf ik even gas bij. Omdat de auto wat erg drastisch versnelde en ik in de bebouwde kom reed, ging ik van het gas, precies op het moment dat de bak wilde schakelen, het gevolg was een enorme stank van koppelingsplaten.

Wat er nu precies gebeurde weet ik niet, daarvoor ging het te snel, maar ik denk dat hij heen en weer ging tussen twee versnellingen, ingegeven door de relatief lage snelheid in combinatie met het gas geven en onmiddellijk lossen van het gas. Daarbij zal dan de koppeling niet volledig de druk op de platen hebben gehad en de platen geslipt hebben.
Bak is wel getuned en reageert twee keer zo snel als normaal, misschien in dit geval te snel.

Iemand andere ideeën?
 

i2Paq

Senior Member
Nou, mijn Rapid (1.4 Diesel DSG) staat nu bij de garage omdat de waterpomp raar deed wat resulteerde in een oplopende/schommelende temperatuur of de melding dat ik direct diende te stoppen (130+ graden) (bekend probleem volgens de servicemedewerker).

Mijn andere klacht is dat als de auto warm is, of het is buiten erg warm, dan lijkt mijn koppeling te slippen. Hij maakt dan ook een soort van slippend geluid. Ook lijkt het wel of hij meer toeren maakt en dat hij terug valt als hij geschakeld heeft.
Dit heeft hij al vanaf een paar maanden na levering en hij heeft nu +/- 52.000 op de teller.

De monteur heeft hem gisteravond en vanochtend meegenomen om te testen, ben benieuwd.
 

CDK

Forumguru
Omdat de auto wat erg drastisch versnelde en ik in de bebouwde kom reed, ging ik van het gas, precies op het moment dat de bak wilde schakelen, het gevolg was een enorme stank van koppelingsplaten. Wat er nu precies gebeurde weet ik niet, daarvoor ging het te snel, maar ik denk dat hij heen en weer ging tussen twee versnellingen, ingegeven door de relatief lage snelheid in combinatie met het gas geven en onmiddellijk lossen van het gas. Daarbij zal dan de koppeling niet volledig de druk op de platen hebben gehad en de platen geslipt hebben.Bak is wel getuned en reageert twee keer zo snel als normaal, misschien in dit geval te snel.

Mijn idee is dat je terug moet naar je tjoenert, want dat is echt niet goed!!
 

B.Stuurder

Forumguru
Mijn idee is dat je terug moet naar je tjoenert, want dat is echt niet goed!!
Oké. Hij heeft dit nooit gedaan, maar de nieuwe bak die er in zat had ook een software update, die voor hen op dat moment ook nog nieuw was, daar hadden ze meer tijd voor nodig, dus ik moest nog eens terug. Misschien moeten ze inderdaad nog eens kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dmfow

Lid
Voor wie nieuwsgierig is/vergelijk wil maken hier een linkje naar een filmpje die ik gisteren gemaakt heb. Let vooral op het in schokken omhoog gaan van de toeren in de vijfde versnelling. Aan het einde hoor je het toerental ook nog even omhoog schieten bij het overschakelen van 5->6

https://we.tl/5k9tr9boyn
 

Schmart

Forumguru
Ik wordt altijd zo geïrriteerd als ik de uitvlucht "Dat is een producteigenschap" hoor.

Producteigenschappen zijn dingen die je als fabrikant vooraf in de folder vermeldt, zodat je als consument een weloverwogen keuze kan maken.

Dit zijn gewoon fouten in het ontwerp of productie van het onderdeel. Onkunde of onwil om te herstellen is al helemaal niet uit te leggen.
 
Bovenaan Onderaan