Water uit opening deur/dorpel bij bestuurdersdeur?

Wesly

Senior Member
Ik heb ook water tussen de deur en de dorpel, ik ga eens kijken of het niet een kwestie is van een rubbertje welke op het onderste punt gewoon even onderbroken moet worden zodat het water kan weglopen. Wat de gaatjes onderin de deur betreft denk ik dat er toch ook wel water langs de raamrubbers de deur in komt toch?
 

Altos

Banned
Bij mij komt er ook een mini watervalletje uit de dorpel gestroomd maar alleen als het geregend heeft of als ik de auto gewassen heb, dus condens lijkt me procentueel gezien minimaal. Ik heb er ook geen last van eigenlijk...vind het wel een goede verklaring voor de stilte in de auto tijdens het rijden...lekker goed afgesloten.
 

svdm

Senior Member
Heb er verder geen last van, maar het is me ook opgevallen.
Ben inderdaad benieuwd wat er gebeurt als het flink gevroren heeft! :pieker:
 

GV60

Nieuw lid
Heb net 2 weken een nieuwe Fabia combi, nauwelijks regen en bij openen deuren stroomt uit de gaatjes onderin de deur bij alle 4 de deuren water. Vraag mij af, wat gebeurt er als je 1 van de deuren niet tot nauwelijks regelmatig opent...komt het dan via je raam eruit?. Los van mogelijk roest, kan de elektronica in de deur hier tegen?.
Bij vorige auto's, Honda civic, Fiat stilo, opel astra dit verschijnsel nooit gehad.
 

Peterar

Nieuw lid
Precies dit probleem heb ik eens beschreven in het kinderziektes-topic. Ook daar was de reactie dat dit 'normaal' is bij VAG-wagens.. Ik heb het bij andere auto's nooit eerder meegemaakt. Gelukkig was het een zachte winter, want een flinke plens water dat wordt vastgehouden tussen het portier en de dorpel wat vervolgens bevriest lijkt me geen goede combi..
 

Ron_2

Senior Member
Elke auto heeft gaatjes onderin de deur voor afwatering en dat loopt normaal gesproken gewoon over de dorpel weg.
Wat wij in dit topic beschrijven is water tussen het binnenste en het buitenste deurrubber, en dat kan pas weg als je de deur opent. Één rubber zit op de instap, de andere op de deur.
De gaatjes onderin de deur zitten bij de Yeti buiten allebei de rubbers pus dat ze lager zitten, het water wat blijft staan komt dus niet uit die gaatjes maar ergens van bovenaf tussen de rubbers door en verzamelt zich op de dorpel ongeveer waar je met je voeten overheen gaat bij het instappen.
Ik vermoed dat het komt doordat er geen dakgoot is en het water vanaf het dak via de bovenste naad van het portier wegloopt als de auto in een bepaalde stand staat.
 

GV60

Nieuw lid
zal nog eens op de grond gaan liggen. Begrijp het met gaten buiten de rubbers, zou je ook zo verwachten. Toen de deuren openstonden drupte het echter behoorlijk na uit die gaatjes !
en bij alle deuren........Of het is een en...en probleem?
 

Badnews

Senior Member
Ik kwam gisteren terug op schiphol P3 na weekje weg te zijn geweest, en was zeer verbaasd over de hoeveelheid water die vrijkwam toen ik de deur (zowel bijrijder als berijder) open deed. Normaal gebruik ik de auto dagelijks en zie soms klein beetje water, maar dit was behoorlijk veel. Ik was erg moe (3 uur vertraging, en het was 4:00) en wilde gewoon naar huis.
Dus nog niet verder naar gekeken.
 

micky

Forumguru
water wat over het raam loopt komt langs het rubber IN de deur terecht, dit is volkomen normaal en de deur is er aan de binnenkant ook voor behandeld, dus niet druk maken het hoort zo :)
 

Ron_2

Senior Member
water wat over het raam loopt komt langs het rubber IN de deur terecht, dit is volkomen normaal en de deur is er aan de binnenkant ook voor behandeld, dus niet druk maken het hoort zo :)
Nogmaals, dat is niet het water wat tussen de rubbers blijft liggen.
 

Tom RS

Forumguru
Het is gewoon de rubber onderaan de deur die te goed afsluit. Hierdoor kan het water wat er met een regenbui van bovenaf achter loopt niet weg tot je de deur open doet.
Niet druk in maken, kan geen kwaad. Is een deel van de prijs die je betaalt om een stille auto te hebben. De rubbers moeten daarom goed sluiten om windruis t.h.v. de deuren te voorkomen.
 

Cordoba

Forumguru
Raamrubber sluitend maken is geen probleem, dat kan eventueel zelfs achteraf met sanitairkit, alleen kan dan het raam niet meer open.:jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim
Nog geen week mijn O3 en dit was ook mij reeds opgevallen. Zoals vermeldt TUSSEN de rubbers.
Staand/Liggend water lijkt me niet goed voor de eventuele corrosie.
Nu zal ik geen last hebben van corrosie door langdurig staand water (want met +/- 3 jaar gaat de auto alweer van eigenaar wisselen).

Oplossing zou je wellicht kunnen zoeken door in het buitenste rubber een afwatering (laten) maken. Ik weet natuurlijk niet wat dat doet voor de geluidsdemping.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
En afwatering zal de geluidsdemping uiteraard negatief beinvloeden. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat een beetje water op een gespoten dorpel negatief is voor de levensduur van je auto.
 

Joske

Forumguru
denk dat het dak en motorkap minstens even veel "afzien" als dat beetje water op je dorpel hoor..
 

erto171

Actief lid
Rapid 1 jaar oud, na stortbui, klotsend water in lkr achter portier, onder portier stukje rubber strip los gemaakt, liep zeker 1 tot ander half liter water uit
Volgende week naar de dealer voor goudvissen :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan