Water uit opening deur/dorpel bij bestuurdersdeur?

harry123

Actief lid
Misschien een iets vage topictitel, maar toch aan de hand. Regelmatig als ik in de ochtend de deur van de auto open doe (bestuurderskant) komt er na een natte nacht een plensje water uit. De binnenkant van de auto is niet nat, dus ik denk dat dit opgevangen wordt tussen de deur en de dorpel. Hebben anderen hier ook last van? Zo ja: dan moet ik misschien eens langs de dealer, anders zal het wel goed wezen en is er vast ergens een overloopgaatje :D
 

paulus474

Senior Member
Ik heb hier ook last van, en ik meen dat ik dezelfde waarneming hier in het O3 topic al eerder voorbij heb zien komen...
Geen idee alleen waar ook al weer ;).
 

Joske

Forumguru
is geheel normaal hoor.. is bij "alle" auto's. Waar zou anders het water naar toe moeten dat tussen raam en deur terechtkomt? (een compleet waterdichte ruit maken is onbegonnen werk) Daarom zijn er afwateringsgootjes voorzien, uiteraard naar buiten toe, indien dit water naar binnen zou komen is er iets mis, anders is niets aan de hand. :)
 

O3-Rider

Senior Member
Klopt. Is elders ook al geroepen. Ik heb het niet zo heel erg, maar duidelijk na een wasbeurt bv.
De boel sluit blijkbaar erg goed. Zolang er geen water binnen komt, lijkt het mij ok.
 

Cordoba

Forumguru
Normaal gesproken loopt water dat op de dorpel terecht komt gewoon weg. Bij auto's met lekkende kitnaden, is het eerste stadium van lekkage juist het verschijnsel dat de topicstarter beschrijft: een plasje water op de dorpel als je de deur open trekt, en als het iets erger wordt water dat dus uit de deuropening komt, als je de deur open trekt.

Overigens heb ik volgens mij afgelopen week een topic gezien over lekkage van de deuren waarbij mogelijk de oorzaak niet de bekende slechte kit is, maar het bovendeel van het portier dat niet goed aansluit op de carrosserie. De oplossing daarvoor lijkt net als vroeger bij 'fluitende' portieren: bovendeel van het geopende portier iets naar binnen buigen. Ik kan me alleen niet meer herinneren of het topic nu van een Octavia III was, of van de nieuwste Seat Leon (de 5F).
 

Joske

Forumguru
Ik zie het trouwens enkel als ik de auto gewassen heb, dan is de hoeveelheid water blijkbaar wat meer in de deuren dan enkel met wat regen.
 

Gieliovd

Forumguru
Geen last van.

Wel, zoals gemeld in ander topic, regent het uit mijn achterklep bekleding naar binnen bij het openen. Het klotst helemaal in de klep.
 

O3-Rider

Senior Member
Water in de klep....bij de combi en hatchback?

En dat zou dan te horen zijn, kort na een bui of langer? En ik vermoed effe de klep omhoog en naar beneden doen....
 

Ron_2

Senior Member
Het water ligt inderdaad op de dorpel, tussen het rubber wat op de deur zit en het binnenste rubber op de dorpel. Eigenlijk kan het er alleen komen als er langs de bovenkant van het portier ergens water tussen de twee rubbers loopt. Het kan niet via de afwateringsgaatjes onderin het portier komen want die zitten buiten beide rubbers.
Bij onze auto gebeurt het hier vooral voor de deur, ik sta dan 9 van de 10 keer met het linkervoorwiel op een rioolputje waardoor de auto iets naar links voorover helt. Mijn vermoeden is dat regenwater door het ontbreken van een dakgoot richting bestuurdersdeur afloopt en ergens tussen de twee rubbers komt.
De dealer heeft het portier "afgesteld", iets wat we vroeger in de garage ook zeiden als we het even forceerden :D, dat heeft niets geholpen, ik maak de deurstijl daar een poosje niet meer schoon in de hoop dat vuilsporen een indicatie gaan geven waar het fout gaat.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb een foto gevonden van een lekkend Fabia (voor)portier en het ziet er op zich wel zo uit, met uitzondering van het water op het rubber en kunststof. http://www.skodaforum.nl/forum/threads/lekkage-portieren.12780/
Of het nou dezelfde oorzaak heeft? Geen idee, het deurpaneel valt naar mijn idee binnen beide rubbers, er ligt nooit water binnen het binnenste rubber (op de kunststof panelen), het ligt echt op het metalen deel van de dorpel, ik heb niet het gevoel dat het zoals bij de Fabia door het portier zelf komt. Ga straks wel eens kijken of er sporen te zien zijn tussen/onder de deurbekleding.
 
Bovenaan Onderaan