Wat verbruikt jouw Octavia?

louigi58

Senior Member
Ik heb de auto nu 1,5 week en hij/zij bevalt nog steeds uitstekend; echte minpunten heb ik nog niet gevonden en mijn verbruik is 1:18 gemiddeld (ben nog van de oude stempel en kon dat mooi in MFD aanpassen)
Hoe bedoel je "kon dat mooi in MFD aanpassen"
Ik heb mijn verbruiksmeter ook aangepast naar 115% maar geeft nog steeds 0,5 liter per 100 km te weinig aan t.o.v. het werkelijke verbruik.
Mijn 6.5 liter is dan ook wel het werkelijke verbruik en niet van de verbruiksmeter.
 

Rallye

Forumguru
Hoe bedoel je "kon dat mooi in MFD aanpassen"
Ik heb mijn verbruiksmeter ook aangepast naar 115% maar geeft nog steeds 0,5 liter per 100 km te weinig aan t.o.v. het werkelijke verbruik.
Mijn 6.5 liter is dan ook wel het werkelijke verbruik en niet van de verbruiksmeter.

In de maxidot kun je kiezen tussen "1 liter op 10 kilometer" en "10 liter per 100 km". Ik ben ook ouderwets, veel mensen op de site van Autovisie trouwens ook: http://www.autovisie.nl/links.xml?i...s-templates/poll/poll-results.xsl&__toolbar=0

Hoe heb jij je verbruiksmeter aangepast naar 115%?
 

Desperado

Forumguru
Is dat ouderwets?
Ik vind het veel logischer.
Ik rij toch niet alleen maar 100 km.
Ik vindt het veel interesanter hoever ik op een liter kan komen.
 

louigi58

Senior Member
In de maxidot kun je kiezen tussen "1 liter op 10 kilometer" en "10 liter per 100 km". Ik ben ook ouderwets, veel mensen op de site van Autovisie trouwens ook: http://www.autovisie.nl/links.xml?i...s-templates/poll/poll-results.xsl&__toolbar=0

Hou heb jij je verbruiksmeter aangepast naar 115%?
Ah snap 't al, ik heb geen maxidot, vandaar.
De verbruiksmeter aanpassen kan via VAG com en is te corrigeren tussen 85 en 115% in stappen van 1%. Standaardinstelling is natuurlijk 100%. Ik heb de mijne op 115% gezet maar de verbruiksmeter is nog steeds te optimistisch.
 

sitechris

Donateur
Geinig, dit weekend met 6 man een weekendje praag gedaan, in 2 auto's. Mijn gechipte Octavia 2.0 TDI DPF met tuning en een Seat Leon FR TDI. We reden achter elkaar aan, dus zelfde route, zelfde snelheid etc.

Score van vandaag:
Mijn verbruik: 8,8 liter per 100 km
Verbruik Leon FR: 10,1 liter per 100 km.

Nogal een verrassende uitslag. Waar het aan ligt, geen flauw idee. Mss is zijn boordcomputer wel kas. Je ziet overigens aan het verbruik dat het tempo hoog lag. Gemiddelde snelheid Praag - Utrecht 142 km/h. Best netjes ;)
 

Vacaro

Senior Member
Ik gaf verbruik op in 7.6l/100km maar als ik da omreken naar de NL'se methode kom ik op 1liter op 13.15km..
 

sunnyboy

Senior Member
Na ruim 2,5 jaar kom ik uit op ong. 6,7 l/100 km. gemiddeld.
Door een foute afstelling van de gasklep heb ik het eerste jaar 7,6 l/100 km verbruikt.
Minimaal verbruik gemeten een maand geleden naar Noord-Brabant en weer terug 5,8 l/100km.
Windstil weer en een buitentemperatuur tussen -4 en + 4 graden.
Luchtdruk ong. 1060 hPa.
 

skodaboy

Forumguru
daar ik sinds vrijdag 22februari 08 met een 02 4X4 1.9tdi rijdt,zit mijn verbruik nu rond de 8liter/100km gemiddeld...autosnelweg,binnendoor,4 rijvakswegen enz..maja hij is nog nie ingereden en heeft nog ma een goei 700km op de teller...moet wel zeggen da ik zeer tevreden over deze 02,
ook het 4X4 systeem werkt zeer fijn en goed...

mvg,skodaboy
 
Ik heb werkelijk geen idee over het verbruik van mn auto.
Misschien komt dat omdat ik met een tankpas tank?

Vr,gr,

Aaron
 

L-X

Lid
Ongeveer 1 op 11, op LPG. Bij langere stukken 140 km/u rijden: ongeveer 1 op 10.

De boordcomputer geeft gemiddeld ongeveer 8l/100km aan, dus op benzine zal het wellicht wat zuiniger zijn (ongeveer 1 op 12,5).
 

Vacaro

Senior Member
Laatste twee tankbeurten heb ik gemiddelden gehad van 7l/100km en 6.9l/100km.
Veel secundaire aan 75km/h in vijfde (O2 4x4 heeft er 6) en daarom een lager verbruik dan voorgaande tankbeurten, en ook laatste twee weken geen trailer getrokken, wat mijn verbruik normaal ook opdrijft. Die 75km/h is door twee bekeuringen op korte tijd(3weken) daarom rijd ik nu wat rustiger. 80€ voor de eerste en laatste moet ik nog thuis krijgen.
 

Tallguy

Forumguru
Met de winterbanden had ik 5,8/100km
Met de zomerbanden is het 6,1/100km

Tsja, meer rubber, meer wrijving.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Volgens boardcomputer

Gemiddeld 5,7l/100km over de laatste 5347 km (met winterbanden).

Hoofdzakelijk dagelijks 110 km woonwerk verkeer (50 km snelweg / 50 km provinciaal / 10 km dorp)

Ben er zeer tevreden mee. Af en toe heb ik best onzuinige buien...:bye:
 

ppx

Donateur
Vrijdag 07/03 heb ik mijn nieuwe O2 afgehaald en ondertussen bijna 600km afgelegd.

Vertrokken bij de dealer met een volle tank ben ik na 278km gaan vullen: exact 15 liter tot de tank opnieuw vol was. Een gemiddelde dus van +/- 5.4l/100km!

Ik ga ervan uit dat de auto nog wel wat zuiniger kan éénmaal ze ingereden is (ja, Octavia = vrouwelijk :grin:). Bovendien zaten er in die eerste 278km toch wel wat plaatselijke wegen en minder dan de helft snelweg...

Wel al héél veel met de CruiseControl aan het spelen geweest... Zou het daar aan liggen???
 
Sinds ik mijn winterbanden voor zomerbanden heb laten wisselen is het verbruik van mijn 1.9tdi schrikbarend omhoog gegaan. Met Michelin Alpin winterbanden rij ik gemiddeld 1:20 met uitschieters naar 1:24,7 en 1:15.

Met de Bridgestones (Turanza) rij ik opeens gemiddeld 1:16 met uitschieters naar 1:11 en 1:19. Daarnaast maken deze banden echt veel meer herrie dan de Michelins (wel iets meer grip op nat en droog). De auto is na levering meteen op winterbanden gezet dus dit heb ik nog niet eerder ervaren.

Herkend iemand van jullie dit "probleem"?

Groeten, Dolf
 
Schijnbaar normaal.

Op winterbanden is het verbruik lager, ook bij mij.
Zomerbanden: 5,98 l/100km 64.611 km and 3.866 l
Winterbanden: 5,85 l/100km 53.819 km and 3.147 l
 

Oli4

Actief lid
(Bij m'n 2.0TDi een verschil van ±0.2l/100km
Zomer: 225/17" Dunlop Sport / Winter: 195/15" Continental )

Diverse factoren, die medebepalend zijn voor verbruik:
*) Banden breedte: zomerbanden zijn vaak breder t.o.v. winterbanden, dus hogere rolweerstand.
*) Samenstelling rubbercompound is ook bepalend voor de rolweerstand.
*) Ramen open tijdens hogere temperaturen, danwel Airco verbruik kan gauw 5-10% in verbruik schelen.
*) Vrolijkere, actievere rijstijl tijdens lekker weer ??:945:

Nog een geluk dat je Dieselt....:bye:

Groet,
 

van inkel

Forumguru
Sinds ik mijn winterbanden voor zomerbanden heb laten wisselen is het verbruik van mijn 1.9tdi schrikbarend omhoog gegaan. Met Michelin Alpin winterbanden rij ik gemiddeld 1:20 met uitschieters naar 1:24,7 en 1:15.

Met de Bridgestones (Turanza) rij ik opeens gemiddeld 1:16 met uitschieters naar 1:11 en 1:19. Daarnaast maken deze banden echt veel meer herrie dan de Michelins (wel iets meer grip op nat en droog). De auto is na levering meteen op winterbanden gezet dus dit heb ik nog niet eerder ervaren.

Herkend iemand van jullie dit "probleem"?

Groeten, Dolf

Hoi Dolf, de mijne rijdt ook 1:16 gemiddeld op de Turanza's,
met m'n O1 reed ik gemakkelijk 1:19 met dezelfde turanza's, nu met pijn en moeite 1:16.
 

ACAVITO

Nieuw lid
Mijn ervaring is ook dat de zomerbanden (Bridgestone Turanza 205/16") zo'n 0.2-0.4 l/100km meer verbruikt hebben i.v.m. de winterbanden 195/15". Daarnaast gaat het comfort duidelijk achteruit vanwege hardere vering en meer rijgeluid.
Dat verbruik kunnen we afwegen tegen de fraaiere, brede lichtmetalen VEGA velgen.
 
Bovenaan Onderaan