Wat verbruikt jouw Octavia?

flip

Lid
tja, taal en Vlamingen, het is wat moeilijker de laatste tijd. Misschien is er bij ons ook wat afkoeling nodig...
 

Rallye

Forumguru
Als een airco niet koelt, dan wordt de lucht ook niet ontvochtigd. Dat is namelijk het hele principe van de airco.

Is dat zo? Ik weet wel dat de airco het beneden een bepaalde temperatuur het niet meer doet, waarschijnlijk om bevriezing te voorkomen. Maar volgens mij bestaat een airco uit twee delen:
- de droger; en
- de koeling.

Zouden die twee onderdelen niet onafhankelijk van elkaar werken als er eens geen koeling nodig is?
 

canth

Actief lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]

Ik heb het nog even nagezocht, en je hebt gelijk. De ontvochtiger werkt niet meer bij lage temperaturen, maar de airconditioning doet het nog gewoon. Toch weet ik vrij zeker dat een airco niet werkt beneden de 4 graden (is trouwens ook onzin, als je het dan nog niet koud genoeg in de auto krijgt...).
 

DJB

Nieuw lid
Mijn 1.8 TSI EBL DSG verbruikt gemiddeld 1:12.9. Tijdens de vakantie was dit in de vakantietrim 1:13.5. Valt me alles zat mee dus. Overigens leuk detail dat bij een stevige klim de auto op de cruise-control op het laatst gewoon plankgas geeft om de 130 km/h te handhaven. Laat maar brullen die turbo....
 
Ik rij nu ongeveer 5 weken in mijn Octavia Combi met een 2.0 TDI CR motor. Vanaf het begin gemeten zonder alles re resetten, heb er nu bijna al weer 7000km op zitten.

Over het gebruik ben ik allerzins positief verbaast, ik haal zonder er echt op te letten 1:19,9 dus ongeveer 5.1l/100km.

Ik moet zeggen dat ik op zich wel normaal doorrij, op de teller 130 waar je 120 km/h en 110 waar je 100 km/h mag rijden enz.
 

Spaced

Senior Member
@ Canth.

Dan ben ik abuis :tongue:

Zag net dat m'n verbruik toch wel een angstig stuk hoger lag dan ik dacht: 6,3liter/100km... (1.6TDI, 7-DSG). Vandaar dat ik ook elke week 1 of 2 keer bij de pomp sta. Gaat ook wel hard met de kilometers. 5 maanden en alweer 25.000km :tongue:
 

mmarechal

Actief lid
Bij mij ligt het gemiddelde op ca. 1:15,5. Ik moet zeggen voor een benzine redelijk netjes. Ik maak er altijd een sport van zo ver mogelijk te rijden op één tank dus ik schakel redelijk vroeg, laat de auto bij bijvoorbeeld het naderen van een stop licht zo lang mogelijk in de versnelling uitrollen (dus niet meteen de koppeling in), airco staat vrijwel nooit aan, etc. Ik vind het verbruik voor een Octavia 1.2 TSI echter dan nog wel wat tegenvallen. Ik heb er nu ca. 20000km mee gereden. Ik merk wel, nu het kouder wordt, dat het verbruik wel stijgt.
Hiervoor had ik een O2 1.9TDI en daar lag het vebruik zo rond de 1:19,5 denk ik.
 

mkmons

Actief lid
Met mijn O2 1.9 TDI Combi haal ik nu gemiddeld 1:18,5. En dat is mét winterbanden én veel korte stukjes; mijn afstand woon-werk is maar 15 km, dus de motor wordt nauwelijks warm, laat staan de olie.
Op lange stukken met in NL legale snelheden moet ik nog eens uitproberen; heen en weer naar Noord Duitsland met waar mogelijk 140-150 km/u heb ik 1:18 gehaald. Heen en weer naar de Dordogne mét een dakkoffer heb ik 1:16 gereden.
Vind ik persoonlijk allemaal erg netjes, en is net iets zuiniger dan met mijn vorige, een Octavia I 1.9 TDI combi 110 pk.

EDIT: Dit zijn échte cijfers, dus gereden kilometers / getankte liters. De boordcomputer geeft in het eerste geval 5,0 l op 100 km aan.
 

DJB

Nieuw lid
Zijn er nog meer mensen met een 1.8 TSI EBL DSG7? Ben wel benieuwd naar hun verbruik. Als ik zo lees is mijn verbruik met 1:12.9 toch wel aan de forse kant...
 

canth

Actief lid
Bijna dezelfde auto als jij (geen bl, wel sportonderstel, dus 17"), eerste tankbeurt 1:11, tweede tankbeurt 1:13. Derde tank nu richting 1:13.5
Volgens de boordcomputer rijdt ik nu rond de 1:15 (maar die is erg optimisch heb ik al gemerkt).
Dit is overigens wel met rijden als een oude dame. Slechts heel zelden een flinke spurt trekken, en heel defensief rijden. Ik verwacht dat 1:13 bij normaal rijgedrag (=vlot doorrijden) haalbaar moet zijn, maar veel meer dan dat zal er voor mij niet inzitten denk ik. We zullen zien, de wagen is nog maar 1600 km oud :)
 

Octavia_II

Actief lid
@Canth & mkmons (en de rest die meeleest):

ter info:
het verschil tussen het werkelijk verbruik (gereden afstand en getankte liters) en het aangegeven verbruik op de boordcomputer kan heel makkelijk aangepast worden met VCDS (VAG-COM).

Ps. Bij mij heb ik de boordcomputer aangepast en het verschil tussen het verbruik op de Boordcomputer en de werkelijkheid is nu max. 0.1L/100 km (zie ook mijn spritmonitor in mijn handtekening)

Groet,

Charlie
 
Vandaag rit snelweg naar Hamburg 483 km op 25.7 l. Met een combi 1.2tsi. Niet harder dan 125 km/u, wind mee, nieuwe rijden. Volgens mij is dit ca. 1 op 18.2-1.18.5. Niet slecht voor benzine.
 

Darkside

Forumguru
Is zeker niet slecht. Ik heb er pas 300 km opzitten met mijn 1.2. En hij moet dus nog ingereden worden. Maar rij nog voorzichtig (nieuwe rijden) en zit nu op (volgens BC) 1:13,6 gemiddeld. Ik zou (wederom volgens de BC) dan uitkomen op 700km op 1 tank.
Hoop dat dit toch straks naar 1:15 gemiddeld gaat.
 

JohanVdH

Nieuw lid

adjego

Actief lid
Dit is inderdaad aan te passen dmv Vag-Com. Bij interesse, stuur maar een PM..;)

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat.

Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan