Waarom zou je nog met de hand schakelen?

LenK

Forumguru
Alleen jammer dat er veeeeel minder keus is als je automaat wil :biggthumpdown:
(naast de bekende nadelen ..% meerverbruik, ..% minder presteren, € ... meerprijs) :biggthumpdown:

van inkel

Forumguru
Alleen jammer dat er veeeeel minder keus is als je automaat wil :biggthumpdown:
(naast de bekende nadelen ..% meerverbruik, ..% minder presteren, € ... meerprijs) :biggthumpdown:

Volgens de verkopers op de Rai dit jaar, komen beide RS'en in de loop van volgend jaar met DSG. Misschien is er nog hoop.

neoproject

Actief lid
DSG zou zelfs 10 tot 15% zuiniger rijden dan een gewone manuele bak.
Dit staat op onze belgische website van skoda.

www.skoda.be => services => skoda school => transmission et train roulant => la boîte DSG.

Gisteren stond die site nog in het Nederlands, blijkbaar is er iets misgelopen en kan je het enkel in het Frans bekijken vandaag.

conclussion:

"La DSG améliore le confort de marche en faisant disparaître le "trou" de puissance dû au passage des rapports. De plus, la DSG réduit de 10% à 15% la consommation du véhicule qui en est équipé."

avantages de DSG:

1. Consommation de 5% à 10% inférieure à une boîte manuelle, et de 10 à 20% par rapport à une boîte automatique.
2. La sélection des rapports par la biais des palettes au volant permet d'accroître le confort d'utalisation, puisqu'il n'est plus besion de lâcher le volant.
3. le boîte DSG permet d'obtenir un confort d'utilisation égal à une boîte auto traditionelle, avec la possibilité de gérer manuellement le comportement de la boîte, le tout avec des changements des rapport extrêmement rapides et sans à-coups.

Ik heb geprobeerd om het te vertalen via babelfish maar dat lijkt nergens op :)

Het komt erop neer dat DSG zuiniger is dan handgeschakelde bakken, dat je er flippers bij kan krijgen voor het stuur om het confort te vergroten. Dat er geen "gat" meer is tussen het overschakelen van vitesse.

Swiss

Actief lid
conclussion:

"La DSG améliore le confort de marche en faisant disparaître le "trou" de puissance dû au passage des rapports. De plus, la DSG réduit de 10% à 15% la consommation du véhicule qui en est équipé."

avantages de DSG:

1. Consommation de 5% à 10% inférieure à une boîte manuelle, et de 10 à 20% par rapport à une boîte automatique.
2. La sélection des rapports par la biais des palettes au volant permet d'accroître le confort d'utalisation, puisqu'il n'est plus besion de lâcher le volant.
3. le boîte DSG permet d'obtenir un confort d'utilisation égal à une boîte auto traditionelle, avec la possibilité de gérer manuellement le comportement de la boîte, le tout avec des changements des rapport extrêmement rapides et sans à-coups.

De DSG verbetert het gebruikscomfort door het laten verdwijnen van een "vermogengat" bij overschakelen tussen versnellingen. Bovendien vermindert de DSG het verbruik van een daarmee uitgeruste wagen met 10 à 15%

1. Het verbruik ligt 5 tot 10% lager dan een manuele bak en 10 tot 20% lager dan een automatische versnellingsbak.
2. De keuze van de versnellingen via peddels aan het stuur laat toe om het gebruikscomfort te verhogen, omdat men niet langer het stuur moet loslaten.
3. De DSG-bak laat toe om het gebruiksgemak van een automatische bak te evenaren, met de mogelijkheid om manueel het gedrag van de bak te regelen, dit alles met zeer snelle en vloeiende versnellingswijzigingen.

Woest

Nieuw lid
O2 1.9 Tdi Dsg Dpf

Toen ik op zoek was naar een auto, wilde ik per se een automaat: File rijden met RSI rechts is bij tijd en weile echt geen pretje! :mad:
Eerst de C4 Picasso overwogen met EB6V (voordeel geen kruip, nadeel als automaat rijden ben je het altijd eens met medeweggebruikers....:super: )
Toen een proefrit met een 1.9 TDI DSG gehad, man man man, dat is een magnifiek stukje techniek :smirk: . Je kunt rijden zals je wilt: Normaal, Sportief en handmatig. Enige minpunt imo is de kruip die er is, maar dat wende (binnen de proefrit) al aardig. Week 3 2008 krijg ik hem geleverd. Ik rijd nu een O2 van mei 2007 hendgeschakeld (LPG), en zeker de laatste tijd (RSI speelt weer op) veel "pijnlijk" moeten schakelen (Utrecht A'dam vv) door de files. Ik zie er echt naar uit!
Gelukkig nu de rustige dagen, en dan "mis" ik de DSG niet, maar volgende week begint de ellende al weer :icon_smile_dead:.

Voor wat betreft sportief schakelen, kijk even hier, Japans kampioen snelschakelen redt het niet tegen een DSG!!

Natuurlijk, als je afleiding wil is een handgeschakelde bak leuker (vond ik ook), maar sportiever? nee hoor!

Ja maar dit is weer optrekken in een rechte lijn. Tuurlijk kan de DSG dat sneller ;).

Ik zou ik wel een DSG willen, alleen ik wil het eerst toch proberen. Met conventionele automaten irriteerde ik me aan het onnodig opschakelen vlak voor een bocht bijvoorbeeld. De automaat ziet niet dat over 20 meter een bocht is. IK wel, en hou daar dus rekening mee. Ik weet zeker dat de DSG ook niet weet wat er voor wegdek/bocht voor de auto is.

breef

Lid
Voor veel mensen, waaronder ikzelf, is de prijs het probleem... In het geval van de 140PK DSG superb of 170pk handbak met nog wat extra opties = zelfde prijs

Toen heb ik toch die laatste gekozen...

LenK

Forumguru
Prijs is altijd een persoonlijke afweging. Maar het is de prijs echt wel waard.
Ik heb een automaat en heb nog dagelijk de gedachte "Dat had ik eerder moeten doen"
En wbt 140 of 170 pk: in de normale dagelijkse praktijk ben je met die 140DSG misschien wel sneller dan met die 170manual.

breef

Lid
Ja daar heb je misschien gelijk in.. ik rij wel eens in een vw jetta 1.4 tsi 170 pk DSG van een vriend en dat is geweldig, in een testrit met de 140pk DSG superb was ik toch meer weg van de handbak... Ik zal er wel aan moeten wennen, voor mijn gevoel ging het allemaal juist heel iets langzamer en ik had duidelijk het gevoel minder controle te hebben over alles

TL@

Forumguru
Dat je minder controle hebt, is waar. Daar moet je aan wennen. Voor de rest is een dsg heerlijk.

Hij schakelt idd al eens op vlak voor een bocht, maar schakelt wanneer je in de bocht bent, onvoelbaar weer terug, geen probleem.
Doe maar een uitgebreide testrit en je zult overtuigd zijn.

MarcoO2

Forumguru
En toch... heb al meermalen in een auto met DSG gereden. Feit is dat het de beste automaat is die ik ken. Maar... ik blijf het toch wel erg lekker vinden om gewoon met de hand door m'n zesbak te roeren... ben (ondanks veel filekilometers) nog niet altijd overtuigd! Maar goed, ik ben dan ook een eigenwijs typetje! ;)

sitechris

Donateur
De DSG schakelt idd fantastisch. Maar een ding viel me in de Superb DSG die ik recent gereden heb wel tegen: als ik de bak in handmatige modus zet, ga ik er vanuit dat de kick-down gedeactiveerd is. Maar tot mijn grote teleurstelling betekent volgas dus gewoon altijd dat de automaat terugschakelt, zelfs als je niet helemaal het gaspedaal tot de bodem intrapt. Echt irritant, je kunt dus nooit van de trekkracht genieten :(. Handmatige modus is dus niet zo heel erg handmatig.

LenK

Forumguru
Als ie terugschakeld kun je van de trekkracht van een lagere versnelling genieten en die is nog hoger.
Mijn automaat in manual stand schakelt ook nog steeds gedeeltelijk zelf.
Als ik bijvoorbeeld snelheid verminder zie ik hem de bijpassende versnelling kiezen.
Dat van die kickdown heb ik nog niet geprobeerd.

Maar een ding viel me in de Superb DSG die ik recent gereden heb wel tegen: als ik de bak in handmatige modus zet, ga ik er vanuit dat de kick-down gedeactiveerd is. Maar tot mijn grote teleurstelling betekent volgas dus gewoon altijd dat de automaat terugschakelt, zelfs als je niet helemaal het gaspedaal tot de bodem intrapt. Echt irritant, je kunt dus nooit van de trekkracht genieten :(. Handmatige modus is dus niet zo heel erg handmatig.

Nee inderdaad, is dat in de Octavia ook zo? Dat is toch raar: een handmatige modus waarin automatisch geschakeld wordt...?

Als ik in 3e versnelling in de M mode volgas geef bij 2000 toeren dan wil ik toch dat hij in 3e versnelling blijft! En dat moet ook makkelijk kunnen omdat bv een 2.0TDI hier zijn maximale koppel heeft.

Dit is juist wat ik ook vaak irritant vond/vind aan automaten: Bv in bebouwde kom als je in zijn 3 zeg maar 50 rijdt even. Vervolgens moet je om een reden even inhouden (fietser, etc). Dan rij je zeg maar 40. Na het obstakel geef je bij de handbak in dezelfde 3e versnelling even een dot gas, en je rijdt weer 50. In een automaat krijg je bij die dot kas een kick down met alle herrie en onnodige schakel-acties vandien...

Meer ervaringen op dit gebied?

911gt2

Actief lid
De DSG schakelt idd fantastisch. Maar een ding viel me in de Superb DSG die ik recent gereden heb wel tegen: als ik de bak in handmatige modus zet, ga ik er vanuit dat de kick-down gedeactiveerd is. Maar tot mijn grote teleurstelling betekent volgas dus gewoon altijd dat de automaat terugschakelt, zelfs als je niet helemaal het gaspedaal tot de bodem intrapt. Echt irritant, je kunt dus nooit van de trekkracht genieten :(. Handmatige modus is dus niet zo heel erg handmatig.
Tja schakelen is ook veel leuker, en als je het goed doet veel sneller dan een DSG

Heb DSG inmiddels getest, maar wat sitechris zegt was bij mij niet het geval hoor. Als ik van onderin volgas geef schakelt de DSG niet als ie in de manuele modus staat. Althans bij de Octavia die ik getest heb!

Bovenaan Onderaan