Waarom zou je nog met de hand schakelen?

Okki

Donateur
Dito, bij mijn Xsara automaat had ik mezelf ook aangeleerd om met links te remmen. Even wennen, maar daarna gaat het prima!
 

Daniel

Lid
En als je dan een keer in een leenwagen rijd (schakel)en dan ploseling moet remmen (met je linkse voet)ben je toch mooi de sigaar als je ineens op het koppelings pendaal staat.

Vind het ook een beetje vreemd,waarom zou je je dat aan leren??
 

Dutch4x4

Senior Member
Er zijn een boel voordelen aan left-foot braking - juist in een schakelbak. Door na het terugschakelen voor een bocht licht op de rem te gaan staan terwijl je uitaccelererend gasgeeft, verhoog je de grip en de stabiliteit van de auto en dus de snelheid uit de bocht.

Maar het vergt heel wat oefening. Zeker als je 't ook nog met heel-and-toe wilt combineren. Inderdaad al een paar keer met m'n neus tegen de voorruit gezeten. Valt niet mee! Vooral omdat in de Randstad de rustige momenten op één hand te tellen zijn (in druk verkeer ga je zoiets niet oefenen). Maar als het lukt...

Hier een instructief filmpje:

http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Video.aspx?AR=224464&Mode=B
(wordt hier uitgelegd in een FWD met Quaife-differentieel, maar zo'n 'trick diff' is niet nodig om er voordeel van te hebben)

Een Skoda is trouwens een waardeloze, zo niet onmogelijke auto om het in te oefenen. In elke VAG-auto is de elektronica zo geprogrammeerd dat je niet kunt remmen en gasgeven tegelijk. Nog los van de pedaalstand, die beide technieken sowieso zo goed als onmogelijk maakt.
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

In elke VAG-auto is de elektronica zo geprogrammeerd dat je niet kunt remmen en gasgeven tegelijk.

[/ QUOTE ]

Dat moet ik toch eens uitproberen. In ieder geval hoef je de koppeling niet altijd te gebruiken. Van 2 naar 3 en 3 naar 4 kun je gerust zonder koppeling schakelen. Zelfs van 4 naar 3 lukt het. Kwestie van het juiste toerental. Maar ja, toch maar een automaat gekozen..
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Okki</font><hr />

In ieder geval hoef je de koppeling niet altijd te gebruiken. Van 2 naar 3 en 3 naar 4 kun je gerust zonder koppeling schakelen. Zelfs van 4 naar 3 lukt het. Kwestie van het juiste toerental. Maar ja, toch maar een automaat gekozen..

[/ QUOTE ]

Ook rev matching vereist natuurlijk enige oefening.
grin.gif


Weet trouwens niet of het ook voor een VAG-automaat geldt dat je niet kunt remmen en gasgeven tegelijk. Klinkt al wat minder logisch.
 

LenK

Forumguru
In Dld gaat de Fabia II € 1000 meer kosten met 6-bak tiptronic tov handgeschakeld.
Dat is een kleine meerprijs vergeleken met het gangbare bedrag dat er voor een automaat wordt gerekend. Voor Octavia rekent men in Dld een meerprijs van € 1700 automaat.
Dus weg met dat geschakel!

(Voor de meeste Fabia rijders is dit waarschijnlijk toch niet aantrekkelijk omdat de automaat alleen maar op de grootste motor (1.6) geleverd wordt)
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel</font><hr />

Idd ik weet dat het in de racerij veel word gedaan maar,dat doen wij op de openbare weg niet,toch
icon_smile_question.gif


[/ QUOTE ]

Het hoeft niet inderdaad, maar als je 't leuk vindt om te beheersen, geeft 't weer wat extra plezier aan het autorijden.
wink.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Okki</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

In elke VAG-auto is de elektronica zo geprogrammeerd dat je niet kunt remmen en gasgeven tegelijk.

[/ QUOTE ]

Dat moet ik toch eens uitproberen. In ieder geval hoef je de koppeling niet altijd te gebruiken. Van 2 naar 3 en 3 naar 4 kun je gerust zonder koppeling schakelen. Zelfs van 4 naar 3 lukt het. Kwestie van het juiste toerental. Maar ja, toch maar een automaat gekozen..

[/ QUOTE ]

In mijn octi kun je wel remmen en gasgeven tegelijk. In mijn vorige VAG auto niet
 

Dutch4x4

Senior Member
O ja? Da's grappig. Omdat het voor Seats geldt, ging ik er voetstoots van uit dat het gold voor elke VAG-auto! Wat een meukmerk dan, dat Seat.
grin.gif


Maar goed, ik ga 't niet eens proberen in de Octavia, want de pedalen staan er totaal verkeerd voor. Veel te link.

In de Fiesta is 't daarentegen leuk spelen.
grin.gif
 

johann

Lid
Dat moet ik toch eens uitproberen. In ieder geval hoef je de koppeling niet altijd te gebruiken. Van 2 naar 3 en 3 naar 4 kun je gerust zonder koppeling schakelen. Zelfs van 4 naar 3 lukt het. Kwestie van het juiste toerental.

[/ QUOTE ]

Haha, noemen ze je nu Tinus Tussengas?
 

Thorne

Nieuw lid
Leuk om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die het 'leuk vinden' om te schakelen. (Dat zullen ook de mensen zijn die het leuk vinden om te navigeren zonder tomtom).

Nederland zal wel nooit een automatenland worden, het is uiteindelijk gewoon te duur. Er worden in dit soort discussies veelal oneigenlijke argumenten gebruikt, vaak door de mensen die manueel rijden m.i.

Als ze eenmaal in aanraking komen met een automaat zonder er in te rijden dan is de eerste reactie: wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.

Wanneer ze er mee gaan rijden dan zie je de manuelen langzaam wennen... het is toch wel erg relaxed.

Je ziet dan ook wel bij de manueel-schakelaars (in mijn vriendenkring) dat ze uiteindelijk allemaal wél een automaat willen.
 

Tijg

Actief lid
En zo'n verschil maakt 100.000 keer het koppelingspedaal intrappen toch niet met continu de rem intrappen in de file?

Moet je voor de grap es met je linkervoet op de rem trappen in dezelfde beweging alsof je ontkoppelt. Zit je direct met je neus tegen de voorruit. Het verschil is de hoeveelheid Newton druk die je moet uitoefenen op het pedaal.

Ik heb zaterdag proefgereden met een Octavia 1.9 DSG om te kijken of DSG de meerprijs waard is. Ik moet met mijn leasebedrag namelijk keuzes maken: Óf 2.0, óf Elegance, óf Combi óf DSG.
Na een uurtje sturen en wat kofferruimte staren ben ik er uit: De 1.9 is rap zat, Ambiente Attractive Business is voldoende, De Combi is nauwelijks groter met hoedenplank dicht maar man wat rijdt zo een DSG goddelijk. :worshippy::cheer:
Ik heb even de sportstand geprobeerd (zelfs bij 90 met constant gas blijft hij in 5) en handmatig (in het begin verschakelde ik me wel es omdat ik dacht dat hij niet aan het schakelen was en dan zat ik gelijk 2 versnellingen hoger) maar in D voldoet hij prima. Ik kan me voorstellen dat Manual handig is in de bergen bij afremmen op de motor maar verder miste ik het schakelen geen moment.
Ook leuk: Cruisecontrol resume doet hij rustig door de versnellingen heen. :xyxthumbs: Gaat je ook niet lukken met een handbak.

Nu wist ik al ongeveer wat ik kon verwachten want mijn vrouw heeft al een Panda Dualogic met uitgebreide cruisecontrol en dat rijdt nog net ietsje fijner omdat die dus inderdaad niet kruipt.
 

SkodaMan

Actief lid
Nu wist ik al ongeveer wat ik kon verwachten want mijn vrouw heeft al een Panda Dualogic met uitgebreide cruisecontrol en dat rijdt nog net ietsje fijner omdat die dus inderdaad niet kruipt.

VW heeft op de Passat met DSG een optie "zonder kruip". Met een druk op de knop kruipt ie dus niet meer. Wel erg handig in de file maar in het gewone gebruik heb ik liever een beetje kruip.

In de bergen rijdt de TipTronic geweldig als je hem in de S stand zet en ik kan me voorstellen dat dat met de DSG ook zo gaat.

Mijn vorige wagen was een VW Bora 1.9 TDI met automaat en je hebt gelijk: de 1,9 TDI is sterk zat. Een automaat in combinatie met een diesel (hoog koppel) rijdt als een auto met elektromotor en de PK's doen er dan niet zoveel toe.
 

van inkel

Forumguru
Quote van Skodaman

als een automaat toch zo goed is, dan zouden alle racebolides ook uitgerust zijn met een automaat.
Maar als je ECHT sportief rijd dan kan GEEN ENKELE automaat tippen aan handbediening.

kijk maar naar porsche, ferrari, lotus, ... alleen sportwagens, alleen handgeschakeld.

End Quote

Een automaat is wel degelijk sneller, na drie rondjes met een Wiliams F1 op Silverstone had de FIA het regelement al aangepast, CVT niet toegestaan!
 

Dutch4x4

Senior Member
Nou is CVT een wel heel bijzondere 'automaat'...

Maar in de autosport gaat het inderdaad vaker om wat is toegestaan dan om welke technologie in de basis het snelste is.

Zo is bij de toerwagens al jaren AWD niet meer toegestaan. En krijgt RWD een gewichtsstraf ten opzichte van FWD.

En in F1 waren de bakken tot voor kort wel degelijk (semi-)automaten: opschakelen verliep in 2005 nog volautomatisch. Daarna werd het verboden. Overigens zijn het huidige flipperschakelen en het sequentieel schakelen in rallyauto's nog altijd veel gemakkelijker dan de ouderwetse handbak.

De reden dat automaten in de autosport niet zijn toegestaan, heeft meer te maken met het feit dat het om sport gaat. We willen wel dat een coureur moet werken voor z'n geld en ambachtelijk schakelen hoort bij de vaardigheden van een coureur. Daarom verkies ik ook een handbak boven een automaat: een handbak maakt het rijden gewoon leuker.
 

LenK

Forumguru
Doe dan maar 2 auto's, één met handbak voor als je voor je plezier gaat rijden en één met automaat voor het dagelijkse verkeer in de file en in de stad.
Ik denk toch dat dan meestal in die automaat zit en af en toe in de handmatige (net als een cabrio?)
 

SkodaMan

Actief lid
......als een automaat toch zo goed is, dan zouden alle racebolides ook uitgerust zijn met een automaat. Maar als je ECHT sportief rijd dan kan GEEN ENKELE automaat tippen aan handbediening......

Waarom er geen (vol)-automaten meer in de race-sport voorkomen heeft Dutch4x4 al beantwoord maar het blijft grappig dat veel mensen hun auto voor het dagelijks verkeer vergelijken met race-bolides. Sportief rijden op die manier in het dagelijks verkeer is geheel ongewenst. Je kunt veel beter vlot en defensief rijden voor je eigen bestwil en die van een ander.
 

van inkel

Forumguru
Het vergelijken van sportauto's en auto's voor het dagelijks verkeer gaat wel een beetje op. In de autosport heeft een coureur met een (semi)automaat niet alleen het voordeel van snellere schakeltijden maar kan vooral meer tijd besteden aan het autorijden, daar gaat het toch over in het dagelijks verkeer.

www.amigorallyteam.nl
 

Fabia

† In Memoriam
maar kan vooral meer tijd besteden aan het autorijden, daar gaat het toch over in het dagelijks verkeer.

www.amigorallyteam.nl

Vandaar ook dat je tegenwoordig steeds meer vrachtwagens krijgt met een automaat. Het ouderwets schakelen met de hand begint steeds meer uit de mode te raken. Je kan nu tenminste al je aandacht aan het verkeer besteden. Mijn volgende auto wordt absoluut eentje met een automaat.
 
Bovenaan Onderaan