Waarom zou je nog met de hand schakelen?

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: De_Ware</font><hr />

Maar toch heb ik wel wat 'verbeterpuntjes':

- Terugschakelen is soms voelbaar;

[/ QUOTE ]
In de stand sportief is soms een lichte schok voelbaar maar ik vind persoonlijk de stand sportief sowieso niet prettig.

- Als je van D naar R schakelt, duurt het even voordat ie de achteruit 'pakt'. Als je dan teveel gas geeft grijpt ie plots snel en met een schok aan;

[/ QUOTE ]
Da's effe wennen ja. Geldt voor elke automaat.

- Als je afremt, bijv. voor een bocht, en je geeft weer gas, duurt het ook even voordat hij terugschakelt en aangrijpt (in stand D);

[/ QUOTE ]
In stand D schakelt de automaat rustig en dat merk je.

- De S-stand is om lekker weg te scheuren bij een stoplicht (je laat wel een rookgordijn achter), maar verder m.i. niet bruikbaar om continue mee te rijden (in de bebouwde kom): teveel toeren en schokkerig rijgedrag;

[/ QUOTE ]
Waarom zou je in de bebouwde kom sportief rijden. Ik zie daar echt de lol niet van in. Je veroorzaakt lawaai, rook en stank en bovendien is het gevaarlijk. Zoek toch een rustig weggetje ergens achteraf.

- Jammer dat de pook niet zo'n (grillig) schakelpatroon heeft als de meeste andere automaten, maar een rechte lijn. Daardoor moet ik altijd kijken (naar de pook of op de Maxidot) in welke stand ik 'm zet. Uit ervarig weet ik dat dat grillige schakelpatroon blindelings schakelen makkelijker maakt.

[/ QUOTE ]
Snap ik. Op den duur echter schakel je ook de lijn-handel blindelings in de goede stand.

@ SkodaMan: Een knop om de kruipneiging tegen te gaan ??? /forum/images/graemlins/crazy.gif

[/ QUOTE ]
Een maat van me heeft een Passat 2.0 TDI met DSG en heeft de optie voor de anti-kruip-knop er bij genomen. Ik heb er mee gereden maar ik vind het niet prettig. Ik ben een verstokte automaatrijder en ben dus gewend aan kruip. Ik zal dus ook wel weer kunnen wennen aan een niet kruipende automaat als het moet.

Exciter

Administrator
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Weet je wat echt sportief is ?
-'s morgens met de hand aanslingeren
-geen kachel
-geen airco
-geen stuurbekrachtiging
-geen rembekrachtiging
-ramen met de hand open en dicht

[/ QUOTE ]

dan is mijn Favorit best sportief...

aanslingeren hoeft net niet, kachel heb ik nog niet getest, en de rest hoef ik niet te testen, want dat heb ik niet... /forum/images/graemlins/grin.gif

De belangrijkste reden voor mij om met de hand te schakelen is dat er geen Octavia II RS met DSG is. Maar als deze ooit komt dan is ie mijn. Wel eerst nog even wat kilometers op mijn huidige meter zetten

Matra_Murena

Actief lid
Ik zou nooit een automaat willen, simpelweg omdat ik graag wat te doen heb tijdens het rijden en er voor mijn trajecten totaal geen nut van inzie. Ik rijd elke dag 140 km snelweg in zijn 6 en 10 km bebouwde kom. Dus als de automaat een tientje zou kosten zou ik in plaats hiervan al kiezen voor een strik aan de antenne als optie. Aangezien ik van autorijden hou schakel ik ook graag, vind het heerlijk om over een dijkweggetje te rijden en te schakelen, hoewel ik dan vaak niet de Octi pak. Het geluid bijvoorbeeld van terugschakelen en gelijk hoge toeren pakken...... Met een RS lijkt me dat ook een zeer mooie ervaring en helaas verschil ik hiermee van mening met de bedenkers van de automatische bakkken.

SkodaMan

Actief lid
Prima, ieder z'n meug. Je mag gewoon schakelen als je dat leuk vindt. Gelukkig zeg je niet dat handschakelen "sportiever" is of "sneller" of "veiliger". Dat stadium zijn we gelukkig voorbij.

klopt maar semie automaat dus eigenlijk een beetje zoals dsg is toch het ultime

je kunt als je het wilt de feeling behouden en als je zoals in de file er een houtenpoot aan overhoud lekker in de auto stand cruisen

ik wou dat mijn superb dsg had maarja.....je kunt niet alles hebben.

rho

Nieuw lid
Hoi Veejay,
Ik zou graag wat meer horen over je ervaring met de skoda octavia 1.9tdi met dsg. Ik moet nl. eind van het jaar een nieuwe leaseauto kiezen een van de keuzes is een 2.0tdi hand geschakeld of een 1.9tdi met dsg.

Ik hoor graag van je.

VEEJAY

Forumguru
Hoi rho, ik heb niet zo heel veel ervaring hoor.

Ik heb er wel in proefgereden voordat ik de 2.0tdi handbak bestelde.

Ik denk dat de 1.9dsg zeker niet verkeerd is, zeker niet als je veel file rijdt en liever andere leuke dingen met je geld doet dan bijtelling en boetes betalen
winkie.gif

Maw de keuze zou ik laten afhangen van het budget en de plezier die je in schakelen hebt.

Wat spreekt je het meest aan:

1. Budget hoog, en je denkt dat schakelen sportief is: 2.0TDI handbak
2. Budget hoog,sprintjes winnen , veel files: 2.0tdi DSG
3. Budget erg laag, auto=van A naar B: 1.9tdi handbak
4. budget laag, veel files: 1.9tdi DSG

erg subjectief allemaal (meer als grap bedoeld) maar misschien help het in je keus?

Tip: veel filerijden = altijd DSG nemen of het nou 1.9 of 2.0 is.

LenK

Forumguru
Helaas te hoge meerprijs en hoger verbruik, anders had ik al lang automatisch gereden.

Fabia

† In Memoriam
Zo zat ik bij mijn Fabia ook te twijfelen, er is voor de 1.4 16v van 101pk geen automaat wel voor de 75pk maar ik wil toch wel een beetje vermogen hebben. Plus een automaat slokt toch altijd wat op en kost ook nog meer. Dus toch gekozen voor 101pk met handbak. Als de 101pk nu met automaat was te verkrijgen had ik er nog wel een nachtje over geslapen. Heb vandaag weer 200km gereden (met 44 aflever adressen) met een DAF LF met automaat en dat rijdt echt heerlijk, ben een stuk minder moe.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Helaas te hoge meerprijs en hoger verbruik, anders had ik al lang automatisch gereden.

[/ QUOTE ]
Hoge meerprijs: mee eens !
Hoger verbruik: NIET mee eens
shocked.gif
indien het een DSG betreft. Dat is eigenlijk niet zozeer een automatische versnelling maar meer een automatische koppeling. Er zitten dus normale koppelingsplaten in, waardoor er geen extra slip o.i.d. optreedt. En met de 2 koppelingen in die bak schakelt hij sneller dan je met de hand zou kunnen.
Daarmee is de DSG minstens zo zuinig als een handbak.

ad5000

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Ik zou nooit een automaat willen, simpelweg omdat ik graag wat te doen heb tijdens het rijden en er voor mijn trajecten totaal geen nut van inzie. Ik rijd elke dag 140 km snelweg in zijn 6 en 10 km bebouwde kom. Dus als de automaat een tientje zou kosten zou ik in plaats hiervan al kiezen voor een strik aan de antenne als optie. Aangezien ik van autorijden hou schakel ik ook graag, vind het heerlijk om over een dijkweggetje te rijden en te schakelen, hoewel ik dan vaak niet de Octi pak. Het geluid bijvoorbeeld van terugschakelen en gelijk hoge toeren pakken...... Met een RS lijkt me dat ook een zeer mooie ervaring en helaas verschil ik hiermee van mening met de bedenkers van de automatische bakkken.

[/ QUOTE ]

Behalve de veelbeschreven Skoda's levert men de DSG ook in VW &amp; Audi (zelf Bugatti) op de snelle modellen. De 0 - 100 tijden van de DGS zijn zelfs sneller dan met een handbak. De heren bedenkers weten dus best wel wanneer de bak een verzetje op of neer moet doen
2133.gif

Voor mezelf: 100.000 keer per dag de koppeling intrapen in mijn zoveelste file naar Den Haag en je denkt niet eens meer aan een handgeschakelde auto!

johann

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Plus een automaat slokt toch altijd wat op en kost ook nog meer. Dus toch gekozen voor 101pk met handbak. Als de 101pk nu met automaat was te verkrijgen had ik er nog wel een nachtje over geslapen. Heb vandaag weer 200km gereden (met 44 aflever adressen) met een DAF LF met automaat en dat rijdt echt heerlijk, ben een stuk minder moe.

[/ QUOTE ]

Voor vrachtauto's is het toch een ander verhaal. De DAF CF85 die ik regelmatig rij (idd met automaat) is zelfdenkend. Jij herkent dit: met volle belading schakelt 'ie verder terug dan wanneer je leeg bent. En getraind om zuinig te rijden. Dus in het groene gebied, qua toeren.
Maar in een pkw heb je het ene moment zin in sportief rijden, en 2 seconden later ga je op de zuinige toer. En dan schakelt zo'n automaat toch te laat over, dus wat mij betreft: handbak!

Fabia

† In Memoriam
Ik rij voor mij werk oa in een DAF LF55 met automaat en die is voor het distributiewerk echt ideaal. Anders zit je de hele dag te koppelen en te schakelen en voel je het 's avonds o.a in je schouder. Nu heb ik totaal geen klachten. Na een dag werken vergeet soms wel eens dat mijn Fabje geen automaat is als ik bij een verkeerslicht moet stoppen.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: johann</font><hr />

Maar in een pkw heb je het ene moment zin in sportief rijden, en 2 seconden later ga je op de zuinige toer. En dan schakelt zo'n automaat toch te laat over, dus wat mij betreft: handbak!

[/ QUOTE ]

De moderne automaat zoals toegepast in de O2 past zich automatisch aan het rijgedrag van de bestuurder aan. Bovendien kan de keuzehandle in de Sportstand gezet om onmiddelijk naar een "sportiever" schakel- en stuurgedrag te gaan.

Matra_Murena

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />

Behalve de veelbeschreven Skoda's levert men de DSG ook in VW &amp; Audi (zelf Bugatti) op de snelle modellen. De 0 - 100 tijden van de DGS zijn zelfs sneller dan met een handbak. De heren bedenkers weten dus best wel wanneer de bak een verzetje op of neer moet doen
2133.gif

Voor mezelf: 100.000 keer per dag de koppeling intrapen in mijn zoveelste file naar Den Haag en je denkt niet eens meer aan een handgeschakelde auto!

[/ QUOTE ]

Klopt, maar snel optrekken is iets heel anders dan vooruitziend schakelen.. En zo'n verschil maakt 100.000 keer het koppelingspedaal intrappen toch niet met continu de rem intrappen in de file?

Pim

Lid
Met dik 1300kg sleurhut is het opvallend hoe snel de DSG de gewijzigde totaallast "in de gaten" heeft en onmiddelijk de schakelmomenten aanpast.

licht de voet op de rem in de file is een zegen, Matra Murena, ik heb jaren 60-70.000km/jaar gedaan met veel file.

Voor de DSG-racers zonder launch-control (o.a Skoda's) :
De bak in de manualstand, vol planken en handle niet meer beroeren (dus op de toerengrens automatisch laten schakelen) levert de snelste 0-100 op.

johann

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Ik rij voor mij werk oa in een DAF LF55 met automaat en die is voor het distributiewerk echt ideaal. Anders zit je de hele dag te koppelen en te schakelen en voel je het 's avonds o.a in je schouder. Nu heb ik totaal geen klachten. Na een dag werken vergeet soms wel eens dat mijn Fabje geen automaat is als ik bij een verkeerslicht moet stoppen.

[/ QUOTE ]
Werk en privé moet je ook gescheiden houden!
grin.gif

ad5000

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Klopt, maar snel optrekken is iets heel anders dan vooruitziend schakelen.. En zo'n verschil maakt 100.000 keer het koppelingspedaal intrappen toch niet met continu de rem intrappen in de file?

[/ QUOTE ]

Verschil is er zeker! Ook jij moet remmen en dat doe je dan met rechts omdat links de koppeling bediend. Ik heb de keuze om af te wisselen, maar rem overigens altijd met links! Het duurt een paar dagen om het 'gevoel' te krijgen bij het remmen, maar dan werkt het voor mijn persoonlijk erg prettig.
471.gif

Bovenaan Onderaan