Waarom zou je nog met de hand schakelen?

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />
sportief rijden is niet altijd asociaal, je kan perfect wat bochtjes raggen op een verlaten stuk boerewegeltjes waar toch nooit een kat komt, is nog zo fijn /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Sportief wat bochtjes raggen op een verlaten boerenweggetje kan net zo goed met een automaat

[/ QUOTE ]

Het kán net zo goed, maar zelf schakelen maakt het in mijn ogen tien keer leuker.

Maar goed, dat zei ik net eigenlijk ook al. /forum/images/graemlins/grin.gif

Die CVT-Williams was inderdaad érg snel, maar je moet er toch niet aan denken dat we nu ruim 20 F1-bolides zouden hebben die met een monotoon hoog jankend motorgeluid hun rondjes doen? Ook hier was emotie belangrijker dan superieure technologie.

Met veel plezier lees ik deze discussie, zelf heb ik een O2 besteld met DSG en ik rijd nu een Golf IV Variant met tiptronic. Zelf rijd ik tussen de 50.k en 70.k per jaar en dat zijn meestal file kms.

Ik mis het schakelen voor geen ene moer, ik merk wel dat ik een stuk meer mijn gedachte bij het rijden heb. Het rijden in een handgeschakelde bak is voor mij iets wat ouderwets is, wat vroeger vooral gold voor automaten.

er wordt geschreven dat race auto's geen automaten hebben, in het seizoen 94 had het williams team een auto met een cvt transmissie welke nog steeds geldt als de snelste race auto ooit gebouwd.....dus de stelling dat handmatige bakken sportief rijden propageert is iets wat niet altijd op gaat. tenslotte rijden de meeste F1 teams en de meeste andere race teams met sequentiele versnellingsbakken en dat zijn niet de standaard H-patronen die je aantreft in een standaard auto, maar meer halve automaten.

Dutch4x4

Senior Member
Sportief rijden is niet hetzelfde als het snelste rijden...

Ook met die sequentiële bakken kies je zelf het schakelmoment, maar inderdaad, toen twee jaar geleden automatisch opschakelen op het ideale schakelmoment nog was toegestaan, was dat veel effectiever. Dat is weer teruggedraaid om toch maar weer wat vaardigheden terug te geven aan de coureur, want die moet anders alleen nog maar kunnen sturen en remmen (gasgeven hoef je vanwege de traction control ook niet meer te kunnen).

Maar goed, die hele vergelijking met F1 slaat nergens op. In F1 wil je de snelste zijn en dan maak je gebruik van elke technologie die is toegestaan. Sportief rijden op de openbare weg gaat om heel andere dingen, met name om plezier in de handeling en ervaring van het rijden. Veel van dat plezier ontleen ik aan het zelf schakelen.

Jan_Hein

Actief lid
Een hele grappige discussie, tussen voor- en tegenstanders van automaten. En leuk om te lezen.
Ergens staat dat (super)sportwagens geen automaat zouden hebben maar er zijn er genoeg die standaard met automaat geleverd worden. Om maar eens wat te noemen:BMW Alpina B5, Corvette, Jaguar XK, Mercedes SLR. Toch geen kleine jongens.... Dus die vlieger gaat niet altijd op. En of het nou leuker is? Heel persoonlijk. Ik heb me altijd helemaal suf geschakeld en de lol is er voor mij een beetje van af, zeker in het drukke verkeer. Mijn vorige auto was een Fabia 1,4 100 pk en die sloeg werkelijk alles. Om de boel een beetje op gang te houden (m.n. in de heuvels in Belgie) moest je heel goed op de toerenteller letten . En dat leidt af.
Kortgeleden mocht ik van de penningmeester een auto uitzoeken en kon kiezen tussen een 2.0 tiptronic en de RS (zowat even duur) Ik rijd nu dus automaat en ik vind het heerlijk !! Als er een RS DSG was geweest en een beetje had doorgezeurd dan....... maar deze doet het ook goed.

Een heleboel mensen in mijn omgeving hebben achteraf spijt dat ze geen automaat hebben genomen. De volgende keer dus weer een automaat. En sportief rijden kan ook, maar er gaat niks boven rustig cruisen.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jan_Hein</font><hr />

Een hele grappige discussie, tussen voor- en tegenstanders van automaten. En leuk om te lezen.

En of het nou leuker is? Heel persoonlijk.

[/ QUOTE ]

Nou ja, precies, Jan-Hein, de spijker op de kop. Het hangt helemaal van je karakter af. Niet voor niets zei ik dat ik zelf schakelen leuker vind, niet dat het leuker is. Dat moet iedereen maar voor zichzelf weten.

Het grappige aan de discussie is daarom vooral dat iedereen zijn eigen voorkeur met zogenaamd zakelijke argumenten probeert op te leggen aan anderen, terwijl het allemaal een kwestie van smaak is. Zo'n uitspraak 'er gaat niets boven rustig cruisen' kan JH blijkbaar prima voor z'n rekening nemen, maar ik zou 'm niet uit mijn mond kunnen krijgen. Tenminste, niet zolang ik veel lol beleef aan het koppelen en schakelen. Misschien raak ik er op zekere leeftijd ook op uitgekeken. En als ik het schakelen beu zou zijn, heb ik echt wel de meerprijs voor een automaat over. Niks erger dan dagelijks iets doen wat je zat bent, toch?

Kortom, het enig mogelijke antwoord op de (gekleurde) vraag van de topicstarter waar hij niet terug van heeft, is wat mij betreft daarom toch ' omdat ik het leuker vind'.

Pim

Lid
Jan Hein ik neem aan dat die 1500km sinds 3 februari niet helemaal up to date is?
Anders komt een opmerking als "ik heb me in het verleden helemaal sufgeschakeld" wel in een beperkt daglicht te staan. Dat doe ik in een half jaar achteruit op mijn garage pad. /forum/images/graemlins/smile.gif /forum/images/graemlins/smile.gif /forum/images/graemlins/smile.gif

Jpoers

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

Maar als je ECHT sportief rijd dan kan GEEN ENKELE automaat tippen aan handbediening.

kijk maar naar porsche, ferrari, lotus, ... alleen sportwagens, alleen handgeschakeld.

[/ QUOTE ]

wil niet heel vervelend zijn. maar de nieuwe porsche turbo heeft een sneller 0-100 tijd met automaat dan de handbak..

Jan_Hein

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />

Jan Hein ik neem aan dat die 1500km sinds 3 februari niet helemaal up to date is?

[/ QUOTE ]

Klopt inderdaad niet meer. Dat was de stand van de week erop.
Let er ook niet meer op. Ben geen veelrijder maar ik wil wel lekker rijden. En ondertussen zijn we ermee naar Toscane en Zuid-Frankrijk geweest. Ik zal straks 's kijken hoeveel km's ik gereden heb.

Suf geschakeld: Al meer dan 35 jaar mijn rijbewijzen, dus lang zat....
vervoer_rolstoel002.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />
Kortom, het enig mogelijke antwoord op de (gekleurde) vraag van de topicstarter waar hij niet terug van heeft, is wat mij betreft daarom toch ' omdat ik het leuker vind'.

[/ QUOTE ]

Klopt, smaken verschillen. Mij gaat het in dit topic over argumenten zoals handschakelen is "sportiever" of "sneller" of dat automaten iets is voor ouderen of zo. Elektrische raambediening is toch ook algemeen goed geworden. Toen ik 15 jaar terug een auto met airco kocht maakte mijn familie me voor gek uit: "voor die paar dagen per jaar dat het heet is......". Tegenwoordig hebben ze het allemaal. Het zal wel een kwestie van tijd zijn!

poekie

Actief lid
Nog een laatste argument dan; Remmen op de motor.
Ik heb een hekel aan die lange rijen op de linker baan waar je 10 auto's voor je de remlichten ziet branden en die brandende remlichten als een lopend vuurtje naar je toekomen.
Even tikkie terug en je voorkomt dat de auto's achter je ook meedoen met het 'harmonica effect'.

En als je echt handig bent met remmen op de motor en je kunt defensief rijden dan kun je van Den Haag naar Arnhem rijden zonder je rem aan te raken.

VEEJAY

Forumguru
Laatst met een collega met een A3 DSG vergeleken, nou die DSG bak schakelt als een tiet. Gaat super! Kan je al schakeld echt niet tegenop. Errug lekker nu je ook in het weekend file mag rijden en ook alle stoplichten iedere keer op rood springen als ik er net aankom.

DSG is best okay, door het vele schakelen is namelijk mijn rijplezier behoorlijk aan het aftakelen. /forum/images/graemlins/24.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: poekie</font><hr />

Nog een laatste argument dan; Remmen op de motor.
Ik heb een hekel aan die lange rijen op de linker baan waar je 10 auto's voor je de remlichten ziet branden en die brandende remlichten als een lopend vuurtje naar je toekomen.
Even tikkie terug en je voorkomt dat de auto's achter je ook meedoen met het 'harmonica effect'.

En als je echt handig bent met remmen op de motor en je kunt defensief rijden dan kun je van Den Haag naar Arnhem rijden zonder je rem aan te raken.

[/ QUOTE ]

Een automaat met hydraulische koppelomvormer remt bijna niet af op de motor al is het in de stand "Sportief" wat beter. De DSG automaat daarentegen remt wel op de motor af net als een handgeschakelde bak. De DSG is zelfs te krijgen met een toets om kruip te voorkomen.

Zelf vind ik het geen bezwaar om de remlichten te zien als het verkeer langzamer gaat rijden op de snelweg. Omdat de automaat veel minder remt op de motor dan een handbak hou ik meer afstand en dat voorkomt onnodig veel remmen.

Reizende

Actief lid
Helemaal eens met Poekie. Door veel af te remmen op de motor had ik mijn eerste set remblokken pas nodig bij 100.000 km, en ik rij absoluut stevig door. Ik heb veel cursussen op de motor gehad, wat je leert vooruit kijken wat ook erg handig in de auto is. Enne, ik vind schakelen gewoon leuker.. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik hem in de file goed kan gebruiken zo'n automaat... Maar ik rij toch nog steeds meer, als dat ik stil sta gelukkig..

Toen mijn vrouw enige jaren geleden een rijbewijs haalde voor alleen een automaat ( ze rijdt in een Clio) besloot ik mijn leaseauto ook met automaat te bestellen. De Skoda verkoper ging een heel vehaal houden over een DSG-bak met 2 assen etc. etc. Ik vroeg is het nu een automaat of een tiptronic. Kon ook zei hij. Ik gebreep er niks van en heb hem uiteindelijk besteld. Blijkt de beste keuze van mijn leven te zijn. Het ding gaat als de brandweer. Je moet knap schakelen om eenzelfde uitvoering met DSG bak bij te houden! Ik mis het schakelen na 35 jaar geen dag!

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: JinxRS</font><hr />

Skodaman, je vergeet wel een paar dingen in je vergelijking automaat vs handschakelen. Met een handschakelbak kan je anticiperen (1) en ben je ook veel actiever bezig met het verkeer(2).

Persoonlijk heb ik zelf altijd handbak over automaat verkozen omdat ik onderweg altijd veel gebeld word voor zaken e.d.

Met een automaat zou ik denk ik meer gefocussed zijn
op het gesprek dan op rijden....pure zelfkennis/bescherming dus. /forum/images/graemlins/smirk.gif Na al mijn lease auto's (voornaamelijk VW's en BMW's) nog nooit spijt ervan gehad en ik maak behoorlijk veel KM's in een jaar.

[/ QUOTE ]

Met een handbak ben je inderdaad meer betrokken bij het verkeer en het rijden zelf. Maar juist onder het telefoneren is het ontbreken van handelingen bij een automaat juist een voordeel als je zit te bellen. Je moet toch een minimum hoeveelheid aandacht bij het gesprek hebben en dat gaat van de aandacht voor de weg af. Met een automaat krijgt het verkeer dus "automatisch" meer aandacht, zeker in de stad.

[/ QUOTE ]

Je schijft enkele malen dat je nadenkt bij het schakelen. Ik rij elke dag door Amsterdam en denk geen seconden na in welke versnelling ik rij. Dat gaat allemaal "automatisch". Heb ik nu toch nog een "automaat"??? /forum/images/graemlins/bye.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />
Je schijft enkele malen dat je nadenkt bij het schakelen. Ik rij elke dag door Amsterdam en denk geen seconden na in welke versnelling ik rij. Dat gaat allemaal "automatisch". Heb ik nu toch nog een "automaat"??? /forum/images/graemlins/bye.gif

[/ QUOTE ]

Ha ha, LOL /forum/images/graemlins/grin.gif. Je bedoeld de automatische piloot. Die heb ik ook wel eens aan staan.

Het gaat niet om bewust nadenken maar om het verrichten van handelingen. Onderzoek toont aan dat als het aantal handelingen omlaag gaat de bestuurder minder vermoeid raakt en minder fouten maakt.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JohnS</font><hr />

Toen mijn vrouw enige jaren geleden een rijbewijs haalde voor alleen een automaat ( ze rijdt in een Clio) besloot ik mijn leaseauto ook met automaat te bestellen. De Skoda verkoper ging een heel vehaal houden over een DSG-bak met 2 assen etc. etc. Ik vroeg is het nu een automaat of een tiptronic. Kon ook zei hij. Ik gebreep er niks van en heb hem uiteindelijk besteld. Blijkt de beste keuze van mijn leven te zijn. Het ding gaat als de brandweer. Je moet knap schakelen om eenzelfde uitvoering met DSG bak bij te houden! Ik mis het schakelen na 35 jaar geen dag!

[/ QUOTE ]

Dat is mijn ervaring ook. Als je het één keer gewend bent wil niks anders meer dan een automaat.

Hetzer

Forumguru
Bij ons bij de Landmacht zijn die nieuwe voertuigen ook allemaal uitgerust met nieuwe opticruis versnellings bakken ook daar kun je volautomatisch, met verschillende standen (off-road, power, comfort, etc, etc) of op verschillende manieren handgeschakeld rijden!!!
Je kunt als je wilt met zwaar beladen auto's toch nog heel vlot deelnemen aan het verkeer of gemakkelijk verplaatsen door het terein, zonder veel moeite en met veeeeel plezier /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

oftewel wat de producent Scania zegt;

Making the most of everything – with the least amount of effort.

bron en info!;

http://www.scania.com/products/newtruckrange/technology/opticruise/

Bijlagen

• 32640-Img_506_PRT-serien_gearbox_Scania%20Opticriuse_tcm136-61894.jpg
    32640-Img_506_PRT-serien_gearbox_Scania%20Opticriuse_tcm136-61894.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 29
Sorry Imhotep,
je hebt even niet opgelet. De automaten in de Formule 1 waren sneller, dus dat heeft de FIA al verboden.
Weet je wat echt sportief is ?
-'s morgens met de hand aanslingeren
-geen kachel
-geen airco
-geen stuurbekrachtiging
-geen rembekrachtiging
-ramen met de hand open en dicht

Ik bedoel maar; wat is nou sportief aan een auto ?
Fietsen, dat is sportief. Met andere woorden: ga toch fietsen !
Of pak anders een motorfiets; kan je met de voet schakelen ! /forum/images/graemlins/winkie.gif

Ik heb ook geen spijt dat ik toch voor de DSG heb gekozen. Het rijdt heel relaxed, vooral in de files waar ik dagelijks in kruip. Hij schakelt inderdaad schokvrij en je kunt ermee op de motor remmen.

Maar toch heb ik wel wat 'verbeterpuntjes'.
- Terugschakelen is soms voelbaar;
- Als je van D naar R schakelt, duurt het even voordat ie de achteruit 'pakt'. Als je dan teveel gas geeft grijpt ie plots snel en met een schok aan;
- Als je afremt, bijv. voor een bocht, en je geeft weer gas, duurt het ook even voordat hij terugschakelt en aangrijpt (in stand D);
- De S-stand is om lekker weg te scheuren bij een stoplicht (je laat wel een rookgordijn achter), maar verder m.i. niet bruikbaar om continue mee te rijden (in de bebouwde kom): teveel toeren en schokkerig rijgedrag;
- Jammer dat de pook niet zo'n (grillig) schakelpatroon heeft als de meeste andere automaten, maar een rechte lijn. Daardoor moet ik altijd kijken (naar de pook of op de Maxidot) in welke stand ik 'm zet. Uit ervarig weet ik dat dat grillige schakelpatroon blindelings schakelen makkelijker maakt.

@ SkodaMan: Een knop om de kruipneiging tegen te gaan ??? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Bovenaan Onderaan