@Pendragon: ik bedoelde dat het op basis van de foto's mogelijk een scheef vergelijk is. Overigens lijkt ie ook op de laatste foto, veel meer te glanzen als op de foto's die je eerst plaatste. Heb je zelf ook de indruk dat ie meer glanst?
@AMBIO2: de klei die je het beste kunt gebruiken, is afhankelijk van een aantal zaken. De temperatuur waarbij je de klei gaat gebruiken (door met 2 stukjes klei te werken, en het ongebruikte stukje steeds in een bakje warm water te leggen, kun je harde klei wel makkelijker bij lage temperaturen gebruiken). Het andere om de juiste kleisoort te bepalen, is de vervuiling die er opzit. Als het vuil erg vast zit op de lak, heb je een wat stevigere klei nodig om het voldoende van de lak te krijgen.
Zelf gebruik ik de Mothers kleiset (2 stukken klei van elk 80 gram, goede microvezeldoek en spray) kosten momenteel samen nog geen 30 euro. De spray is nu vrijwel op, net als het eerste kleiblok, en ik heb nu Poor Boy's Spray & Wipe staan als spray voor de resterende klei. Mothers klei is erg zacht, en vraag daarom niet zoveel kracht, en werkt ook bij lagere temperaturen nog goed. Ik wilde eigenlijk een iets steviger klei erbij, en dacht daarbij aan Monello, maar Monello is met een nieuwe klei gekomen die veel zachter schijnt te zijn, en dus anders dan de klei, die ik op een clinic heb geprobeerd. (oude klei is volgens mij niet meer leverbaar)