Waarmee poets jij je auto?

RayDelft

Forumguru
Hier is wel eerder een topic gestart over poetsen en poetsmiddelen, maar als ik het goed zie is dat al weer een aantal jaren oud.
Ook op internet heb ik een uitgebreid forum gevonden over poetsen, en daar staan duizenden! topics op, maar die zijn voor een normaal mens niet te begrijpen.
Het gaat er over claying, dressing en topping, alsof het over een kookrubriek gaat. Mij is duidelijk dat poetsen en poetsmiddelen zowat raketwetenschap is, of dat je dat er in elk geval van kan maken.

Mijn Skoda arriveert eind aanstaande week, en ik wil hem/haar netjes bijhouden. Bij voorkeur niet door de wasstraat halen want ik heb hier stromend water op mn oprit, dus gedoe met emmertjes is ook niet nodig. Nu kan je het met poetsen en wassen zo gek en zo duur maken als je zelf wilt. De ene roept dat je toch Meguiars moet gerbuiken, (heel duur) en de ander zegt dat het wasmiddel van de Action net zo goed is, als ik zo lees. Weer een ander roept dat Poorboys heel goed is. (Zou dat voor Skoda eigenaren ontwikkeld zijn ;)?) En dan gaat het nog over gewone glans, wetlook glans, onderlaag aanbrengen, tussenlaag en toplaag enzovoort. Ik ben de weg aardig kwijt.

Maar goed, mijn vraag is denk ik simpel. Wat is een goed middel voor nieuwe lak naar jullie ervaring? Welke zeep en welke wax?
Ik ben erg benieuwd wat jullie gebruiken en wat je ervan vindt.
 

djmshell

Senior Member
Het belangrijkste om je auto mooi te houden is vooraf HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEl goed je auto afspoelen met VEEEEEEEL water. en daarna met een microvezel washand hem wassen. met het zogenaamde 2 emmer systeem.

op deze manier heb je de minste kans om vuil zand e.d over je lak te schuren tijdens het wassen.


Verder gebruik ik zelf Smart Wax en Smart Sealant om mijn faab af te werken. ( machinaal.) hij glanst dan mooi en de was met sealant doet zijn werk ong 3 a 4 maanden. daarna moet ik het weer herhalen.

Hier op het forum zou je ook Steve kunnen vragen. die heeft een Detailing bedrijf. en die heeft mij ook goed geholpen met raad en daad
 

darkprojectx

Forumguru
Als je je eens wilt inlezen in het nieuwe poetsen, genaamd "Detailing" dan kun je het beste even op zo'n forum kijken.
Even accountje aanmaken en je kunt er al je vragen kwijt.

AutoDetailing.nl | Forum - Powered by vBulletin

Vroeger was het niet meer als auto afspoelen, wassen met borstel en champoo en daarna weer afspoelen.

Tegenwoordig kunnen er veel mooiere resultaten geboekt worden door waxen, kleien, sealing, etc.
Voorheen dacht ik altijd dat het maar onzin was allemaal en dat die stakkertjes allemaal veel te veel betaalde aan van die poetsmiddeltjes om hun auto schoon te krijgen. Maar toen heb ik toch eens de auto gekleid en gewaxt en damn wat glom dat ding! Hij spiegelde nog harder dan toen ik hem kocht!
Toen wist ik het zeker, er is een GROOT verschil tussen je auto wassen en detailing.

Dit was het resultaat van mijn eerste keer de auto grondig wassen en waxen, de glinstering is echt, geen photoshop aan te pas gekomen;

14875-7.jpg
 

RayDelft

Forumguru
@darkprojectx Misschien domme vraag van mij maar, hoe gaat dat dan precies in zijn werk stap voor stap? En met welke middelen? Je auto doet inderdaad bijna pijn aan mn ogen!
 

Skoody Boo

Actief lid
.... en daar staan duizenden! topics op, maar die zijn voor een normaal mens niet te begrijpen.
Het gaat er over claying, dressing en topping, alsof het over een kookrubriek gaat. Mij is duidelijk dat poetsen en poetsmiddelen zowat raketwetenschap is, of dat je dat er in elk geval van kan maken.

Dank voor deze fantastische opening van dit topic. :)
 

darkprojectx

Forumguru
@darkprojectx Misschien domme vraag van mij maar, hoe gaat dat dan precies in zijn werk stap voor stap? En met welke middelen? Je auto doet inderdaad bijna pijn aan mn ogen!

Wat ik voor deze foto had gedaan was; auto afspuiten, auto wassen met borstel en shampo, afdrogen, SmartWax erop en netjes uitboenen.

zo wat glimt dat ding zeg! Wel een stoere verschijning ook die Fabia!

Dank je! Hier is nog een foto van de spiegeling;

14864-9.jpg

Dit leest echt als een bekeringsgeschiedenis. Maar goed, je auto was na alle zegeningen dan ook wel een rechtstreekse verschijning uit de hemel natuurlijk.

Ja ik had zoiets van het is allemaal onzin ook die Mequire poetsmiddelen.. beetje geld uit mensen dr zak kloppen enz. Maar toen ik hem er 1x mee gedaan had en in het zonnetje had gezet.. ja.. dan weet je het! :cool:
 
Poets wekelijks met HP neutrale autoshampoo, gebruik een half dopje.
Wax om de 3 maanden, niet in volle zon, het merk kan je beter zelf bepalen door te testen wat het beste resultaat geeft op jouw lak.

Zo doe ik het wekelijks 2 uur

1)spoel zoveel mogelijk alle vuil van je wagen.
2)schuim je auto in met shampoo in lauw water, gebruik een zacht washandschoen voor auto’s, wees zacht en spoel je handschoen regelmatig.
3)spoel alle schuim weg.
4)droog hem met een zachte handdoek (microfiber) zonder drukken.

Voor in de auto wekelijks 1.5 uur

1)eerst goed stofzuigen.
2)met statisch vod afstoffen.
3)gebruik lauw gedemineraliseerd water zonder zeep, doek goed droog wringen en ga overal nog eens over.
4)als je water nog proper is zoals bij mij:grin:, doe er dan een scheut azijn bij en doe er je ramen mee.

Vertel hoe jullie het doen of wat ik misschien verkeerd of beter kan doen.
Ik ben tevreden met het resultaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik poets hem (voorlopig althans) helemaal niet - alleen wassen. Twee methoden, naar gelang de omstandigheden:

1) op de oprit even met de hogedrukspuit het grovere vuil erafspuiten (maar niet te dichtbij met die spuit!), met een spons met ruim water erachteraan (met name de moeilijke hoekjes, wielen e.d.) en dan de grote vlakken even droogtrekken met een zachte trekker.

2) de wasstraat: goedkoopste simpele spoelbeurt, geen was (want te veel narigheid op m'n ruiten).

Meer is niet nodig, want ik heb de auto vóór aflevering een waxoil-behandeling laten geven. Daar heb je (weet ik uit ervaring) minimaal 2 jaar plezier van, daarna is een opfrisbeurt aanbevolen.

Wat trouwens ook helpt is een aangepaste kleurkeuze :winkie: - want cappuccino-beige wordt natuurlijk precies even vuil als alle andere kleuren, alleen zie je dat niet zo snel...

Tip voor een snelle opknapbeurt (bv. voor een sollicitatie, bezoek bij nieuwe klant, of zo): pak een spons en een emmer met gewoon huishoudsop en behandel daarmee de wielen (c.q. wieldoppen), kentekenplaten én lampeglazen voor en achter - het aanzien van de hele auto fleurt hier enorm van op - vooral in de winter!
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nu een Flon4000-laag op mijn auto. Dan heb je eigenlijk alleen water nodig. Bevalt mij prima. Ik zit er aan te denken om de nieuwe RS ook weer te laten doen.
 

EdK

Forumguru
heb een tube tandpasta liggen van €1,00 die ik gebruik voor het chroom en de zilveren lepeltjes !
En werkt perfect en krijgt ook nog een fluor bescherming, dus het chroom heeft geen last van gaatjes !

En dit is 100% serieus voor degene die denken dat ik de boel zit te stangen !!!
 

RayDelft

Forumguru
Wat ik in elk geval begrijp is wassen met veel water en een half dopje PH neutrale autoshampoo erin, maar dan, dat sealen, wat voor middel heb ik daarvoor nodig? Iemand ervaring met een bepaald type spul?
En die mooie glimmende Faab is dat met Meguiars? en welke dan?
En wat is het verschil tussen wetlook en gewone look?

Blijf posten, blijf posten, ik leer langzaam bij.
De tijd van een scheutje Dreft en een fles Turtlewax is kennelijk voorbij (want daar was ik gebleven).
 

darkprojectx

Forumguru
De glimmer is geboend met "SmartWax Detail"
SmartWax Benelux, your ®evolution in Car Care
op hun site staan trouwens de overige producten ook:
SmartWax Benelux, your ®evolution in Car Care
Een beetje zelf respecterende tuningshop heeft zoiets wel staan, bij een heuts ofzo zul je het niet snel tegen komen.
Voordeel van SmartWax is dat het vrijwel even goed is als Meguiars maar minder duur.
Nog een voordeel van SmartWax Detail vindt ik dat je er zelfs je ramen mee kunt schoonmaken en dat het geen witte strepen op bumperstrips of kunststof dakdragers achter laat.
 

Jewepe

Forumguru
Ik gebruik twee producten van Autoglym (hoe komen ze erop :grin:) en ben uiterst tevreden. Om te wassen "Shampoo conditioner" en om in de was te zetten "Aqua Wax". Vooral dat laatste is een wereldproduct. Als je je auto gewassen hebt breng je het aan op de nog natte auto (het zit in een sproeifles). Je hoeft nergens naar te kijken, wat het laat geen sporen na op rubber, glas, etc. Met behulp van het (eerste) bijgeleverde microvezeldoekje verspreid je het spul en tegelijkertijd zeem je 'm af/droog. Hierna poets je met het tweede bijgeleverde microvezeldoekje de lak heel licht op (meer "aaien"). Het resultaat is ongelooflijk. En je bespaart een slijmbeursontsteking in je schouder van al het inwrijven, uitwrijven, kleien en andere kookbewerkingen (goed gevonden!). Wassen doe ik overigens plm. één keer per twee weken en de Aqua Wax gaat er twee à drie keer per jaar op. Ik zal niet zeggen dat Autoglym goedkoop is, maar de kosten blijven erg binnen de perken. Ik ga proberen een foto erbij te doen (niet ge-Photoshopt).
 

Bijlagen

  • Octi 017.jpg
    Octi 017.jpg
    178,5 KB · Weergaven: 210

Ligflits

Senior Member
De tijd van een scheutje Dreft en een fles Turtlewax is kennelijk voorbij (want daar was ik gebleven).

Ik heb toevallig nog vorig weekeinde de turtle wax ter hand genomen.
de volgende dag even een billendoekje uit de babykamer gepakt voor de stootstrips, want ik was niet overal binnen de lijntjes gebleven...

Verder gebruik ik geen dreft maar gewoon kruidvat autoshampoo.
 

Cordoba

Forumguru
Of je voor Meguiar's, Poor Boys, of Auto Glymm kiest is een kwestie van prijs en persoonlijke voorkeur. Bij mijn vorige auto's was het:
- wassen met 2 emmer systeem
- een paar keer per jaar in de was zetten met 'truttenwas' (Turtle wax), al dan niet met teflon en eventueel na verwijderen van de teervlekken met 'Tar remover'.

Mijn huidige Fabia zat bij aankoop vol met kleine krasjes, swirls enzovoort. Reden voor mij om vorig jaar eens te gaan kijken bij 'Summer Detail Day' Carclean.nl : Clinic informatie

Ik heb daar veel demo's gezien, en van alles geleerd in een halve dag tijd. Een paar weken later opnieuw naar Berkel gereden, om persoonlijk advies te vragen voor het poetsen van mijn auto, ik had het een en ander gezien en gehoord op de 'Summer Detail Day' en wist nu een beetje wat ik wilde, en wat er kon. De medewerker heeft buiten mijn auto bekeken (op zijn verzoek de auto ook even in de volle zon geparkeerd, zodat ie de lak beter kon bekijken), en samen een startpakket samengesteld om de auto onder handen te nemen:
- een kleiset (zowel de klei, als de bijbehorende spray)
- middelgrof polijstmiddel van Monello
- proefpakket van Poor Boys (shampo, fijn polijstmiddel, voeding voor de lak en een sealant)
- goede 'wasmitt': een spons die in een soort washand zit genaaid
- als welkomstkado: een grote dikke microvezeldoek om de auto te drogen in plaats van een zeem

Daarnaast een goede voorlichting hoe ik alle middelen en in welke volgorde moest gebruiken. (ik had al info van fabrikanten van de summer detail day, maar het verhaal nog een keer duidelijk uitgelegd krijgen, kan geen kwaad)
- daarnaast nog een aantal 'pads' een soort spons om de middelen op te brengen en de auto te behandelen


De Summer Detail Day voor 2012 is ook al gepland, en vanuit Delft is het niet ver: Summer Detail Day 2012! - Nieuws, info en mededelingen - Carclean.nl forum

Je kunt hier ook terecht voor clinics, info en materialen.

Ik heb mijn auto in oktober de laatste keer gepoetst, en kreeg een paar weken terug nog opmerkingen dat de auto zo opvallend stond te glimmen. Mijn poetswerk van vorig jaar heeft duidelijk effect gehad, maar voor de volledige behandeling ben ik over een dag of 3 wel zo'n 15 uur bezig geweest.

PICT0890.jpg gepoetst.jpg
Eerste foto zoals ik de auto heb opgehaald, de 2e foto van het voorscherm na een complete poetsbeurt.
 

Cordoba

Forumguru
Polijstmiddel is bedoeld om alle krasjes uit het oppervlak te krijgen. Dit is ook niet iets wat zomaar aangeraden wordt, men heeft echt de lak goed bekeken, mijn wensen en ideeën aangehoord, en vervolgens een advies gegeven. Advies is dus geen standaard advies, maar men kijkt naar de auto en de wensen van de klant. Ik had het zonder advies ook nooit aangedurft omdat zomaar te gebruiken zonder gedegen advies.
 
Bovenaan Onderaan