Waarmee poets jij je auto?

Pendragon

Forumguru
Mag dit bij jou voor de deur wel? Bij ons mag dit helaas niet, ik moet perse naar een wasbox om de auto te wassen.
 

djmshell

Senior Member
@pendragon: Nog nooit problemen mee gehad, Maar goed de halve straat vraagt ook om de zoveel tijd of ik hun auto eens onder handen wil nemen:cool:. Wat ik dan ook doe tegen kleine vergoeding.
Voordeel ik leer steeds beter hoe je goed moet detailen.;)
20130404_152051.jpg 20130404_160247.jpg
 

Noord26

Forumguru
Mag dit bij jou voor de deur wel? Bij ons mag dit helaas niet, ik moet perse naar een wasbox om de auto te wassen.

Hier mag het officieel ook niet. Maar er wordt een oogje dicht geknepen. Helpt overigens ook als je buurtvoorzitter bent en jezelf een beetje inzet tegen zwerfafval in de buurt, en daardoor de buurtagenten allemaal kent.. Hun eigen woorden zijn dat ze hun tijd wel beter kunnen besteden. :)

Daarnaast was ik hem anders wel op eigen terrein, kunnen ze niets van zeggen.
 

The bone collector

Senior Member
Een vraag die ik al een tijdje heb, en misschien kan ik ze hier stellen:

Vroeger waste ik mijn auto gewoon op de oprit, met emmer en spons en de tuinslang. Nu heb ik mijn eigen huisje, en is dat niet meer mogelijk. Daarom ga ik altijd naar een wasbox, ik vind het echt enorm veel handiger. Het gaat veel sneller en gemakkelijker. En als je op het eind het warme wax programma gebruikt, blinkt de auto ook nog mooi.

Maar ik vraag me altijd af of het wel zo goed is om altijd maar met een hogedrukspuit op de auto te zitten. Vliegt het water dan niet tussen de raamrubbers, enz?
 

djmshell

Senior Member
als je echt te dicht op de auto zit en de HD reiniger op volledruk heb staan wel. dus houd gepaste afstand is mijn ervaring.. of je druk naar beneden schroeven. op youtube staan genoeg filmpjes over autos afspuiten met de HD reiniger.
 

Pendragon

Forumguru
Ik ga ook altijd naar de wasbox en neem mijn 2 emmers mee. Ik vul de ene met koud water bij het lucht/water aparaat en vul de andere met heet water (via de HD) en doe er shampoo in. Dan spuit ik de auto af met de HD (met gepaste afstand) en spuit dan ook de velgen goed af. Daarna met de washand en de 2 emmers netjes de auto wassen, want van de HD spuit wordt de auto ook niet goed schoon. Na het wassen met het overgebleven warme water en shampoo de velgen goed schoonmaken (met de velgenborstel). Hierna de auto weer helemaal afspuiten met de HD (soms doe ik ook hotwax). Ik kies dan voor de optie gedeminiraliseerd water. Daarna maak ik hem helemaal droog met de aparte droogdoek (kan even niet op de naam komen). Wanneer ik dan weer thuis ben loop ik de auto nog even langs om de laatste natte stukken droog te maken en de binnenkanten van de deuren droog te maken. Mijn 1,5 uur zaterdagochtend zit er dan weer op. En dat doe ik in principe elke 2 weken.
 
wat kan ik het beste kopen om mijn auto te poetsen

ik weet dat hier al een keer over is gesproken op het forum
maar toch vraag ik het nog een keer

ik ben een echte poetser met me auto maar ik zet hem nu alleen nog maar in de wax
maar ik wel mijn auto nu ook is met clay bar en wax en daarna een Sealant aan brengen voor het beste resultaat nu is mijn vraag welk merk of combo kan ik daar het beste voor gebruiken en wat kost zo iets
mijn lak van de auto is nog in prima staat op een paar kleine krasjes na

alvast bedankt voor de info greetz steve1983:worshippy:
 

Bijlagen

  • 2013-01-26 12.15.18.jpg
    2013-01-26 12.15.18.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 152

mikehotel

Actief lid
Ikzelf ben erg gecharmeerd van de verschillende spullen van Poorboys World. Kleien betekent vaak ook polijsten en daarvoor zijn verschillende spullen op de markt. Heel veel info en spullen kun je vinden op www.carclean.nl. Nee, ik heb geen enkele binding met hen, anders dan dat ik een tevreden klant ben.
 

djmshell

Senior Member
Ik denk dat dit heel personlijk is met ervaringen van verschillende producten.

Ik zelf gebruik zo een beetje alles van smart wax en Chemical Guys. en ben hier erg tevreden over.
plus de pijzen zijn ook nog redelijk.

producten die ik gebruik zijn o.a :
Chemical Guys Glosswork: dit is een zeep met een Quick detailer erin.
Chemical Guys Honeydew: dit is een Foam zeep ( hier foam ik de auto mee)
Chemical Guys butter wet wax: een wax met 100% carnauba
Smart wax : een wax.
Smart Sealant: een Sealant dus

en voor waterloos Wassen Smart Quick detailer.

verder smart claybar of Chemical Guys Clay blok met Chemical guys Luber om te kleien.
Smart rim wax.
en voor het interieur Smart dressing.

Verder heb ik nog de nodige andere atibuten en poducten maar boven genoemde gebruik ik het meest.

Ps. ik heb overigens geen enige binding met deze 2 merken . maar deze bevallen me gewoon er goed.

Mochten de mods dit een vorm van reclame vinden wat volgens de forum regels niet mag. mogen ze deze post uiteraard verwijderen dan wel aanpassen. en bij deze dan alvast mijn welgemeende excuses voor het posten :)
 

Cordoba

Forumguru
mikehotel;310429... Kleien betekent vaak ook polijsten ....[/QUOTE zei:
Absoluut onjuist, het is andersom: polijsten betekent vooraf kleien, maar ook in de wax (=sealant) zetten betekent kleien, om te voorkomen dat vuil los komt tijdens het in de wax zetten en vervolgens krasjes in je lak maken.

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij de post van mikehotel. Ik ben ook klant bij Carclean, en gebruik vooral spullen van Poor Boy's World en Monello. Chemical guys heb ik nooit gebruikt, en wat ik van anderen begrepen heb, is dat er de laatste jaren betere spullen (betere kwaliteit of betere kwaliteit/prijs verhouding) op de markt zijn gekomen.

Ik raad je aan om je eens in te lezen op het Carclean forum, daar staan ook veel instructie/demo filmpjes.

Begin met het wassen volgens het 2 emmer systeem en gebruik een scratch shield of iets dat vergelijkbaar is in je emmers. Voor het wassen een washmitt of spons met microvezel omhulsel. (lamswol is niet altijd even handig, en relatief duur).
Voor het drogen gebruik je 1 of 2 droogdoeken. Dit lijkt flauwe kul, maar heeft echt een reden: bij een klassieke spons gaat het vuil in de spons zitten, en bij de volgende wasbeurten kan dit vuil gaan krassen bij het wassen. Voor het drogen een microvezel droogdoek gebruiken is ook niet voor niets: een klassieke zeem (of een ramentrekker bij sommigen) is te stroef, en daardoor gaat je waxlaag veel korter mee. Als je de juiste spullen niet hebt om te wassen, is dat het eerste waar je in moet investeren.

Voor het kleien kun je als beginner het beste een kleikit kopen: dan heb je als beginner een compleet pakket. Bijvoorbeeld de kleiset van Mothers: bevat 2 kleibars van 80 gram elk en een spray die je nodig hebt om te kleien, en een behoorlijke microvezeldoek om de set te completeren. Ik heb deze set een paar jaar, en kan met het laatste ongebruikte deel van de 1e bar, nog een keer mijn auto kleien (kleien doe ik zo'n 3x per jaar). Kleikit kost iets minder dan 30€.

Voor een donkere auto zou ik je de Poor Boy's (PB) sample kit #6 (ca. 25€)aanraden, maar de black hole die daar in zit, zou je moeten vervangen door White Diamond speciaal voor lichte kleuren.
Je moet in elk geval een shampoo hebben zonder wax/Carnauba, omdat je daar last van hebt bij de vervolg behandeling. Je hebt 2 opties: toch de sample kit bestellen en een extra fles White Diamond kopen. Op die manier heb je een goede shampoo, een goede voorreiniging voor je de lak gaat voeden (PB-Professional Polish, heet wel polish maar polijst absoluut niet), vervolgens kun je de lak gaan voeden met White Diamond (vult de porieën van de lak, en vermindert de zichtbaarheid van oppervlakkige lakschade, én verbetert de standtijd van je wax). Middelen als White Diamond en Black Hole worden ook wel 'glaze' genoemd. Als laatste stap doe je dan een wax (=sealant), en EX-P uit de sample kit is daar een behoorlijk goed voorbeeld van.

Voor de verschillende middelen heb je wel zogenaamde pads nodig om ze goed te verwerken. Een pad is een soort spons, maar met een fijnere structuur dan een normale spons, en met verschillende hardheden voor de verschillende gebruikssoorten. Je hebt sowieso een pad nodig voor je sealant, één voor je glaze, en één voor je 'polijst' middel. Om echt te polijsten heb je een wat hardere pad nodig, met een zogenaamde cutting factor. Hoe hoger de cutting factor, hoe harder de pad, hoe meer polijst-effect je hebt. Tot slot een tip: alles en iedereen heeft sterk de neiging om teveel product te gebruiken omdat het al snel lijkt dat er geen middel meer op de pad zit. Door te zorgen dat je een andere kleur pad gebruikt dan het middel dat je gebruikt, zul je automatisch wat minder middel gebruiken.

Prijzen voor spullen zijn te vinden bij de webshops van Carclean of bijvoorbeeld Steve (ik geloof dat zijn webshop 'driven2shine' heet). Voor pakweg 70-80 euro moet je een kleiset, glaze, wax en pads kunnen vinden.
 
top super bedankt voor de info ga zeker nu gelijk op het carclean forum kijken

ik gebruik nu de wax van het merk sonax Extreme Liquid Wax nr. 1 opzich fijn spul maar wil toch is een stap verder gaan

ik hoor ook aardig wat goeie dingen van het merk MEGUIARS zijn jullie daar ook bekent mee?

bedankt voor de info mannen
 

Cordoba

Forumguru
Meguiars heeft veel goede produkten (niet allemaal), maar is door al het geld dat ze in merkbekendheid steken veel te duur voor wat ze bieden. Meguiars is echt niet beter dan andere merken als Poorboy's, Monello, Chemical guys, Auto Finesse, Autoglym, Mothers, Dodo Juice om er maar een stel te noemen. Wel heeft elk merk z'n sterke punten en produkten die minder goed zijn.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb zelf wisselende ervaringen met Meguiers. Ik zweer bij Meguiers voor het leder en de Gold shampoo. Voor wax/detailing en velgenreiniger geef ik juist weer de voorkeur aan PoorBoys..

Hangt ook een beetje af in wat voor staat de auto verkeerd en wat voor kleur hij heeft.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb goede ervaringen met produkten van Menzerna en Monello, hoewel ik de al eerder genoemde merken zeker niet minder vind. Voor de eindafwerking gebruik tegenwoordig heel vaak de produkten van Mothers car care. Deze geven een sublieme hoogglans waarna ik als laatste de Insulator wax van Collinite gebruik, deze geeft een goede water en vuilafstotende laag met een goede beschermingsduur. Ik heb ook geïnvesteerd in een goede dual-action poetsmachine dat maakt je leven als poetser een stuk gemakkelijker, zeker als je gaat polijsten.
 

Tallguy

Forumguru
Het topic van Steve1983 ging ook over poetsmiddelen, terwijl dit topic al bestond/bestaat. Om zaken meer bij elkaar te houden qua onderwerp, is het topic van Steve1983 samengevoegd met dit topic.
 

Cordoba

Forumguru
De kleikit van Meguiars bevat maar 1 bar van 50 gram klei, dat is ongeveer 1/3 van wat er bij andere merken in zit (140-200 gram totaal per kit), en bevat behalve de spray niets anders. Als je dit vergelijkt met Mothers, kost het je 5 euro meer, maar heb je ruim 3x zoveel klei én nog een goede microvezel doek, voor het verwijderen van de sprayvocht na het kleien. Kortom: de Meguiars lijkt goedkoop, maar is uiteindelijk behoorlijk duur. Voor de 1e kleibeurt van mijn zeer vervuilde lak (Fabia combi) heb ik ongeveer 40 gram klei gebruikt, dus bijna net zoveel als de hele Meguiars set.

Het DA-power system zet ik vraagtekens bij, is dit alleen rotatie, of een excenter (echte DAP)? Of is dit een opzetstuk voor op een accuboor? In geval van accuboor: veel te weinig vermogen, dan moet je 10 accu's bij je accuboor hebben om er iets mee te kunnen. Mijn DAP heeft 900 Watt vermogen, en werkt zoals iedere goede DAP gewoon met een stekker. Er is ook nog een 500 Watt versie, maar dergelijke vermogen kan een accuboor niet of maar heel kortstondig leveren. Daarnaast durf ik wel te stellen, dat een losse DAP aanpassing door speling enz. meer verlies heeft in de aandrijving dan een complete machine, dus zou je meer vermogen nodig hebben in plaats van minder.

Overigens als ik naar de info van Meguiars kijk, durf ik te wedden dat ze de tekstschrijven van 'Tell Sell' hebben ingehuurd, 'geweldige teksten man' :grin:

Een mooi voorbeeld:
Het DA Power Pack Compound bevat alles wat u nodig heeft om krassen, oxidatie en kalkvleken te verwijderen. Brengt de kleur terug in uw lak. De set bevat 118ml Ultimate Compound en bijbehorende cutting pad.

verwijdert krassen :shocked: Eh, een kras is toch een plek waar de lak al weg is, dus hoe wil je een kras verwijderen, met iets dat nog meer materiaal verwijdert (polish)??
brengt kleur terug in uw lak?? de kleur zit in de pigmentstoffen en die worden niet toegevoegd, hoe doen ze dat? Zit Hans Klok of een andere illusionist in dit pakket?

Een kras kun je hooguit minder zichtbaar maken. Autoverkopers doen dat vaak door middel van kleurwax (na een paar wasbeurten is het resultaat als sneeuw voor de zon verdwenen), en als detailer (=gepassioneerd autopoetser) doe je dat door polijsten. Bij polijsten maak je het ruwe oppervlak in de kras glad, waardoor de kras weer de kleur van de lak aanneemt en veel minder zichtbaar is. (ruwheid is bijna altijd zichtbaar als 'wit' oppervlak). Terugbrengen van kleur in de lak?? Rode lak kan soms flink verweren onder invloed van zonlicht, waardoor een oudere rode auto soms een roze auto wordt. Door polijsten verwijder je het bovenste laagje verweerde lak, en komt de dieper liggende niet verweerde lak weer naar boven, en krijgt de auto zijn oude kleur terug.

Een andere truc die veel wordt gebruikt is een flinke laag wax op een auto, zodat ie flink glimt, en lakfouten gemaskeerd worden door de waxlaag.

Als beginner van deze stappen, zou ik je aanraden om eerst eens met de hand te beginnen, en dan leer je vanzelf meer (al doende leert men).

Als ik een suggestie mag doen:

als eerste:
Handige sample 4-step kit (Shampoo, Polish, Glaze, Sealant) met 4 doseerflesjes (120 ml. per stuk!) van de volgende producten:

  • Super Slick & Suds
  • Professional Polish
  • Black Hole
  • EX-P
Ideaal om mee te nemen naar een meeting of show! Past makkelijk in een zijvakje van een detailbag. (Tip: Vul de flesjes steeds vanuit een grotere verpakking bij. Ze zijn hervulbaar.)
Uiteraard ook geschikt om verschillende producten eerst uit te proberen alvorens een grotere verpakking te kopen.
Prijs voor de sample kit 23,99

Voor jouw licht gekleurde lak heb je in plaats van de black hole de white diamond nodig:
Geniet voortaan altijd van een showglans! Poorboy’s White Diamond Show Glaze is speciaal samengesteld voor witte en andere licht gekleurde auto’s. De glaze reinigt en vult lichte swirls en geeft een briljante showglans. White Diamond kan op elk moment worden aangebracht om kleine imperfecties te verbergen en de glans te verhogen! Het is niet altijd mogelijk om te detailen zo vaak als je zou willen. Je kunt niet voor elke nieuwe swirl de poetsmachine tevoorschijn halen.
White Diamond maakt het eenvoudig om een showglans te behouden, zelfs op auto’s voor dagelijks gebruik. Swirls zijn doorgaans opvallender als ze vol zitten met vuil. Deze speciale formule verwijdert het vuil en vult de swirls met glaze. In slechts één eenvoudige stap is je auto glad, glanzend en vrij van swirls! White Diamond is een product wat je aanbrengt, laat drogen en opwrijft. Aanbrengen met de hand met een zachte, schone foam applicator of machinaal op een laag toerental. Inwrijven tot de glans tevoorschijn begint te komen. Laten opdrogen tot een waas, en dan afnemen met een schone microvezeldoek, zoals Poorboy’s Deluxe Mega Towel of Mega Plush doeken.
Net als alle Poorboy’s producten kan White Diamond in de zon of schaduw worden aangebracht. Gebruik glaze vóór het aanbrengen van je favoriete sealant en/of wax. Deze laatste stap sluit de fillers op en houdt de lak mooi tot de volgende detail-beurt. Als je auto zwaardere swirls en krasjes heeft, gebruik dan eerst Poorboy’s swirl removers (SSR serie) om de lak te perfectioneren. Daarna White Diamond aanbrengen om de glans te verhogen . Tenslotte verzegelen met Poorboy’s World EX-P Sealant en/of Natty’s Paste Wax. Poorboy’s White Diamond Show Glaze is geschikt voor elke lichte lak, inclusief blanke lakken, enkelvoudige en keramische lakken. White Diamond kan ook op chroom worden toegepast!
Huidige actieprijs 15,99

Kleiset:
Monello kleiset (heb ik ooit geprobeerd op een clinic)
Met de Monello Dolce Verde Klei Set kun je meteen en voordelig aan de slag!
Deze kit bevat:
1x Dolce Verde klei 150 gram in handig opbergdoosje;
1x Perfetto Spray 500ml om de klei over het oppervlak te laten glijden;
1x Peluche Verde microfiber doek om de spray veilig af te nemen.
Prijs 26,49
Of alternatieve Mothers kleiset:
California Gold Clay Bar Paint Saving System Professionele detailers gebruiken klei om vastzittend vuil en vervuiling veilig van de lak te verwijderen. De klei is veilig voor uw lak, maar is sterk genoeg om vastzittend vuil zoals boomsappen, industrieel vuil, en sprayresten van lak te verwijderen. Na behandeling zal uw lak spiegelglad aanvoelen. Deze nieuwe kit bevat in plaats van 1 stuk klei (80gram) nu twee keer zoveel klei, maar liefst 160 gram klei wordt er meegeleverd (dus 2x80gram). Mothers heeft het proefje Cleaner wax eruit gehaald en in plaats daarvan een microvezeldoek van 38x38cm bijgeleverd. Net zoals de vorige versie van de kit wordt er een 473ml fles van de Showtime Quick Detailer Spray meegeleverd.
Prijs: 29,99

Dan heb je nog handpads nodig: een witte voor de PB Professional Polis, een zwarte voor de White Diamond, en een rode voor de Ex-P. Als je Monello hand pads pakt, kosten deze 3 samen 12,47

Bij bovenstaand pakket ben je zo'n 70 euro kwijt, en kun je voorlopig een poosje vooruit. Bovendien hebben de middelen van Poor Boys nog een voordeel: ze zijn behoorlijk 'fool proof', terwijl je bij sommige middelen van Meguiars op moet letten dat je geen schade aan je lak toebrengt, vooral bij machinaal verwerken.
 
Bovenaan Onderaan