Waar lifehammer plaatsen in Superb S3

HarrieSkoda

Forumguru
Het ergste is nog , dat als je op je kop in het water ligt en je je met je lifehammer hebt weten te bevrijden dan het volgende probleem komt.
Want zodra je dan aan de kant staat in het donker is het wel slim om je veiligheidsjasje aan te trekken.
En laat de dealer die nu in de kofferbak bij het reservewiel geplaatst te hebben.....
Tsja en hoe kom je daar nu dan weer bij als de wagen op zijn kop in het water ligt....
Keyless zal waarschijnlijk niet meer werken en de klep openen met de voetsensor zal het ook niet meer doen...

Tsja dan sta je daar op dat donkere weggetje onbeschermd langs de kant van de weg.......:pieker::pieker::jaja:


:deuk::deuk::maakmegek::maakmegek:

Mijn veiligheids hesje zit mooi onder mijn stoel, in het daarvoor bestemde vakje, als je daar serieus antwoord op wilt.

Als jij het muggenzifterij wil noemen, prima.
Ik noem het meer praktisch denken - en het ene probleem (er niet bij kunnen) vervangen door een ander (het niet uit je zak kunnen krijgen) lost de vraag in de topictitel ook niet op.

Niet bij kunnen of willen is een wezenlijk verschil. Adrenaline doet een hoop. Boeien als het een (uitgescheurde) broek kost.
 

koekpap

Nieuw lid
Ik heb onlangs bij de ANWB een lifehammer gekocht. De houder daarvoor kun je fixeren door aan de voor- en achterkant naalden naar buiten te drukken, die in de bekleding worden geprikt.

Het voordeel is dat deze eenvoudig te monteren is en redelijk goed vast blijft zitten.

Het nadeel is dat het alleen op plekken gemonteerd kan worden waar bekleding zit. Ook zie je na demontage de gaatjes zitten die de naalden hebben achtergelaten.

Het is maar net wat je voor jouw en andermans veiligheid overhebt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb onlangs bij de ANWB een lifehammer gekocht. De houder daarvoor kun je fixeren door aan de voor- en achterkant naalden naar buiten te drukken, die in de bekleding worden geprikt.

Het voordeel is dat deze eenvoudig te monteren is en redelijk goed vast blijft zitten.
Precies die had ik ook achter de leeslampjes zitten, aan het plafond. Om die reden de auto mét lifehammer verkocht, want anders zou je 4 gaatjes in de dakhemel zien.
 

Tman0961

Forumguru
Beetje offt-topic maar mogelijk interessant in het verlengde van e.e.a. Vanuit diverse (gevolgde) trainingen. Handelingskader auto te water:

- Lichten aan ivm eigen oriëntatie bij donkere omstandigheden en voor hulpverleners
- (Indien elektrisch alle) ramen openen
- Indien mogelijk gordel losklikken. Bij "op de kop" zet af met handen en voeten tegen het dak/raam/dashboard zodat de gordel van spanning komt en deze losgeklikt kan worden. (Dit is lastiger dan het lijkt.) Zo niet, gebruik lifehammer oid voor doorsnijden gordel (Dit is nog lastiger dan het lijkt.)
- Probeer te oriënteren wat onder/boven is bijv dmv zwaartekracht of vulrichting water t.o.v. voertuig, of bubbels die naar boven drijven.
- Probeer voordat het water thv de ramen is, uit het voertuig te klimmen. Lukt dit niet en stroomt het water binnen via de ramen, wacht dan af totdat het meeste water naar binnen gestroomd is zodat je uiteindelijk met weinig tegenstroom via het raam naar buiten kan. Daarnaast geeft koud een "gasp' reactie van je lichaam waarbij je naar adem snakt. Deze reactie is lastig tegen te gaan. Deze reactie wil je bij voorkeur niet onder water hebben aangezien je dan direct water in ademt. Dus probeer zsm het voertuig te verlaten of wacht het vullen van het voertuig in combinatie met deze reactie af.
- Probeer zo lang mogelijk rustig te ademen vanuit een holte bovenin het voertuig. Dit ivm zuurstofgebrek en eventuele af te leggen weg naar de oppervlakte van het water.
- Is er tijd/ruimte/mogelijkheid tijdens het wachten of voor het verlaten van het voertuig, help dan je medepassagiers uit de gordel los te komen.
- Advies locatie lifehammer oid ivm vergroten kans bereikbaarheid passagiers, tegen het dak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Advies locatie lifehammer oid ivm vergroten kans bereikbaarheid passagiers, tegen het dak
Dat het dak in beginsel de beste plaats is, daar was hier al wel zo ongeveer consensus over denk ik.
Maar dan moet het dak (nauwkeuriger: de hemelbekleding) daarvoor wel de mogelijkheid bieden qua materiaalstructuur en stevigheid. Met een paar parkertjes vastzetten in een panoramadak gaat 'm niet worden...
 

turboturbo

Forumguru
@Canon-Eye
Dat model met uitstekende naalden die hier ter sprake kwam, was m.i. prima geschikt voor montage tegen het dak.
Ben ik wel met je eens dat het jammer is dat op die plek geen versteviging zit, ondanks dat het foam de hamer prima op z'n plek houden kan.
 
Bovenaan Onderaan