W8 / Superb-verlichting

Vanenkelen

Forumguru
Heb de set inmiddels binnen van JMStyle. Dit weekend maar eens kijken of ik wat tijd kan vinden om hem te monteren.

Twee vraagjes nog voor de ervaringsdeskundigen:
- Met een automatisch dimmende binnenspiegel hoeft de extra kabel niet via de A-stijl naar de lichtschakelaar getrokken te worden, toch?
- Hoe heb je de extra draad aan de kabelboom van de binnenspiegel verbonden? Doorknippen en dan? Of zijn daar andere slimme opties voor?
 

Kensel

Forumguru
Ik heb ook een automatisch dimmende binnenspiegel, maar heb de kabel wel via de A-stijl naar de lichtschakelaar doorverbonden.

Deze kabelboom heb ik inderdaad doorgeknipt (alleen kabel van stadslicht) en met kabelschoentje opnieuw verbonden (kabel van nieuwe unit erbij).

Als je de binnenverlichting-unit van voor, achterin wil plaatsen.. dat is gewoon dezelfde aansluiting welke plug and play is.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Succes met knutselen!
 

Vanenkelen

Forumguru
Nou dat was een relatief simpel klusje. Nog geen half uurtje werk. En in ieder geval dankzij alle tips en tricks die ik hier gekregen heb niet voor verrassingen komen te staan.

Kennis moet gedeeld worden, dus hier een stappenplan/fotoverslag.:thumbsup:

Stap 1.
Voor de zekerheid even zekering 15 (in het geval van O2C FL) eruit en vervolgens aan de slag. Losklikken van het lampglas van de oude unit en de schroefjes losdraaien waarmee hij vast zit:
IMG_0958 (Medium).JPG IMG_0961 (Medium).JPG

Stap 2.
Dan zie je daar de kabelboom zitten, die naar de binnenverlichting en de dimbare binnenspiegel gaat. De blauw/grijze draad die extra nodig is voor het aansluiten van de leds zat mooi in het zicht. Voorzichtig met een scherp mesje de tape doorsnijden die om de kabelboom heen zit en dan kun je de blauw/grijze draad voldoende loswerken om er mee aan de slag te gaan. Draadje doorgeknipt en de beide uiteinden gestript:
IMG_0962 (Medium).JPG IMG_0964 (Medium).JPG

Stap 3.
Dan met behulp van een krimptang kabelschoentjes/stekkers monteren op de beide uiteinden van de blauw/grijze draad en daar de extra draad van de converterkabel (die meegeleverd wordt) aan één kant bijknijpen. Dan de twee stekkeruiteinden op elkaar aansluiten en de boel zit weer netjes vast:
IMG_0965 (Medium).JPG IMG_0966 (Medium).JPG IMG_0967 (Medium).JPG

Stap 4.
Nieuwe unit aansluiten en vastklikken in het plafond (schroefjes passen niet, maar hij zit gewoon klemvast). Dan de zekering er weer in en kijken of hij het doet:
IMG_0969 (Medium).JPG IMG_0972 (Medium).JPG

Yes, alles werkt! Ik zal als het donker is eens kijken of ik een sfeerfoto kan maken.
 

Vanenkelen

Forumguru
Tja...... Ik weet het nog niet zo net... Zo in het donker vind ik het net iets te fel voor ambiance verlichting. Het had iets minder fel gemogen.

Heb met verschillende tijdsinstellingen foto's gemaakt (vandaar ook beetje bewogen), maar qua impressie voldoet het. De waarheid zit een beetje tussen de eerste twee foto's in. De reflectie in de grijze dashboardpanelen is zoals op foto 1, maar de zichtbaarheid van de donkere delen van het interieur (oa op de stoelen) is zoals in foto 2. Foto 3 komt erg in de buurt, maar die is wat meer ingezoomd.

_DSC5713 (Medium).JPG
_DSC5721 (Medium).JPG
_DSC5716 (Medium).jpg

Hoe verhoudt zich dit tot de catvision in de Superb2? Is het daar net zo fel?

Toch maar eens proberen of ik er nog ergens een weerstandje tussen kan zetten. Heeft iemand daar tips voor?
- Welke waarde (Ohm) zou een goede start zijn om mee te gaan experimenteren?
- En moeten het vermogensweerstanden zijn? Ik denk het eigenlijk niet aangezien het kleine 3mm ledjes zijn.
- Kan ik de weerstand nog voor de totale verlichtingsunit plaatsen, dus in de nieuw bijgetrokken voedingskabel, of moeten ze echt tussen de unit en de ledjes ingeplaatst worden?

Graag wat advies!
 

Jee13

Forumguru
De plus van het ledje voorzien van weerstandje

Voor de volgende keer of volger van how to, mannetje en vrouwtje andersom aanknijpen, dus aan de adapter het mannetje naar de blauw/grijze draad, zo voorkom je kortsluiting als er niets aangesloten is.

Wrs zit er nu 470 ohm weerstand per led, vervang deze eens door 560 en kijk dan naar de lichtopbrengst
 

Vanenkelen

Forumguru
Thanks Jee13 voor de aanvullingen/tips!

Voor de volgende keer of volger van how to, mannetje en vrouwtje andersom aanknijpen, dus aan de adapter het mannetje naar de blauw/grijze draad, zo voorkom je kortsluiting als er niets aangesloten is.

Ik heb de blauwgrijze draad doorgeknipt en aan het ene uiteinde het mannetje geplaatst en het andere uiteinde samen met de draad van de adapter het vrouwtje. Volgens mij maakt het dan toch niet uit waar mannetje/vrouwtje komt, risico op kortsluiting heb je dan toch. Daarom ook voor de zekerheid de zekering er uit!

De plus van het ledje voorzien van weerstandje
Wrs zit er nu 470 ohm weerstand per led, vervang deze eens door 560 en kijk dan naar de lichtopbrengst

Ik ga eens experimenteren, thanks voor de tip!
 

Jee13

Forumguru
ik bedoelde eigenlijk nog anders, maar als het eenmaal geinstalleerd is, maakt het niets meer uit

als je de blauwe doorgeknipte draad samen in het vrouwtje had geknepen (mits de lengte van draad toereikend is) en daarop het stekkertje (mannetje) van adapter, dan is het nog meer plug& play ;)

over je ledjes
Ik zie dat je niet zo ver van me vandaan woont, ik heb hele doos met leds en weerstandjes, ben goed in solderen, dus mocht je het leuk vinden, ben je welkom

doe maar even via PM dan
 

Vanenkelen

Forumguru
als je de blauwe doorgeknipte draad samen in het vrouwtje had geknepen (mits de lengte van draad toereikend is) en daarop het stekkertje (mannetje) van adapter, dan is het nog meer plug& play

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, maar ben vrij zeker dat de draad daar niet lang genoeg voor is. Het zit allemaal zo strak dat dit al een heel gepiel was.

Ik zie dat je niet zo ver van me vandaan woont, ik heb hele doos met leds en weerstandjes, ben goed in solderen, dus mocht je het leuk vinden, ben je welkom

Super aanbod, tof van je! Maar ik heb ook een hele doos met leds en weerstanden staan. En een goeie (Weller) soldeerbout. Ik moet alleen bekennen dat ik daar al 10-15 jaar niets meer mee gedaan heb. Vroegah... soldeerde ik knightrider lichten, fm-radio zenders en wat al niet meer in elkaar. Maar ik moet het wel weer een beetje opfrissen. Vandaar dat ik helemaal kwijt ben wat ook al weer gangbare weerstanden zijn voor ledjes. Maar als ik er niet uitkom hou ik je aanbod in gedachten!!!
 

Antera

Donateur
Dit is het binnenwerk. Heb zelf de leds aangepast en toen foto's gemaakt:

mdy8.jpg


qmnf.jpg
 

Vanenkelen

Forumguru
Dit is het binnenwerk. Heb zelf de leds aangepast en toen foto's gemaakt:
De weerstand die in serie met de twee ambiance leds (led3 en led4) staat is een metaalfilm weerstand met een nauwkeurigheid van <1% en een waarde van 1 kOhm. Om de boel wat minder fel (in mijn geval dus) te laten schijnen moet daar nog een iets hogere waarde in. Daar ga ik wel uitkomen.

"Probleem" waar ik alleen tegenaan loop is dat de printplaat "versmolten" zit met de rest van het binnenwerk. Het zit vast op drie plastic pinnen die vastgesmolten zitten aan de printplaat. Wat is een handige manier om dit los (en nog belangrijker) weer goed vast te krijgen? Met een scherp mesje snijd je die plastic rand wel weg, maar hoe krijg ik het daarna weer goed vast. Hoe heb jij dat gedaan @Antera ?
 

Michelv.

Forumguru
Heb er inmiddels een van VW binnen dus verlichting van de schakelaars is de verkeerde kleur en zou die wel in het groen willen hebben, dit zijn neem ik aan smd'tjes?
 
Bovenaan Onderaan