Vreemde nevelige beschadiging / verontreiniging lak

Heb je het filmpje gezien?

Voor de zekerheid nog 2 high res screenshots uit het filmpje. Dit is volledig in focus. De scherpe lijn je die ziet is GEEN schaduw maar de overgang van de schone lak naar de vervuiling

IMG-20250906-WA0025.jpg IMG-20250906-WA0026.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik de video bekijk denk ik aan craquelé effect in de blanke lak, als je dat met een vergrootglas bekijkt zie je waarschijnlijk ook allemaal miniscule barstjes in de lak, en dat kan tot op het blanke metaal doorlopen (maar dat hoeft niet). Meestal zie je dit als gevolg van ingebrande vogelpoep, maar gezien de plek en de vorm denk ik dat er hier een andere oorzaak is.

Wat mogelijkheden:
- de blanke lak is het vanwege de leeftijd (en alles wat het heeft meegemaakt) aan het opgeven
- de auto is plaatselijk gespoten, en die lak is kwalitatief niet goed, waardoor je na een aantal jaren dit effect krijgt.
- de lak is in aanraking geweest met iets wat chemisch agressief inwerkt op de blanke lak (zo is bijvoorbeeld ook bekend dat koplampen van de VAG-groep van na ca. 2015 gevoelig zijn voor Isopropanol, en weken/maanden na contact kleine barstjes kunnen gaan vertonen)
- andere mogelijkheid: de auto is ooit voorzien van een quarts coating die het aan het opgeven is.
 
Helder. In person oogt en voelt het echt als ... Stippeltjes op de lak. Alsof het opgeplakt poeder is zeg maar. Ik heb weinig ervaring met over spray maar het beetje dat ik heb, daar doet het me aan denken. Het zit alleen veel vaster. Ik ga kijken of ik met een vergrootglas iets kan zien. Welke stappen zou jij ondernemen om het minder prominent te maken?
 

Cordoba

Forumguru
De oplossing is een hele lastige:
- als er een versleten quarts coating op zit is polijsten de oplossing (en dat is vaak een rotklus, omdat de quarts deeltjes die nog aanwezig zijn bikkelhard zijn (letterlijk zo hard als glas).
- bij overspray kan polijsten ook de oplossing zijn
- als het de blanke lak is (al dan niet het gevolg van een chemische reactie), dan is de enige echte oplossing opnieuw spuiten

Wat ik zou doen:
- allereerst de huidige status goed vastleggen met foto/film, zodat je over een poosje kan vergelijken of het erger is geworden
- de auto (of in elk geval de panelen met dit probleem) wassen, kleien en vervolgens met een paint cleaner of fijn polijstmiddel de lak zoveel mogelijk ontdoen van vuil/losse delen (zoals loslatende lak)
- de behandelde delen ontvetten en vervolgens een goede wax aanbrengen, dat beschermt de lak tegen weersinvloeden en maskeert tegelijk de kleine lakfoutjes een beetje.
- na een paar maanden checken of er verandering is gekomen in de lakproblemen, is het uitgebreid in aangetast oppervlak, is het erger geworden?
- overspuiten kan altijd, maar is duur en misschien eerst kijken hoe het zich ontwikkeld.
 
Dit klinkt als een plan! Dank voor al deze adviezen. Ik zal het verloop van mijn acties in dit topic bijhouden, verwacht dat ik op een mooie bewolkte dag na de vakantie ga beginnen. Eerst in ieder geval met een vergrootglas wat verder optisch onderzoek uitvoeren, eens kijken of we uit kunnen vogelen of het vervuiling op de lak is of beschadiging van de lak zelf. Daarna ga ik beginnen met diepe reiniging en een polijstbeurt. Eens kijken wat het resultaat wordt.
 

eriktv

Forumguru
@Cordoba adviseer je dan ook om met een flink grove compound te beginnen met polijsten? En uiteraard af te ronden met stapjes richting fijn.
 

EdK

Forumguru
@RR Vliet ik weet niet of je in regio 010 woont , maar rij anders bij carclean eens langs ( niet op een zaterdag ) en leg het ze voor !
Als zij je probleem zien dan hebben ze naar alle waarschijnlijkheid ook de juiste producten in de schappen liggen en een goed advies hoe je aanpak van handelen moet zijn ! :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
@eriktv Ik zou zeker niet domweg met een grove compound beginnen, als het iets is dat óp de lak ligt kun je waarschijnlijk met een middelgrove of fijne combi al veel verbetering zien, maar als het inderdaad ín de blanke lak zit zul je weinig verschil zien, en haal je dus alleen lak weg zonder dat je resultaat boekt. Lak die weg is, komt niet meer terug. Vandaar ook mijn advies om het te beschermen met een wax en te kijken hoe het zich ontwikkelt. Overigens is het advies om bij CC langs te gaan ook een goede: zij hebben nog veel meer kennis en ervaring, en bovendien kun je op basis van foto's nooit een 100% zekere oorzaak geven. Als ze bij CC ook een lakdiktemeting doen op de plekken met dit verschijnsel en de plekken met goede lak er vlakbij, kun je ook inschatten of er overgespoten is. (een coating is te dun om dat op basis van een lakdiktemeting te bepalen).
 
Ik heb een lakdiktemeter. Bij aanschaf de hele auto gecontroleerd en alleen originele lak gevonden. Zal deze specifieke spot nog eens controleren als ik thuis ben, verwacht dat het allemaal origineel is. Ben de 2e eigenaar, 1e was een gezinsman die de auto meer dan 10j gereden heeft
 
Ja hoor! Lakdiktemeter liet geen verschil zien. 137 micron op de vervuiling en 140 micron op het gladde deel. Komt overigens overeen met de lakdikte op de rest van de auto, kan nergens dikkere lak vinden die erop duid dat de auto ooit is overgespoten.

lakdikte overspray.jpg lakdikte schoon.jpg

Dus dan maar naar carclean om eens te horen wat zij ervan vinden. Nou, de beste man was het met me eens dat het verdacht veel op overspray lijkt. Hij pakte een stukkie klei en een lubricant en heeft 30 seconden staan wrijven. Wauw wauw wauw! Die klei kwam PIKZWART van de lak af! Echt een hele laag nachtzwart, alsof hij door het roet van de kachel was getrokken. De lak voelde plots ook weer helemaal glad aan en de scherpe overgang is niet meer zichtbaar. Verder onderzoek laat zien dat de raamstijlen waarschijnlijk ooit gespoten zijn. Het lijkt erop dat hierbij overspray op de dakrand is gekomen. Ben iig heel blij dat het er met klei zo goed vanaf gaat!

Samen de rest van de auto nagelopen en nog wat zaken gespot. Lichte krassen op de motorkap, hier en daar een paar halo's en dergelijke. Meteen een heel plan de campagne gemaakt en vanalles ingekocht. Paar pads van verschillende hardheden, medium monello polish, een mooi startersetje klei en een hoop superzachte handdoeken meegenomen. Na aanstaand weekend (naar Londen met mijn vrouw) eens lekker aan de poets!
 

EdK

Forumguru
Ja zodra je één keer gekleid hebt op je lak dan kom je erachter hoeveel vuil er op zit die je vaak niet ziet.
Bij jou was het dan wel zichtbaar, maar wees gelukkig dat je bij carclean de goede kant bent opgestuurd !
Maar heb je een starterset genomen met een DAB machine erbij of ga je alles met handje doen ??
Indien laatste dan zou ik steeds delen pakken en niet denken dat je alles in één dag dan voor elkaar krijgt..
En denk dat ik namens velen hier spreek, we willen wel wat foto's zien van deel wel en niet gedaan en als je geheel een gepoetste wagen hebt staan die als nieuw lijkt...
 
Ik heb zelf al een DAP. Had de auto goed gewassen en ben toen met Rupes blauwe polish en een iets te zachte pad gaan polijsten. Daarna ontdekte ik in de vakantiezon plots die rare vervuiling. Ik dacht eerst ook even dat die door mij veroorzaakt was. Maar met alle info nu weet ik dat de vervulling er al zat, en me nu pas is gaan opvallen omdat de auto na mijn eerste polijstbeurt zoveel schoner en netter was dan voorheen.

Heb nu, naast de Rupes blauwe (iets straffer) ook een Monello medium polish. Carclean gaf aan dat de Rupes goed werkt, maar iets van een haze kan achterlaten (zeker op donkere lakken) doordat hij wat sterker cut. Ik ga nu eerst de motorkap wassen en kleien en dan 1 vak polijsten met Rupes en 1 vak met Monello. Afhankelijk van het resultaat besluit ik daarna of ik de hele auto doe met Rupes, met Rupes en dan Monello of met alleen Monello.

Ik weet uit ervaring dat mijn lakfoto's niet de beste zijn. Maar zal kijken of ik wat voor / na foto's kan regelen. Het is (na mijn weekend weg) vooral wachten op een rustige dag zonder wind waarop ik 8u vrij ben om de oprit van mijn schoonouders te bezetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Nou, het gaat een beetje een stappenplan worden. Net terug van een midweek Londen, en tussen de buien door mijn auto een beetje aandacht gegeven. Even afgespoten, ingezeept, afgenomen met de washandschoen en eens met wat klei gaan spelen.

De tandjes. Ik vraag me af waarom ik de afgelopen 20j mijn auto's heb gewassen zonder te kleien. Als je ziet welke teringzooi loskomt van een volledig 'schone' auto, niet te doen!

2 uur bezig geweest met de raamstijlen en dorpels en het dak. Hier zat alle overspray op. Ik kreeg de klei echt pikzwart van de lak af, en moest over sommige stukken wel 30x heen en weer voordat het volledig glad was. Daarna in een uurtje nog even de kofferklep en de motorkap gedaan. Deze waren veel schoner, dit was veel minder werk. Geen overspray, de klei kwam ook geliger / bruin terug in plaats van zwart. Hieronder een paar foto's van de klei en van het (natte) eindresultaat. Mooi om te zien dat het water parelt zonder dat ik wax heb aangebracht, alles is echt prachtig glad.

PXL_20251005_142733673.jpg
PXL_20251005_152059692.jpg PXL_20251005_142436841.jpg
PXL_20251005_150824548.jpg

Morgen in de ochtend wordt de auto getuned. In de middag eerst maar eens de kleiresten afwassen, en als het weer een beetje meewerkt ga ik de motorkap polijsten. Linkerkant met Rupes en een harde pad, rechterkant met Monello en een medium pad. Eens kijken welke finish mooier is en of ik met 1 pass 'klaar' kan zijn. Daarna het polijsten afmaken en de hele auto weer terug in de wax.

En dan 1 dag genieten voordat de auto weer helemaal goor wordt in de regen :(
 

EdK

Forumguru
Wat een viespeuk................ :D

Maar ik was ook verbaast hoor toen ik voor eerst ging kleien toen ik me Yeti nog had.
Was toen klaar met de motorkap en legde me pakje shag erop en die gleed er zo vanaf ......
Is echt een klus waar je veel voldoening aan overhoud....
 
Helemaal mee eens! Ik heb nu ook echt zin om ermee door te gaan. Moest de auto helaas achterlaten bij de tuner dus gaat nog even duren allemaal. Hij staat gelukkig droog in zijn werkplaats, hopen dat ik gauw tijd vind om het af te ronden als de tuning klaar is!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan