Vreemde nevelige beschadiging / verontreiniging lak

Heb je het filmpje gezien?

Voor de zekerheid nog 2 high res screenshots uit het filmpje. Dit is volledig in focus. De scherpe lijn je die ziet is GEEN schaduw maar de overgang van de schone lak naar de vervuiling

IMG-20250906-WA0025.jpg IMG-20250906-WA0026.jpg

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik de video bekijk denk ik aan craquelé effect in de blanke lak, als je dat met een vergrootglas bekijkt zie je waarschijnlijk ook allemaal miniscule barstjes in de lak, en dat kan tot op het blanke metaal doorlopen (maar dat hoeft niet). Meestal zie je dit als gevolg van ingebrande vogelpoep, maar gezien de plek en de vorm denk ik dat er hier een andere oorzaak is.

Wat mogelijkheden:
- de blanke lak is het vanwege de leeftijd (en alles wat het heeft meegemaakt) aan het opgeven
- de auto is plaatselijk gespoten, en die lak is kwalitatief niet goed, waardoor je na een aantal jaren dit effect krijgt.
- de lak is in aanraking geweest met iets wat chemisch agressief inwerkt op de blanke lak (zo is bijvoorbeeld ook bekend dat koplampen van de VAG-groep van na ca. 2015 gevoelig zijn voor Isopropanol, en weken/maanden na contact kleine barstjes kunnen gaan vertonen)
- andere mogelijkheid: de auto is ooit voorzien van een quarts coating die het aan het opgeven is.

Helder. In person oogt en voelt het echt als ... Stippeltjes op de lak. Alsof het opgeplakt poeder is zeg maar. Ik heb weinig ervaring met over spray maar het beetje dat ik heb, daar doet het me aan denken. Het zit alleen veel vaster. Ik ga kijken of ik met een vergrootglas iets kan zien. Welke stappen zou jij ondernemen om het minder prominent te maken?

Cordoba

Forumguru
De oplossing is een hele lastige:
- als er een versleten quarts coating op zit is polijsten de oplossing (en dat is vaak een rotklus, omdat de quarts deeltjes die nog aanwezig zijn bikkelhard zijn (letterlijk zo hard als glas).
- bij overspray kan polijsten ook de oplossing zijn
- als het de blanke lak is (al dan niet het gevolg van een chemische reactie), dan is de enige echte oplossing opnieuw spuiten

Wat ik zou doen:
- allereerst de huidige status goed vastleggen met foto/film, zodat je over een poosje kan vergelijken of het erger is geworden
- de auto (of in elk geval de panelen met dit probleem) wassen, kleien en vervolgens met een paint cleaner of fijn polijstmiddel de lak zoveel mogelijk ontdoen van vuil/losse delen (zoals loslatende lak)
- de behandelde delen ontvetten en vervolgens een goede wax aanbrengen, dat beschermt de lak tegen weersinvloeden en maskeert tegelijk de kleine lakfoutjes een beetje.
- na een paar maanden checken of er verandering is gekomen in de lakproblemen, is het uitgebreid in aangetast oppervlak, is het erger geworden?
- overspuiten kan altijd, maar is duur en misschien eerst kijken hoe het zich ontwikkeld.

Dit klinkt als een plan! Dank voor al deze adviezen. Ik zal het verloop van mijn acties in dit topic bijhouden, verwacht dat ik op een mooie bewolkte dag na de vakantie ga beginnen. Eerst in ieder geval met een vergrootglas wat verder optisch onderzoek uitvoeren, eens kijken of we uit kunnen vogelen of het vervuiling op de lak is of beschadiging van de lak zelf. Daarna ga ik beginnen met diepe reiniging en een polijstbeurt. Eens kijken wat het resultaat wordt.

EdK

Forumguru
@RR Vliet ik weet niet of je in regio 010 woont , maar rij anders bij carclean eens langs ( niet op een zaterdag ) en leg het ze voor !
Als zij je probleem zien dan hebben ze naar alle waarschijnlijkheid ook de juiste producten in de schappen liggen en een goed advies hoe je aanpak van handelen moet zijn ! :pieker:

Cordoba

Forumguru
@eriktv Ik zou zeker niet domweg met een grove compound beginnen, als het iets is dat óp de lak ligt kun je waarschijnlijk met een middelgrove of fijne combi al veel verbetering zien, maar als het inderdaad ín de blanke lak zit zul je weinig verschil zien, en haal je dus alleen lak weg zonder dat je resultaat boekt. Lak die weg is, komt niet meer terug. Vandaar ook mijn advies om het te beschermen met een wax en te kijken hoe het zich ontwikkelt. Overigens is het advies om bij CC langs te gaan ook een goede: zij hebben nog veel meer kennis en ervaring, en bovendien kun je op basis van foto's nooit een 100% zekere oorzaak geven. Als ze bij CC ook een lakdiktemeting doen op de plekken met dit verschijnsel en de plekken met goede lak er vlakbij, kun je ook inschatten of er overgespoten is. (een coating is te dun om dat op basis van een lakdiktemeting te bepalen).

Ik heb een lakdiktemeter. Bij aanschaf de hele auto gecontroleerd en alleen originele lak gevonden. Zal deze specifieke spot nog eens controleren als ik thuis ben, verwacht dat het allemaal origineel is. Ben de 2e eigenaar, 1e was een gezinsman die de auto meer dan 10j gereden heeft

Bovenaan Onderaan