Vragen over: Skoda Octavia III

Wild Chocolate

Senior Member
Is dat al ergens bevestigd dan?

En is dat voor beide MIB1 navi’s zo (Amundsen en Columbus - ik weet zo niet wat TS heeft)?
Voor de Amundsen in mijn 2013 O3 is de meest recente kaart van week 25 2020. Aangezien er volgens mij 4 keer (of was het 2?) keer per jaar een update kwam, lijkt het er inderdaad sterk op dat deze niet meer geüpdatet wordt.
 

Erminie

Nieuw lid
Inmiddels eerste deukje al ingereden.
Maar goed...
Wat ik ook nog vreselijk vind: dat de ruitenwissers automatisch aanslaan als er een druppel regel valt.
Ik wil echter graag zelf in control zijn, of ik ruitewissers aanzet of niet.
En is dat uit te zetten ? (ik bedoel dus, dat ze alleen aangaan, als ik... dat noodzakelijk vind) ?

En om nog even op ruitewissers terug te komen. Tijdens vakantie zag ik dat er heel veel auto's zonder achteruitwisser waren. Voordat ik deze Skoda had, was me dat nog niet opgevallen.
Het blijkt dus idd. normaal te zijn, alhoewel ik het er zelf (persoonlijke mening) niet mee eens ben, dat ie er niet opzit.
 

64rhfx

Senior Member
Het was twee keer per jaar. Maar nog niet officieel bevestigd dus…….
Als je er bij Skoda om vraagt of dat zo is krijg je als antwoord "kijk op de site voor de updates". Durven geen nee te zeggen zeker.
En ruitenwissers kunnen gewoon aan of uit gezet worden met de schakelaar!
 
Inmiddels eerste deukje al ingereden.
Maar goed...
Wat ik ook nog vreselijk vind: dat de ruitenwissers automatisch aanslaan als er een druppel regel valt.
Ik wil echter graag zelf in control zijn, of ik ruitewissers aanzet of niet.
En is dat uit te zetten ? (ik bedoel dus, dat ze alleen aangaan, als ik... dat noodzakelijk vind) ?

En om nog even op ruitewissers terug te komen. Tijdens vakantie zag ik dat er heel veel auto's zonder achteruitwisser waren. Voordat ik deze Skoda had, was me dat nog niet opgevallen.
Het blijkt dus idd. normaal te zijn, alhoewel ik het er zelf (persoonlijke mening) niet mee eens ben, dat ie er niet opzit.


Ruitenwissers die automatisch aan slaan komt waarschijnlijk omdat je hem op het eerste klikje heb staan. Dan staat hij in de auto stand. Als het goed is zit er een klein schakelaartje boven op de wissenpook waarmee je kunt aanpassen hoe snel en hoeveel hij moet wissen als er regen op komt.

Waarom is het nodig om een wisser achter te hebben? Volgens mij is dat alleen nodig voor autos waarbij de aerodynamische eigenschappen zorgen dat het achterraam vies en nat blijft. Bij veel autos zorgt de rijdwind ervoor dat het raam redelijk schoon en droog blijft. Dan is een wissen dus volkomen nutteloos.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij veel autos zorgt de rijdwind ervoor dat het raam redelijk schoon en droog blijft.
Dat geldt hoofdzakelijk voor sedans en voor hatchbacks die onder de achterruit nog een soort van (mini)kontje hebben zoals de Octavia HB, maar ook bijvoorbeeld de Opel Ascona hatchback vanaf 1982 - die bleef ook schoon dankzij die ca. 15 cm vlak plaatwerk achter de ruit. Bij meer afgeknotte modellen (bv. Golf, stationcars) slaat de ruit bij slecht weer doorgaans hartstikke dicht.
 
Yeah klopt. Dat zijn vaak de autos waar geen ruitewisser op zit. Vandaar dat ik het noem :) Maar bedankt voor de verduidelijking.
 

Rallye

Forumguru
Nog een ruitenwisser-trucje: als je de ruitenwissers van de ruit wilt halen, kan dat alleen als ze in de bovenste stand staan. Dat doe je door binnen een paar seconden uitzetten van het contact de hendel even naar beneden te trekken.
 

Jessedew

Senior Member
Inmiddels eerste deukje al ingereden.
Maar goed...
Wat ik ook nog vreselijk vind: dat de ruitenwissers automatisch aanslaan als er een druppel regel valt.
Ik wil echter graag zelf in control zijn, of ik ruitewissers aanzet of niet.
En is dat uit te zetten ? (ik bedoel dus, dat ze alleen aangaan, als ik... dat noodzakelijk vind) ?

En om nog even op ruitewissers terug te komen. Tijdens vakantie zag ik dat er heel veel auto's zonder achteruitwisser waren. Voordat ik deze Skoda had, was me dat nog niet opgevallen.
Het blijkt dus idd. normaal te zijn, alhoewel ik het er zelf (persoonlijke mening) niet mee eens ben, dat ie er niet opzit.

Waarom heb je geen auto uit het museum gehaald? Je klaagt over controle, koop je een auto met:

DRL --> standaard
Regenwisser --> automatische optie
mogelijk automatisch inparkeren
parkeersensoren.
Cruisecontrol.
en er zitten vast nog meer snufjes in die jouw controledwang niet aan kan.

Kortom, ik zou m inruilen voor een oldtimer, tijdje terug in een Kever gereden (voor de lol) dat is pas echt autorijden, maar blij dat ik daarna lekker in de Octavia stapte.
 

EdK

Forumguru
Wat ik ook nog vreselijk vind: dat de ruitenwissers automatisch aanslaan als er een druppel regel valt.
Ik wil echter graag zelf in control zijn, of ik ruitewissers aanzet of niet.
En is dat uit te zetten ? (ik bedoel dus, dat ze alleen aangaan, als ik... dat noodzakelijk vind) ?
Als ik jou was dan zou ik de RTFM toch maar eens goed doorlezen !
Want je angstaanvallen die je van een ruitenwisser krijgt kun je zo verhelpen las je maar die RTFM eens gaat lezen.
En kom je niet toe om het zelf te lezen dan zou ik het voor laten lezen en zelf nog meekijken naar de plaatjes.....

In ergste geval als je er niet uitkomt dan de wissers eraf zagen en niet meer rijden met regen en sneeuw.....:koffie::cheers:
 

Rallye

Forumguru
Beetje harde kritiek wat mij betreft, heren. Zelfs Skoda kan zich voorstellen dat je hierover in control kunt blijven en heeft dus een uit-stand ontworpen………..
 

Sjoerdb

Forumguru
Maar eerlijkheid moet ik ook zeggen dat sommige antwoorden op vragen ook gewoon in de handleiding staan, dat is een kwestie van lezen. Tuurlijk is het ook wel leuk en makkelijk om hier de vragen te stellen.

Ga alsjeblieft eerst de handleiding lezen, desnoods downloaden en digitaal lezen op je mobiel, mocht je niet meer om kunnen gaan met de ouderwetse papieren handleiding
 
Bovenaan Onderaan