Vragen over: Skoda Octavia III

hemi24

Forumguru
@Tees : je verbindt een eigen conclusie aan een feit en daar ga je de mist in, zoals jij het concludeert staat het namelijk niet in de wettekst.

Daarbij is het dagRIJverlichting, dus er is geen enkele reden waarom ik de dagrijverlichting niet zou mogen doven als ik stil sta..!
 

Rallye

Forumguru
Mij valt op dat nogsteeds niet helemaal duidelijk is of het wel de DRL is die aan is. Het is via VCDS namelijk ook mogelijk om het dimlicht continu te laten branden. Een foto zou daarom wonderen doen.

Voor waar het het updaten van het kaartmateriaal betreft: dat kun je zelf. Zie https://www.skoda.nl/service/multimedia/navigatie-update De Amundsen navigatie kan alleen via het Skoda SD-kaartje worden geüpdatet (dat in het vakje in het dashboardkastje moet blijven), de Columbus (die de inhoud van het kaartje kopieert naar de interne harde schijf) ook met gewone SD-kaartjes.
 

Erminie

Nieuw lid
De garage waar ik hem (drie dagen geleden dus gekocht heb), een goed, vertrouwd adres voor mij.
Daar vanmorgen even langs gereden.
Hij bevestigde wat jullie hier al aangeven, dat het licht altijd aan gaat- en aanstaat, als de motor loopt. In principe is overdag verlichting voeren niet verplicht in Nederland maar de EU, die wil dat wel graag, en dus vandaar (zoals ie zei).

De achteruitwisser: hij bevestigde mij daarover min of meer ook al wat jullie er hier over schreven.
Wel dacht ie zelf dat er iets op batterijen moest zijn..., wat je boven op het dak aan de achterkant kon zetten (met soort zuignap), waaraan een naar beneden gerichte achterruitenwisser zat, die dan o.a. met je Phone te bedienen moest zijn, of via instellingen misschien, zoals ie mij dat zei..., via dat scherm.
Daarvoor is mijn vraag dan aan jullie... of jullie hier ook weten of zoiets... wel bestaat ?
 
@Erminie zoiets zal vast bestaan maar zoiets zou ik zelf niet op mijn auto zetten tenzij ik er niet mee zou kunnen leven. Heb je het gevoel dat je die achterruitwisser niet kunt missen?
 

Tees

Donateur
Bijvoorbaat sorry dat ik er nog even op door ga, maar ik lees bovenstaande wettekst (voor TS: Europese wetgeving is net zo geldend in Nederland als Nederlandse wetgeving, alleen in Polen is dat sinds gisteren anders :nono:) als dat als het contactslot dusdanig staat dat de motor aan kán staan (de motor hoeft dus juridisch niet eens aan te staan), moet de DRL automatisch ingeschakeld worden, en mag deze alleen uitgaan als de dimlichten of mistlichten aan gaan.

Mag jij me uitleggen waar ik de tekst verkeerd lees @hemi24...

Even op de RainX: dat spul werkt eigenlijk alleen echt goed als er rijwind is. En die rijwind komt zeer beperkt bij de achterruit van een sedan, en dat is nou denk ik net de reden dat er geen ruitenwisser zit.
 

hemi24

Forumguru
Nou laatste reactie en dan houden we er over op @Tees :

  1. Ik stap in mijn auto;
  2. Ik zet het contact aan;
  3. De dagrijverlichting gaat aan;
  4. Ik zet het contact uit;
  5. De dagrijverlichting gaat uit.

leg mij nou eens uit waar mijn auto niet voldoet aan de eisen…

:lezen:
 

Erminie

Nieuw lid
Rij er nu enkele dagen in.
Nog een puntje:
Navigatie...
In m'n vorige auto gebruikte ik een los TomTom apparaat (tegen de ruit plakken).
Daarop werd ik gewaarschuwd voor camera's (gratis: geen abo daarop of zoiets !).
Maar... en dat vind ik nóg belangrijker: ook werd daar linksonder aangegeven wat
de maximim snelheid was die je mocht rijden en veranderde het van kleur als je te
hard reed.

Dàt mis ik op de navigatie in m'n Skoda Octavia- 2014.
Nu kan men ook hier stellen: "Tsja. Dat moet je instellen.\".
Maarrr hoe dan ???
Ik heb alle opties: Menu en instellingen- en alles daaronder al uitgeprobeerd maar
die opties lijken er niet bij te zijn...
En dat is wel heel jammer, want juist die opties zijn van belang om bekeuringen en
zo te vermijden.

Als ik met de navigatie aan rijdt ? Komt dat dus niet in beeld.
Dus is de vraag: of dat toch nog ergens in te stellen is ?
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb in deze draad gemist welk navigatiesysteem je hebt, Amundsen (klein scherm) of Columbus (groot scherm). Maar eigenlijk doet het volgens mij niet terzake:

- Flitspalen/camera's enzovoort zijn als POI wel toe te voegen, er is ergens een draadje op dit forum te vinden waarin dat is beschreven. Maar het zit niet standaard in de kaartsoftware van Volkswagen/Skoda. Geldt voor Amundsen en Columbus.

- Snelheidsweergave zit er bij Columbus wel op, maar alleen op basis van de kaartsoftware, en die kan behoorlijk achterlopen. Amundsen weet ik niet zeker. Ik had in mijn eerste O3 een Columbus en die gaf de snelheidsaanduiding weer op basis van GPS en de kaartsoftware. Maar klopte dus vaker niet dan wel. Denk aan recente wijzigingen of werkzaamheden. Of je auto moet een camera hebben achter de voorruit, dan kan waarschijnlijk de verkeersborden herkenning aan worden gezet, die werkt wel vrij aardig hoewel hij soms moeite heeft met onderborden.

Aanzetten staat beschreven in de handleiding.

Overigens werkt een TomTom ook met GPS en kaartsoftware voor de snelheidsaanduiding, alleen is de kaartsoftware van TomTom veel beter up-to-date. De materialen van Skoda lopen soms wel een jaar of langer achter.
 

PizzaPieter

Forumguru
De garage waar ik hem (drie dagen geleden dus gekocht heb), een goed, vertrouwd adres voor mij.
Daar vanmorgen even langs gereden.
Hij bevestigde wat jullie hier al aangeven, dat het licht altijd aan gaat- en aanstaat, als de motor loopt. In principe is overdag verlichting voeren niet verplicht in Nederland maar de EU, die wil dat wel graag, en dus vandaar (zoals ie zei).

De achteruitwisser: hij bevestigde mij daarover min of meer ook al wat jullie er hier over schreven.
Wel dacht ie zelf dat er iets op batterijen moest zijn..., wat je boven op het dak aan de achterkant kon zetten (met soort zuignap), waaraan een naar beneden gerichte achterruitenwisser zat, die dan o.a. met je Phone te bedienen moest zijn, of via instellingen misschien, zoals ie mij dat zei..., via dat scherm.
Daarvoor is mijn vraag dan aan jullie... of jullie hier ook weten of zoiets... wel bestaat ?
Zuignappen, batterijen....ik ga ff een topic verder.
 

Smeeuwis

Donateur
Raar, want mijn 2014 O3 RS heeft dit er wel op zitten?

Ik meen me ook te herinneren dat dit direct al leverbaar was op de O3. Wie helpt ons uit de droom?

On topic: Verkeersbordenherkenning vraagt een camera achter de voorruit en die moet wel aanwezig zijn anders kan je het ook niet activeren via OBD Eleven of VAG-COM. Plaatsen daarvan schijnt te kunnen maar is vele malen duurder dan een TomTom achter de voorruit...

upload_2021-7-19_22-46-38.png

Ziet er zo uit op een pre facelift O3. Het grijze driehoekje is de camera, links er naast de regensensor.
 

catch me

Forumguru
Mijn 03 is van 2014, heb verkeersbord herkenning, was toen toch al leverbaar, wel afhankelijk van de uitvoering etc natuurlijk
 
Bovenaan Onderaan