Vragen over: Skoda Octavia III

Janno

Forumguru
Ik heb deze 100% ook op mijn 2014 O3, want ik had nog gezeur dat die frontcam geupdate moest worden na overgaan van MIB1 naar MIB2.5.
 

Rallye

Forumguru
Weer wat geleerd. Verkeersbordherkenning was wel mogelijk op de O3 PFL. Maar zat niet op alle O3’s (bijvoorbeeld niet op die van TS en die van mij). ;)
 

Smeeuwis

Donateur
Zeker niet, op de meesten zelfs niet want het was/is eigenlijk altijd onderdeel geweest van het (prijzige) Travel Pakket, samen met onder andere lane assist en dodehoek bewaking. Ik moest het op mijn FL Style Business ook apart aanvinken. Voor zover ik weet was dat pakket alleen standaard op de L&K uitvoeringen die in NL nauwelijks geleverd zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
- Snelheidsweergave zit er bij Columbus wel op, maar alleen op basis van de kaartsoftware, en die kan behoorlijk achterlopen.
Er dreigen 2 verschillende begrippen "snelheidsweergave" door elkaar te lopen:
  • De ter plaatse toegestane snelheid. Deze komt in basis uit de kaartsoftware en die loopt per defintie meer of minder achter de feiten aan. Bij VAG-software gewoonlijk meerdere jaren (ik ken wegvakken die al langer dan 6 jaar! op max. 100 staan maar het apparaat geeft nog altijd 80 aan), bij Tomtom meestal maar enkele maanden. Daarnaast zouden auto's met verkeersbordherkenning in beginsel de lokaal aangegeven snelheid moeten "zien", maar ook dat werkt niet goed. Onderborden zijn al genoemd als problematisch, verder hebben we nog borden op ventwegen, borden specifiek voor afslagen, en niet te vergeten de zone-60 borden - dit alles geeft naar schatting 95% kans op afwijkingen.
  • De actuele voertuigsnelheid volgens gps: op het Amundsen-achtige Navisystem in mijn Leon ontbreekt dit totaal net als (bij mijn weten) op alle andere VAG-systemen tot nu toe. Tomtom biedt dit wel (reden waarom ik die bijna altijd aan heb staan) en waarschuwt ook met een oranje kleurtje bij overschrijding van het lokale maximum (volgens de database) t/m 4 km/u; bij 5 en meer km/u overschrijding wordt dit rood en klinkt er (optioneel) een geluidssignaa naar keuzel.
Mij Leon heeft wel de camera met Lane Assist en Verkeersbordherkenning, maar dan weer zonder dodehoekbewaking. Geen idee wat voor pakket dit was in 2017....
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Je hebt gelijk: snelheidsweergave is natuurlijk de snelheidsmeter via de wielsensoren of GPS. Bedoeld wordt de weergave van de ter plaatse toegestane snelheid, hetzij via het kaartmateriaal, hetzij via de camera en verkeersbordenherkenning.

Bij Seat is de pakketsamenstelling kennelijk anders dan bij Skoda. Geen idee hoe dat dan zat...
 

Sjoerdb

Forumguru
Maare we letten toch gewoon op de borden waar we rijden???? Bij twijfel of niet gezien ga je de snelheid rijden die bij de situatie lijkt te passen. Zet je te hoog in op de snelheid dan kost het je een boete, zit je net te laag dan zit er iemand achter je die ook iets langzamer moet rijden.
 

Erminie

Nieuw lid
Als eerste dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik denk beter een afspraak te maken met een Skoda dealer, om eens te updaten.
Ik beschik over het grotere scherm (Columbus).
Mijn TomTom Update ik zo om de drie maanden, via de computer. Gaf nooit problemen.
Voor mij is de actuele snelheidsweergave overigens belangrijker dan de flitscamera's (iets wat overigens ook niet onbelangrijk is, maar goed).
Blijf het vreemd vinden dat dat er niet opzit bij mij.
Die flitscamera's..., dat kan ik me voorstellen. Maar dat van die kilometersnelheidsweergave... ?
Maar goed. Misschien komt het goed na afspraak met de Skodadealer.
 

Smeeuwis

Donateur
Maare we letten toch gewoon op de borden waar we rijden???? Bij twijfel of niet gezien ga je de snelheid rijden die bij de situatie lijkt te passen. Zet je te hoog in op de snelheid dan kost het je een boete, zit je net te laag dan zit er iemand achter je die ook iets langzamer moet rijden.

Uiteraard doen we dat, het zijn slechts hulpmiddelen. Niemand hier heeft ooit anders beweerd overigens. Maar je komt vaak zat in de situatie dat je net even niet precies weet welke limiet er geldt en dan is dit wel verdraaid handig, zeker als het actuele informatie is.
 

Smeeuwis

Donateur
Als eerste dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik denk beter een afspraak te maken met een Skoda dealer, om eens te updaten.
Ik beschik over het grotere scherm (Columbus).
Mijn TomTom Update ik zo om de drie maanden, via de computer. Gaf nooit problemen.
Voor mij is de actuele snelheidsweergave overigens belangrijker dan de flitscamera's (iets wat overigens ook niet onbelangrijk is, maar goed).
Blijf het vreemd vinden dat dat er niet opzit bij mij.
Die flitscamera's..., dat kan ik me voorstellen. Maar dat van die kilometersnelheidsweergave... ?
Maar goed. Misschien komt het goed na afspraak met de Skodadealer.

https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/mib-columbus.30/

@Erminie in dit draadje vind je de handleiding van jouw Columbus. Rond pagina 57 staat de aanwijzing hoe je de verkeerstekens in de navigatiekaart aan of uit kan zetten.

Mijn vorige O3 was van 2014 met deze Columbus, werkte prima. Doet alleen snelheid indien bekend en op sommige trajecten of landen ook inhaalverboden.

Kijk hier maar eens naar. Voor zover ik weet heeft elke Columbus dit.
 

Erminie

Nieuw lid
Zette hem vanmiddag uit. Hoor ik, terwijl ik hem uitgezet heb, en er al naast sta, deuren al dicht, onder de motorkap nog een zwaar suizend geluid, bijna, alsof de motor nog loopt, maar dan toch net even anders... En het stopte niet.
Het ging maar door. Na ± vijf minuten auto weer ingestapt, hem opnieuw gestart. En toen ik hem daarna uitzette was alles oke.
Dan is de vraag natuurlijk: wat kan dat zijn ? En is het iets ernstigs ?
 

hemi24

Forumguru
1.6 TDI toch? Waarschijnlijk de ventilatoren die aan het nablazen waren omdat het regeneratieproces (roetfilter) nog niet beëindigd was op het moment dat je de auto stop zette.
Op zich niks om je druk over te maken...
 

Erminie

Nieuw lid
Dank: hemi24.
Inderdaad. Een 1.6 TDI.
Kijk. Het is nog allemaal vrij nieuw voor mij (nog niet eerder een Diesel gereden).
Maar dan blijf ik het ergens toch vreemd vinden dat ie dat vandaag dus pas voor het eerst deed.
Moeten er dan soms tóch... zaken nagekeken worden, zoals de roetfilters bijvoorbeeld ?
 

64rhfx

Senior Member
Reserveband is bij veel moderne autos ook een optie. Waarschijnlijk heb je achterin een middeltje om gaten te dichten en een pompje op 12v om de band weer op spanning te brengen.

Navigatieupdate weet ik zo even niet. Ik gebruik zelf meestal waze of google maps met android auto dus de navi van de auto zelf update ik niet heel vaak.

Op de sloop reservewiel kopen. Navigatieupdate komt voor een 2014 niet meer. Ik vond deze sowieso al niks, gebruik Google Maps.
 

Tees

Donateur
Geen zorgen, regenereren van t fijnstoffilter is iets dat de auto eens in de zoveel tijd doet. Normaal merk je er nauwelijks wat van (tenzij je weet waar je op moet letten), maar als de regeneratie niet volledig is afgerond als je de motor uitzet, dan gaat ie nablazen (en stinken heb ik begrepen). Heel normaal gedrag voor een hedendaagse diesel.

Ander voordeel van hedendaagse auto's: als er iets mis is, geeft ie dat 9 van de 10 keer eerder aan met een foutlampje dan dat jij er iets van kan merken.
 

hemi24

Forumguru
Regeneratie vind doorgaans elke 600-700 km plaats, meestal merk je er weinig tot niets van en gebeurt het onder het rijden. Enkel als je de auto stopzet terwijl deze met een regeneratieproces bezig is, zal de auto nog een poosje blijven ‘nablazen’.

Edit: Tees was me net voor met zijn reactie... :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Wel af en toe zien dat je lange kilometers maakt, zo houd je uw roetfilter en EGR klep schoon, en voorkom je ongewenste kosten. Ik weet niet hoe je de auto gebruikt, maar een diesel houd niet zo van continu korte afstanden, dwz onder de 10 km ongeveer. Is allemaal ook geen exacte wetenschap hoor, ik ken mensen die met een Diesel elke dag 10 jaar lang niets anders doen dan afstanden onder 10 km rijden, en die geen problemen hebben. Maar weet dat het risico er is.
 

Erminie

Nieuw lid
Dank voor de 'geruststellende', reacties.
En om op: JeSko in te gaan: Elke dag 25 kilometer naar werk- en weer 25 kilometer terug.
 
Bovenaan Onderaan