Vragen over: Skoda Octavia III

Erminie

Nieuw lid
Voor het eerst in m'n leven hier... en voor het eerst een Skoda Octavia 1.6 TDI gekocht (bouwjaar: maart 2014).

Tot nu toe kon ik in alle ooit bezeten auto's, en dat waren er nogal wat, de verlichting tijdens het rijden gewoon uitschakelen. Dat schijnt bij de nu gekocht Skoda Octavia niet te kunnen.
Persoonlijk vind ik dat heel erg vervelend. Echt.
Kijk. Bij een testrit, heb ik natuurlijk niet echt alles gecontroleerd. De auto was verder oke, bij eigen garagehouder gekocht en we hadden nooit, maar dan ook nooit welke problemen dan ook maar met hem. Dus dan ga je bij een testrit ook niet op alle details letten.

Maar dit punt, van het niet echt uit kunnen zetten van de verlichting tijdens het rijden, dat is voor mij persoonlijk, alhoewel het voor velen een 'peanut', kan zijn, en mensen misschien zeggen: 'Waar héb je het over' ? Toch heel vervelend.
Het gevoel van (zal ook wel overdreven klinken), van: zelf in control zijn, verdwijnt ook een stukje hiermee.
Buiten het feit dat ik gewoon wil kunnen rijden overdag, zónder verlichting.
Dus, buiten iets te vernielen, hoe schakel ik de verlichting echt helemaal uit... tijdens het rijden, overdag ?
Bij voorbaat alvast bedankt voor de medewerking
 

MaxN

Donateur
Welke verlichting gaat het om?
Auto's zijn verplicht om dagrijverlichting te hebben vanaf 2011 in Nederland en Belgie.
Net als dat ABS, ESP, enz tegenwoordig verplicht is, net als een e-call systeem tegenwoordig.
Deze branden dus altijd aan de voorzijde van de auto.
 

Erminie

Nieuw lid
Hallo MaxN.
Maar als je de verlichtingsknop toch op nul zet- en als ie daarop staat ? Dan mogen de lampen (ook tijdens het rijden) toch niet kunnen branden ?
Waarom anders... nog "een nul optie", op zo'n schakelaar ?
VmszZM7sYDZlwo_qNWPSKCxDRDCK3Fb68RrRa2z5XHtg8k8rey_hTvxIoFutGKkaS0hbRcG-Y4FCwI8JqhC5bRlMO2VTsBVJZenmJbGjpTXdoHJZzeue8YHz
 

Sjoerdb

Forumguru
Wat heb je geprobeerd, hoe staat je draai schakelaar, hoe zijn de instellingen in je boordcomputer?

We missen de echte informatie terwijl je een hoop verteld in je eerste bericht.
 

JeSko

Forumguru
In je BC kan je de dagrijverlichting uitschakelen, deze brand dan nooit. Geen idee waarom je dat zou willen maar goed.
 

Erminie

Nieuw lid
Wat ik vergat te melden is, of het o.a. ook bevestigd kan worden (stel dat het mij niet... lukt, het uit te schakelen), of het ook normaal is... dat de dagrijverlichting per definitie aan blijft vanaf het moment dat de motor loopt ?
Misschien weer een vreemde vraag van mij. Maar het is voor het eerst in mijn leven, dat ik dit meemaak.
En dan vraag je je, als nog... leek, wat Skodia Octavia betreft, gewoon dingetjes af. Dus ook omdat het allemaal nog nieuw is voor mij.
 

Erminie

Nieuw lid
Het is dus niet zo dat er dan ergens een storing in het systeem zit, Boomboom280 ? Maar dat dit klaarblijkelijk iets normaals is bij een beetje moderne auto ? Op dàt puntje zou in elk geval, dàt mij dan wel weer wat geruststellen.
En nu over uitleg, van het hoe en waarom ik dat wil...
(1) Ik was het nooit gewend
(2) Is natuurlijk niet vergelijkbaar, maar ook thuis en privé heb ik zoveel mogelijk de lampen, verlichting uit. Ik zou misschien kunnen stellen: "It's a way of living". En dan voelt het vreemd.
(3) Misschien dom idee, maar dan helder je het vast snel op: gaan lampen dan niet eerder af, als ze altijd branden ? Moet je ze dan niet eerder vervangen ?
(4) Stukje van: 'Wie is de baas, qua auto'. ? Ik wil zoveel mogelijk grip hebben op alles. Daarom... heb ik bijvoorbeeld ook geen Phone. Ik wil er eentje met een daadwerkelijk echt fysieke aan en uitknop aan de zijkant. En die zijn er niet.
(5) Als de zon schijnt overdag ? Dan is het ergens toch onzin (althans, denk ik dat...).
 
Begrepen. Ik denk juist dat met lichten aanrijden veiliger is of het nog overdag of snachts is. Hoe meer zichtbaarheid hoe beter. Maar misschien komt dat door mijn motor achtergrond! Ook qua slijtage valt dat erg mee. Zelfs met de ouderwetse gloeilamp is het zo dat ze niet uitbranden als ze aanstaan maar juist bij inschakelen!

Zoals @MaxN ook aangeeft het is waarschijnlijk zelfs verplicht bij jou auto. Het is zeker geen storing dat je je dagrijlichten niet makkelijk(of helemaal niet) uit kunt zetten. Dat is juist de bedoeling qua veiligheid!
 

JeSko

Forumguru
1 wat is er wennen aan? Er brand gewoon wat vooraan, kan geen kwaad en is veilig.

2 DRL's verbruiken amper wat, is altijd led, geen zorgen om maken.

3 LED heeft zoveel branduren, het komt extreem zelden voor dat je deze op een auto moet vervangen vanwege "op" of kapot.

4 Da's gewoon raar. Controle hebbe oké, maar dat van die telefoon... :fool:

5 LED's zijn ook zichtbaar bij zonlicht, is zeker van nut ook overdag.
 

CharlesTucker

Forumguru
Niet elke auto heeft LED's als DRL, mijn vorige Octavia (bouwjaar 2011) had gloeilampjes, en die heb ik toch in de 7 jaar dat ik in de auto gereden heb best wel een paar keer moeten vervangen. Gelukkig ging het bij dat model (O2) wel heel makkelijk, 5 minuten werk, behalve de eerste keer als je nog bang bent om dingen kapot te maken. Op de (nieuwere) Citigo, 2015 denk ik, zaten alleen op de (dure) "Style" uitvoering LED's.
 

Canon-Eye

Forumguru
of het ook normaal is... dat de dagrijverlichting per definitie aan blijft vanaf het moment dat de motor loopt ?
Ja, dat is normaal. Héél normaal zelfs. Sterker nog, dat is het wezenskenmerk van de dagrijverlichting - ervan uitgaande dat de motor in het algemeen vooral loopt om de auto te laten rijden.
De nulstand heeft betrekking op de niet-DRL verlichting: koplampen, stads(stand)lichten en - helaas - ook nog vaak de achterlichten.

Ik kan overigens werkelijk geen enkele zinnige reden bedenken om helemaal zonder verlichting te willen rijden (of je moet een nachtelijke crimineel getinte activiteit van plan zijn, maar dat neem ik even niet aan...). Integendeel zelfs: sinds ik in de late jaren '60 een artikel in Autokampioen had gelezen over de gedaalde ongevalscijfers in Zweden nadat daar alle legervoertuigen ook overdag verlichting gingen voeren heb ik dat voor mezelf ook standaard ingevoerd.

Ik heb toen al snel gemerkt dat mijn zichtbaarheid (in een klein autootje: NSU Prinz-4) er sterk op vooruit was gegaan. Veel van de huidige autosnelwegen moesten nog aangelegd worden, zeker buiten de Randstad ging het verkeer voornamelijk via enkelbaans 2- en zelfs 3-strooks provinciale wegen. Sinds ik met dimlicht overdag reed heb ik heel regelmatig gezien dat een tegenligger die wilde gaan inhalen dat toch maar even uitstelde. Prima! Vooral op wegen waar kale stukken worden afgewisseld met schaduwgevende bomen maakt het een enorm verschil: een tegenligger zonder licht rijdt om en om in de zon en in de schaduw en verdwijnt min of meer in de achtergrond, terwijl twee continu brandende dimlichten uitermate herkenbaar zijn.
Sindsdien heb ik echt nóóit meer zonder licht overdag gereden - en ook niet zonder meebrandende achterlichten. Dat laatste zelfs niet bij mijn F2c van 2011 - die had nog niet de heden ten dage verplichte mogelijkheid om de achterlichten met de DRL mee te schakelen, maar dat hebben we al voor de aflevering opgelost door de "stadslichten" (of beter: standlichten) via het contactslot te schakelen.

Kortom: voor je eigen en andermans veiligheid gewoon licht voor én achter aan, vind ik. M.i. de enige verstandige keuze.
 

hemi24

Forumguru
Gewoon even programmeren met VCDS:
  1. DRL uit bij lichtschakelaar op “0”;
  2. DRL selecteerbaar in CAR-menu;
  3. Achterlichten aan bij DRL;

Dan kun je altijd kiezen wat je wilt!
 

Janno

Forumguru
Ik heb juist gecodeerd dat de DRL altijd aan zijn, ook achter. Beter voor de zichtbaarheid en tja, een lampje vervangen eens in de zoveel tijd maakt me ook niet uit.
 

Erminie

Nieuw lid
Het is nog allemaal nieuw voor mij.
Dus veel moet ik nog uitzoeken.
Het lijkt er dus op dat licht aan... normaal is, bij o.a. een Skoda Octavia 2014.
Oke. Nou. Dan is er om te beginnen niet iets mis.
Ik zal nog wel een tijdje: 'experimenteren', met alle mogelijkheden.
Zo'n auto is bijna té modern voor mij met al die technische snufjes en zo.
Had ik bij alle voorgaande auto's nog nooit.
Nog even over het schermpje waarop o.a. het Navigatiesysteem:
Kan updaten daarvan online... of moet dat via de Skoda dealer ?
En waarom zit er geen reserveband bij ? Was bij alle voorgaande auto's ook zo.
 
Reserveband is bij veel moderne autos ook een optie. Waarschijnlijk heb je achterin een middeltje om gaten te dichten en een pompje op 12v om de band weer op spanning te brengen.

Navigatieupdate weet ik zo even niet. Ik gebruik zelf meestal waze of google maps met android auto dus de navi van de auto zelf update ik niet heel vaak.
 

ertromp

Forumguru
Ik sta perplex om deze DRL-vraag :shutup:
Kom op zeg. De TS vraagt naar verlichting en is niet eens begonnen over DRL / dagrijlichten.
Voor TS is het allemaal nieuw dit soort zaken aan een auto en snapt (hopelijk) nu dat het brandende licht in 0 stand de DRL's zijn en dat het ook een veiligheidsvoorziening is. Ik kan me voorstellen als je zo'n voorziening nog nooit gehad hebt en de schakelaar staat op 0 en licht brandt dat het vragen oproept
 
Bovenaan Onderaan