Vragen over: Skoda Octavia III

Erminie

Nieuw lid
ertromp. Dank je. Want het is precies zoals jij het aangeeft.
Heb écht... nog nooit een auto met zoveel luxe en snufjes gehad.
Ook daarom dus dit forum opgezocht.
Mijn vragen zijn dus ook (hoe dom ze voor kenners ook wel niet kunnen overkomen, begrijp ik ergens wel), toch terecht en echt gemeend.
Overigens, wil jullie ook nog vriendelijk danken voor alle bijdragen.
Voel ik me toch iets beter door.
Mijn dank.
 

hemi24

Forumguru
Nou, het spijt me zeer maar de logica achter DRL’s die aan blijven ookal zet je de lichtschakelaar op “0” heb ik nog nooit begrepen…

Daarom gaat bij mij de auto gewoon aan de stekker en zet ik met VCDS gewoon alles uit voor deze stand!
 

Tees

Donateur
@hemi24 levert dat geen problemen op bij de APK? Aangezien vanaf een bepaald jaartal DRL verplicht is, en wat verplicht is, moet werken.

Ik heb overigens bij m'n rijlessen al geleerd om altijd dimlichten aan te doen uit veiligheid. Ik rij dus ook altijd met dimlichten aan (met uitzondering van bijv 's avonds de camping oprijden). En ik ben ook groot voorstander van de Scandinavische regelgeving van óók altijd achterlichten aan.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : waarom zou dat een probleem moeten zijn?

Met de lichtschakelaar op “AUTO” heeft mijn wagen overdag netjes DRL (incl. achterlichten)...

“0” is uit, zoals je zou mogen verwachten!
 

Tees

Donateur
Reglement nr 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE), artikel 6.19.7:
Elektrische schakeling De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.

Daarom @hemi24! Maar je antwoord geeft ook meteen al aan dat er dus niet op gecontroleerd wordt bij de APK...
 

Erminie

Nieuw lid
Weer heel dom misschien. Maar vanmorgen ontdekte ik dat er geen ruitewisser t.a.v. het achterraam is.
Nee, niet afgebroken of zo. Maar hij zit er gewoon standaard dus niet op.
Is dat niet fout ?
En kan ik er dan door de dealer een ruitewisser voor de achterruit, op laten monteren ?
Want bij regen moet dit nu het zicht naar achteren toch belemmeren ?
 

ertromp

Forumguru
Die zijn lang niet altijd voorzien van een ruitenwisser achter inderdaad dus niets vreemd aan je auto.
Ruitenwisser laten monteren lijkt me een kostbare zaak worden.
 

Erminie

Nieuw lid
ertromp. Dat wordt een kostbare zaak.
Maar dan praten we alleen over geld.
Kan het technisch... gezien ook ?
Bv. als geld geen rol zou spelen.
 
Alles kan met genoeg geld! Maar of er meerwaarde is is denk ik een betere vraag. De auto is ontworpen zonder wissers dus ik denk niet dat de wisser nodig is? Of is het in jou ervaring wel nodig?
 

JeSko

Forumguru
Ik vind het absurd dat sommige auto's geen achterste ruitwisser meer hebben, maakt het allemaal veiliger, ik gebruik die van mij dan ook regelmatig bij nat weer icm met achteruit ontdooiing, dan zie ik altijd door een heldere achterruit.
 

Janno

Forumguru
In principe hoor je door je zijspiegels naar achter te kijken, maar ik snap dat de achterruit ook wel handig kan zijn. Ik zet persoonlijk de wisser nooit aan achter. Je ziet ook veel mensen die de achterkant zelfs de-wiperen.

V.w.b. de montage, kan idd vrij kostbaar worden, ik weet niet wat er standaard al ligt qua voorbereiding, maar je moet denken aan een ruitenwisser motor, een arm, wisser zelf, en de bekabeling naar voren. Daarnaast zul je wellicht een nieuwe hendel nodig hebben die de achterwisser apart kan bedienen? En hij moet er nog in geprogrammeerd worden. Ik weet niet of er überhaupt een gat in je raam zit waar ie doorheen kan? Anders heb je die ook nog een nieuwe nodig en loopt het toch wel behoorlijk in de papieren...
 
Laatst bewerkt:

Janno

Forumguru
Daarom de "maar" die achter de zin staat die je quote :) Ik gebruik grotendeels de zijspiegels bij het achteruitrijden, zelden de achterruit, zo wordt het ons geleerd. Ik heb ook lange tijd gereden in een busje met dichte achterruit, wellicht dat het daardoor voor mij zo vanzelfsprekend is.

Anyhow, misschien dat deze vraag een nieuw topic waard is, gezien de topictitel de lading nu niet meer dekt voor eventuele nieuwe viewers hier.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een wisser achterop is lang niet altijd nodig, simpelweg omdat bij lang niet alle auto's de achterruit dichtslaat door opwervelend water met straatvuil. Bij de modellen met "afgeknotte" achterkant, zoals stationwagens en de vele* hatchbacks, is dat wel het geval, bij wagens met een uitstekend(e) kont(je) juist meestal niet of nauwelijks.

Ik stapte in 1982 van een Golf1 over in een nieuwe Opel Ascona Hatchback (de eerste Ascona met voorwielaandrijving). Daar kon ik geen achterruitewisser op kiezen omdat de aanschafprijs daarmee boven de 22.000 guldens kwam, waardoor een extra belastingtarief in werking trad en dat scheelde behoorlijk (er kon nog nét een rechter buitenspiegel op zonder over die magische grens te gaan). Daar had ik nogal de pest over in, maar in de praktijk bleek dat het kleine stukje min of meer vlakke achterklep onder de achterruit ervoor zorgde dat die ruit niet dichtsloeg. Integendeel: als ik maar lang genoeg en snel genoeg kon doorrijden trok die ruit zelfs min of meer droog.
Het zou mij niet verbazen als de Octavia en Superb hatchbacks het om dezelfde reden eigenlijk niet echt nodig hebben.
 

Tees

Donateur
In aanvulling op @Janno: je vergeet nog het leidingwerk van de ruitenwissersproeier, dat is ook nog een hele klus.
Ik denk dat als die niet als originele optie aangeboden is (wat betekent dat er niet allerlei voorbereidingen her en der liggen), dit je makkelijk 1000 euro kan gaan kosten.
 

hemi24

Forumguru
Daarom @hemi24! Maar je antwoord geeft ook meteen al aan dat er dus niet op gecontroleerd wordt bij de APK...

Sorry Tees, maar met de schakelaar in de “AUTO” stand voldoet mijn wagen perfect aan de eisen in de door jou aangehaalde tekst…

Daarbij de auto is ruim een jaar oud, dus APK is nog een heel eind weg.

:arghh:
 

Tees

Donateur
Nee, daar voldoet ie niet aan, tenzij de motor uitgaat als jij de lichtschakelaar op 0 zet :deuk:

Er staat in juridische termen simpelweg: als de motor draait moet de DRL aan zijn. Er mág dus geen knop aanwezig zijn om de DRL uit te schakelen en dat is bij jou wel.
 
Bovenaan Onderaan