Vraagje over climate control

turboturbo

Forumguru
De kenplaat moet door iedere airco boer onder de motorkap geplakt worden, en dat is niet de sticker die af fabriek geplakt wordt.
Ook daar moet de naam plus reg nr op staan, de vulgraad, kontrastvloeistof is toegediend en de af persdruk.
In dat geval heb ik (2) dus ook niet. Alleen een stickertje met datum :facepalm:
 

TheoStek

Forumguru
Wederom bedankt voor je reactie TheoStek.
Hieruit begrijp ik dat de Skodagarage gewoon onzin verkoopt?

Want volgens mij behelst die gratis controle het plaatsen van een temperatuursensor en als de uitstromende lucht voldoende koel is, roept men 'Ok'. En als het niet koel genoeg is, roept men 'Niet ok, bijvulactie!'
Zoiets...

@Captain Hook, klopt als een zwerende vingerl: het plaatsen van een temperatuursensor en als de uitstromende lucht voldoende koel is, roept men 'Ok'. En als het niet koel genoeg is, roept men 'Niet ok, bijvulactie!'

Dat is niet de methode, bij 18 graden buiten temperatuur...kan ik een uitstroom temperatuur meten van +7 graden, maar bij 30 graden...wordt die uitstroomtemperatuur van +7 nooit gehaald.
En daar gokken ze gewoon op...gokken is dokken.
Iedere verandering in temperatuur daling/verhoging veranderd de uitstroomtemperatuur...rekening houdend met stromingsverliezen.

De enige juiste nauwkeurige methode die op gaat is om de nakoeling/oververhitting te meten met de daarbij behorende werkende druk. Het is een formule + rekenwerk die iedere aircoboer moet uitvoeren, maar wordt noooiiit gedaan en zeker niet bij garage's, ze hebben de tijd niet daarvoor of de know how.

Kijk, dit heeft allemaal te maken met verschillende dingen.

1. nieuw of vervuild koudemiddel!!
2. systeem voldoende gevacumeerd!!
3. vocht/lucht in het systeem
4. juiste vulgraad ja/nee
5. temperatuur
6. vervuilde interieurfilter
7. sensoren
om die maar op te noemen, toch hebben ze allemaal invloed op de werking.

@Ron_2 dat bedoel ik, dan gaat het om kwantiteit en niet meer om kwaliteit, kwantiteit wil gewoon zeggen...hoeveel klanten kan ik misleiden om aan de gratis airco check deel te laten nemen.
En hetzelfde gebeurt bij de najaars zomer check wat ik gelezen heb hier voor 45 euro wordt de airco vertroetelt...?
No way, gezien het aantal deelnemers, kan dit NOOIT een fatsoenlijke vertroeteling zijn. Hier gaat weer de vlieger op kwantiteit.

Maar goed, ik moet vertrekken ook al is het 2e pinksterdag ook dan zal ik mijn klanten niet teleurstellen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@TheoStek Je doelt op de airco actie bij de meeting bij Vagtechniek? Ik heb dat eerder gezien bij Vagtechniek, en de puntjes die ze niet doen zijn:
- het meten/controleren van de uitstromende lucht
- interieurfilter controleren/verversen (dat zit in de normale onderhoudsbeurten)
Wat er wél gebeurd voor dat geld: leeg pompen van het systeem (en meten hoeveel vloeistof eruit komt), het vacuumpompen van het systeem en checken op lekkage, en het vullen met koude middel en olie (voor zover ik kan zien is dat vers middel en verse olie, maar dat kan ik niet checken) met de hoeveelheid die voorgeschreven is door de fabrikant.

Ik ben wel benieuwd wat er aan deze behandeling niet klopt, of beter zou moeten (buiten het rekenwerk, en het meten van de uitstroomlucht).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
dus zoals het nu gesteld wordt zijn het allemaal oplichters, dat gaat er bij mij niet in, de 1 zal beter werk leveren als de ander, maar de insinuatie die ik hierboven lees trek ik niet!
ook met de verrassend Skoda aanbiedingen is niets mis mee, gratis is ook echt gratis! als er bij een zomer of wintercheck niets aan je auto mankeert kost het je ook niets, het is gewoon een marketing strategie, hopen dat een klant iets ziet staan in de showroom, dealers kweken goodwill richting hun klanten, aangezien zelfs ruitensop, koelvloeistof én motorolie GRATIS bijgevuld wordt.
inderdaad is ook de koffie en het broodje hotdog en de erwtensoep en het softijs GRATIS :jaja::D
 

EdK

Forumguru
@Corné de Kluijver neem aub svp één ding van me aan........ In nederland is NIETS gratis dus is het niet rechtsom dan betaal je het wel linksom.....
Zelfs die oudbakken koffie is uiteindelijk NIET gratis en heb je met afrekenen van een beurt al dik en dwars betaald !
 
Laatst bewerkt:

Skoody Boo

Actief lid
Alleen signaleren dat iets niet werkt, en dan zonder analyse maar iets doen (de een of ander onderdeelvervanging) en hopen dat dit het was >> dat is wel vaker de standaard werkwijze, niet alleen bij airco's. Niet per se verkeerd, zeker niet als de vervanging goedkoper is dan de analyse, maar een goede garage licht de werkwijze duidelijk toe zodat je weet waar (voor welk risico) je voor kiest.
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek
Wat er wél gebeurd voor dat geld: leeg pompen van het systeem (en meten hoeveel vloeistof eruit komt), het vacuumpompen van het systeem en checken op lekkage, en het vullen met koude middel en olie (voor zover ik kan zien is dat vers middel en verse olie, maar dat kan ik niet checken) met de hoeveelheid die voorgeschreven is door de fabrikant.

Ik ben wel benieuwd wat er aan deze behandeling niet klopt, of beter zou moeten (buiten het rekenwerk, en het meten van de uitstroomlucht).

1. Vagtechniek werkt met een automatisch aircomachine.
2. Een automatisch airco machine heeft een recycle cilinder met twee kranen lage/hogedruk kraan, de lage dient om het systeem leeg te trekken en de hoge druk kraan om te vullen.
3. Het koudemiddel wat uit ieders systeem wordt gehaald, wordt er ook weer terug in gepompt ! Vergeet echter 1 ding niet, wat eruit komt moet er ook weer terug in.
4. Bij iedere aansluiting van die machine op een airco systeem, weet de machine niet of die lucht of koudemiddel uit het systeem haalt.! M.a.w. Piet heeft zijn systeem half leeg, zoals ook Klaas, alsmede Jan! Waar geen koudemiddel zit zit lucht en wordt naar de recycle cilinder ingetrokken.
Dit betekent, al dat het koudemiddel vervuild is in de recycle cilinder door stoffen die niet comprimeerbaar zijn, lucht, vocht is niet comprimeerbaar.
Toch wordt het systeem terug afgevuld!
5. Bij ieder systeem wat wordt gerecyceld zal olie mee afgezogen worden, dit is minimaal en behoeft er geen Nieuwe olie aan toegevoegd te worden, olie wordt alleen toegevoegd bij vernieuwing van, condensor, compressor, filter/droger, verdamper. Er zijn er zelfs die contrastvloeistof toedienen...dan zal de olie ook aangepast moeten worden..iedere toevoeging brengt de smeer functie in gevaar van de olie en iedere 3 of 8, 10 ml is te veel en brengt de druk omhoog in het systeem.
6. Automatische airco stations hanteren geen vacuum procedure, dit dient ingegegeven te worden, vacumeren wordt globaal genomen op 180 minuten ingesteld...standtijd 0 sec, en begint de vul procedure.
Dus na 20 minuten mag men het lokaal of werkplaats verlaten, want de volgende is aan de beurt.
7. De olie wat wordt voorgeschreven door de fabrikant en hoeveelheid, berust op een systeem wat volledig nieuw is of gespoeld is geweest met divers vernieuwingen.

Ik werk met 3 cilinders, 1 recycle cilinder (un known), 1 vul cylinder, en 1 cylinder voor r 12 of andere koudemiddelen.
Iedere nieuwe klant waar ik geen gegevens over heb, krijgt nieuw koudemiddel toegediend, wat ik recycleer uit het systeem gaat naar de recycle cilinder in. Ben toch niet gek om de ander zijn vervuild koudemiddel wat die heeft terug gepompt weer te gaan her gebruiken.
Derhalve doe ik alles handmatig en weet ik wat ik doe en blijf erbij, en wordt gewerkt naar de maatstaven, en niet naar de hoeveelheid klanten per uur. Dit wil wel zeggen ik volgens normen en wet te werk ga, volgens deze procedure kunnen er slechts op 1 dagdeel ruim genomen 8 á 10 deelnemen.

dus zoals het nu gesteld wordt zijn het allemaal oplichters, dat gaat er bij mij niet in, de 1 zal beter werk leveren als de ander, maar de insinuatie die ik hierboven lees trek ik niet!
ook met de verrassend Skoda aanbiedingen is niets mis mee, gratis is ook echt gratis! als er bij een zomer of wintercheck niets aan je auto mankeert kost het je ook niets, het is gewoon een marketing strategie, hopen dat een klant iets ziet staan in de showroom, dealers kweken goodwill richting hun klanten, aangezien zelfs ruitensop, koelvloeistof én motorolie GRATIS bijgevuld wordt.
inderdaad is ook de koffie en het broodje hotdog en de erwtensoep en het softijs GRATIS :jaja::D

Dan trek je het maar niet, wat is winter check...:maakmegek: je laat me echt lachen.
Je geeft het al aan: het is gewoon een marketing strategie.
Nou ja, kan je een waar gebeurd verhaal laten zien via een ander forum, waar aircool met hun befaamde airco check dag zijn bezig geweest, is om te huilen en te erg als zijnde in persoon zelf te moeten lezen.
Ojaaa...ik meen dat ik iets heb gelezen en/of antwoord op heb gegeven van iemand die naar Italïe ging maar met een defecte compressor te maken had..klopt toch? Want er was een motor switch. Hij zou met aircool kontact opnemen, ik denk dat het voor hem toch arko is geworden..Maar dat is zijn probleem, elk wat wils, of je neemt het advies of komt op de blaren te zitten.
Een belg vertel je een mop drie keer voordat ie ze begrijpt, maar hier moet je de werkelijkheid 6 keer vertellen en nog geloven ze het niet.
Trouwens het woord oplichters heb ik niet gezegd, dit kan gewoonweg niet gerealiseerd worden...en durf ik rustig de confrontatie aan..
Dan wil ik alles maar ook alles met ziender ogen zien en op papier hebben en volgens de wettelijke vastgestelde eissen en normen.
 

CDK

Forumguru
@TheoStek, kom naar de meeting zou ik zeggen en geef je commentaar als er iets niet goed gaat in jouw ogen.
Met een airco check bij een dealer heb ik geen ervaring, ik noemde de zomer en winter check als voorbeeld.
 

CDK

Forumguru
@EdK, de prijs die ik voor mijn 30k beurt betaald heb ligt onder de de Skoda Nederland opgegeven advies prijs en ik ben er zelf bij gebleven, ik kan je op een briefje geven dat er niets is overgeslagen.
 

Pendragon

Forumguru
Misschien kan iemand van vag techniek wat meer uitleg geven over hun werkwijze? Met bovenstaande uitleg word ik er niet gerust op of het wel een goed idee is om dit te laten doen. Ik wil ook geen middel van iemand anders.
 

Cordoba

Forumguru
@TheoStek Je hebt het over het vacumeren dat 180 minuten duurt, én dat je 8-10 klanten per dagdeel kan helpen, dat komt mij vreemd voor: vacumeren duurt volgens jouw verhaal zo'n 3 uur, maar in een dagdeel van ca. 4 uur kun je wel 8-10 klanten helpen. Heb ik iets verkeerd begrepen?
 

Captain Hook

Forumguru
Als ik zo de uitgebreide uitleg van TheoStek lees, dan bekruipt je onderhand het gevoel dat alle garages maar wat aanrommelen. Want daar sta je binnen no-time weer buiten.
Aan de andere kant lijkt het me ook sterk dat AL DIE GARAGES het niet goed zouden doen...toch?

Want ook de landelijke ketens als kwikfit adverteren met airco onderhoud voor een paar tientjes. En dat is dan allemaal op een 'foute' manier/wijze uitgevoerd volgens TheoStek.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat merken als VAG hun klanten (die ook in minder dure Skoda's, maar ook in kostbare Audi's rijden) allemaal op 'foute' wijze de airco installaties in hun bolides geserviced krijgen. Want dan zou het regenen van de (aan)klachten c.q. garantieproblemen.

Kortom, hoe zit het nou echt in elkaar?

BTW: dit is dus weer typisch zo'n voorbeeld hoe de autobranche dingen vaag c.q. ondoorzichtig houdt en waarbij de specialisten aan de ene kant beweren dat de reguliere branche het niet goed zou doen en aan de andere kant de merkgarages hun klanten graag van hun 'deskundige' service (in dit geval airco) willen voorzien.
:(:pieker:
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat het zo is dat het in de meeste gevallen de snelle 'kwik-fit-behandeling' ook wel goed gaat, maar diegene die met pech komen, zoeken vervolgens een specialist op en die legt uit waarom deze schade evt voorkomen had kunnen worden door een correcte behandeling van het systeem. Denk ik.
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek, kom naar de meeting zou ik zeggen en geef je commentaar als er iets niet goed gaat in jouw ogen.
Met een airco check bij een dealer heb ik geen ervaring, ik noemde de zomer en winter check als voorbeeld.

Daar steek ik mijn tijd niet in, dat doe ik nu al..mijn vorige berichten zijn daar klaar en duidelijk over..

Misschien kan iemand van vag techniek wat meer uitleg geven over hun werkwijze? Met bovenstaande uitleg word ik er niet gerust op of het wel een goed idee is om dit te laten doen. Ik wil ook geen middel van iemand anders.

Gewoon laten uitvoeren, zou ik zeggen..maar wel met de juiste gegevens en een airco certificaat.

@TheoStek Je hebt het over het vacumeren dat 180 minuten duurt, én dat je 8-10 klanten per dagdeel kan helpen, dat komt mij vreemd voor: vacumeren duurt volgens jouw verhaal zo'n 3 uur, maar in een dagdeel van ca. 4 uur kun je wel 8-10 klanten helpen. Heb ik iets verkeerd begrepen?

Dat is idd een fout van mij @Cordoba over het vacumeren, dat is of wordt ingesteld op 80 seconden of iets langer maar de standtijd wordt niet gehandhaafd. Standtijd is 30 minuten en zal iets kunnen zakken, maar mag niet beneden het vereist vacuum dalen, als dat toch gebeurt moet opnieuw de vacuüm procederure van start gaan.
Indien toch weer het vacuüm daalt, zal er een lek aanwezig zijn in het systeem en moet deze opnieuw gebroken worden met stikstof en dien het lek op gespoord te worden.
Een airco systeem waarvan het vacuüm niet gehandhaafd blijft mag niet ! terug afgevuld worden.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk Theo. :thumbsup:Ik heb overigens wel eens vaker op zo'n meeting gezien dat er bij Vagtechniek een deel van de auto's niet wordt gevuld wegens lekkage, en de normale tijd per auto is daar 40-45 minuten, alleen het punt met betrekking tot hergebruik van de vloeistof dat kan ik van buiten niet zien (en ken de apparatuur onvoldoende om dat te kunnen checken).
 

TheoStek

Forumguru
Kwik -shit repareert niet, nooit of te nimmer een airco installatie.

Laat iemand of wie dan ook het initiatief nemen om de airco te laten controleren, maakt niet uit bij wie.
Voor zuid- limburg mogen zich er drie opgeven waar de airco check gratis is, ik zal dan nadien het airco systeem controleren en doe dat uiteraard ook gratis.

Maar ik wil wel een deugdelijk airco certificaat en/of diagnose rapport zien, en dat er nieuw koudemiddel is toegevoegd.
Andersom kan natuurlijk ook, ik onderwerp het ac systeem en breng opzettelijk te weinig, te veel of het systeem op de juiste vulgraad.
Toch er even aan denken dat de kosten hiervoor voor eigen rekening zijn, niet bij mij. maar bij de uitvoerende partij die gratis airco check op de agenda heeft staan.
 

Blackokkie2

Forumguru
Blijf ik toch benieuwd naar het antwoord van een garagebedrijf die hier misschien meeleest. Wat hun visie hierop is.
 
Bovenaan Onderaan