Vraagje over climate control

AdB

Senior Member
Mijn vorige auto had enkel een knopje voor airco aan en uit. Als ik bij zeer warm weer in een sterk verwarmde auto stapte hield ik de airco eerst een tijdje uit en gooide de eerste paar 100 meter na het starten en rijden de portierramen open alvorens de airco aan te zetten. Nu heb ik een climatecontrol en beide knopjes (cc en airco) staan altijd aan. Als ik nu op warme zomerse dagen de hete auto instap ben ik geneigd om de zaak eerst een tijdje op off te zetten voordat ik de cc en de airco inschakel, anders blaast de cc-installatie als een gek. Doe ik daar goed aan? Wat is wijsheid? Hoe gaan jullie daar mee om? PS Morgen belooft het een zeer warme dag te worden, je begrijpt mijn vraag.. :)

Misschien is het wel eens eerder gevraagd in dit forum. Al dat zo is: excuses daarvoor!
 

dirkkroneman

Forumguru
Waarom zou je dat doen? Is een airco systeem toch voor gemaakt? Het is in NL nou ook nog niet echt warm (40+ buitentemperatuur). Als het systeem daar niet tegen kan dan hebben ze in zuid Europa wel een probleem ben ik bang.
 

RoelF

Forumguru
Als de auto flink in de zon heeft gestaan, begin ik ook met de ventilatie uit en de ramen open. Als daarna de eerste warmte er uit is gaan de ramen dicht en de airco aan. Omdat ik dat zelf fijner vind.
 

Rallye

Forumguru
Ik gooi altijd even voor ik wegga de ramen open met de knop op de sleutel. Dat zorgt ervoor dat de eerste warmte uit de auto is. Bij het rijden doe ik dan de ramen weer dicht; de airco gaat dan bij het starten vol blazen, maar dat is de snelste manier de zaak te koelen, dus laat ik die niet uit. Zoveel oncomfortabeler als met de ramen open rijden is dat toch niet? Hij schakelt bovendien snel terug.
 
Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
@Rallye: zo doe ik het ook en @Michelv temperatuur wat hoger zetten is ook iets wat ik altijd doe, dan krijg je voor je gevoel niet zo'n warmtekanon over je heen als je uitstapt (lijkt me niet zo gezond: een enorm temperatuursverschil). Hier in NL heb je dat niet zo vaak maar in de vakantielanden wel.
 

micky

Forumguru
denk maar niet dat de gemiddelde Amerikaan ook maar 1 seconde nadenkt over zijn Airco, die staat 24/7 365 aan hoor en gewoon op 20-22 graden ongeacht de buitentemperatuur, alleen 'wij" kneuterige Nederlanders gaan nadenken over hoe het onszelf moeilijker te maken ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor je eigen gezondheid en comfort is het beter om bij echt heet weer de climate control op niet meer dan een graad of 3 onder de buitentemp in te stellen. De rest van het comfort wordt bereikt door het overtollige vocht uit de lucht te halen.
En ja, de eerste minuut of zo heb ik alle ramen neer terwijl de koeling dan nog maar amper op gang komt - die hoeft dan niet al die "parkeerhitte" weg te koelen.
 
Dus 31 graden buiten is de climate Control op 28 graden?? :pieker: Gaat'ie verwarmen.... Lekker! Ik doe mijn korte pantalon aan, met mijn colbert met korte mouwen...:deuk:
 

micky

Forumguru
Dat bedoel ik nu precies, dat is dus de "kneuterige" Nederlandse benadering, vraagje, gaan alle Amerikanen (en anders wereldbewoners die al 30 jaar langer dan wij Airco hebben) nu eerder dood of liggen ze vaker plat met griep? ik dacht het niet, 3 graden onder de buitentemperatuur is een of ander verhaaltje wat iemand verzonnen heeft (ik weet niet wie, maar het duikt telkens weer op in ons Landje), heel simpel, hebben we in de winter bij -5 ook allemaal de kachel op -2 staan dan? nee dus, die staat gewoon lekker op 20-23 graden, in huis, op het werk, maar ook in de auto, als je dan naar buiten komt krijg je een vergelijkbaar temperatuurverschil te verwerken, lekker een wandeling gemaakt in het Bos met de slee en je komt thuis BAM (van -5 naar 21 graden), kleiner verschil als uit je auto stappen met 30 graden buiten terwijl je in de auto maar een 20 graden hebt ingesteld staan.
 

micky

Forumguru
Dat bedoel ik, waar komt dit kulverhaaltje van 3 graden toch vandaan, ik wil het wel eens weten
 

Skoody Boo

Actief lid
gaan alle Amerikanen (en anders wereldbewoners die al 30 jaar langer dan wij Airco hebben) nu eerder dood of liggen ze vaker plat met griep?
Dat zijn wel wat selectief gekozen indicatoren. Verder heeft "de Amerikaan" volgens mij echt keuzestress om te kiezen waar hij nou eerder dood aan moet gaan.

heel simpel, hebben we in de winter bij -5 ook allemaal de kachel op -2 staan dan?
Best simpel, iets te simpel eigenlijk. De vergelijking gaat niet op. Het effect dat je lichaam zich beter koelt bij een lagere luchtvochtigheid door de airco is niet hetzelfde als dat je het warmer zou hebben omdat de kachel een lagere luchtvochtigheid zou bewerkstelligen.

Het nadeel van niet eerst de raampjes open is dat het meer brandstof kost en meer uitstoot geeft. Dat is natuurlijk geen probleem. Maar je kunt het wel een probleem vinden, en het dan oplossen kan ook.
 

micky

Forumguru
En? toch houdt de hele wereld zich niet aan dit rare regeltje (weet ik omdat ik toevallig veel reis), behalve een paar mensen in Nederland die zich op fora uiten;) wat is nu echt het probleem als je je wel houdt aan "het beste comfort" dus gewoon lekker 20 graden binnen en 35 graden buiten, daar ben ik dan benieuwd naar @Skoody Boo , wellicht kun jij me wijzer maken in deze, want ik zie net als vele anderen toch echt geen voordeel van de 3 graden "regel", ik stap liever droog uit de auto na honderden km rijden dan met een bezwete bilnaad en een nat overhemd ;)
 

lugolux78

Forumguru
Wat n problemen. Gooi gewoon mijn dak open... Hahah. Gewoon aanzetten dat ding... Is het voor. Trouwens, als ik dak open heb dan zet ik CC wel uit :-) Snap ie?
 

Skoody Boo

Actief lid
Er is natuurlijk geen regel, ieder doet wat hij goed vindt.

Het effect van de airco is maximaal als die is ingesteld 3 graden onder de buitentemperatuur, omdat voor voldoende koeling het in de meeste gevallen voldoende is om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Je hebt dan juist geen bezwete bilnaad en nat overhemd, omdat je lichaam bij een normale zweetproductie al meer dan voldoende de warmte kwijt kan bij slechts het huidoppervlak dat niet tegen de zittingingen zit geklemd. Je kunt natuurlijk ook best verder koelen, en dat zal best aangenamer zijn, maar de meerwaarde van de extra koeling is duidelijk lager, al kan je dat die hoog genoeg vinden om daar toch voor te kiezen.

Dat Nederlanders deze keuze vaker zo maken dan de rest van de menselijke aardbewoners kan ik niet controleren, jij kennelijk wel, dus dat zal dan wel zo zijn. Ik weet wel vrij zeker dat in Zweden mensen de airco niet zo vaak meer dan 3 graden onder de buitentemperatuur instellen, vooral niet wat verder naar het Noorden. Heel gek. Alaska schijnt nog kneuteriger te zijn in dat opzicht, terwijl dat toch bij de VS hoort.

Jij bent nogal een globetrotter EN je logt nogal wat data over aircogebruik wereldwijd zo te horen. Klopt het dat in gebieden waar de buitentemp regelmatig 45 graden is EN de brandstof voor elke normale sterveling goed betaalbaar men wat minder kneuterig is?
 

Rallye

Forumguru
Iedereen moet doen wat hij zelf fijn vindt. Ik heb de airco nooit uit, omdat ik de droge lucht prettig vind. Ik ken mensen die juist daarom de airco nooit aanzetten. Als ik daar bij in de auto zit wil ik constant mijn raam open zetten. Ik heb er persoonlijk geen last van als de airco hard blaast: als dat het snelst de temperatuur naar beneden brengt, prima! Mijn airco staat altijd op 19 of 20 (omdat hij in een FL Octi II niet op 19,5 kan). Van een klap als ik naar buiten kom weet ik dat hij komt. Daar stel ik mij op in. Ik ga niet een lange rit in een auto van 27 graden doorbrengen, alleen maar om dat te voorkomen. Van gezondheidsnadelen heb ik nooit iets gemerkt, maar ik stap dan ook niet de hele dag in en uit de auto.....

Wat ik dan wel weer een ontwerpfout vind is dat je officieel de airco vijf minuten voor aankomst uit zou moeten zetten, omdat je anders het risico loopt dat hij gaat stinken. Ik weet dat anderen dat niet met mij eens zijn (kom er maar in @TheoStek ;)). Wat mij betreft geldt inderdaad zoals de Amerikanen doen: aanzetten op 19/20 en nooit meer naar omkijken.
 

Jewepe

Forumguru
Even terug naar de oorspronkelijke vraag van TS of hij eerst z'n CC moet uitzetten met de ramen geopend om vervolgens na enige tijd de CC aan te zetten. Mij lijkt dat de CC gewoon aan kan blijven, maar dat ook de ramen open gezet moeten worden. De CC blaast als een malle bij een sterk opgewarmde auto. Als je dan de ramen open hebt staan blaas je dus de warmte/warme lucht vrij snel uit het interieur. Hou je de ramen dicht dan duurt het een eeuwigheid voordat de temperatuur in de auto weer enigszins te verdragen is. Kortom: CC aan laten staan, meteen de ramen open zetten en na een paar kilometer de ramen weer dicht. Niks CC aan en uit zetten.
 
Bovenaan Onderaan