Vraagje over climate control

EdK

Forumguru
Blijft het een vreemde zaak dat in het reguliere onderhoud volgens het boekje de airco niet word meegenomen door een dealer ( fabrikant )
Ze monteren en leveren dus wel maar echt onderhoud er aan plegen lijkt wel een stiefkindje !?

Totdat een wagen echt problemen heeft en dan word er pas reparatie gedaan wat vaak neerkomt op vervangen van onderdelen met uiteindelijk belachlijk hoge prijzen voor de eigenaar van een wagen.

Hoe simpel kan het wezen om je monteurs op te leiden zodat ze onderhoud kunnen plegen , al is het maar om het koelmiddel nivo te controleren zodat je niet je gehele systeem naar de sloop draait ?
 

SNARFB

Senior Member
@TheoStek: Ik zag (op de sticker in de motorruimte) dat mijn nieuwe O3 is afgevuld met (maar) 500gr koudemiddel. Ik heb ook wel eens gehoord dat het systeem af-fabriek met nog minder koudemiddel wordt afgevuld dan eigenlijk is voorgeschreven. Heb jij hier ook ervaringen mee en zo ja, is het dan verstandig om hem opnieuw te laten vullen?
 

Captain Hook

Forumguru
@TheoStek: goed lezen...:D ik zeg niet dat je niet ziek kunt worden van grote temperatuurverschillen. Maar verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. NIET door temperatuurverschillen.
En zaken als astma en hooikoorts zijn hele andere zaken. Daar moet je geen grapjes over maken. Dat zijn (te) heftige reacties van je immuunsystemen op bepaalde prikkelingen. Dat verschilt van persoon tot persoon.

En wat betreft ziektes, opgelopen in een auto; het zou al veel schelen als een auto ook aan de binnenzijde netjes schoon en stofvrij gehouden zou worden. Vooral afval wat blijft liggen is een fantastisch broeinest voor allerlei schimmelachtige organismen die welig tieren en dan vervolgens zich prima vermengen met de lucht die de inzittenden inademen... :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook Inderdaad wordt je niet ziek van de temperatuurverschillen op zich, wel is het zo dat het menselijk lichaam op het moment dat er een behoorlijk temperatuurverschil wordt overbrugd extra vatbaar is op die momenten (zowel van koud naar warm als van warm naar koud). Wat het 'schimmel-broeinest' betreft: in het interieur zelf is het zichtbaar, en zal het in de meeste gevallen meevallen, maar als je gaat kijken naar interieurfilters, en het inwendige van airco-systemen waar je interieurlucht wordt langs geleid, dan schrik je je soms echt rot.

Overigens is dat ook de reden dat bij bepaalde systemen zoals bijv. stofarme kasten voor onderzoek/montage werk, de kasten continue aan moeten staan, om te voorkomen dat er schimmels in de filters komen.
 

Ron_2

Senior Member
Dealer spreekt altijd in zijn voordeel, de volgende keer vraag je maar eens aan de dealer of de airco ook wordt nagekeken, als de auto voor onderhoud binnen wordt gebracht.
Nee, dat wordt het niet, en ik sluit me bij EdK aan, het is te belachelijk voor woorden dat dit niet bij een beurt wordt meegenomen (of op zijn minst aan de eigenaar voorgesteld wordt dit te doen)
Alles wordt graag uitgebuit, remvloeistof en koelvloeistof vervangen, ruitensproeier vloeistof op je factuur terwijl de tank al tot zijn nek toe vol zat, "klein materiaal" etc. etc. Maar dit belangrijke item waar ze ook nog aan kunnen verdienen slaan ze helemaal over.
Een servicebeurt is toch juist bedoeld om problemen te voorkomen? De airco is een wezenlijk onderdeel van de auto wat daar gewoon onder zou moeten vallen. Ik denk dat het gros van de mensen hier ook gewoon van uit gaat.

@TheoStek: bedankt voor je adviezen, die filter ik tussen alle meningen uit en richt me daar op :-)
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek: Ik zag (op de sticker in de motorruimte) dat mijn nieuwe O3 is afgevuld met (maar) 500gr koudemiddel. Ik heb ook wel eens gehoord dat het systeem af-fabriek met nog minder koudemiddel wordt afgevuld dan eigenlijk is voorgeschreven. Heb jij hier ook ervaringen mee en zo ja, is het dan verstandig om hem opnieuw te laten vullen?

@SNARFB, Ja dat kan voorkomen dat af fabriek de airco niet volledig op de vulgraad wordt afgevuld. De reden:
1. De tijd wat nodig is om het ac systeem volledig in orde te brengen duurt te lang en is te kostbaar.
2. Door de vulgraad te minderen, wordt alleen gekeken of het systeem lek dicht is en op druk blijft staan.
3. De dealer moet dan ervoor zorgen dat het tekort wordt aangevuld.

@Ron_2, Ik maak het maar al te vaak mee, dat een dealer klanten verkeerd informeert hierover.
1. airco heeft geen onderhoud nodig, is een gesloten systeem en kan niet lekken.
2. Zolang de airco koelt is er niets aan de hand en dat merkt u toch wel.
3. De 1ste drie jaar behoeft er geen airco service gepleegd te worden.
4. U heeft toch garantie..?

Vroeger werd airco als apart onderdeel gezien en nu nog.
En zeker vanaf 2006 is er veel gewijzigd toen de wet werd veranderd naar de F-gassenverordening, men behoefde dus niet meer STEK (erkend) gediplomeerd te zijn.
Maar om airco reparatie's te kunnen en mogen uitvoeren blijft het STEK diploma van kracht, iemand met een F-gassen diploma mag geen diagnose, reparatie werkzaamheden verrichten aan de airco, deze mag uitsluitend systeem leeg halen/vullen.
Veel garage's zijn dan ook niet meer STEK gecertificeerd, tenzij ze vrijwillig het certificaat ieder jaar opnieuw aanvragen en dat kost een flinke duit. (f-gassendiploma is persoon gebonden)
Vanaf 2007 is ook menig garage op de hoek van de straat afgestapt van ingewikkelde werking van de airco en doen nog alleen leeghalen/vullen, waarbij ook nog het gerecycleerde koudemiddel terug in het systeem wordt gevuld.:pieker:
Airco is voor menig garage maar een bijzaak en geen hoofd bestanddeel, waarom zouden ze zich nog verdiepen in een diagnose en of airco...klant komt toch terug en hebben ze gerustgesteld met enkele antwoorden die klanten mij vertellen.

Ik zou wel ééns graag het volgende willen weten, hoeveel mensen er zijn.

1. Een kenplaat onder de motorkap hebben zitten van de garage waarop de airco service staat vermeld...
2. Een airco certificaat aanwezig is in de auto...
3. Ofwel een diagnose rapport hebben...
 

turboturbo

Forumguru
Van (2) heb ik nog nooit gehoord.
(1) is present bij mijn Fabia (door de airco monteur aangebracht.
(3) heb ik niet gekregen, alleen een pin bon :cool:
 
Ik krijg altijd wel een diagnose rapport en punt 1 geloof ik ook .
Laat hem 1 a 2 X in de 2 jaar doen , Word ie gelijk gereinigd en er blijft een lekker (tandarts) luchtje achter.
Verder staat ie altijd aan en eigenlijk nooit op auto , dat maakt zoon herrie gelijk met die fan vol aan . :D
 

Ron_2

Senior Member
Ik zou wel ééns graag het volgende willen weten, hoeveel mensen er zijn.

1. Een kenplaat onder de motorkap hebben zitten van de garage waarop de airco service staat vermeld...
2. Een airco certificaat aanwezig is in de auto...
3. Ofwel een diagnose rapport hebben...

Bij de vorige auto had ik dat, het ene jaar een kleine controle bij een airco specialist, het andere jaar een complete beurt.

De huidige auto is een lease auto, inmiddels 2 1/2 jaar oud, daar is de airco dus (nog) niet van nagekeken, Skoda biedt wel een gratis (via VerrassendSkoda) zomercheck aan waarin een "aircocheck" opgenomen is, ik neem aan dat dat niet veel meer is dan een thermometer in de uitblaasopening stoppen, en dat kan ik zelf ook wel.

Voor de kosten van een reparatie hoef ik me geen zorgen te maken, het is immers een lease auto die ik eind volgend jaar inlever, het enige wat ik niet wil is stilstaan en helemaal niet in de vakantie met een caravan er achter.
Ik denk dat ik maar eens contact op neem met die airco specialist en op eigen kosten een kleine inspectie te laten doen, in ieder geval de vulgraad en visueel op lekkage.

Wat ik wel met een korrel zout neem is de algemene opmerking dat een airco jaarlijks 8 tot 15% van het koudemiddel verliest, bij een eerdere auto was het op 8 jarige leeftijd zonder onderhoud nog bijna volledig op peil, Bij de auto van mijn ouders ook, alleen daarbij gingen de pomplagers defect op hoge leeftijd en kilometerstand.
Maar goed, dat zijn onze eigen ervaringen, best mogelijk dat jij de andere kant vaker ziet.
 

Captain Hook

Forumguru
@TheoStek: ik zou je inhoudelijke reactie op prijs stellen wat betreft de 'VerrassendSkoda' actie die er nu is.

Een gratis aircocheck
Gratis Aircocheck
Een goed werkende airco rijdt niet alleen prettiger, het is ook veiliger. Daarom bieden we de Aircocheck nu tijdelijk gratis aan (normaal € 19,95). Maak snel een afspraak en rij fris en veilig de zomer tegemoet

En eventueel een Airco Onderhoud en Geurbehandeling voor 99 euro.
Airco Onderhoud & Geurbehandeling nu samen € 99,-
Een slecht werkende of vies ruikende airco is zowel op warme als koude dagen niet goed voor uw comfort en veiligheid. Daarom bieden we de Airco Onderhoud & Geurbehandeling nu samen aan van € 158,- voor € 99,-!

Voor de gewone autobezitter die z'n auto laat onderhouden door de Skoda garage is dit toch een net aanbod? Of doen ze volgens jou iets niet goed en/of zorgvuldig?
En wat zou je dan moeten vragen/zeggen bij de garage als ze dit uitvoeren?

Alvast bedankt voor je koele adviezen.
 

TheoStek

Forumguru
Effe antwoorden in het algemeen voor iedereen die erop gereageerd heeft :thumbsup:

Het aircocertificaat behoort altijd uitgegeven te worden is verplicht, een print van het automatisch airco machine is geen aircocertificaat.
Het aircocertificaat vermeld heel veel gegevens.
1. De gegevens wie aan de airco heeft gewerkt, naam, stek/vrom nummer,
2. klant gegevens
3. auto gegevens
4. reparatie/airco service gegevens.
5. afpers druk systeem
6. behaald vacuum
7. standtijd
8. vacuum druk na standtijd
9. vulgraad
10.lek detektie elektronisch na vullen.
11.werk druk systeem: zuig/persdruk na in bedrijf stellen installatie.
12 kenplaat compressor
13 kenplaat installatie
14. beperkte controle oude installatie
15. volledige controle nieuwe installatie...

en dan zijn ze nog niet allemaal opgesomd.
Een airco certificaat vermeld meer dan alleen vullen en wordt meestal in 2 of 3 voud opgemaakt.
Geen certificaat heeft de klant geen rug vrij want, kan zich niet beroepen op wie, of wat en uitgevoerd is:sterretjes:
Mijn leverancier vraagt daarom en dient door de klant te zijn ondertekend en door mij.
Waarom eigenlijk.?
Indien een compressor vast loopt moet het systeem gespoeld worden, plus dient de filter/droger/ accumulator of condensor vervangen te worden indien deze een cartridge heeft.
99% van leveranciers vraagt het kenteken, daarop bestel ik een compressor, leverancier moet garantie leveren, ik dus ook. Maar ik plaats geen nieuwe filter/droger omdat de klant zegt: ben jij gek kosten rijzen nu al de pan uit!! doe het maar goedkoper.
Dan vermeld ik op het airco certificaat, klant heeft niet ingestemd voor een nieuwe droger te monteren terwijl het geadviseerd is.
Loopt de nieuwe compressor dan ook vast, zijn alle kosten voor de klant en is er geen spraken meer van garantie. ( dit is wel een voorbeeld)
Bestel ik een compressor voor een klant en doet alles in eigen beheer, vergeet dan maar de garantie...staat op mijn website duidelijk vermeld.

Een diagnose rapport maak ik altijd op indien er ernstige tekort komingen zijn bijvoorbeeld: condensor lek.
Kan het systeem dus niet maken, condensor moet besteld worden, de klant is dus diagnose kosten verschuldigd.
Heeft 10 dagen bedenktijd om het systeem in orde te laten brengen, buiten deze termijn geld de offerte niet meer en heeft ie geen restitutie op terug gave van de diagnose kosten, binnen de termijn en akkoord wel.

De kenplaat moet door iedere airco boer onder de motorkap geplakt worden, en dat is niet de sticker die af fabriek geplakt wordt.
Ook daar moet de naam plus reg nr op staan, de vulgraad, kontrastvloeistof is toegediend en de af persdruk.

@Ron_2, het is een gemiddelde wat een airco verliest, en ja 8 tot 10 % verliest een airco gimmdeld dat kan minder of meer zijn. Het zijn allemaal open compressors en toch verliezen ze aan koudemiddel.
 

Captain Hook

Forumguru
Mooie uitgebreide reactie TheoStek.
Maar hoe zit het nou met die airco 'service' van de Skoda garage? C.q. die VerrassendSkoda aanbieding?
 

TheoStek

Forumguru
@Captain Hook, ik moet daarmee lachen:deuk: en zal je dan ook hierop naar mijn mening over inlichten.
Zit er al zolang in dat ik deze actie's wel ken.

Gratis bestaat niet, voor niets gaat de zon op.
Dit zijn lokkertjes, het systeem wordt aangekoppeld en deugt nooit volgens de gratis aanbieding.
Je bent er nu 1 maal en stellen ze je de volgende dingen voor..!

eventueel een Airco Onderhoud en Geurbehandeling voor 99 euro.
Airco Onderhoud & Geurbehandeling nu samen € 99,-
Een slecht werkende of vies ruikende airco is zowel op warme als koude dagen niet goed voor uw comfort en veiligheid. Daarom bieden we de Airco Onderhoud & Geurbehandeling nu samen aan van € 158,- voor € 99,-!


Dus, krijg je als particulier te maken met 2 dingen, het systeem deugt niet..ga ik voor de aanbieding van 99 euro plus geurbehandeling, of ga ik gewoon weg kost het me niets!!:fool:

Waarom dat het systeem niet deugt wordt niet gezegd, maar dan wil ik een bewijs hebben, ik kan die techniek ook toepassen, maar doe het niet. Kijk, ik koppel mijn meterset aan op jouw systeem en draai de kranen niet open, meter geeft 0 bar druk zowel laag als hoog.
Ik ben de vriendelijke airco stylist en zeg, meneer captain hook uw systeem is bijna leeg kijkt u maar.
Dan rest enkel nog de beslissing van jou ja of nee..van de 10 zijn er 8 die erin trappen.

Ojaa, dan mis ik nog iets, de koffie staat klaar en is gratis.
 

Captain Hook

Forumguru
Wederom bedankt voor je reactie TheoStek.
Hieruit begrijp ik dat de Skodagarage gewoon onzin verkoopt?

Want volgens mij behelst die gratis controle het plaatsen van een temperatuursensor en als de uitstromende lucht voldoende koel is, roept men 'Ok'. En als het niet koel genoeg is, roept men 'Niet ok, bijvulactie!'
Zoiets...

Maar ja, hoe weet je nou, als argeloze autorijder, wie WEL betrouwbaar en kundig je airco checkt en eventueel bijvult? Want de hele autobranche (en alles wat daarbij hoort) staat nou niet bepaald bekend om z'n eerlijke manier van zakendoen (om het maar eens voorzichtig uit te drukken :lezen: )

Aan de andere kant is het gewoon praktisch heel erg lastig om altijd maar het hele land door te crossen om de TheoSteks te zoeken die dan wel deskundig (in dit geval) airco service leveren... toch? :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Net waar je woont natuurlijk, Theo woont in het meest zuidelijkste puntje van het land.

Edit; Of eigenlijk, net niet in het land. ;)
 

Ron_2

Senior Member
Want volgens mij behelst die gratis controle het plaatsen van een temperatuursensor en als de uitstromende lucht voldoende koel is, roept men 'Ok'. En als het niet koel genoeg is, roept men 'Niet ok, bijvulactie!'
Zoiets...

Hoe ze het bij Skoda doen weet ik niet, maar bij een ander garagebedrijf is me dat wel een keer gebeurd, een gratis aircocheck waarbij een thermometer in de uitblaasopening ging en mijn airco had dus een uitgebreide beurt nodig. Voor en na de beurt koelde de airco even goed, daar trap ik nooit meer in.
 
Bovenaan Onderaan