Vraagje over climate control

Ron_2

Senior Member
De gratis aircocheck volgens de 'VerassendSkoda' aanbieding behelst het controleren van de uitgestroomde koude lucht uit de ventilatieroosters, terwijl de airco op vol vermogen (stand Lo) draait.
Binnen een minuut gaf de temperatuursensor amper 3 graden aan. Met daarbij de conclusie van de monteur "de airco doet het prima". Echt checken of al het koudemiddel aanwezig is, doet men niet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd hoe dat nou precies zit. Tja, pas als alles geleegd wordt en gemeten kun je daadwerkelijk checken of er koudemiddel tekort is. En dat doet men niet tijdens zo'n aircocheck...

Dat is mijn idee dus ook, ondanks dat ik aangaf dat er geconstateerd was dat de condensor lek was kreeg ik in eerste instantie ook te horen "hij koelt nog goed" Een visuele inspectie doet men kennelijk niet want ik moest ze wijzen op de vette plek (en die was toch echt wel 10cm. groot)
Als dat alles is wat ze doen bij de aircocheck is dat bar weinig voor normaal gesproken 19,95 euro.
Bij de airco specialist kost het ook 19,95 (was voor vaste klanten momenteel een gratis actie) maar daar werd de druk gemeten, het temperatuurverschil tussen de aan en afvoer, en een zorgvuldige visuele inspectie en dat is wel iets meer dan de dealer doet.
En dan was de dealer nog verbaasd dat ik naar een externe partij ben geweest :-)

"hij koelt nog goed"
vind ik net zo iets als "maar hij loopt nog prima" als je aangeeft dat er olielekkage is, ook met 2 liter olie te weinig loopt hij nog prima, ja. Maar voor hoe lang?
Alleen wordt je hierbij (hopelijk) op tijd gewaarschuwd door een lampje. Jammer genoeg heeft de airco niet zo'n lampje.
 

Captain Hook

Forumguru
Idd...:pieker:
Daarom vermeldde ik ook bij dat bericht over m'n garagebezoek:
-dat hele gedoe rond het al dan niet zorgvuldig en technisch juist checken van een airco installatie zou beter aangepakt moeten worden door de branche. (zie ook de discussies alhier: http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraagje-over-climate-control.23008/page-8#post-411824)
Dit blijft een 'vaag' iets. Niet zozeer iets wat de individuele garage te verwijten valt, maar eerder de branche, c.q. de importeur (in casu Pon)
 

TheoStek

Forumguru
"hij koelt nog goed" vind ik net zo iets als "maar hij loopt nog prima" als je aangeeft dat er olielekkage is, ook met 2 liter olie te weinig loopt hij nog prima, ja. Maar voor hoe lang?
Alleen wordt je hierbij (hopelijk) op tijd gewaarschuwd door een lampje. Jammer genoeg heeft de airco niet zo'n lampje.

Juist, en met de verwoording "hij koelt nog goed" moet ik altijd, nou nee lig ik krom van het :deuk:.
Beste mensen, print dit in het hoofd.
Als de druk daalt!! daalt ook de temperatuur!! de druk in de verdamper bepaalt dan gelijk ook de laagste temperatuur.
Druk en temperatuur zijn aanelkaar geraleeteerd.
Idd...:pieker:

Dit blijft een 'vaag' iets. Niet zozeer iets wat de individuele garage te verwijten valt, maar eerder de branche, c.q. de importeur (in casu Pon)

Jawel, het is heen en weer touw trekken.
Pon gaat er vanuit dat de dealer, zijn werk naar behoren uitvoert!:lezen:
Pon gaat er vanuit dat de dealer, kennis heeft op gebied van de airco..:pieker:
Pon gaat er vanuit dat de dealer, volgens de wetgeving werkt op gebied van de airco...:maakmegek:

En dat wordt door het merendeel garage's/dealers niet gedaan.

De schuldige is het ministerie van K(V)rom.
 

turboturbo

Forumguru
"hij koelt nog goed" vind ik net zo iets als "maar hij loopt nog prima" als je aangeeft dat er olielekkage is, ook met 2 liter olie te weinig loopt hij nog prima, ja. Maar voor hoe lang?
Klopt. Mijn airco koelde ook nog goed, terwijl bij controle bleek dat er nog maar 50 gram (!) koudemiddel in het systeem zat. Zegt dus helemaal niets.
 

Captain Hook

Forumguru
Allemaal valide reacties, zeker die van TheoStek. Maar wat is dan waarde van zo'n Skoda 'aircocheck' (en die bij andere garages/merken ditto)????
Ze kunnen het dan beter een temperatuurcheck noemen. :thinking:

Gewoon ff praktisch gezien: ik heb nog nergens (in de buurt) een aircochecker gezien, die voor een schappelijk bedrag, die daadwerkelijk vulgraad/temperatuurverschillen/zorgvuldige inspectie van de koelende componenten, uitvoert.

En om nou allemaal helemaal naar het zuiden, naar TheoStek te rijden, is ook zowat...;)

BTW2: dit zou ook betekenen dat het overgrote deel van alle autorijders met airco's rondrijdt die gewoon niet in orde zijn. En daarbovenop; welk automerk doet WEL technische correcte aircochecks tijdens een reguliere onderhoudsbeurt? Of is dit een algeheel manko in de automobielbranche? Nog afgezien van de talloze autorijders die dit soort kennis niet hebben c.q. die zich er niet in willen/kunnen verdiepen?!
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Als ik de post van @TheoStek zo lees is een controle van de uitstroomtemperatuur toch niet nutteloos.

Het risico van een leeg systeem is het vastlopen van de aircopomp. Als de uitstroomtemperatuur voldoende laag is zit er kennelijk voldoende koudemiddel in het systeem. Als er voldoende koudemiddel in het systeem zit kan dat geen veroorzaker zijn voor een vastgelopen pomp...

In de post van @turboturbo wordt dit echter weer tegengesproken.

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd hoeveel gram koudemiddel dat systeem nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen functioneren.
 

TheoStek

Forumguru
Als ik de post van @TheoStek zo lees is een controle van de uitstroomtemperatuur toch niet nutteloos.

Als de uitstroomtemperatuur voldoende laag is zit er kennelijk voldoende koudemiddel in het systeem. Als er voldoende koudemiddel in het systeem zit kan dat geen veroorzaker zijn voor een vastgelopen pomp...

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd hoeveel gram koudemiddel dat systeem nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen functioneren.

Uitstroomtemperatuur meten zegt niets.
Nog maar een keer: Als de druk daalt!! daalt ook de dampdruk van het koudemiddel, de druk die in de verdamper ontstaat, bepaalt de verdampingstemperatuur, die ook de laagste temperatuur zal geven.

De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en omgevingstemperatuur.
Bij 18 graden wordt een lagere uitstroomtemperatuur gemeten dan bij 28 graden.
Daarvoor is de berekening van nakoeling en oververhitting nodig de uitkomst wordt uitgedrukt in (K).

Mensen doen pas wat met de airco als die niet meer koelt.
Nu heb ik hier ook zo'n gevalletje staan, pech voor de klant.
 

VWim

Forumguru
@TheoStek

Ik begrijp dat de het meten van de uitstroomtemperatuur niet zaligmakend is. Aan de andere kant is het wel een snelle manier om IETS over de staat van het systeem te vermelden. Dat wil zeggen, is er weinig koeling meer dan wordt het wel tijd om aan de bel te gaan trekken. Er is dan kennelijk te weinig koudemiddel aanwezig om voldoende te koelen.

Of begrijp ik je nu echt zo verkeerd? :pieker:
 

Ron_2

Senior Member
@TheoStek

Ik begrijp dat de het meten van de uitstroomtemperatuur niet zaligmakend is. Aan de andere kant is het wel een snelle manier om IETS over de staat van het systeem te vermelden. Dat wil zeggen, is er weinig koeling meer dan wordt het wel tijd om aan de bel te gaan trekken. Er is dan kennelijk te weinig koudemiddel aanwezig om voldoende te koelen.
Of begrijp ik je nu echt zo verkeerd? :pieker:
M.i. ben je redelijk aan de late kant als er pas actie ondernomen wordt omdat de uitstroomtemperatuur te hoog is en men daar de conclusie aan verbind dat de koeling onvoldoende is.
Daarbij kan hij in een tijd dat je de airco niet of weinig gebruikt of de buitentemperatuur laag is (winter) al heel lang te weinig koelmiddel en daarmee ook smering hebben zonder dat je merkt dat hij niet zo goed meer koelt.
Dat is net zo iets als nooit je olie peilen omdat het lampje toch wel gaat branden als er te weinig in zit.
Ik ben inmiddels wel overtuigd van het nut van een jaarlijkse check, zelfs als de auto maar een jaar oud is (maar dan wel bij een specialist die meer doet dan een thermometer in een gat stoppen).
Ook dit blijft helaas een momentopname want op het moment dat je wegrijdt bij die specialist kan je al steenslag oplopen.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
@VWim

Een (te) lage uitstroomtemperatuur hoeft niet meteen te zeggen dat het systeem voldoende koelt, en/of op correcte wijze de functionaliteit wordt benut.
 
Bovenaan Onderaan