Vraagje over climate control

TheoStek

Forumguru
@Cordoba, olie wordt niet gelijktijdig met het koudemiddel toegevoegd, ik moet dat handmatig injecteren.
Olie voeg ik alleen toe wanneer het systeem compleet is gespoeld, ofwel een onderdeel is vervangen zoals bijvoorbeeld de condensor.

Het vacuum van 2025 micron moet behaald worden en gehandhaafd blijven, indien dit niet geval is en de druk oploopt! kan dit betekenen dat er nog uitdampende gassen aanwezig zijn of er is een lek.
Het vacumeren is per auto verschillend en kan 10 tot 20 minuten duren en ligt vooral aan het vochtgehalte.
Als ik al merk en zie dat na 15 min het vacuum niet wordt behaald, stop ik de vacuum procedure, pers op 2bar af en doorblaas ik de installatie en begint opnieuw het vacumeren.

Het koudemiddel wat ik terug win wordt ingeleverd bij de koudemiddel leverancier, die het zal recyclen en ontdoen van niet condenseerbare gassen.

@Pendragon, dat is het juiste produkt wat verkocht en gebruikt mag worden, er zijn maar twee produkten.
De andere zijn verboden.
 

Cordoba

Forumguru
:thumbsup:Duidelijk @TheoStek. Ik heb een paar decennia ervaring met vacuumsystemen, waar de druk pakweg een miljoen keer lager moet zijn, overigens daar vaak de boel opwarmen bij het vacumeren, om zo de waterdamp versneld kwijt te raken.
 

TheoStek

Forumguru
Op warmen is mogelijk, maar dan alleen via de hogedrukzijde om het koudemiddel te vapireren, maar vocht heeft een hogere temperatuur nodig om tot ondoorzichtige waterdamp over tegaan.
Indien het vacumeren te snel gaat zal het aanwezige vocht bevriezen, er wordt gevacuumeerd beneden de absolute druk.
Er mogen dus ook geen hittebronnen gebruikt worden die slangen aantasten, enkel een föhn en die zal het aanwezige vocht niet laten verdampen.
 

turboturbo

Forumguru
Vond een aardig interessant artikel zojuist: http://www.bovagkrant.nl/werkplaats/item/30220-grondige-diagnose-voorkomt-herhalingsreparaties

Diagnose
Kennis van aircotechniek in de werkplaats schiet soms tekort. ‘Wij krijgen veel telefoontjes van autobedrijven die een systeem kunnen vullen maar het moeilijk vinden om een diagnose te stellen’, zegt Verwegen. ‘De meest gemaakte diagnosefout met airconditioning is een slechte diagnose. - See more at: http://www.bovagkrant.nl/werkplaats...omt-herhalingsreparaties#sthash.d8Lv4rmN.dpuf
 

Captain Hook

Forumguru
Interessant artikel.
Maar nu de million dollar question; doet de reguliere VAG garage (Skoda) airco onderhoud volgens dit stramien?
 

TheoStek

Forumguru
Dat artikel omschrijft al meerendeel wat ik ook al heb omschreven.
Het is niet alleen de reguliere VAG garage, ook andere merken dealers en of universeel garage, of ze werken volgens dat stramien.

Dan durf ik te zeggen Nee.
Ze werken niet volgens de regels en als de klant geen airco certificaat ontvangt wat bij de auto behoort is het petteflet.

Als je als klant binnen 30 minuten buiten staat na een airco service, kan ik alleen maar zeggen diep triest.
Maar er zullen ook goede tussen zitten, die wel werken volgens dat stramien, MAAR dan betaal je ook meer omdat er veel meer werk verricht wordt, maar hoor je weinig weinig van vertellen.

Dit hebben het gros van de mensen zelf veroorzaakt X zegt tegen Y, heb mijn airco laten servicen bij A en koste me 120 euro maar hij werkt weer perfect. Y antwoord ben je gek man, ik ben bij B geweest en heb net nog geen 75 euro betaalt. Er wordt niet gezegd welke werkzaamheden worden verricht...of wat aan de hand was, het gesprek gaat dus ALLEEN maar over de prijs.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/aircopomp-storing.23054/#post-407573

Geloof het of niet, gisteren werd ik gebeld door drie klanten.

1. heeft een Peugeot, 2.heeft een Toyota (Hybride) 3. VW Touran.

1. is bij kwi t geweest, na de airco service deed de airco het nog niet. Wisten niet wat er aan de hand was.
2. is bij universeel garage geweest, en belde mij gisteravond op om 19.00 heb mijn auto om 5 uur opgehaald bij de garage, maar op weg naar huis hoor ik toch een raar geluid? en denk dat het de compressor is.
3. Is bij de dealer geweest, en merkte dat de airco wel en dan niet werkte. de dealer antwoorde hem dat het normaal was, terwijl hij dit nooit eerder heeft opgemerkt.

Ze staan voor vandaag alle drie ingeboekt.
 

Ron_2

Senior Member
@TheoStek:
Mag ik je nog 1 vraag stellen?
Uit alle uitleg heb ik begrepen dat de pompen bij de huidige VAG modellen altijd meedraaien en dat je een groot risico loopt als de airco zonder koelmiddel (dus ook smering) komt.
Stel nu, je voelt dat de airco geen kou meer afgeeft, of je ziet een lek in je condensor (is bij mij duidelijk een grote vette plek ), wat gebeurt er als je de auto blijft gebruiken met uitgeschakelde airco? Draait dan toch het gedeelte wat smering nodig heeft mee?

Als je dit thuis gebeurt sta je de volgende dag bij de dealer, maar op vakantie zou je misschien geneigd zijn om de vakantie dan maar zonder airco af te maken en thuis weer naar de dealer te gaan. Niet slim???

Bekijk bijlage 27398 Bekijk bijlage 27398 Bekijk bijlage 27398
 

Bijlagen

  • P1020660.jpg
    P1020660.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 52

TheoStek

Forumguru
effe tijd om een hapje te nuttigen, en gaat ik weer verder.

@Ron_2, iedereen mag vragen stellen en zal antwoord krijgen.
Ik geef je dan ook resoluut het antwoord op je brandende vraag...

wat gebeurt er als je de auto blijft gebruiken met uitgeschakelde airco? Draait dan toch het gedeelte wat smering nodig heeft mee?

Ja, de compressor draait meteen mee zodra je de auto hebt gestart.

Als je dit thuis gebeurt sta je de volgende dag bij de dealer, maar op vakantie zou je misschien geneigd zijn om de vakantie dan maar zonder airco af te maken en thuis weer naar de dealer te gaan. Niet slim???

Als je dit thuis gebeurt, sta je ook binnen no-time bij de dealer, op vakantie is een ander verhaal daar sta ik buiten. Dan rij je inderdaad terug naar huis zonder airco, met dien gevolgen de compressor vast loopt, omdat die altijd smering nodig heeft. In dergelijke gevallen acht ik altijd een airco certificaat een nuttige informatie bron.
Het certificaat vermeld meerdere bronnen, als je dat niet hebt, heb je geen ruggesteun en de dealer ook niet en dan begint de sorus. (welles of nietes)
De dealer vermeld wel het volgende motorisch onderhoud groot/klein, maar niet het onderhoud van de airco en als ze dat wel zouden vermelden, is er geen enkele bewijs voering zonder certificaat.

Weet je nu wat het frapante aan alles is:
Als men zich niet aan de reguliere motorische service beurten houdt groot of klein, komt de garantie in het gedring waar of niet?
Maar er wordt geen woord gesproken over de airco ofwel?.

Ik neem het dan graag op tegen een dealer of garage houder.





 

Ron_2

Senior Member
@TheoStek, het nut van de airco beurten bestrijd ik niet, ik vind het ook een belachelijke zaak dat dit niet bij het reguliere onderhoud hoort, het is een essentieel en af fabriek geleverd deel van je dure investering. Naast de kosten die je op je dak krijgt bij airco panne door achterstallig onderhoud is het dubbel zo erg als dit juist in de vakantie op de auto-route gebeurt, honden in de auto, caravan er achter.
De kans dat me dit in de komende vakantie gebeurd zou zijn acht ik reëel met die lekke condensor.

Echter, ook een beurt volgens de juiste normen en met certificaat blijft een momentopname, ik kan na een volledig gecertificeerde beurt bij jou wegrijden en om de hoek al steenslag schade oplopen. Misschien kom ik daar na een half jaar pas achter als hij ineens niet meer koelt.

Dan rij je inderdaad terug naar huis zonder airco, met dien gevolgen de compressor vast loopt, omdat die altijd smering nodig heeft.
Nu dus absoluut niet meer na dit antwoord, dat was wat ik wilde weten.

Ik betwijfel of de leasemaatschappij jaarlijks airco onderhoud (een echte beurt) vergoed, ik denk dat het een ingecalculeerd risico is en dat er pas bij klachten actie ondernomen mag worden, die hele discussie ga ik niet aan, ik laat gewoon elk jaar voor de vakantie op eigen kosten die check bij "mijn" vaste specialist uitvoeren, met die uitslag kan ik weer naar de dealer stappen.

Theo, bedankt voor de tijd en energie die je besteedt aan je uitgebreide en duidelijke antwoorden, ik bewonder je geduld om er ondanks de kritiek die je soms krijgt toch mee door te gaan.
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek
Echter, ook een beurt volgens de juiste normen en met certificaat blijft een momentopname, ik kan na een volledig gecertificeerde beurt bij jou wegrijden en om de hoek al steenslag schade oplopen. Misschien kom ik daar na een half jaar pas achter als hij ineens niet meer koelt.

Klopt Ron_2 dat het een momentopname is, toch geeft dit ook een meerwaarde.

Neem nu bijvoorbeeld deze drie in mijn vorige post.
1. Peugeot, 2. Toyota (Hybride) 3. VW Touran.
Hier beschikte niemand over een airco certificaat, toch hadden ze problemen na airco service!

De Peugeot, heeft de magneetspoel defect, kwi ft antwoorde we weten het niet.
De Toyota had alleen een printbon, de oorzaak is bekend. De garage mag nu het tegendeel bewijzen maar heeft wel de compressor naar de schoothoop geholpen.
De VW Touran, had een te hoge druk, oorzaak systeem overvuld! Waarom overvuld!!. De Touran kan uitgevoerd zijn met airco V/A (voor/achter). Deze auto heeft alleen airco voor, en is niet uitgevoerd met airco achter.
 

Ron_2

Senior Member
Tja, de kwaliteit van KwikFit kun je aan de naam al aflezen, alles wat verder gaat dan kwik fitten (= snel vervangen) van populaire winstgevende onderdelen zal daar niet lukken, en zelfs daarbij blunderen ze wat af, ze staan er al tientallen jaren om bekend en toch bestaan ze nog.
 

Ron_2

Senior Member
Al kreeg ik geld toe....
Ik heb het zien gebeuren, klant komt voor grote beurt, er worden snel wat onderdelen en olie vervangen, verder niets gecontroleerd, 1 bougie breekt af en klant mag "beurt" afrekenen en met een 3 cylinder auto naar huis.
Bij een echte garage is hij dan dubbel aan de beurt als hij die bougie wil laten repareren.
 

Captain Hook

Forumguru
Het 'vervelende' is echter, dat prijs alleen weinig zegt over de kwaliteit.
Want als ik de verhalen van TheoStek lees en begrijp, dan maken de reguliere (Skoda) garages er ook een potje van qua airco onderhoud/-deskundigheid.
En goedkoop zijn die ook niet...

Dus hoe kun je nou bepalen of de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is? Want het criterium is en blijft onduidelijk, zeker als je zelf geen airco deskundige bent. En menig garage wenst of wil geen discussie met de klant over de inhoudelijke kant van het onderhoud. En hele volksstammen leveren hun auto bij de garage af, roepen, 'doe ff onderhoud' en komen 'm aan de eind v.d. dag weer halen. Betalen braaf de rekening en gaan er vanuit dat e.e.a. zorgvuldig, vakkundig, conform wettelijke normen en eisen, is uitgevoerd... dus tja...wat moet je anders?

Oh ja, en wat betreft snelfit; die hebben mij in het verleden altijd beter, vakkundiger en goedkoper geholpen dan alle andere zogenaamde vakgarages... dus ook daar zeggen individuele ervaringen lang niet altijd alles. :koffie:
 

TheoStek

Forumguru
Het 'vervelende' is echter, dat prijs alleen weinig zegt over de kwaliteit.
Dus hoe kun je nou bepalen of de prijs/kwaliteitsverhouding in orde is? Want het criterium is en blijft onduidelijk, zeker als je zelf geen airco deskundige bent.
@Captain Hook, het bepalen van de prijs/kwaliteitsverhouding is moeilijk aan te tonen.
En menig garage wenst of wil geen discussie met de klant over de inhoudelijke kant van het onderhoud.
Dat klopt, wat niet weet wat niet deert. Maar de discussie gaat pas goed beginnen als de klant oppert dat de ac installatie niet goed werkt. Dan word er een derde partij erbij betrokken.
En hele volksstammen leveren hun auto bij de garage af, roepen, 'doe ff onderhoud' en komen 'm aan de eind v.d. dag weer halen. Betalen braaf de rekening en gaan er vanuit dat e.e.a. zorgvuldig, vakkundig, conform wettelijke normen en eisen, is uitgevoerd... dus tja...wat moet je anders?

Maar wat nog niet is aangehaald, de garantie!!
Nergens staat omschreven dat de airco door de dealer nagekeken moet worden.
De wet zegt: Dat iedere houder/eigenaar van vaste/mobiele airco/vries/koel installatie zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud, de automotive sector valt hier ook onder met een inhoud tot 3kg.

Of nu de dealer/lokale garage/aircoboer, geen afdoende bewijs leverd van airco service houden ze zichzelf en de klant voor de gek. De wet omschrijft ook, dat de werkzaamheden volgens de wettelijke bepalingen/regels dienen te worden uitgevoerd.
Zonder afdoende bewijs heeft de klant en uitvoerende partij geen historie van de installatie, verrichte werkzaamheden cq reparatie, datum, werking van de installatie.

Met wat ik aanhaalde over de derde partij: Dan word er een derde partij erbij betrokken.
Die derde partij ben ik nu bij 1 eerder vermelde klacht, de garage heeft mij per e-mail gevraagd, waar ik de wijsheid vandaan heb gehaald om vast te stellen dat door zijn toedoen, de compressor defect is.
Voor de klant is dit een dure prijs en slechte kwaliteit, nu begint de ellende.

Daarom ik altijd het certificaat overhandig indien het systeem lekdicht is, anderzijds een diagnoserapport.
Ik geef enkel garantie op reparatie's, de klant geef ik bij een reparatie de mogelijkheid om het systeem gratis opnieuw te laten controleren, binnen 14 dagen. (kan altijd gebeuren er een lekkage optreed, aan de reparatie)
Daarna wordt het systeem na 14 dagen verzegeld.
Op een reguliere/nominale vulling geef ik geen garantie.

De klant kan nooit zeggen, ja maar daar heb jij aangewerkt terwijl het niet zo is, vice versa.
En de prijs bepaal je als uitvoerende partij en de klant, welke mogelijkheden zijn er.
De kwaliteit zijn de werkzaamheden, bepaalde werkzaamheden achterwege laten, resulteert in slechte kwaliteit.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb hierboven al verslag gedaan van de bevindingen van de airco-specialist en een foto geplaatst van de condensor, vanmorgen volgens afspraak de auto bij de dealer achtergelaten (het is een lease-auto) en nog geen 20 minuten later wordt ik al gebeld met de vraag wat de airco-specialist nu precies gedaan en gezegd heeft. Men twijfelde aan de conclusie.
Ik heb (telefonisch) uitgelegd wat de bevindingen van de specialist waren en aangegeven waar de vette plek in de condensor zit en ze zijn verder gaan zoeken.

Inmiddels is de condensor vervangen, achteraf volgens de dealer onnodig want er bleek maar 50 gram koudemiddel minder in te zitten, visueel lijkt hij echter wel lek en om echt alles uit te sluiten (ook i.v.m. vakantie voor de deur) hebben ze besloten hem toch te vervangen, er is een coulanceregeling voor dit type.
Prima opgelost, alleen blijft er wel een vreemd gevoel over wie er nu gelijk heeft, de specialist of de dealer. Daar zullen we nooit achter komen denk ik.
Ik ben in ieder geval tevreden.


@TheoStek: als jij naar de foto kijkt een tien berichten hierboven, is dat een duidelijke indicatie van een lek? De plek is echt vettig, vandaar dat er van alles aan vast kleeft.
 
Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
Het is wel duidelijk dat je specialist gelijk heeft, anders zou de dealer de condenser nooit vervangen hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Zo zag mijn lekke condensor er exact hetzelfde uit, vorig jaar, met zo'n vettige vlek erop. Is ook gewoon vervangen.

Wellicht is zo'n lek niet heel groot, maar volgens mij moet het systeem gewoon lekdicht zijn. Klaar. Hoe klein het lek ook is. Er kan nl. vocht en lucht en vuil in het systeem komen, wat je niet wilt (het koudemiddel trekt vocht aan)
 

Captain Hook

Forumguru
Ben vanochtend langs geweest voor een onderhoudsbeurt, inclusief een aircocheck:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/Škoda-dealer-holsch-te-lelystad.6145/page-6#post-412044

Wat betreft dit topic is dit stukje van toepassing:

De gratis aircocheck volgens de 'VerassendSkoda' aanbieding behelst het controleren van de uitgestroomde koude lucht uit de ventilatieroosters, terwijl de airco op vol vermogen (stand Lo) draait.
Binnen een minuut gaf de temperatuursensor amper 3 graden aan. Met daarbij de conclusie van de monteur "de airco doet het prima". Echt checken of al het koudemiddel aanwezig is, doet men niet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd hoe dat nou precies zit. Tja, pas als alles geleegd wordt en gemeten kun je daadwerkelijk checken of er koudemiddel tekort is. En dat doet men niet tijdens zo'n aircocheck...
 
Bovenaan Onderaan