Voor het eerst (zelf) schade gereden... En nu?

B.Stuurder

Forumguru
Uit het Financieel Dagblad van vandaag, artikel over de toegenomen schade aan auto's dankzij de veiligheidssystemen als parkeersensoren, Front Assist en Lane Assist. Met 4 veiligheidssystemen heb je 23% meer kans op schade dan wanneer je geen systemen hebt, zo blijkt uit onderzoek. De arme verzekeraars lijden verlies aan autoverzekeringen, de bank zegt: "stoppen met WA verzekeringen". :sterretjes:

Citaat uit het FD: (ADAS = Advanced Driver Assistance System)

Premie omhoog?

Aegon zal de premie niet verhogen voor auto's met een ADAS, stelt Knapper: 'De innovaties bij veiligheidssystemen en de acceptatie ervan zetten door. We zijn al bijna op het hoogste punt van de berg.’ Aegon voorziet dat de schades vanaf 2025 zullen afnemen: 'De systemen worden beter en uiteindelijk zullen mensen zich de technologie eigen maken.'

Onderzoeker Oude Essink sluit niet uit dat andere verzekeraars wel een verhoging doorvoeren. Ook bij autoleasemaatschappijen kan de hogere schadelast doorwerken in de leasetarieven, want 'juist nieuwe, jonge leaseauto’s hebben veel van die technologie.'

Verzekeraars lijden al tien jaar verlies op autoverzekeringen. De Nederlandsche Bank maande de sector vorig jaar de kosten te verlagen, de premies te verhogen of anders maar te stoppen met verlieslatende WA-verzekeringen.
 

haassie

Forumguru
Premie gaat altijd omhoog....zelfs als we vanaf nu geen schades meer rijden....ze verzinnen altijd wel iets.

Ik weet niet in hoeverre dit allemaal al gebeurd maar misschien de zakelijke markt en prive markt gescheiden houden.

Ieder hun eigen premiestelsel. Immers de meeste jonge autos met deze nieuwe systemen zijn lease autos, oudere auto's hebben deze systemen nog niet (allemaal). Daarnaast kan een leaseauto volgens een groot aantal mensen alles 2x zo snel (optrekken,remmen,parkeren,invoegen etc etc). Dat zie je vaak ook wel na een jaar of 4-5.

Daarnaast t.a.v. deze systemen moet het besef ook wel een beetje groeien dat het HULP systemen zijn en niet dat je zelf niets meer hoeft te doen. De mens is nog steeds in control. Bij mijn schade, zei mn vrouw ook, ja hij piepte niet....dus?...met als conclusie dat je dan niet meer hoeft te kijken?....gevolg paaltje net achter achterwiel langsde bumpert....nice!
 

eriktv

Forumguru
Uit het Financieel Dagblad van vandaag (...). Met 4 veiligheidssystemen heb je 23% meer kans op schade dan wanneer je geen systemen hebt, zo blijkt uit onderzoek.

Ik hoorde het net in het nieuws, maar dacht meteen aan een kip met een ei. Zou het niet zo zijn dat mensen die relatief vaak schade rijden juist relatief vaak voor dit soort systemen kiezen? Of dat lease-auto’s relatief vaak dit soort systemen hebben en dat deze relatief vaak voor reparatie worden aangeboden? Als particulier kun je ervoor kiezen dit zelf te laten repareren of zelfs te laten zitten.

Ik krijg steeds meer de neiging lekker terug te gaan naar WA+. Lievdr zou ik nog een verzekering hebben die alleen de echt grote klappers dekt. Dat is namelijk de enige reden waarom ik ‘m all risk gedekt heb. Zo hoef je bij kleinere schades zoals die van @DeNnZ ook niet steeds te twijfelen hoe je het gaat/laat afhandelen. Gewoon elke maand die paar tientjes opzij zetten voor dit soort schades.. Welke verzekeraar springt hierop in? :D
 

hemi24

Forumguru
Uit het Financieel Dagblad van vandaag, artikel over de toegenomen schade aan auto's dankzij de veiligheidssystemen als parkeersensoren, Front Assist en Lane Assist. Met 4 veiligheidssystemen heb je 23% meer kans op schade dan wanneer je geen systemen hebt, zo blijkt uit onderzoek.

Leuk die citaten die totaal uit het verband worden getrokken en waar dan ook nog eens conclusies aan worden gehangen..!

Wellicht maakt iemand die een auto met dergelijke systemen heeft ook 5x het aantal kilometers op jaarbasis dan diegene met een (oude(re)) auto zonder deze systemen...
Ook dit is zomaar een aanname, maar dat plaatst het geheel ineens in een ander perspectief!
 

brepus13

Forumguru
Ik ben ook voorstander van een progressief systeem qua opbouw schade vrije jaren. Veel km’ers jaarlijks schadevrij? Snellere opbouw...

Maar goed, laten we met zijn allen vooral niet vergeten dat een verzekeringsmaatschappij ook gewoon commerciële doelstellingen heeft, net zoals de meeste werkgevers. Zelf blijven nadenken over risico’s en bijbehorende kosten geniet mijn voorkeur.
 

B.Stuurder

Forumguru
Leuk die citaten die totaal uit het verband worden getrokken en waar dan ook nog eens conclusies aan worden gehangen..!
Je mag het hele artikel even lezen. De rode draad is hiermee echt wel gevolgd, voor conclusies door FD gedaan ben ik niet aansprakelijk. :laugh:
 

Cordoba

Forumguru
Leuk die citaten die totaal uit het verband worden getrokken en waar dan ook nog eens conclusies aan worden gehangen..!

Wellicht maakt iemand die een auto met dergelijke systemen heeft ook 5x het aantal kilometers op jaarbasis dan diegene met een (oude(re)) auto zonder deze systemen...
Ook dit is zomaar een aanname, maar dat plaatst het geheel ineens in een ander perspectief!

Probleem met die hulpsystemen is dat ze geen rij-ervaring hebben, en daarom ook niet leren van hun fouten.:tongue: Een poosje terug had ik het nog: afslaande auto voor me was inderdaad afgeslagen en ik geef weer gas om verder te rijden, en 5 meter na de afslag remt de auto ineens vanwege te weinig afstand (eerstvolgende auto voor me was 2 kruisingen verder, terwijl ik zelf de volgende kruising al af moest slaan). Bij zo'n incident als ik had, is het niet ondenkbaar dat een achterligger daar niet op berekend is, en achterop rijdt. Ik zie veel te vaak dat het systeem reageert op een situatie van 1 of 2 seconden eerder, maar een gevaar dat al verdwenen is. Net zo goed als die vluchtheuveltjes waar fietsers gewoon rechts langs kunnen, maar auto's even een meter naar links moeten opschuiven: dan zegt het systeem dat ik niet netjes tussen de lijnen rijdt (ik moet blijkbaar over die vluchtheuveltjes heen rossen:banghead:)
 

EdK

Forumguru
(ik moet blijkbaar over die vluchtheuveltjes heen rossen:banghead:)
Tsja dit is echt naar de bekende weg vragen......
Zelfs TomTom zegt dat je rechtdoor over een rotonde moet rijden, dus dit is de verdere evolutie ervan...
Nog even en dan heb je geen pont meer nodig, kun je zelfstandig over het water heen rijden........:sleep::dankje::pieker::pardon::cheers:
 

s-line

Forumguru
Maar het verhaal klopt inderdaad dat veel verzekeringsmaatschappijen alleen nog maar de beschadigde delen uitkeren om te herstellen, terwijl veel metallic kleuren gewoon uitgespoten moet worden. Dus betekend dat in feite dat het herstelbedrijf dus de uitspuitdelen uit eigenaar moet betalen om de klant tevreden te stellen. Maar eigenlijk is dit natuurlijk van de zotte.:fool:
 

B.Stuurder

Forumguru
Maar het verhaal klopt inderdaad dat veel verzekeringsmaatschappijen alleen nog maar de beschadigde delen uitkeren om te herstellen, terwijl veel metallic kleuren gewoon uitgespoten moet worden. Dus betekend dat in feite dat het herstelbedrijf dus de uitspuitdelen uit eigenaar moet betalen om de klant tevreden te stellen. Maar eigenlijk is dit natuurlijk van de zotte.:fool:
Ja maar verzekeringsmaatschappijen hebben het al zo zwaar...
 

Cordoba

Forumguru
Da's een kleine 2000 jaar geleden voor het laatst succesvol (en dan nog lopend) geprobeerd, naar door sommigen wordt aangenomen... ;)

volgens mij heb je toch een paar succesvolle pogingen gemist:
201108192040-Lopen%20op%20water.JPG
 

Skotavia3

Senior Member
Toch mee oppassen. Kennis van mijn ouders heeft zo 2 schadegevallen aangegeven en daarna terug ingetrokken omdat ze de schade zelf ging betalen. 3 maanden later lag de opzegbrief door de verzekeraar in de bus :nono:
achteraf kreeg ik die keuze ook, maar toen was de reparatie al geschied, hed ik het geweten, had ik het laten zitten.
 

DeNnZ

Forumguru
Iedereen bedankt voor de bijdrage!

Inmiddels alweer wat wijzer...

Via Fixico (nog bedankt voor de tip!) een 4tal offertes ontvangen tussen de €700-€900....
Een hoop geld voor , de in mijn ogen, relatief kleine schade.Ook heb ik nog even contact gehad met mn dealer, en die adviseerde me toch even contact op te nemen met mijn verzekeraar.

Mijn verzekeraar vertelde me dat ik aan mn max van B/M trede 19 sta (hoger kan ik dus niet komen). Vanaf trede 14 heb je (bij mijn verzekeraar) de maximale korting van 75%. Als ik deze schade claim, val ik terug naar trede 14 en behoud ik dus mijn maximale korting, ergo, ik ga niet direct meer betalen. Dit alles met een schadevrije jaren vermindering van 4 (van 11 terug naar 7)
Mocht ik dit verzekeringsjaar opnieuw een schade claimen, dan val ik opnieuw 3 treden terug naar 11, en ga dan dus wel meer betalen (60% korting)..

Een derde optie is om de schade niet te laten herstellen, maar enkel bij de dealer de blanke (metalische) delen te laten behandelen tegen roestvorming (hiermee wilt de dealer mij helpen).

De schade zelf betalen doet me te veel zeer in de portemonnee, dus blijven claimen en niet fixen over...
Ik neig zelf om het via de verzekeraar te regelen, ik behoud dan mn korting, en de verloren schade vrije jaren en tredes bouw ik vanzelf weer weer op. Met de Octavia word nog geen 10K per jaar gereden, dus het risico op zelf opnieuw schade rijden is daarmee ook een stuk kleiner.

Is dit een slimme zet? Denk ik misschien niet aan dingen waar ik wel aan zou moeten denken mbt de schade laten regelen door de verzekeraar?
 

0ri0n88

Forumguru
Is dit een slimme zet
Waarom niet? Je bent immers verzekerd. Je max korting blijft staan, het enige wat je niet moet doen is nog een keer schade rijden door eigen schuld.
Lijkt mij een schot voor open goal en om om en nabij de 800 af te tikken om hoger op de b/m te blijven staan is vrij duur betaald denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan