B.Stuurder
Forumguru
Uit het Financieel Dagblad van vandaag, artikel over de toegenomen schade aan auto's dankzij de veiligheidssystemen als parkeersensoren, Front Assist en Lane Assist. Met 4 veiligheidssystemen heb je 23% meer kans op schade dan wanneer je geen systemen hebt, zo blijkt uit onderzoek. De arme verzekeraars lijden verlies aan autoverzekeringen, de bank zegt: "stoppen met WA verzekeringen". 
Citaat uit het FD: (ADAS = Advanced Driver Assistance System)
Premie omhoog?
Aegon zal de premie niet verhogen voor auto's met een ADAS, stelt Knapper: 'De innovaties bij veiligheidssystemen en de acceptatie ervan zetten door. We zijn al bijna op het hoogste punt van de berg.’ Aegon voorziet dat de schades vanaf 2025 zullen afnemen: 'De systemen worden beter en uiteindelijk zullen mensen zich de technologie eigen maken.'
Onderzoeker Oude Essink sluit niet uit dat andere verzekeraars wel een verhoging doorvoeren. Ook bij autoleasemaatschappijen kan de hogere schadelast doorwerken in de leasetarieven, want 'juist nieuwe, jonge leaseauto’s hebben veel van die technologie.'
Verzekeraars lijden al tien jaar verlies op autoverzekeringen. De Nederlandsche Bank maande de sector vorig jaar de kosten te verlagen, de premies te verhogen of anders maar te stoppen met verlieslatende WA-verzekeringen.

Citaat uit het FD: (ADAS = Advanced Driver Assistance System)
Premie omhoog?
Aegon zal de premie niet verhogen voor auto's met een ADAS, stelt Knapper: 'De innovaties bij veiligheidssystemen en de acceptatie ervan zetten door. We zijn al bijna op het hoogste punt van de berg.’ Aegon voorziet dat de schades vanaf 2025 zullen afnemen: 'De systemen worden beter en uiteindelijk zullen mensen zich de technologie eigen maken.'
Onderzoeker Oude Essink sluit niet uit dat andere verzekeraars wel een verhoging doorvoeren. Ook bij autoleasemaatschappijen kan de hogere schadelast doorwerken in de leasetarieven, want 'juist nieuwe, jonge leaseauto’s hebben veel van die technologie.'
Verzekeraars lijden al tien jaar verlies op autoverzekeringen. De Nederlandsche Bank maande de sector vorig jaar de kosten te verlagen, de premies te verhogen of anders maar te stoppen met verlieslatende WA-verzekeringen.


Een poosje terug had ik het nog: afslaande auto voor me was inderdaad afgeslagen en ik geef weer gas om verder te rijden, en 5 meter na de afslag remt de auto ineens vanwege te weinig afstand (eerstvolgende auto voor me was 2 kruisingen verder, terwijl ik zelf de volgende kruising al af moest slaan). Bij zo'n incident als ik had, is het niet ondenkbaar dat een achterligger daar niet op berekend is, en achterop rijdt. Ik zie veel te vaak dat het systeem reageert op een situatie van 1 of 2 seconden eerder, maar een gevaar dat al verdwenen is. Net zo goed als die vluchtheuveltjes waar fietsers gewoon rechts langs kunnen, maar auto's even een meter naar links moeten opschuiven: dan zegt het systeem dat ik niet netjes tussen de lijnen rijdt (ik moet blijkbaar over die vluchtheuveltjes heen rossen
)






