Voor het eerst (zelf) schade gereden... En nu?

EdK

Forumguru
Meestal vervallen de offerte kosten als je het daar dan laat maken....
Tsja waar blijft de term een vrijblijvende offerte dan ?
Ikzelf en ook bedrijven vragen vrijblijvend offerte's aan.
En als ik 3 offerte's binnen heb dan ga ik kijken wat elk bedrijf bied voor zijn prijs want ik verwacht wel dat in een offerte staat omschreven wat ze voor hun bedrag doen.
Aan de hand van dat beslis ik welke van de 3 of meer het mag uitvoeren.
En dit wil dan geheel niet zeggen dat de goedkoopste offerte het gaat uitvoeren.
Met een offerte verwacht ik namelijk dat ik zie wat ik krijg voor welke prijs !

En betalen voor een offerte is voor mij al een reden dat hij niet eens een offerte hoeft uit te brengen.
ook niet als ik bij opdracht dan me offerte geld terugkrijg !
Voor een offerte betalen is voor mij al niet meer vrijblijvend !!
 

brepus13

Forumguru
Er zijn genoeg mensen die een schade offerte nodig hebben voor de verzekeringsmaatschappij zodat die de schade uitkeert. Ik hoef je niet uit te leggen dat er ook genoeg mensen zijn die wel cashen maar niks laten maken terwijl een schade bedrijf dan wel een “officiele” offerte heeft moeten maken.... vandaar dat ze dan ook wel de kosten willen laten vallen als je het daar laat maken.

( Wellicht overbodig te vermelden dat in deze branche ook nog wel eens iets ex-btw gedaan kan worden. Scheelt je toch weer 21% maar niet verder vertellen dan ;) )
 

leon-cupra

Forumguru
Het is ook steeds hetzelfde zoals met veel andere zaken: de goede bekopen het met de slechte.
Het is omdat er misbruik wordt gemaakt van onnodig opvragen van offertes dat vele bedrijven deze maatregel invoeren.
 

haassie

Forumguru
Altijd lease gereden en alle schadevrije jaren aan kunnen tonen. Dus ingedeeld in de hoogste trede, echter nog geen no claim bescherming.

Heb zelf ook een schade, vrouwlief op vakantie een paaltje niet gezien. Geschat 500 eu. Verzekering gaat aantal treden terug (!) ongerekend zo n 25 eu per maand dus in zo n 20 maanden is die 500 eu betaald maar heb je nog steeds die treden niet terug. Per saldo betaal je via de verzekering dus meer. De hoogte van de schade maakt voor de verzekeraar niet uit om jou je noclaim af te nemen.

Dus is de schade echt groter >1000 eu oid dan zou ik de verzekering inschakelen...denk dat ik deze zelf maar aftik.
 

johannesberg740

Actief lid
Mijn ervaring is ook dat particuliere schade afhandeling goedkoper is dan via verzekering. Scheelde zo 200 euro...

Zou gewoon ff vragen en keuze maken en dan berekenen. Maak vooral geen overhaaste beslissingen.
 

Highway

Forumguru
Met mijn vorige auto ook schade gehad. Deze toen laten maken bij een erkend bedrijf.

Resultaat: kleurverschil en ik kon zien waar ze bezig waren geweest. Bij aanspreken van het bedrijf: sorry, maar wij mogen van de verzekering niet uitspuiten om kleurverschil onzichtbaar te maken.

Navraag bij de verzekering - klopt, ze betalen alleen de delen die gespoten moeten worden, niet uitspuiten. Dat wegens de dagwaarde van de auto (?? wat, daar heb ik niets mee te maken - schade was ook schuld van een ander, zijn verzekring betaalde).

Was behoorlijk boos over deze werkwijze. Wegens de andere 'fouten' die het bedrijf had gemaakt, maar een deel moeten betalen (opnieuw doen zat er niet in volgens schadebedrijf). Was gelukkig toch al van plan de auto weg te doen, dus het bedrag dat was was 'over gebleven' maar tot de nieuwe auto gedaan (mijn huidige Superb).

Ondertussen een spuiter leren kennen die wel de kleuren goed kan mengen, kleine eigen zaak heeft en waar kwaliteit nog iets betekend. Hij heeft de schade (lakschade toen ik de Superb kocht) gerepareerd voor een nette prijs en je ziet er niets meer van.

Wat ik hiervan geleerd heb: veel van de grote zaken hebben het erg druk en staan behoorlijk onder druk een auto snel te repareren. De standaarden die hiebij aangehouden worden zijn mijn inziens laag. Natuurlijk zal dat niet voor alle grote zaken gelden, helaas wel diegene waar ik mee zaken heb gedaan.

Probeer dus voor de reparatie eerst hun werk te kunnen zien (auto die gerepareerd is). Ook goed op papier krijgen wat ze gaan doen (bijv. uitspuiten of niet).
 

B.Stuurder

Forumguru
Als ik dit zo lees, ga ik bijna denken dat verzekeringsmaatschappijen alleen op geld uit zijn en niet jou willen helpen, zoals ze in al die reclames nadrukkelijk beweren...:thinking::deuk:

Maar zonder gekheid, elke verzekering kan voor het individu anders werken. Het is daarom goed om eerst te informeren bij je verzekeringsmaatschappij. Heel vaak is het zo, dat kleine schades inderdaad goedkoper zijn om zelf te betalen, bij een kleine hersteller en liefst zonder BTW. (ik weet het, het mag niet, maar wat verwacht je als je bijna een kwart van het bedrag als belasting gaat heffen.) Verzekeringen zijn vooral handig als je forse schade hebt, maar je auto niet TL is, of als je iemand anders in de poeier rijd, die dan een hele zak geld van jou verwacht, want tenzij je een nieuwe auto hebt (tussen 1 en 4 jaar oud, ben je ook bij Total Loss niet best af bij je verzekering. De dagwaarde valt altijd tegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
wat verwacht je als je bijna een kwart van het bedrag als belasting gaat heffen.
Nou... 21% over het nettobedrag afronden naar "bijna een kwart" klinkt een tikkie tendentieus, vind ik.

Net zo tendentieus als de btw-acties die bedrijven soms valselijk aankondigen onder de noemer "21% (btw-)korting". Daarmee worden mensen op het verkeerde been gezet**, want de btw is maar 21/121 oftewel 17,3% van de oorspronkelijke verkoopprijs en dát is dus de feitelijke korting.

** Bewust of onbewust - het kán natuurlijk ook gewoon komen door een gebrek aan rekenkundig inzicht...
 

0ri0n88

Forumguru
want tenzij je een nieuwe auto hebt (tussen 1 en 4 jaar oud, ben je ook bij Total Loss niet best af bij je verzekering. De dagwaarde valt altijd tegen.
Dat valt reuze mee als je nieuwwaarde (de waarde die jij betaald heb op de bon) verzekert. Bij mijn verzekering van a.n.w.b kost dat 2 eurie geloof ik en dat kan je de eerste 3 jaar volhouden, daarna gaat het idd vies tegen vallen.


Zonder bon schade laten maken betekent ook dat je nergens op terug kunt vallen qua garantie het is maar wat het je waard is die btw, maar toch kan dat ook gaan tegen vallen
 

Skotavia3

Senior Member
Eens schade gehad door een winkelwagentje van een ander, kom je terug bij je auto, ineens een putje lak er af.
Hele achterkant moest overgespoten worden.
Verzekering zei: Geen probleem, kost helemaal niets, dus ik laten maken.
Wat ze vergeten waren te zeggen, is dat ik wel 11 treden naar beneden ging, dus een volgende schade zou ik wel merken.
was leuk geweest als achmea dat direct had gemeld.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Skotavia3 : Vaak is het zo dat je achteraf nog met je verzekeringsmij kan overeenkomen dat jij de schade toch voor eigen rekening neemt.
Toch mee oppassen. Kennis van mijn ouders heeft zo 2 schadegevallen aangegeven en daarna terug ingetrokken omdat ze de schade zelf ging betalen. 3 maanden later lag de opzegbrief door de verzekeraar in de bus :nono:
 

fanSkoda-VW

Donateur
@leon-cupra bizar verhaal. Daar nog nooit van gehoord. Staat zo iets in de priegel lettertjes?
Maar de kennissen zouden toch wel van te voren moeten weten of het beter was de 2e x de kosten ook voor eigen rekening te laten komen? Is zo uit te rekenen. Konden de schade van de 1e keer als voorbeeld nemen.
De 1x keer was blijkbaar te weinig leergeld betaald.

grtssssssss
 

leon-cupra

Forumguru
@fanSkoda , algemeen geweten binnen de verzekeringswereld: ben je een risicogeval, vlieg je eruit. Heb zelf mensen geweten die paar keer een ongeval in hun recht hebben gehad en de opzegbrief zat ook in de bus. Een verzekeringsmakelaar heeft eens uitgelegd aan mijn vader wat de reden hiervoor is. Blijkbaar betaalt je eigen verzekering tot een bepaald bedrag de schade zelf, ook al ben je als verzekerde in je recht. De verzekeringsmaatschappij zal dit niet terugvorderen van de andere maatschappij.
 

Cordoba

Forumguru
hoop niet dat ik iemand tegen de schenen schop.....maar verzekeraars (en bankiers) zijn bekwaam in een ding. Mooie praatjes houden.

....veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven....

Nu onderschat je deze beroepsgroep toch. Ze zijn heel goed in het vinden van geld in de zakken van mensen die een stuk minder verdienen dan deze 'hulpvaardige' lieden zelf.
 

Jordlusk

Actief lid
Yo den hebben jullie geen autoschadehuis in de buurt hier in nieuw-Vennep? Ben ik daar zeer tevreden over. Shir ook die gaat donderdag met haar 500 ook ff wat parkeer deukjes eruit laten halen. En ze leveren net werk af.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Nu onderschat je deze beroepsgroep toch. Ze zijn heel goed in het vinden van geld in de zakken van mensen die een stuk minder verdienen dan deze 'hulpvaardige' lieden zelf.

Input/output...input is de gladde praat en output is het geld uit jouw zak.
 
Bovenaan Onderaan