Verweerde koplampen helder maken met tandpasta

EdK

Forumguru
ik denk al helemaal niet want dat geeft me hoofdpijn.
Maar al met al geef je nog geen antwoord , denk ik zo
 
Beste EdK,

Buiten het feit dat ik jouw toevoeging aan dit onderwerp momenteel niet echt waardevol vindt, daar deze vraag niet toevoegt aan de oorsprong van dit topic, is mijn persoonlijke ervaring dat na 2 poetsbeurten het resultaat meer dan voldoende is.

Kanttekening welke hierbij gemaakt moet worden is dat het hier gaat over een Skoda en mijn eigen ervaring berust op een Toyota Yaris. Daarnaast blijft uiteraard nog een discussiepunt bestaan over het begrip "meer dan voldoende". Deze waarde fluctueert per individu, waardoor de door jouw gestelde vraag nooit volledig beantwoord kan worden.

Hopende je hiermee een volledig sluitend antwoord te hebben gegeven.
 

turboturbo

Forumguru
De koplampen van mijn Fabia zagen er ook al een tijdje niet meer netjes uit. Nog lang niet vergeeld, maar ik zag ze wel elk jaar lelijker worden (ruw oppervlak, bekrast)

En als je dan een mooi setje H4 Osram night breakers erin hebt zitten, maar het plastic van de lampen is verweerd en bekrast, dan is toch een beetje een vlag op een modderschuit.

Ik durfde het schuren zelf (nog) niet aan, en vond een goed aangeschreven en scherp geprijsde kerel op Marktplaats (diensten) genaamd "Prima Koplampen" in Nijkerk. En aangezien ik daar toch wel eens moet zijn, heb ik daar een afspraak gemaakt. Hij heet Marek en ik kan 'm van harte aanbevelen. Gezellig kletsen over auto's, hij heeft zelf een mooie bolide uit de vag schuur; een 2.8 liter zes-cilinder Seat Leon :jaja:

Hij schuurt met nat schuurpapier je lampen op met een steeds kleinere korrel. Daarna even polijsten met polijstpasta en een polijst machine.
Duurt ongeveer een half uur per lamp.
Hij deed er geen UV coating of blanke laklaag op na het poetsen. Hij zei dat je de lampen gewoon af en toe moet reinigen met een zachte doek, en daarna insmeren met autowas, zodat het vuil en vocht niet goed hecht op het oppervlak (en er op blijft zitten en inbrandt)

Het resultaat.

Voor.

1376664919NIMG_1011.JPG

Na.

1376665005NIMG_1017.jpg

1376665124NIMG_1019.jpg
 

turboturbo

Forumguru
EUR 20,- per koplamp, met iets korting als je beide laat doen.

Voor meer info, kijk maar even op zijn advertentie.

Voor mij gold idd geen meerkosten voor de reis ernaar toe, omdat ik er toch al moest zijn die dag.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de groene commandant gebruikt, gebeurd er niets met je lak. Dit is een hele fijne cleaner, zonder een voelbare korrel. Hier moet je wel heel erg mee te keer gaan wil je de lak beschadigen.

Pfoeh, dat is een riskante opmerking. Commandant 4 (de groene dus) is ontwikkeld voor ouderwetse lakken op basis van oplosmiddelen, en ouderwetse poetsmethoden. Als je Commandant op een moderne lak gebruikt, in combinatie met een machine loop je toch wel serieus risico, omdat de korrel van Commandant niet afbreekt tijdens gebruik. Zelfs met polijstmiddelen of cleaners die wel afbreken wordt aangeraden om de lak af te tapen met een goede beschermende tape, van bijvoorbeeld 3M.

Vraag over foto's:
Koplampen van mij vóór behandeling (2x), tijdens 1e behandeling, en bij laatste polijstbehandeling (telefoonfoto, dus lage kwaliteit, waardoor de glans en helderheid en niet zo goed uitkomt als in werkelijkheid).
PICT1806.JPG PICT1805.JPG PICT1807.JPG 08012013069.jpg

Eerste stap zelf gedaan, later nog even de puntjes op de i gezet, tijdens een DAP-clinic, waar mijn auto was gekozen als demo-auto. (behandeld door de personen die de clinic gaven, en door mijzelf, niet door andere leerlingen, die mochten oefenen op testpanelen)
 

turboturbo

Forumguru
Kijk, die waren er ook aan toe, zo te zien!

Was er tussen jouw doe-het-zelf en de behandeling van die heren van die DAP-clinic nog veel verschil te zien, @Cordoba? M.a.w. voegde die behandeling nog wat toe?
 

Cordoba

Forumguru
Na de 1e behandeling wist ik niet dat ik de lampen in de wax moest houden, dus een deel van het effect was weer verloren gegaan (zat half jaar tussen), bovendien zaten er nog een paar schoonheidsfoutjes in mijn eerste behandeling, dus er was wel degelijk verschil te zien, ook het lichtbeeld bij rijden in donker is bij beide stappen merkbaar verbeterd. Ook de kwaliteit van een DAP is stukken beter, als met zo'n bol/kegel uit een kit die je op een gewone boormachine zet.

Al met al denk ik verschil door: beter geschikte apparatuur, verschil in ervaring (wist de eerste keer onvoldoende waar ik op moest letten), en de opnieuw ingezette veroudering door gebrek aan bescherming.
 

turboturbo

Forumguru
OK, handige info, dus over dat regelmatig onderhouden met wax. Wist niet hoe serieus ik dat moest nemen.

Wat is DAP precies (Dual Action ....?)
 

R.Heikamp

Forumguru
hierbij nog een paar foto's van mijn koplampen die ik heb gepoetst met commandant 4

Voor
20130816_0942361.jpg


Na
20130816_1002551.jpg

20130816_1027361.jpg


overzichtsfoto van tijdens het poetsen
20130816_0942241.jpg



zoals jullie zien zijn ze nog iets dof maar al een stuk beter dan het was!
 

EdK

Forumguru
Wou net zeggen er is een duidelijk verschil zichtbaar en zal je dan ook wel een goed gevoel geven in deze ?
 

Cordoba

Forumguru
DAP - Dual Action Power, is een machine die een excentrische beweging maakt, bedacht om te poetsen/polijsten. Het idee is, dat je door de excentische beweging niet continue op 1 plaats een ronddraaiende beweging maakt, ook als je de machine niet beweegt, maar door de 'slinger' in de beweging veel minder kans hebt op beschadiging van de lak, of in dit geval de koplampen.

Machine is ook uitermate geschikt om lichte krassen zogoed als ontzichtbaar te krijgen. (niet door fillers die na een paar wasbeurten verdwijnen, maar door de ruwheid van de kras aan te pakken, dus definitief veel minder zichtbaar)


Zo te zien zijn de koplampen in elk geval helder genoeg om zonder problemen door de APK te komen. :thumbsup:
 

R.Heikamp

Forumguru
Ik had ze eerlijk gezegd niet zo verwacht maar dacht voor 8 euro kan ik het wellicht een keer proberen met resultaat dus en het is veel goedkoper dan nieuwe koplampen
 

turboturbo

Forumguru
Ok, dank voor de uitleg, @Cordoba.

Dat ziet er voor een beetje doe-het-zelfen toch zeker niet slecht uit, @R.Heikamp! (tenslotte doet een poetser het ook zelf en met de hand, dus so far het doe-het-zelf gedeelte)

Durfde je niet eerst een stuk te gaan schuren? En daarna pas te poetsen?
 

R.Heikamp

Forumguru
Ok, dank voor de uitleg, @Cordoba.

Dat ziet er voor een beetje doe-het-zelfen toch zeker niet slecht uit, @R.Heikamp! (tenslotte doet een poetser het ook zelf en met de hand, dus so far het doe-het-zelf gedeelte)

Durfde je niet eerst een stuk te gaan schuren? En daarna pas te poetsen?

eigenlijk niet heb momenteel niet het budget voor 2 nieuwe koplampen namelijk
 

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor de foto's R.Heikamp, met name de laatste geeft een zeer goed beeld van voor/na!
P.s. blijkbaar werkt mijn verzoek om niet alleen te praten over oplossingen, maar dat plaatjes of filmpjes pas echt iets bijdragen. Fijn dat hier massaal gehoor aan is gegeven.
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor de foto's R.Heikamp, met name de laatste geeft een zeer goed beeld van voor/na!
P.s. blijkbaar werkt mijn verzoek om niet alleen te praten over oplossingen, maar dat plaatjes of filmpjes pas echt iets bijdragen. Fijn dat hier massaal gehoor aan is gegeven.
Het is soms net dat beetje overtuiging dat je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan ;). En als je dan wat foto's ziet denk je bij jezelf: dat kan ik ook! :geek:
 
Bovenaan Onderaan