Verweerde koplampen helder maken met tandpasta

floyd2

Forumguru
Nee,een coating werkt beter dan autowax omdat de laag gewoon wat dikker is.
Maar ik heb nog nergens wat gelezen over de levensduur van zo'n nadien aangebrachte laag en op dat schuren heb ik het ook niet zo in combinatie met het licht wat er doorheen moet.(strooilicht,lichtbreking etc.)
Daarom kan je beter de autowaxmethode in combinatie met polijsten gebruiken aangezien ik daar nog geen klachten over gehoord heb.
Maar ook voor deze methode,het langetermijn effect is nog onbekend.
Maar beter geprobeerd dan tig100 euro uitgeven aan nieuwe koplampunits.
 

Cordoba

Forumguru
Wat het tegenhouden an UV-licht door wax betreft: ik heb o.a. voor een research project aan heel veel metingen absorptie en reflectie metingen gedaan, en eigenlijk is er maar een materiaal dat UV-licht doorlaat: kwartsglas. Dus het blokkeren van UV-licht is niet bijzonder. Overigens zijn er ook wat duurzamere middeltjes in de handel, maar die zijn een stuk duurder en hebben typisch een standtijd van een halfjaar tot een jaar. (kosten in de ordegrootte van 30 euro voor een set, geen idee hoe lang je er mee doet).

Mijn grootste bezwaar tegen een coating (blanke lak) die een autospuiter of iets dergelijks er op spuit, is gewoon een blanke lak, maar autospuiter heeft geen verstand van optische coatings, het resultaat van een gespoten blanke laklaag op de lichtkleur en de lichtopbrengst is een soort loterij: optische dichtheid heeft een autospuiter niet echt onder controle, en laagdikte ook niet. (de dikteverschil wat het om gaat ligt zomaar 1000 keer lager dan de lakdikte die een autospuiter aanbrengt) Een mooi voorbeeld van de gebrekkige controle van de laagdikte bij spuiten is de sinaasappelhuid die je in de lak bij veel auto's aantreft.

De opmerking van floyd is typerend voor níet-optische coatings, bij optische coatings is het beslist niet zo dat dikker beter is, eigenlijk is te dun bij een optische coating nog net iets beter dan te dik. Bij een verkeerde combinatie van laagdikte en optische dichtheid, heb je zelfs kans dat bepaalde golflengtes juist in de koplamp blijven hangen, waardoor de koplamp heter wordt en dus sneller verouderd.
 
Heb laatst een stel koplampen van een Yaris opgepoetst met groene commandant.... deze koplampen waren helemaal geel en dof verkleurd. Na een flinke poetsbeurt met commandant weer als nieuw.
 

wanderer

Senior Member
ik heb ooit spul gebruikt dat ze ook voor motor vizieren en caravan ramen gebruiken om te ont-krassen...zag er nadien heel goed uit..
 

Kiswum

Forumguru
Heb ik nooit kunnen vinden voor de f1. Volgens mij zijn 2e hands Skoda onderdelen in het algemeen lastig te vinden. Zelfs de lokale sloop heeft niets liggen.
 

R.Heikamp

Forumguru
ik ben indd alleen maar nieuwe koplampen tegengekomen, maar als het even kan verhelp ik dit probleem wat goedkoper misschien toch maar even een potje commandant halen. kan het wellicht proberen.
 

M1K3RsZ

Actief lid
Ja nou je het zegt, dr staat inderdaad geen koplampen meer op en ja die ze aanbieden die zijn gewoon heel duur!
Er staan wel genoeg mensen online die voor jou de koplampen willen oppoetsen! Voor 25€ ga ik me zelf niet in het zweet werken en alle benodigde apparatuur en middeltjes aanschaffen.
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb het zelf geprobeerd, maar als er iemand in de buurt was die ze voor een totaalprijs tot 30 euro deed, dan gaf ik het klusje door.
Een andere opties was namelijk om "tuning" koplampen aan te schaffen, dat bijna dezelfde prijs als 2 originele :)
 
Bijgaand een foto van de Yaris die ik pas onder handen heb genomen.
De koplampen waren helemaal dof met een gele waas er overheen.
Rechts het resultaat met een goede, stevige, poetsbeurt met commandant.

1c10.jpg
 

van_der_P

Senior Member
Als je zoiets doet kan het geen kwaad om de lak rond de lampen af te plakken. Dit om eventuele beschadiging van de lak te verkomen.
 
Als je de groene commandant gebruikt, gebeurd er niets met je lak. Dit is een hele fijne cleaner, zonder een voelbare korrel. Hier moet je wel heel erg mee te keer gaan wil je de lak beschadigen.
 

R.Heikamp

Forumguru
Ik heb vanochtend een potje commandant 4 gehaald en ik moet zeggen ben tevreden met het resultaat zijn nog iets dof maar het is echt veel beter dan het was voor dat kwartiertje poetsen zou vanavond even wat foto's hier neer zetten heb er nu geen tijd voor ik moet zo weer aan de arbeid
 
Ik heb vanochtend een potje commandant 4 gehaald en ik moet zeggen ben tevreden met het resultaat zijn nog iets dof maar het is echt veel beter dan het was voor dat kwartiertje poetsen zou vanavond even wat foto's hier neer zetten heb er nu geen tijd voor ik moet zo weer aan de arbeid


Zou het nog een keer doen, denk dat het doffe er dan wel helemaal uit is.
 
Bovenaan Onderaan